1 Královská 21.

(Kázání Starý zákon -> 11 1 Královská)Nábotova vinice.
Viz: Dějeprava.

Text:

První Královská 21.

Čtení:

První Královská 21.

Poznámky:

1)
Obdoby a neobdoby mezi Davidem a Achabem.
a)
Rovina zbožnosti a víry v Hospodina.
1.
David je prezentován tradicí jako král zbožný a dokonce jako příklad mesiášského typu. Bible však nezatajuje jeho těžké hříchy.
2.
Achab je jednoznačně bezbožník, i když i ten nakonec pod vlivem a pod působením proroka Eliáše občas aspoň trochu zkrotl.
b)
Rovina hříchů.
1.
Těžký Davidův hřích (mimo jiné): Rafinovaná vražda Uriáše Hetejského, kterému přebral manželku.
2.
Těžký Achabův hřích (opět mimo další a jiné): Justiční vražda Nábota Jezreelského.
c)
Dlouhé období sucha za vlády Davida i Achaba jako Boží trest.
1.
Za Achaba: 3 roky.
2.
Za davida: Celkem 3 a půl roku.
2)
Jezábel. Sidonská princezna.
a)
Šla na to po pohansku a po orientálsku, aby její manžel král Achab přišel levně k Nábotově vinici.
b)
Napsala bezostyšně a na plnou hubu soudcům ve městě, co si přeje a jak si to přeje.
1.
Zajistit (obstarat) dva ničemníky jako křivé (falešné) svědky proti Nábotovi. Ať dosvědčí, že Nábot zlořečil Bohu a králi. Na urážku majestátu je přece každý mocipán háklivý.
2.
Udělat (narafičit) justiční vraždu, aby vše mělo zdání (punc) legality.
- Vše se má stát podle platných zákonů, paragrafů.
- Majetek propadne jako konfiskát králi.
3)
Křivé svědectví. Nepříjemné až běda.
a)
Pro poškozeného a pro obviněného. V Nábotově případě došlo až k újmě na životě. Křivosvědci způsobili smrt nevinného člověka s následnou tragedií jeho rodiny.
b)
Když se přijde na to, že někdo na soudu křivě vypovídal, má s tím pěkné polízanice.
4)
Zelinářská zahrada.
a)
Nebylo životně důležité pro provoz zámecké kuchyně, aby byla těsně u zámku. Mohla být i kousek dál od zámku. Pravdou ovšem je, že když je něco při ruce a po ruce, je to mnohem snazší.
b)
Za smrt Nábota a za likvidaci jeho rodiny to však v žádném případě nestálo. Těžká vina krále Achaba.
c)
Dodatečné otázky.
1.
Nábot mohl být rozumnější. Neměl se stavět na zadní proti přání bezbožného krále Achaba. Měl být rozumnější a měl silnějšímu a mocnějšímu ustoupit. Neměl riskovat. Měl počítat s tím, že nemá šanci.
2.
Nábot neměl tvrdohlavě držet nějaké Hospodinovy zákony platící sice po staletí. Měl myslet na svou rodinu. Mohl se přece spokojit s jinou vinicí, kterou mu král nabízel (kterou by možná vyvlastnil někomu jinému).
3.
Po bitvě je každý generálem.
d)
Mistr Jan Hus. Držel Boží pravdu. Jsme voláni držet pravdu (Boží). Až do krajnosti? V církvi se příklad Mistra Jana Husa předkládá jako příklad hodný následování v držení pravdy.
5)
Nábot drží Hospodinovy zákony a řády.
a)
Majetek měl zůstávat v rodině po generace, z generace na generaci. Mělo se zabránit kumulaci majetku v rukou jedněch a chudnutí jiných. Různé předpisy tohoto druhu směřující tímto směrem tehdy v Izraeli platily.
b)
Ochrana proti chudnutí občanů, střední vrstvy. Dobré ustanovení.
6)
Achab věděl, že podle zákona (kdyby to šlo podle práva) nemá proti Nábotovi šanci. Když Nábot nechtěl prodat, tak nechtěl.
a)
Ani král neměl v Izraeli (na rozdíl od okolních despotických orientálních panovníků) možnost překrucovat právo.
b)
Kdyby Achab zasáhl svou královskou mocí a Nábotovi vinici jednoduše vyvlastnil, mohl počítat s tím, že bude mít na krku vzpouru lidí.
7)
Veřejný zájem.
a)
Když to král chtěl. Přání krále v jakékoliv podobě. Přání někoho silného a mocného. Král měl své plány a představy.
b)
Veřejný zájem v době totality. Ku podivu se to přeneslo i do doby po VLR. Ale ani za starého režimu, ani za režimu nového, není snaha příliš často postupovat tímto způsobem. Příliš to dráždí lidi.
8)
Křivda ve veřejném zájmu.
a)
Prosazování tzv. Veřejného zájmu hlava nehlava.
1.
Různé formy vyvlastňování ve veřejném zájmu.
2.
Legalita, když to jde podle paragrafů.
3.
Záleží však na tom, jaké ty paragrafy jsou a jak se používají.
4.
Paragrafy jsou totiž všelijak pokroucené a mají díry a mezery.
b)
V Nábotově případě rozhodl tzv. Nestranný soud. Jenže tehdy nebyla doba demokracie, aby bylo možno zpochybnit výrok i nestranného soudu s možností odvolat se k soudu jinému, resp. K vyššímu.
9)
Proti JK byli též postaveni falešní svědkové.
a)
Synedrium však zinscenovalo proces proti JK narychlo, uprostřed noci. S křivosvědky to nevyšlo podle přání, poněvadž ani dva nevypovídali stejně.
b)
Nakonec byl JK odsouzen jinak, jiným způsobem. Důvody (důkazy) k odsouzení se našly fakticky až v průběhu vyšetřování. Tedy po zatčení.
10)
Celý případ kolem získání Nábotovy vinice pro Achaba a soud nad Nábotem se pochopitelně rozkřikl.
a)
Slušným lidem bylo jasné, oč jde. Nikdo však neměl odvahu zvednout sehnutou hlavu a povznést hlas.
b)
Hospodin poslal proroka Eliáše k Achabovi, aby mu sdělil výrok nejvyššího, Božího soudu.
c)
Je pochopitelné, že se Eliášovi nemuselo chtít jít plnit takový úkol.
1.
Achab pronásledoval Hospodinovy proroky a stovky jich nechal povraždit.
2.
Achab je zarytý nepřítel Boží pravdy a bezbožník non plus ultra.
- Nemá to stejně cenu mu něco (cokoliv) říkat ve jménu Hospodina.
- PB ale chce, aby i bezbožníci a násilníci věděli, že i nad nimi je nejvyšší, neodvolatelný poslední soud. Nikoliv lidský, ale Boží.
- PB dává i těžké úkoly svým věrným prorokům.
d)
Překvapivý, překvapující a udivující výsledek Eliášovy mise k Achabovi.
1.
Achab zkrotl. Chodil krotce. Nedělal zrovna kdo ví jaké pokání, ale aspoň se zarazil. Možná ho to i zbrzdilo v jeho dalších plánech na další nespravedlnosti.
2.
Achab viděl, že to lidem dole není docela jedno, když jedná příliš po orientálsku. Achab neměl zájem na nějaké revoluci proti jeho majestátu.
e)
Jiné překvapivé výsledky kázání SB.
1.
Jonáš v Ninive. Bezbožní Ninivetští, Asyřané, činí pokání. Dokonce na příkaz krále.
2.
Křesťan Ananiáš v Damašku jde k saulovi, urputnému pronásledovateli křesťanů, aby mu svědčil o JK. Mohlo se to zpočátku jevit velmi nebezpečné a zbytečné. Ananiáš však šel a z největšího nepřítele křesťanů Saula se stal největší misionář Pavel.
3.
Křesťané v arénách vydávali dobré, přesvědčivé a přesvědčující svědectví pro JK. Krev mučedníků byla semenem nových křesťanů.
4.
Mistr Jan Hus. Husité. Věrné dosvědčování Boží pravdy. Ve své době, ale i s důsledky pro další staletí.
f)
Kontrolní otázka pro postmoderního člověka: Chtěl bys jít cestou naprosté věrnosti JK ve svém životě i v mezných a hraničních situacích s rizikem ztráty života?


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.