Marek 8,31-37.

(Kázání Nový zákon -> 2 Marek)Post.
Materiál.

Text:

Marek 8,31-37.
31
A začal je učit, že Syn člověka musí mnoho trpět, být zavržen od starších, velekněží a zákoníků, být zabit a po třech dnech vstát.
32
A mluvil o tom otevřeně. Petr si ho vzal stranou a začal ho kárat.
33
On se však obrátil, podíval se na učedníky a pokáral Petra: "Jdi mi z cesty, satane; tvé smýšlení není z Boha, ale z člověka!"
34
Zavolal k sobě zástup s učedníky a řekl jim: "Kdo chce jít se mnou, zapři sám sebe, vezmi svůj kříž a následuj mne.
35
Neboť kdo by chtěl zachránit svůj život, ten o něj přijde; kdo však přijde o život pro mne a pro evangelium, zachrání jej.
36
Co prospěje člověku, získá-li celý svět, ale ztratí svůj život?
37
Zač by mohl člověk získat zpět svůj život?
38
Kdo se stydí za mne a za má slova v tomto zpronevěřilém a hříšném pokolení, za toho se bude stydět i Syn člověka, až přijde v slávě svého Otce se svatými anděly."

Čtení:

Izaiáš 58,7-12. 1 Korintským 13. Marek 8,34-9,1.

Postup 1:

1)
Rozhovor před velikonocemi. Důvěra učedníků k JK. Šli za ním a sním dobrovolně a rádi. Učedníci nebyli na vodítku.
2)
JK důvěřuje lidem. Tyto důvěřující lidi jako by teď začal strašit. Kam to vlastně dojde. Jak to dopadne. Katastrofický scénář. Utrpení a smrt JK. JK bude zařazen mezi lidi, na něž se rychle a navždy zapomene. Resp., chce zapomenout.
3)
Petr nesouhlasí s JK, se svým učitelem. Svobodná diskuse. Vzal si ho stranou. Domlouvá mu.
4)
My. Vyčíst Petrovi, co to udělal. Co ho to napadlo. Bible nás nevyzývá, abychom byli samozvanými soudci Petra. Nad Petrem. Máme naslouchat, co k tomu říká JK. Jak na to odpověděl JK.
5)
Nejde jen o petra v Galileji.
a)
I my bychom někdy chtěli přemluvit JK k jiné cestě. Upravit si JK pro sebe a podle sebe.
b)
Mnohý člověk poctivě přizná: Já, obyčejný člověk, toužím po slávě jako Petr.
c)
Obyčejný člověk má touhu. Výhled k něčemu lepšímu a příjemnějšímu než je obyčejný život.
d)
Všední život. Ne nutně skvoucí úspěch nebo královský trůn nebo vila na Floridě.
e)
Málo kdo potřebuje mít také doživotně zlatého slavíka. Být doživotně zlatý slavík.
f)
Co člověk chce: Pozvolné a přirozené zlepšování toho, co už máme. Co prožíváme. To bychom si přáli a to by nám většinou stačilo.
g)
Člověk by si to přát mohl a měl. Oprávněné přání. Chce to většina rozumných lidí.
6)
Učení JK. Ne pro pár podivínů. JK začal učit nepopulární věci. Může to mnohé odradit. Lidé se poženou pryč.
7)
Vážná námitka Petra. Ne sobecká motivace. Myslí to podle nás s JK dobře. Mluví za nás. Brát Petra v ochranu. Známe příčiny.
8)
Důsledky. Znak kříže.
a)
Užíván široce, bohatě. Daleko za hranicemi křesťanského symbolu.
1.
Nejčastěji ozdoba, ozdůbka.
2.
Popravčí nástroj. Utrpení. Hrozný, odpudivý popravčí nástroj. Ohavnější než šibenice.
b)
Kříž připomíná, v koho věříme.
c)
Trpící, odpravený JK. Dobrovolně šel touto cestou. Vysvětloval učedníkům, kam s ním vlastně jdou. Nic jim nezatajil. Pravdivost.
9)
Rozhraní.
a)
Dojem úspěchu. Skutečnost kříže. Nelze být tam i tam současně. Nelze si pěstovat dobrý dojem a příjemné zážitky víry a být v nelítostné skutečnosti.
b)
JK měl na vybranou. Matouš 4. Pokušení. Na čas, i na léta, se mu to mohlo podařit. Cesta kříže. Čtvrtá cesta. Oběť. Záchrana pro lidi.
10)
Rozhodnutí pro nás. Dvě možnosti.
a)
Přijmout.
b)
Odmítnout.
c)
Jde o cestu s JK.
1.
Cesta s JK. Doprovázet.
2.
Životní cesta, na níž se obejdeme bez JK. Vyhnout se i jen náznaku kříže JK. Znepokojivost jeho oběti. Cesta beze ztrát. Jen úspěch. Šťastný, usměvavý, zářivý, barevný svět. Vybrat si.
3.
Reklama v televizi by nabídla: Jděte krásnější, zářivější cestou.
11)
Je někde takový zářivý svět?
a)
Demagogická otázka. Jsou zářivější cesty než drsná cesta temného hrubého kříže.
b)
Mnozí se netají: Chtěli bychom takový zářivý svět mít.
c)
Realita. Nesplnitelné přání. Neuskutečnitelné představy.
d)
Umně vytvořený klam či sebeklam. Dohromady se to jmenuje iluze. Touha klamat sebe sama. Veliká a neúprosná touha.
1.
člověk sám se vůči tomu projevuje jako nadaný architekt Vzdušných zámků.
2.
Zemský ráj to na pohled. Jen na pohled, a to ještě s růžovými brýlemi nebo s brýlemi mámení.
3.
Namluvit si, že je to možné ve světě, který je barbarský, násilnický, krvavý, prostě realistický.
4.
Touha: Žít výhradně jen klidným, příjemným, šťastným, pohodlným, bezstarostným a úsměvným způsobem života.
e)
Je dost těch, kteří to nabízejí a slibují.
1.
Nabídka na naše poměry více než hojná. V oblasti náboženské i nenáboženské.
2.
Začít naslibované plnit. Už i to jsou někteří ochotni slibovat. Mnozí naslibovali i splnění svých nesplněných slibů.
3.
Člověk není soběstačný. Nemoc. Stárnutí. Neštěstí. Člověk potřebuje pomoc. Pobyt v časnosti není bezbolestný.
4.
Dodavatelé iluzí se pak ošálenému a ošulenému člověku v lepším případě vysmějí do očí a do ksichtu.
f)
Jediná naděje: Bible. JK. Pravdivost. Nic se nepřikrašluje. Žádné reklamní sliby. Pravda na tvrdo, natvrdo.
12)
JK nedodává iluze.
a)
JK otevírá oči pro realitu. Aby se svět opravdu pohnul k lepšímu.
1.
JK jde sám první. Napřed. Ke kříži.
2.
Jít po jeho cestě. Jdeme s ním.
3.
JK jde na té cestě současně napřed i s námi.
b)
Vše je krásné.
1.
Jen kdyby církev ukázala na sobě a v sobě nějaký současný kladný příklad.
2.
Kazatelé, kteří káží, také nemají odvahu apoštola Pavla: Buďte následovníci mojí a Kristovi.
13)
Tzv. Nehnutelné jistoty nevydrží a nepodrží člověka. Smrt vše rozbije. Jistoty světa a života se zhroutí. V troskách se octne i vše nejlepší lidské.
14)
Křesťan není hrdinný sebeobětavec. Vydávání sama sebe všanc je něco jiného. JK přinesl oběť za nás bez obdoby. KJK daroval sám sebe.

Postup 2:

1)
Úvahy člověka.
a)
Co jsme přijali od Boha.
b)
Co člověk ztratí. Ne že to nepřející Bůhh vezme. Člověk se něčeho vzdá. Netýká se to jen členů církve. Obecně. Pro něco se člověk něčeho vzdá. Kdo chce život zachovat, přijde o něj.
2)
Co jiného by měl člověk zachovat než svůj vlastní život.
a)
Život je nezpochybnitelně boží dar. Vážit si jej.
1.
Názor: Právě vlastní život by měl stát jako Boží dar na prvém místě.
2.
Lotova žena. Útěk z ničené Sodomy. Ohlížela se zpět, co tam nechali, co ztratili.
b)
Tzv. řečnická otázka. Co by mohlo být tak důležité jako vlastní život?
3)
Text. Život je důležitá hodnota.
a)
Víra. Týká se života. Ne zbytečné či jen doplňkové přídavky k životu. V životě jde o život. I o věčný život.
b)
Od přírody, od své nátury jsme uzpůsobeni: Pud sebezáchovy. Zachovat si život. Zachránit si život. Seberealizace. Představa: Já sám si budu utvářet život podle sebe a podle svého.
c)
Boj o zachování vlastního života. Nevychází to vždy na sto procent. Uhájit místo na slunci.
4)

Zachovat život.
a)
Zůstat na živu.
b)
Vést život podle sebe. Realizovat se. Prosadit se v životě.
5)
Úporné úsilí. I tvrdost. Bezohlednost.
a)
Vypjatá snaha k docílení a dosažení pravého a plného života.
b)
Všudypřítomná smrt. Poslední slovo na zemi má smrt. Smrt to nad námi vždy vyhraje. My vždy prohrajeme.
6)
JK. Zve k cestě za ním. Cesta k záchraně života.
a)
Jeho vlastní způsob.
b)
JK povzbuzuje a těší slovem o kříži. Vlastní oběť. Zřekl se sám sebe. Kvůli nám.
c)
JK od nás nemůže čekat žádné zadostiučinění.
d)
VP. Památka oběti JK. Pro nás. Co udělal pro nás.
7)
Jít za JK a s JK.
a)
Něco jiného než být na jeho místě. My nejsme obětníky. Nenapodobitelná a neopakovatelná oběť JK. Přijmout ji. I jeho cestu.
b)
Dojem mnohých: Kříž je ztráta, prohra. Ztratil JK. Ale s JK ztrácíme i my. Kvůli němu.
1.
Aspoň v životě na této zemi.
2.
Současně ale získáváme. Ale to je už jiný úhel pohledu. Díváme se z jiné výchozí pozice.
c)
O pravosti pravdy nerozhodují naše lidské propočty. Spolehnout na slovo JK.
8)
Celistvost života.
a)
Nelze být na živu jen částečně. Nelze se nechat vést od JK jen tak trochu. Snad někdy, příležitostně. Když se nám to zrovna hodí a když to potřebujeme.
b)
JK volá. Lze přijmout nebo odmítnout.
c)
Kdo se stydí za JK, za toho se bude stydět JK.
9)
My. Být prozíraví v rozhodování.
a)
Naše uvažování: Co mi to a ono vynese.
b)
Mnohdy podtón: jiným se vezme.
c)
Za koho se bude stydět syn člověka. Za toho, kdo získává po světsku. Na úkor druhých.
10)
Vnímat to jako výzvu a pozvání k životu. Aby se za nás JK nemusel stydět.

Poznámky.:

1)
Řeč o utrpení působí pohoršení i dnes v církvi.
2)
JK nechce uhnout před utrpením. Utrpení.
a)
Běžné utrpení v životě.
b)
Job. V pozadí chce PB obhájit svou čest před satanem.
c)
Pro spravedlnost, obecného rázu.
d)
Pro JK a jeho věc.
3)
Řeči zdravých o utrpení. Odtažité.
a)
Člověk se jen těžko dokáže vžít do situace druhého, když aspoň něco podobného neprožil při sobě nebo ve svém nejbližším okolí, ale na svou vlastní kůži.
b)
Indiánské přísloví: Druhému můžeš rozumět, když budeš aspoň 3 dny chodit v jeho mokasínách.
4)
Utrpení nebude likvidováno tím, že na ně nebudeme myslet a že o něm nebudeme mluvit.
a)
Člověk se ale chce dostat mimo ně, i mimo utrpení jiných.
b)
Když zdravého a šťastného člověka postihne absurdní utrpení (např. Zhoubná nemoc), pak se jeho pohled na utrpení a na vše v této souvislosti postupně prohlubuje. Jenže tento člověk většinou už nemá čas, aby své myšlenky předal svému okolí. Např. Aby to sepsal.
5)
Nemluvit ani o vlastním utrpení. Nikdo stejně nepomůže, ani v církvi ne. Aspoň ne účinně.
6)
Zapři sám sebe. V souvislosti s utrpením pro JK.
Poznámka. Dnes otázka lidí i v církvi: Proč bych měl na sebe brát utrpení pro JK, když není příklad v církvi, ani u farářů, ani u Olympu? Vzít na sebe svůj kříž pro JK? Proč? Kdo v církvi nám to věrohodně vysvětlí?
7)
Sociální necitlivost mnohých v církvi.
a)
O utrpení mluví ti, co nic moc nenesou a nést nechtějí.
b)
Převádění všeho (i tzv. Pomáhání) na peníze, obětavost pro JK, fakticky pro jeho církev. Podporování a udržování pomáhajících institucí. Konkrétní trpící mnohdy ostrouhá.
8)
Nadnesené mluvení o utrpení. Bezmyšlenkovitost. Kdo nemá potíže. Komu vše vychází. Necitlivost.
9)
Nespecifikováno, co je to kříž.
a)
Obecně lidské obtíže.
b)
Kříž kvůli následování JK. Konkretizovat.
10)
Zapřít sebe. Pavel: Živ jsem pak již ne já, ale živ je ve mně JK.
11)
Premisa: Následování. Kdo chce jít za mnou.
a)
Jde o něco, co prožívá jen věřící, kdo následuje JK.
b)
Dimenze života, kterou nezná nevěřící.
12)
Srovnej Matouš 16.
13)
Utrpení.
a)
Normální běžné utrpení v životě.
b)
Utrpení a těžkosti pro JK. Navíc. Ještě k tomu běžnému utrpení. Nebo: Vedle něho.
c)
Ale: Následovníci JK žijí ve stínu utrpení Jk, ale ovšem i v jeho světle. Dopad vítězství JK pro ty, kdo jdou za ním.
14)
Cílevědomá dlouhá příprava JK na utrpení. Na konci doslova kříž. Jedinečnost utrpení JK. Neopakovatelnost. Odloučenost od Boha pro naše hříchy. Vina odděluje od lidí. JK to na sebe vzal.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.