Ezechiel 33,7-11.

(Kázání Starý zákon -> 26 Ezechiel)

Text:

Stačí verš 10-11.
7
"Ty, lidský synu, slyš. Ustanovuji tě strážcem izraelského domu. Uslyšíš-li z mých úst slovo, vyřídíš jim mé varování.
8
Řeknu-li o svévolníkovi: "Svévolníku, zemřeš," a ty bys nepromluvil a nevaroval ho před jeho cestou, ten svévolník zemře za svou nepravost, ale za jeho krev budu volat k odpovědnosti tebe.
9
Jestliže budeš svévolníka varovat před jeho cestou, aby se od ní odvrátil, ale on se od své cesty neodvrátí, zemře pro svou nepravost, ale ty jsi svou duši vysvobodil."
10
"Ty, lidský synu, slyš. Řekni izraelskému domu: Toto říkáváte: "Lpí na nás naše nevěrnosti a naše hříchy a my pro ně zahyneme. Jak budeme moci žít?"
11
Řekni jim: Jakože jsem živ, je výrok Panovníka Hospodina, nechci, aby svévolník zemřel, ale aby se odvrátil od své cesty a byl živ. Odvraťte se, odvraťte se od svých zlých cest! Proč byste měli zemřít dome izraelský?"

Čtení:

Genesis 3, 8-13.
Ezechiel 1,1-2.
Jan 3,16-21.

Postup:

0)
Kdo je to prorok a kdo je to svévolník.
1)
Možnosti pro proroka, když uslyší výzvu hlásat Boží vůli:
a)
Půjde a vyřídí.
b)
Nepůjde a nevyřídí.
2)
Možnosti pro svévolníka.
a)
Pro svůj hřích zahyne. I když ho nevaruje prorok.
b)
Když uslyší proroka a neposlechne, zahyne.
c)
Když uslyší proroka. Když se napraví a obrátí k Bohu. Bude zachráněn. Obrovská milost, i přes všecko dosavadní vykonané zlé.
3)
Prorok:
a)
Půjde. Zachrání svůj život. Může zachránit svévolníka.
b)
Nepůjde. Neposlechne. Propadne Božímu trestu.
4)
Jasně rozdané karty z Boží strany.
a)
Každý ví, na čem je.
b)
Svoboda rozhodovat se.
5)
Genesis 3.
a)
Hodit (házet) vinu na jiného. Muž na ženu, žena na hada.
b)
Hospodin přichází. Šance uvědomit si vinu, hřích.
6)
Genesis 4. Kajin: Zdali já jsem strážcem svého bratra?
7)
Doba Ezechiele.
a)
Konkrétní situace. Konkrétní otázky.
b)
Svádět vinu na druhé. Házet odpovědnost na druhé.
1.
Pochybná záchrana: Svalovat odpovědnost na druhé.
2.
Proč máme trpět za to, co udělali naši předkové? Proč bychom za něco takového měli trpět?
3.
Realita života: Důsledky vin jedněch dopadají i na jiné.
4.
Výmluvy lidí na kde co a kde koho.
5.
Nepřiznat svou vlastní vinu.
c)
Pohled kolem sebe. Blíž i dál.
1.
Nikdo za nic nemůže.
2.
Vše se (přece) děje v mezích morálky a platných zákonů.
3.
Nebo jsou naopak všichni vinni, tedy vlastně nikdo?
d)
Kolektivní vina.
1.
Kolektivní vina. Všichni jsou vinní.
2.
Jenže někteří jsou vinnější.
3.
Někdy ale všichni nějak mají výhody z určité konkrétní viny.
- Např. Vybití Indiánů v Americe. Volná země pro přistěhovalce z Evropy a jejich potomky.
- Vykořisťování (např. V obchodní taktice) rozvojových (slabých) zemí.
4.
O kolektivní vině mluví hlavně ti nahoře. Snaha setřást odpovědnost na ty dole.
e)
Trest za hřích.
1.
Důsledky a následky hříchů a vin předků, druhých lidí.
- V běžném životě: Otec propije barák. Jsou pak chudé děti.
- Následky hříchů jedněch nesou i v církvi další lidé.
2.
Trest od Boha.
- Ale za naše vlastní hříchy, nikoli za to, co udělali druzí.
- Každý ponese trest za své vlastní hříchy.
- I když důsledky hříchů jiných neseme.
- Důsledky našich hříchů mohou nést zase jiní, další.
f)
Upřesnění trestu od Boha.
1.
Fakticky se jedná o důsledky a dopady pro nás. Toho, co děláme proti Boží vůli.
2.
Boží trest není nutně seslání nějaké nové kvality do našeho života mimo rámec běžné kauzality dané a stanovené Bohem.
8)
Genesis 3. Hospodin volá do naší neodpovědnosti.
9)
Ezechiel: Neutíkat před odpovědností.
Strážce má odpovědnost za druhé.
Dnes: Snaha na toto nevděčné místo vystrčit druhé.
Film. Zkáza Titaniku.
a)
Kazatelka na břehu káže proti Titaniku. Hříchy. Lidská pýcha volá do nebe. Zůstala bez povšimnutí.
b)
Chůva Elis má noční můry. Vidění zkázy v noci. Pochopitelně nebylo třeba ji brát vážně.
c)
Neodpustitelná lhostejnost odpovědných lidí.
1.
Nedozírné následky pro spoustu lidí.
2.
Spoléhání na velké plavidlo, technicky na tehdejší dobu velmi dokonalé.
3.
Víra v nepotopitelnost Titaniku.
4.
Obrazně zavázané oči mnohých. Např. Nebyl ani dostatečný počet člunů.
5.
Plulo se příliš na sever do nebezpečných vod s ledovci.
6.
V popředí byla snaha strhat dosavadní rekordy a získat modrou stužku. Loď měla opravdu velkou rychlost.
7.
Nedbalo se varování, že v oblasti jsou ledovce.
10)
Povolání proroka.
a)
Obvykle úděs.
1.
Mojžíš.
2.
Izaiáš 6.
3.
Výmluvy.
4.
Setkání s Božím nárokem.
5.
Ezechiel si uvědomuje Boží požadavek.
b)
Jít za svévolníkem, hříšníkem, za darebákem, lumpem.
1.
Vyhodí nás. Rozzlobí se na nás.
2.
V horším případě přijde něco horšího.
3.
Nezáviděníhodné poslání.
4.
Nikomu se do toho moc nechce. Nikdo se do toho nehrne.
11)
Lidský synu.
a)
Křehký člověk.
b)
Hliněná nádoba.
c)
Nádoba je ale důležitá.
1.
Pro SB.
2.
Nástroj v Božím plánu.
12)
Strážce.
a)
Abakuk 2,1. Na baště.
b)
Vzít na sebe odpovědnost.
c)
Vyřídit SB.
d)
Boží pravda, Boží morální nároky a normy uprostřed amorálního světa.
13)
Nezaměňovat SB za svá přání, tužby, představy. Ani ne za třeba správné a dobře míněné pochopení současné situace.
14)
Dluh církve, věřícího člověka.
a)
Mluvit.
1.
Časté mlčení k některým věcem znamená zmařenou sůl.
2.
Nicnedělání je někdy moc špatnou vizitkou církve.
3.
Nemlčet.
b)
Mluvit.
1.
Ale pravé slovo v pravý čas.
2.
Ne pindy. Ne žvanění. Ne obecné plytké a povrchní obecné řeči a řečičky.
15)
Varovat.
a)
Povinnost.
1.
Odpovědnost.
2.
Nepopulární.
3.
Riskantní.
b)
Bližší je pohodlnost s nějakou věrohodnou výmluvou.
1.
Tlumočit. Vyřídit.
2.
Odpovědnost za to, jak naše řeč působí. Snaha. Úsilí. Ne netečný tlampač.
16)
Boží láska. Nabídka i pro svévolníka. Ještě i pro něj je šance. Může poslechnout varování. Možnost změny života.
17)
Až dosud rozumíme. Pochopitelné.
a)
JK. Nepředstavitelné Boží milosrdenství. Umřel za (místo) svévolníka i neposlušného proroka.
b)
Pouze a jen důležité pouze a jen: Přijmout odpuštění.
1.
I my musíme něco udělat: Vstát, přijmout. Projevit zájem. Chtít.
2.
Jinak nám všechno naservíroval JK.
18)
Doba Ezechiele.
a)
Dějinná zemětřesení.
b)
Chvěje se život člověka i víra.
19)
Boží trest.
a)
Poslední boží pokus vyburcovat člověka k věrnosti a nápravě.
b)
Předchozí pokusy se stále míjely účinkem.
c)
Někdy potřebuje člověk ránu palicí, aby se vzpamatoval a aby si vůbec něco uvědomil.
20)
Východisko.
a)
Vyznání vin.
b)
Uvědomit si své viny. Uvědomit si i vyny lidí kolem. I viny předků ve víře.
21)
Náprava: přestat dělat a konat hříchy.
22)
Přestat dělat zlé. činit dobré.
23)
Prorok vyřizuje SB, nikoli své rozpoznání situace.
a)
Poslání ve službách někoho vyššího. Posel.
b)
Ale i posel může doplatit na to, že dělá posla.
c)
Ne vlastní odhady situace. Vyřizuje. Zprostředkovává.
24)
Prorok.
a)
Ne věštec.
b)
Ohlašuje aktuální Boží vůli v dané přítomnosti.
c)
Připomíná důsledky poslušnosti a neposlušnosti Boží vůle.
d)
Kdo je prorok. Osoba, osobnost. Musí se tomu i učit. Ale přistupuje k tomu především Boží povolání, pokud jde opravdu o Hospodinova proroka, nikoli o remeslného zaměstnance někoho nebo hlasatele svých myšlenek. Podstatnou roli tedy hraje víra a povolání.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.