Ezechiel 34,11-16.

(Kázání Starý zákon -> 26 Ezechiel)Křesťanská služba.

Text:

Ezechiel 34,11-16.
11
Toto praví Panovník Hospodin: "Hle, já sám vyhledám své ovce a budu o ně pečovat.
12
Tak jako pastýř pečuje o své stádo, když je uprostřed svěřených ovcí, tak budu pečovat o své ovce a vysvobodím je ze všech míst, kam byl rozptýleny v den oblaku a mrákoty.
13
Vyvedu je z národů a shromáždím je ze zemí a přivedu je do jejich země. Budu je pást na izraelských horách, při potocích a na všech sídlištích v zemi.
14
Budu je pást na dobré pastvě; jejich pastviny budou na výšinách izraelských hor. Budou odpočívat na dobrých pastvinách, budou se pást na tučné pastvě na horách izraelských.
15
Sám budu pást své ovce a dám jim odpočívat, je výrok Panovníka Hospodina.
16
Ztracenou vypátrám, zaběhlou přivedu zpět, polámanou ovážu a nemocnou posílím, kdežto tučnou a silnou zahladím. Budu je pást a soudit."

Čtení:

Jan 10,7- 18.

Postup:

0)
Pastýř.
a)
Vede.
b)
Brání.
c)
Starost o jednotlivou ovci.
1)
Hospodin sám vyhledá své ovce.
a)
Jak? Boží možnosti.
b)
Jsou lidé hledající, ptající se.
1.
Četba bible.
2.
Životní okolnosti.
3.
Setkání s církví a s věřícími.
c)
Bůh má zájem na ovcích ve stádu, v konkrétním sboru.
d)
Nejde o sólo-křesťany.
2)
Hospodin bude pečovat o své ovce sám.
a)
Všelijací a různí falešní pastýři budou odsunuti.
b)
Doba JK: Synedrium. Farizeové. Zákoníci.
c)
Dnes: Faráři. Presbyteři. Olymp. Senioři.
d)
Příslib péče.
1.
Dosti neobvyklé ve světě.
2.
Svět: Hned se začne vybírat.
3.
Svět: Ať se každý stará o sebe.
4.
Říkají to zabezpečení.
e)
Praxe života.
1.
Slabému stejně nezbude nic jiného, než aby se staral sám o sebe.
2.
Ani v církvi se obvykle nenajde mnohdy účinná pomoc.
3)
Pastýř.
a)
Péče, jen když je uprostřed ovcí.
b)
Kontakt s lidmi.
c)
Farář nemá být především úředník.
1.
Má jít, vycházet mezi lidi.
2.
Pobývat mezi lidmi.
3.
Jít i mezi ploty.
4.
Staří.
5.
Nemocní.
6.
Opuštění.
7.
Nemocnice.
8.
Hajmy. Heim.
d)
Znát lidi.
1.
Jména.
2.
Jejich starosti, problémy.
3.
I radosti.
4)
Vysvobození ze všech míst na zemi.
a)
Rozptýlenost Izraele.
b)
Den oblaku a mrákoty.
c)
Ne hned.
d)
Vyvedení z národů, z pohanů.
1.
Shromáždím je ze zemí a přivedu je do jejich země.
2.
Pasení na izraelských horách.
3.
Ne nová cizina s novými zklamáními.
4.
Domov.
5.
Domácí prostředí.
6.
Prostředí známého.
7.
Prostředí domova.
e)
Pastva při potocích.
1.
Na všech sídlech země.
2.
Dostatek, blahobyt pro všechny.
f)
Demokracie. Není něco uzavřeno jen pro některé.
g)
Potok. Nejlepší pro všechny. Čerstvá voda.
h)
Nikdo si nemůže zprivatizovat výhodné věci pro sebe.
i)
Pastviny na výšinách. Na izraelských horách.
1.
Nahoře se uzavírají někteří lidé. Teď to bude přístupné i pro obyčejného pastýře. Výšiny budou pro všechny.
2.
Odpočinek na dobrých pastvách. Tučné pastviny.
5)
Otázka, zda se to všechno, co vyjadřují krásné obrazy a ilustrace, naplnilo v JK.
a)
Stalo se ještě víc, než bylo zaslíbeno.
b)
Ezechiel: Přivedení ovcí do Izraele.
c)
NZ: JK posílá učedníky do celého světa.
1.
Celý svět má být získán pro Boží pravdu.
2.
Celý svět se má stát domovem.
3.
Větší dynamika, větší síla.
4.
Duch svatý.
6)
Specielní pomoc.
a)
Potřebným, slabým.
b)
Ztracené ovce.
1.
Budou vypátrány.
2.
Je přece i nezaviněná ztracenost.
3.
Mnohé církevní ovce byly zklamány z lecčehos v církvi. Odtáhly se od církve.
c)
Zbloudilé ovce.
1.
Budou přivedeny zpět.
2.
Zbloudily vlastní nebo nevlastní vinou.
3.
Svedení lákadly světa i všelijaké duchovnosti a nejrozmanitější religiozity.
d)
Polámanou ovci ošetří. Zemdlená ovce dostane posilu.
7)
Tučná ovce bude zahlazena.
a)
Hospodin bude pást, ale i soudit.
1.
Tloustnout na úkor jiných.
2.
Využít situaci.
3.
Vyžírkové.
- Týt z druhých.
- Umění ukusovat víc ze společného církevního (erárního) krajíce.
b)
Srovnej: Zjevení 22. Kdo se nedostane do KB. Kdo chce využít a využívat situace pro sebe. Vyžírkové. Proklouznout. Umět to na obě strany.
c)
Zdánlivě nespravedlivé k tlustým ovcím.
1.
Podobenství JK o boháči a Lazarovi. Chudák Lazar se dostal do nebe. Chudák boháč skončí na věky v pekle. Žádné milosrdenství vůči boháčovi. Proč také, když nebyl milosrdný k chudákovi Lazarovi na zemi?
2.
JK: Snadněji projde velbloud uchem jehly nežli se dostane bohatý do KB. A že velbloud uchem jehly neprojde, na to můžeme vzít jed.
8)
Závěr kázání by měl být nadějný.
a)
Ano. Ale záleží i na nás, na ovcích.
1.
Jací chceme být?
2.
Jde o poslušnost pastýře, JK.
3.
Pak budou o nás platit všecka dobrá zaslíbení.
b)
Vidět a uvědomit si, co pro nás udělal JK.
c)
Co my uděláme pro něj?
d)
Nechtít tloustnout na úkor druhých.
e)
Nechtít tloustnout a zůstat lhostejný a nevšímavý k těm ovcím, které si z nutnosti musí utahovat opasky. Třeba i proto, že jsme jim spásli jejich trávu.

Poznámky:

1)
Falešní pastýři.
a)
Samozvaní. Moc chytří na to, aby z toho něco měli pro sebe. Uplatnit se. Strhnout ovce na sebe. Využívat. Vyžírat. Finanční zisk nebo prospěch jiného rázu.
b)
Někdy nepříjemný rub kongregačního zřízení církve.
2)
Domov.
a)
Doma ve svém. Nejlépe se zahradou nebo zahrádkou kolem domu nebo domku.
b)
Rozlišovat:
1.
Bezdomovci.
2.
Bezbytovci.
3.
Přibývá bezdomovců i bezbytovců.
4.
Přibývá lidí, kteří nemají na byt.
5.
Přibývá případů církevníků, kterým církev nepomůže, i když by pomoci mohla a měla.
c)
Hospodin chce pro každého domov. Církev by měla být pro každého domovem. Ať je to v církvi nebo s církví jakékoli, KB je otevřeno jako domov pro všechny.
d)
Hospodin slibuje lidem vysvobození z nezajištěnosti už zde na této zemi. Lidé přijdou do svého. Člověk nebude v cizím. Výhled u boha. Touto cestou má jít církev. Církev má dělat to, co chce Bůh.
3)
Pastva na horách, na výšinách. Lidé, kteří se dostanou nahoru, mají zájem:
a)
Aby se tam udrželi.
b)
Aby se tam udrželi sami. Aby se tam už nedoškrabali a nevyškrabali další. Udělají proto pro to všecko nebo aspoň kde co.
4)
Při potocích.
a)
Dostatek dobré vody (i všeho dalšího) pro všechny.
1.
Privatizace: Urvat a uchvátit ze společného. Aby někdo měl víc z toho, co patří a má sloužit všem.
2.
Hojnost pro všechny. Nikdo nebude mít újmu.
b)
V Izraeli je polopouštní a polostepní krajina.
1.
Vážili si čerstvé pramenité vody.
2.
Potok je víc než pramen. Hojnost.
3.
Zázrak, když v polosuché krajině teče potok a nevyschne.
4.
V české krajině, zvláště v hornaté, kde jsou rozlehlé lesy jako přirozené reservoiry vody, si něco takového jen ztěží dovedeme uvědomit a představit.
5)
Pomoc slabým.
a)
Nesamozřejmost ve světě i v církvi.
b)
Mnohdy nebo jen někdy?
6)
Boží dary pro všechny.
a)
Výšiny. Hory.
b)
Pastviny.
c)
Voda. Pramenitá. Potoky.
d)
358 nejbohatších rodin ve světě má tolik, co dvě apůl miliardy chudé části lidstva.
7)
Starat se jen o sebe.
a)
Kainovský princip. Kde je tvůj Bratr? Nejsem povinen se o něj starat. Je to jeho věc. Ať se i on stará o sebe. Měl si dát pozor, abych ho nezabil. Jeho mírnost je jeho problém.
b)
Má mít člověk nějakou (vůbec nějakou) odpovědnost za své bližní?
c)
Ať se stará PB o koho chce.
1.
Když lidé nepečují o své bližní, ujímá se jich sám PB.
2.
Jenže těch potřebných pomoci je tuze mnoho.
3.
Ani sám PB na to v světě širém nestačí.
4.
Nepodařilo se mu vychovat svým slovem dostatek milosrdných Samaritánů.
d)
Každé lidské milosrdenství je malý zázrak.
1.
Nebo velký?
2.
V každém případě je to boží dílo, třeba neviděné v pozadí.
e)
PB koná ve světě své dílo skrze lidi. I velmi zkrytě, neviděně.
8)
Vidět dolů.
a)
JK žil mezi běžnými lidmi v běžném životě. Znal tíhu lidského života.
B2) Různé nadace a podpůrné sociální instituce se dívají na svět kolem sebe shora. Ku podivu, nedohlédnou mnohdy, leckdy, někdy či spíše velmi často až dolů do skutečných potřeb těch, na které vybírají.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.