Marek 9,1-13.

(Kázání Nový zákon -> 2 Marek)Paralely: Lukáš 9. Matouš 17.

Text:

Marek 9,1-13.
Toto jest můj milovaný Syn, toho poslouchejte.

Čtení:

Skutky 1,6-12.
Marek 9,1-13.
1
Řekl jim také: "Amen, pravím vám, že někteří z těch, kteří tu stojí, neokusí smrti, dokud nespatří Boží království, přicházející v moci."
2
Po šesti dnech vzal s sebou Ježíš jen Petra, Jakuba a Jana a vyvedl je na vysokou horu, kde byli sami. A byl proměněn před jejich očima.
3
Jeho šat byl zářivě bílý, jak by jej žádný bělič na zemi nedovedl vybílit.
4
Zjevil se jim Eliáš a Mojžíš a rozmlouvali s Ježíšem.
5
Petr promluvil a řekl Ježíšovi: "Mistře, je dobré, že jsme zde; udělejme tři stany, jeden tobě, jeden Mojžíšovi a jeden Eliášovi."
6
Nevěděl, co by řekl; tak byli zděšeni.
7
Tu přišel oblak, zastínil je a z oblaku se ozval hlas: "Toto jest můj milovaný Syn, toho poslouchejte."
8
Když se pak rychle rozhlédli, neviděli u sebe již nikoho jiného, než Ježíše samotného.
9
Když sestupovali s hory, přikázal jim, aby nikomu nevypravovali, co viděli, dokud Syn člověka nevstane z mrtvých.
10
To slovo je zaujalo a společně rozbírali, co to znamená vstát z mrtvých.
11
A vyptávali se: "Proč říkají zákoníci, že napřed musí přijít Eliáš?"
12
Řekl jim: "Eliáš má přijít napřed a obnovit všecko. Jak to však, že je psáno o Synu člověka, že má mnoho vytrpět a být v opovržení?
13
Ale pravím vám, že Eliáš již přišel a učinili mu, co se jim líbilo, jak je to o něm psáno."

Písně.:

84.
504. 344. 505.

Postup:

1)
Věta za větou.
a)
Otevře se nám něco nového. Jiný svět než náš.
1.
Nerozumíme. Otevírá se nám jiný svět.
2.
Ani učedníci zcela nerozuměli. Natož my.
3.
Na druhé straně: víme, jak vše dopadlo. Máme větší předpoklady rozumět.
b)
Pokora přístupu. Boží tajemství. Dojdeme až na práh tajemství. Skálopevné. Betonové. Na beton. Lze spolehnout na svědectví Bible.
c)
KB v moci. KB není slabé a bezzubé. JK nás staví před tajemství. Poodhaluje.
2)
Duch svatý.
a)
Působí mocné skutky KB.
b)
Otázka do diskuse: Proč se Boží moc dnes v církvi a ve světě tak málo projevuje. Proč mnohé nevidíme, co bychom vidět měli.
3)
Proměnění.
a)
6 dní. Lukáš: 8 dní, přesněji týden. Záleží na tom, jestli budeme počítat hned od prvního dne.
b)
Petr. Jakub. Jan. Blízký kruh kolem JK.
1.
Jakub byl sťat. První z apoštolů zemřel mučednickou smrtí.
2.
Jan. Orel. Symbol jeho evangelia. S výšky. Miláček Páně. Nezemřel jako mučedník. Působil v Efezu. JK k němu mluví na kříži: Svěřil mu matku.
3.
Petr. Přední z učedníků. Jeho vyznání je skálou.
c)
Samota. Láká. Odpočinout si. Šli se tam modlit. JK má co říci nebeskému otci.
d)
JK se proměnil. Božství.
1.
Bílý šat. Znamení. Literární vyjádření, zpracování. Zachytit zážitek.
2.
Nedokážeme vysvětlit. Bez závoje, filtru. Malá odvaha víry vidí jen ten bílý šat. Jinde v evangeliu: Vycházela z něho síla.
e)
Eliáš. Mojžíš.
1.
Zákon a proroci. JK s nimi rozmlouval. Největší postavy SZ.
2.
Mojžíš konstituoval Izraele.
3.
Eliáš zachránil víru v Hospodina za krále Achaba.
4)
My. Svědectví proroků a apoštolů.
a)
Petrova iniciativa: 3 stany. Prodloužit krásný okamžik, zážitek. Natrvalo.
b)
Útěk od reality světa. Mimo syrovou, surovou skutečnost běžného pozemského života. Žít (vznášet se) na výšinách vytržení mysli.
5)
Lukáš: mluví o utrpení.
a)
Jiná řeč než později: bože můj, proč jsi mne opustil.
b)
O utrpení mluvíme jinak, když netrpíme, než když přijde. Když nás utrpení drtí.
6)
Stany.
a)
Nevracet se do běžného života. Prodloužit příjemné chvíle, jak se dá.
b)
Na druhé straně: Ne pevné domy, ne úplně natrvalo.
c)
Petr neměl materiál ani na ty stany. Snad jednoduše z větví. Euforii chvíle prožívá petr velmi nekriticky.
7)
Petr.
a)
Nevěděl, co říká. Vyvedení z míry. Zděšen.
b)
V mimořádné situaci zážitku víry se člověku může točit nejen hlava, ale třeba i jazyk.
8)
Oblak.
a)
Vše zakryl. Mlha. Konec vidění.
b)
Hlas. Milovaný syn. Poslouchat ho.
1.
1 Petrova. Slovo z oblaku. Vzpomínka. Mojžíšovi Hospodin mluvil z oblaku.
2.
Slovo. Ne zážitek.
c)
S tím jít zpět do reality života. Konkrétní realita, ne jen nějak, jaksi vznosná, výšinová neurčitá reálně pochybná realita.
1.
Bůh miluje syna.
2.
Syn má být milován námi. Poslouchat ho. Naslouchat. Následovat. Milovat celým srdcem. Nerozděleným srdcem.
9)
Zůstal samotný JK.
a)
Stačí to.
b)
Skutky 4,12: Není v žádném jiném spasení nežli v JK.
10)
JK. Nikomu o tom neříkat. Nechat si to jen pro sebe. Nepřišel ještě čas. Až do vzkříšení čekat.
a)
Druzí, ostatní by to ještě nemuseli pochopit. Neříkat to ani ostatním učedníkům. Až do vzkříšení.
b)
Tato slova se nám nemusí líbit. Ale říká to JK v konkrétní situaci.
c)
My dnes jsme velmi opatrní vůči tzv. Lepším duchovním zkušenostem některých rádo by lepších věřících. Oprávněná opatrnost před těmi, kteří se vedle Písma upínají na nějaké zážitky či mimořádné prožitky a virtuální vize.
11)
Vzkříšení.
a)
Tajemství. Zaujalo je to.
b)
Příležitost k diskusi, jak přeskočit dobu utrpení. Aspoň na ni na chvilku zapomenout.
c)
Riziko, že by utrpení JK mohlo mít dopad i na jeho následovníky.
12)
Co zaujme nás z bible.
a)
Skutky 17. Atény. Areopag. Vzkříšení. Kámen úrazu pro pohany, pro filosofy. Vzkříšení: prolomení smrti.
b)
Smrt Lazara. Rozhovor JK s Marií a Martou. Jan 11. Věříš tomu?
c)
Apostolikum. Recitace. Snadné vyznání. Věříme v těla z mrtvých vzkříšení.
13)
Zaujme: Vzkříšení:
a)
Stárnutí. Závěr života.
b)
Nemoc.
c)
Přirozená náboženskost: převtělování.
14)
Eliáš. Musí přijít napřed. Jan Křtitel. Jako Eliáš. Obnovitel. Pokání. Mučedník. Poprava.
15)
Utrpení JK. Smrt. Vzkříšení. Vítěz. Povolání k životu věčnému.
16)
Pavel: Boj výborný bojoval jsem. Bojuj ten dobrý boj víry. Dosáhni věčného života, k němuž jsi povolán.

Poznámky:

1)
Proměnění. Bílý šat. Záře slunce. Modlitby. Zvláštní chvíle vytržení mysli. Uvědomili si v záři slunce, kdo je JK. Rozpoznání.
2)
O čem mluvil JK s mojžíšem a Eliášem. O svém utrpení. Konec Marek 8. Připomínka utrpení. 6 dní to učedníci mezi sebou promílali, probírali, propírali. JK je chce povzbudit. Poodhalit tajemství.
3)
Když se vraceli dolů. JK jim mluví o vzkříšení. O vzkříšení se učedníci baví. Ale jaksi ne o tom, co předchází. Aby byl JK vzkříšen, musí nejprve umřít. Od toho jdou pryč.
4)
Učedníci několik dní slyší o utrpení JK. Nyní vidí (spatřují) jeho slávu. Baví se ale o jeho vzkříšení. Jaksi chtějí přeskočit jeho utrpení.
5)
Proměnění na hoře. Mají na tom účast jenom 3 učedníci. Užší, vnitřní učednický kruh. Sortýrování víry? Nebo pedagogická linie, postupné informování učedníků, aby to mohli pomalu strávit všichni?
6)
Zážitek víry. Povzbuzení pro chvíle těžkostí života. Světlo do různých temnot.
7)
Situace těžkostí života, utrpení.
a)
Vidění lepší budoucnosti.
b)
Bombónek nebo rozinka. Světlo na cestě. Jak kdo to pojme nebo přijme.
c)
Tatáž skutečnost může povzbudit, povznést nebo srazit, zdeptat.
d)
Naděje má mnohdy (leckdy) jen krůček k depresi.
8)
Žalm 84. Přes údolí světa jdouce. Jdeme pouští života. Čekat na osvěžující déšť. Hledání studnic. Alegorie poutnickosti.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.