Marek 15,39.

(Kázání Nový zákon -> 2 Marek)Velký pátek.

Text:

Marek 15,39.
Když uviděl setník, který stál před ním, že takto skonal, řekl: Ten člověk byl opravdu syn Boží.

Čtení:

Marek 15,22-39.

Postup 1:

0)
Úvod.
a)
Velký pátek. Největší svátek křesťanské církve. Boží dílo spásy. Oběť JK. Boží láska. Největší oběť. Oběť života JK. Ne tryzna či výročí, jubileum. Připomínka naděje. Je to podivné vedle smutku nad smrtí JK. Radost z jeho díla.
b)
VP. Vnoření se. Připomínka. Účast.
1)
Velký pátek. Co se stalo.
Symbolika: Barevné kříže. Postupovat zleva:
a)
Nalevo: Černý kříž. Černá beznaděje. Definitivní konec. Nekající lotr.
b)
Uprostřed: Červený kříž. Barva krve. Naděje. Šance. Lze přijít k tomuto kříži.
c)
Vpravo: Bílý kříž. Omilostnění. Kající lotr.
Otázky: Proč spása. Důsledek. Co dělat. Jak z toho žít.
2)
Ukřižování. Lidé kolem JK. Getsemane. Kříž. Učedníci. Petr. Jidáš. Ženy. Posměch. Jeruzalemští. Lhostejná soldateska. Plnili jen rozkazy. Hosana contra ukřižuj. Nepřátelé. Farizeové, zákoníci, židovská rada. Pilát. Herodes.
3)
Kříž.
a)
2 lotři byli ukřižováni s JK. Fiasko. JK klesl na úroveň vrahů, teroristů, buřičů. Chtěl měnit svět a vidíte, jak dopadl. Chtěl měnit lidi láskou, a jak skončil. Chtěl pomáhat lidem a pohleďte, co s ním udělali.
b)
Výsměch lásce Boží i lidské. Výsměch trpícímu, umírajícímu člověku.
4)
Co lze na JK vidět. Utrpení. Krach. Bankrot. Pohled člověka: Nic víc nelze vidět.
5)
Pohled víry.
a)
JK dřív Petrovi (Matouš 16): Tělo a krev ti to nezjevily. Je to dáno od Boha. Je to dáno hledajícím, prosícím, toužícím. Přemýšlejícím o smyslu života.
b)
Kde bychom u kříže stáli my. Komu bychom se asi nejvíc podobali? Nejsou žádné lidské předpoklady vidět v křižovaném JK pomoc, záchranu, mesiáše, spasitele.
6)
Setník.
a)
Má jen pohanské předpoklady. Jinakost umírání JK. Viděl, i co jiní neviděli. Neviděl jen posměch a výsměch. Posměvači a nepřátelé jsou všude nebo skoro všude.
b)
Dlouhá léta služby. Otrlost. Něco už viděl a zažil. Přemýšlel. Asi byl u mnoha poprav. Pohan může zahanbit věřícího. V určitém okamžiku, v určité situaci.
7)
Fiasko JK na kříži.
a)
Není pěkný pohled na umírajícího na kříži. Žádný nadlidský heroismus. Obraz bídy a utrpení. Hlava plná trýzně.
b)
Atraktivní zázrak. Mimořádná situace. To lidi něco napadne, zaujme. To lidi strhne. Aspoň na chvíli.
c)
Zázrak víry v nezázračné situaci. Rozpoznání boží skutečnosti. Světlo uprostřed temnoty. Nové, mimořádné poznání, rozpoznání.
d)
Obdoba: Učedníci utekli. Nikodem a Josef z Arimatie, dosud jen tajní sympatisanti, se veřejně přiznali k JK. Pohřbili JK. V každé době má JK své vyznavače. Různá podoba vyznavačskosti.
8)
My. Stále se na nás klade otázka. Víme o JK více než věděl setník a lidé kolem něho. I než učedníci.
a)
2 tisíce let dějin církve. Povzbuzení k víře. Ale i odrazení. Mnohá selhání církve. Lidská stránka věci JK.
b)
Zázrak víry i v nás, u nás a pro nás. Vidět v JK Božího syna. Žít z toho. Otevřená cesta k bohu. Nápor na víru: mnohé fiasko církve.

Postup 2:

1)
JK je pravý syn Boží. Ve zkrytosti. Mesiášské tajemství Marka. Náznaky, postupné poznávání: Křest. Proměnění na hoře. Uzdravování, démoni říkají o JK, kdo je. Nečistí duchové rozpoznali JK (že je syn Boží) dřív než lidé.
2)
Setník.
a)
Kladné vyznání pohana. Ve chvíli, kdy by se to nečekalo. Fiasko. JK umírá v opuštěnosti od Boha. Poznává to pohan.
b)
Matouš. Totéž, ale až po zemětřesení. Lukáš. Oslabeno. Tento člověk byl spravedlivý.
3)
Setníci v NZ.
a)
Při zatčení Pavla. Jiný setník žádá od JK uzdravení služebníka. Kornelius. Caesarea. Posílá posly k Petrovi do Joppe.
b)
Setník byl nižší důstojník z lidu. Prakticky nejvyšší vojenská hodnost v římské armádě, které mohl dosáhnout člověk z lidu.
4)
Scéna.
a)
Děj. Smích. Pláč. Otrlost. Směska.
b)
Dnes. Jak lidé smíšlejí o JK. Jak smýšlíme my.
c)
Cesta Petra k setníkovi do Caesareje: ne ze sebe. Těžký zápas, jít k pohanovi.
5)
JK existuje nezávisle na našem mlčení, vyznání či posměchu lidí. Naše vyznání. Kam se přikloníme. Vposledu jde o nás, ne o JK, ten zůstává. Bezmocný hříšný člověk: umí se vysmívat Bohu.
6)
Setník rozpoznává v JK Božího syna ve chvíli umírání, bezmoci, utrpení. Pohan Pilát rovněž prohlásil: Já na něm žádnou vinu nenalézám. Ejhle, člověk. V utrpení.
7)
Velký pátek.
a)
Ne tryzna za mrtvého. Ne jubileum smuteční slavnosti. Ne slavení hrdiny. Plakat nad sebou, ne nad JK.
b)
Velký pátek: Bůh nás neodepsal. Boží láska k nám. Nebát se vvyznávat JK. Žít z jeho milosti.
8)
Naděje uprostřed nespravedlivého světa.
a)
Kříž JK neodstraňuje definitivně nespravedlnost. Konečný výhled je vpředu: už je vyhráno. Víra působí výhled k vítězství. Účast na Božím vítězství na konci věků.
b)
Víra však ví, že Bůh už vyhrál.
9)
Vyznání, ne vědecký důkaz: JK byl opravdu syn Boží. Je to věc víry.
10)
Závěr. Co řekl setník. Co řekneme my. Co to znamená pro nás i se všemi důsledky.

Poznámky:

1)
Konečné vítězství.
a)
Bitva je vyhrána, ale jsou ještě šarvátky. 2. Světová válka. Byl podepsán mír, ale občas byly ještě šarvátky. Bojůvky vojáků. Unikaly např. Ze zajetí.
b)
Zlý pes. Je už uvázaný na dlouhém řetěze. Ještě ale štěká a může někoho pokousat.
2)
Getsemane. Jací lidé byli kolem. Kříž. Vnějšně viděno jde o fiasko. Ztroskotání. Očividný neúspěch podle lidských měřítek. JK chtěl měnit svět a neuspěl. Chtěl měnit lidi láskou, a jak dopadl.
Výsměch lásce lidské i Boží. Pošklebování od lidí. Výsměch, vysmívání se: jak dopadl. Bylo to navíc doprovázeno uplivováním si.
3)
My.
a)
Pohled na Boží věci ve světě.
b)
Společenství církve. Malátnost. Chatrnost. Hloučky. Pořád je však pro mnohé překvapující: Církev stále žije, ač je tvořena lidmi a ne anděly. Církev se stále drží.
c)
Naše pochybnosti, slzy, lítost. Citlivé srdce. Vnímavá mysl. Únava. Ochablé ruce. Nejistota.
4)
Zahanbení pohanem. Setník. Nevěřící. My nemůžeme pochopit: jak to, že setník pochopil. Ve chvíli fiaska a smrti JK. Kdyby se aspoň dělo něco zázračného kolem.
5)
Jak a v čem mohl setník pochopit božství JK? Pochopitelně je to dáno od Boha. Co ho ale zaujalo? My víme jistě o JK daleko více než věděl setník. Přesto jsme před setníkem značně nejistí.
6)
Setník.
a)
Nejvyšší hodnost, kterou mohl dosáhnout člověk z lidu. Vyšší důstojníci absolvovali specielní vojenské školy. Pro bohaté. Nákladné. Pro vyvolené.
b)
Teoreticky do těch důstojnických škol mohl každý. Prakticky jen někdo. Otázka peněz a společenského postavení. Společenský původ. Šlechta. Určité společenské vrstvy.
7)
Námitky lajka s přírodovědeckým myšlením.
a)
Matouš: zemětřesení. U Marka aspoň tma. O oponě chrámu setník nemusel vědět, jistě nevěděl. Pohan má pohanské představy. Boží div, čin.
b)
Lukáš. Zeslabeno. Jen spravedlivý. V rámci pohanských představ a pohanského chápání. Možnost pochopení. Představa Božího syna. Pohané viděli bohy všude.
8)
Africký student 1994. Praha. Navštívil Náprstkovo muzeum. Africké šamanské masky v krabicích. Obavy studenta. Strach. Riziko smrti pro něj. Reziduum pohanství. Šaman ty masky sice vyrobil z běžného dřeva, ale prováděl nad nimi zaříkávání.
a)
Strach před nimi. Dotknout se jich může přinést neštěstí. Arabští kupci prý masky ukradli a dali do krabic.
1.
Víra Arabů: Aby neutekli duchové z masek.
2.
B) Přirozené vysvětlení: transport.
b)
Teolog. Chtěl by víc vidět ty duchy. Nepřipouští vůbec existenci duchů. Připouští pochopitelně víru Arabů nebo Afričanů v duchy.
c)
Peníze jsou ale víc než duchové. Stojí za to ty duchy i s maskami ukradnout a zavřít do krabic a transportovat.
d)
Poznámky:
1.
Nebo se to dá udělat naopak: Ukradnou se masky i s těmi duchy. S pietou se to pak dá dobře prodat.
2.
Peníze jsou sekularizační faktor nejen v oblasti víry, ale i ve sféře pověry.
e)
Myšlení pohanů je pro věřícího člověka, ale i pro člověka sekularisovaného, někdy nepochopitelné nebo těžko pochopitelné. Je třeba to však brát vážně.
f)
Podle názoru některých vykladačů tedy není nutné (nebo vhodné, ba dokonce ani příliš možné) brát setníkova slova zas tak tuze a příliš vážně.
9)
Setník byl V blízkosti JK asi celou dobu. Bičování. Cesta na Golgotu. Křižování. Hlídání. Dobíjení lotrů.
10)
My. Chceme zázrak. Úspěch. Zřetelnost. Setník ze svých pohanských předpokladů pochopil velmi mnoho. Malé předpoklady k víře. Podivné umírání JK.
11)
Vyznání Lukáše. Literární zpracování.
12)
Lidé kolem kříže. Široká škála. Od posměvačů přes lhostejné diváky až po plačící.
13)
Všichni u kříže vidí totéž. Mají před sebou stejná fakta. Různá reakce. Někteří věří, jiní nikoliv. Setník podává příkladné vyznání.
14)
Velikonoční cyklus kázání 05.
a)
Velký pátek, ráno: Matouš 27,39-51. JK umírá. Kde není Bůh, tam je tma. Hroutí se základní jistoty člověka: Světlo, pevná půda pod nohama, kosmický řád, chrámová opona, duchovní jistoty. Narušení světa, v němž člověk žije.
b)
Velký pátek, večer. Marek 15,39. Stejná fakta pro všechny přítomné u kříže. Různé reakce lidí: Otevřený posměch a výsměch. Lhostejnost, diváctví. Pláč, lítost. Pohanský setník vyznává: Ten člověk byl opravdu Boží syn.
c)
Neděle velikonoční. Jan 20,1-10.
1.
Vzkříšení JK je centrum křesťanské víry. Zmrtvýchvstání JK. Základ křesťanské víry. Touto vírou pevně opřenou o realitu Ježíšova zmrtvýchvstání křesťanství stojí, pevně stojí.
2.
Bez této víry založené v realitě faktu Ježíšova vzkříšení z mrtvých křesťanství padá jako takové. Zbyla by z něj nanejvýš líbivá filosofie, resp. Spíše jen individuální filosofování. Sice krásné a pěkné, ale jen do konce života lidského individua.
d)
Pondělí velikonoční. 1 Korintským 15,12. Důsledky a dosah víry ve vzkříšení JK z mrtvých a reality vzkříšení JK pro běžný život a do obyčejnosti života člověka.
15)
Velký pátek viděný jako největší svátek křesťanství.
a)
Je to záležitost (věc) osobního rozhodnutí člověka. Někdo jiný by právem mohl za největší svátek křesťanství označit něco jiného, tedy některý jiný svátek.
b)
Nejadekvátnější postoj: V dialektické jednotě a komplementárně vyzvednout 3 největší křesťanské svátky:
1.
Vánoce. Inkarnace. Boží vtělení v JK.
2.
Velikonoce ve svém celku. Velký pátek: dílo spásy na Golgotě. Velikonoční neděle: Vzkříšení.
3.
Svatodušní svátky. Seslání (vylití) Ducha svatého. Narozeniny církve.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.