1 Královská 22.

(Kázání Starý zákon -> 11 1 Královská)

Text:

Verš 15-17. Nebo: 13-16.
EfezskýM 4,25: Mluvte pravdu jeden každý s bližním svým.

Čtení:

Žalm 1.
První Královská 22,10-17.
První královská 22,1-29.
1
Po tři roky nedošlo mezi Aramem a Izraelem k válce.
2
V třetím roce sestoupil Jóšafat, král judský, ke králi izraelskému.
3
Izraelský král řekl svým služebníkům: "Víte, že Rámot v Gileádu patří nám? A my otálíme vzít jej z rukou aramejského krále."
4
Pak se otázal Jóšafata: "Půjdeš se mnou do války o Rámot v Gileádu?" Jóšafat izraelskému králi odvětil: "Jsme jedno, já jako ty, můj lid jako tvůj lid, mí koně jako tví koně."
5
Jóšafat izraelskému králi řekl: "Dotaž se ještě dnes na slovo Hospodinovo."
6
Izraelský král shromáždil proroky, na čtyři sta mužů, a řekl jim: "Mám jít do války proti Rámotu v Gileádu nebo mám od toho upustit?" Odpověděli: "Jdi, Panovník jej vydá králi do rukou."
7
Ale Jóšafat se zeptal: "Cožpak tu už není žádný prorok Hospodinův, abychom se otázali skrze něho?"
8
Izraelský král Jóšafatovi odpověděl: "Je tu ještě jeden muž, skrze něhož bychom se mohli dotázat Hospodina, ale já ho nenávidím, protože mi neprorokuje nic dobrého, nýbrž jen zlo. Je to Míkajáš, syn Jimlův." Jóšafat řekl: "Nechť král tak nemluví!"
9
Izraelský král tedy povolal jednoho dvořana a řekl: "Rychle přiveď Míkajáše, syna Jimlova."
10
Král izraelský i Jóšafat, král judský, seděli každý na svém trůnu, slavnostně oblečeni, na humně u vchodu do samařské brány a všichni proroci před nimi prorokovali.
11
Sidkijáš, syn Kenaanův, si udělal železné rohy a říkal: "Toto praví Hospodin: >Jimi budeš trkat Arama, dokud neskoná.<"
12
Tak prorokovali všichni proroci: "Vytáhni proti Rámotu v Gileádu. Budeš mít úspěch. Hospodin jej vydá králi do rukou!"
13
Posel, který šel zavolat Míkajáše, mu domlouval: "Hle, slova proroků jedněmi ústy ohlašují králi dobré věci. Ať je tvá řeč jako řeč každého z nich; mluv o dobrých věcech."
14
Míkajáš odpověděl: "Jakože živ je Hospodin, budu mluvit to, co mi řekne Hospodin."
15
Když přišli ke králi, král mu řekl: "Míkajáši, máme jít do války proti Rámotu v Gileádu, nebo máme od toho upustit?" On mu odpověděl: "Vytáhni, budeš mít úspěch. Hospodin jej vydá králi do rukou."
16
Král ho okřikl: "Kolikrát tě mám zapřísahat, abys mi v Hospodinově jménu nemluvil nic než pravdu?"
17
Míkajáš odpověděl: "Viděl jsem všechen izraelský lid rozptýlený po horách jako ovce, které nemají pastýře. Hospodin řekl: >Zůstali bez pánů, ať se každý v pokoji vrátí domů.<"
18
Izraelský král řekl Jóšafatovi: "Neřekl jsem ti, že mi nebude prorokovat nic dobrého, nýbrž jen zlo?"
19
Ale Míkajáš pokračoval: "Tak tedy slyš slovo Hospodinovo. Viděl jsem Hospodina, sedícího na trůně. Všechen nebeský zástup stál před ním zprava i zleva.
20
Hospodin řekl: >Kdo zláká Achaba, aby vytáhl a padl u Rámotu v Gileádu?< Ten říkal to a druhý ono.
21
Tu vystoupil jakýsi duch , postavil se před Hospodinem a řekl: >Já ho zlákám.< Hospodin mu pravil: >Čím?<
22
On odpověděl: >Vyjdu a stanu se zrádným duchem v ústech všech jeho proroků.< Hospodin řekl: >Ty ho zlákáš, ty to dokážeš. Jdi a učiň to!<
23
A nyní, hle, Hospodin dal zrádného ducha do úst všech těchto tvých proroků: Hospodin ti ohlásil zlé věci."
24
Sidkijáš, syn Kenaanův, přistoupil, uhodil Míkajáše do tváře a řekl: "Kudy přešel Hospodinův duch ode mne, aby mluvil skrze tebe?"
25
Míkajáš řekl: "To uvidíš v onen den, až vejdeš do nejzazšího pokojík u, aby ses ukryl."
26
Izraelský král nařídil: "Seber Míkajáše a odveď ho k veliteli města Ámonovi a ke královu synu Jóašovi.
27
Vyřídíš: >Toto praví král: Tady toho vsaďte do vězení a dávejte mu jen kousek chleba a trochu vody, dokud nepřijdu v pokoji.<"
28
Ale Míkajáš řekl: "Jestliže se vrátíš zpět v pokoji, nemluvil skrze mne Hospodin." A připojil: "Slyšte to, všichni lidé!"
29
Král izraelský i Jóšafat, král judský, vytáhli proti Rámotu v Gileádu.

Citáty:

Mistr Jan Hus: Protož, věrný křesťane: Hledej pravdu. Slyš pravdu. Uč se pravdě. Miluj pravdu. Prav pravdu. Drž pravdu. Braň pravdu až do smrti. Neboť pravda tě vysvobodí od ďábla a od smrti věčné.
Hus: Zlořečený ten člověk, který pro skývu chleba zradí pravdu.
Poznámka: Co když ten člověk umírá hladem. Co když ho jiní dostanou do situace, že mu jde o život.
Hus: Kdo pravdu mluví, hlavu si rozráží.
Jan 8,31-32: JK: Jestliže zůstanete v řeči mé, budete vpravdě (doopravdy) moji učedníci. Poznáte pravdu a pravda vás vysvobodí.
EfezskýM 4,25: Mluvte pravdu jeden každý s bližním svým.
Kuzmány: Kdo za pravdu hoří, v svaté oběti. Kdo za lidstvva práva život posvětí (položí). Koho dar nesvede, hrozba neskloní, tomu naše píseň slávou zazvoní.
Kdož jste Boží bojovníci. Blaze každému, kdo na pravdě té sejde.
Jan 14. JK: Já jsem ta cesta, pravda, život.

Postup:

1)
Příběh pravdy a lži. Pravý a nepravý prorok.
2)
Micheáš zdánlivě zklamal. Holedbal se, že řekne pravdu, ale mluvil to, co ostatní proroci placení králem.
3)
Micheáš pohrdal Achabem. Achab mu nestál za to, aby se mu řekla pravda. Pak vina: lid půjde do předem ztracené války. Ať si Achab dělá co chce. Lhostejnost proroka.
4)
Micheáš neměl SB. Pak to ale měl říci a nevydávat slovo ostatních proroků za SB.
5)
Micheáš pravdu řekl. Forma podání. Ironie. Tak si, králi, jeď. Však to říkají všichni, že vyhraješ. Achab poznal, jak to micheáš myslí a osopil se na něj.
6)
Za všech okolností a v každé době má PB své proroky, kteří tlumočí SB. I my máme být ochotni plnit poslání od PB.
7)
Jde o lid. Micheáš ukazuje Achabovi na lid svěřený. Odpovědnost za druhé. Rozptýlení jako ovce bloudící po horách. Prostí lidé.
8)
Aktualizace pro nás.
a)
Strach.
b)
Pohrdání druhými. Perly neházet před svině. Lhostejnost. Nezaslouží si pravdu, SB. Je to zbytečné.
c)
Nemáme v dané chvíli SB. Nevíme, co k tomu a na to říci z pozice SB. Jak odpovědět z pozice SB. Umět říci: nevím. Nestydět se za to. Přiznat si to. Modlit se o sílu k tomu.
d)
Přiměřená forma. V humoru se někdy dá povědět víc. Někdy lehčeji, někdy to ale může víc rozčilit. Ironie. Ale riziko možných výmluv.

Poznámky:

1)
Andersen: Císařovy nové šaty.
2)
Hammel: Christ in der DDR. Wahrheit. Mluvit pravdu. Pod tlakem, pod nátlakem. Riziko pro jiné. Ohrožení jiných. K pravdě mohou nutit lidé, kteří sami jinak nejsou pravdiví. Využití pravdy jen pro své vlastní okamžité záměry.
3)
Flexibilita moderního a postmoderního člověka.
4)
Tržní přístup ke všemu. I pravda je nakonec (konec konců) možný tržní artikl.
5)
Judský král Jozafat. Věděl, co je SB. Přesto jel do boje s Achabem, za jeho zájmy, i když se mu nechtělo. Vazal silnějšího.
6)
Komorník napovídá Micheášovi, jak má prorokovat. Co si král přeje.
a)
Král to chtěl nahrát na Jozafata, judského krále, aby ho získal za spojence do boje proti syrským.
b)
Micheáš to komorníkovi zdánlivě sežral. Resp., dal jim to všem sežrat. Dal před celým dvorem najevo, na srozuměnou, jak mu napovídali, co má mluvit.
c)
Mezinárodní diplomatická ostuda pro Achaba. Nešikovně to na Jozafata nahrál, nešikovně to sehrál.
7)
Šířeji sledovat otázku pravdy v běžném lidském životě.
a)
Odvaha říci pravdu.
1.
Nezamlčet.
2.
Důvěra ke člověku.
b)
Umět pravdu říci, ale i vyslechnout a přijmout.
c)
Umět zacházet s pravdou, s informacemi. Vhodná forma. Přiměřenost situaci.
1.
Pravda smrtelně nemocnému.
2.
Jiný případ: Těžká, ne smrtelná nemoc.
3.
Mezilidské vztahy. Zraňující pravda.
d)
Hospodin: Pravda a milosrdenství,
1.
Jde to ruku v ruce.
2.
Složitější a citlivější pohled na pravdu.
8)
Pravdivost života.
a)
Rozpor mezi slovy a skutky.
1.
Krásná, vznosná, zbožná slova.
2.
Skutek utek.
b)
Dvoji tvář.
1.
Zbožný kabát.
2.
Uvnitř pod naleštěným zbožným povrchem je prachobyčejný tržní pohan a sobec non plus ultra.
9)
Boží pravda poznamenává řadu lidí.
a)
Pomalé působení SB.
1.
Po kapkách.
2.
Má smysl a význam mluvit o pravdě.
- Člověk se tím obrušuje.
- Kladné působení kázání církve, např. V oblasti morálky.
3.
Pociťuje se to, když se vidí, jak to vypadá tam, kde lidé nejsou pod vlivem zvěsti církve.
b)
Na druhé straně je vhodné nepřeceňovat působení SB.
1.
Byly i náboženské války.
2.
I křesťané dokázali udělat zlé věci a velké sviňárny.
3.
Přesto platí: Kladný vliv křesťanství na člověka. Samozřejmě, že to nepůsobí stoprocentně na každého.
10)
Pravdivci. Mluvili pravdu. Micheáš. Proroci. Jk. Jan Křtitel. Mistr Jan Hus. Vyznavači slovy, svým životem, postojem. Lidé, kteří se nepropůjčili k nepěkným věcem.
11)
400 tzv. Proroků Hospodinových.
a)
Hospodinovi proroci jen podle jména.
b)
Falešní Hospodinovi proroci.
c)
Placeni králem.
d)
Dostávali se do transu. Píšťaly, bubínky, skákání. Pěna u úst. Pohanské praktiky. Aby prý nemluvil jejich duch, ale duch Hospodinův. Do transu, do extase. Vytržení mysli.
12)
Micheáš.
a)
Sám proti 400.
b)
Podle bible nemusí mít většina pravdu.
1.
Hlas lidu není vždy hlas Boží.
2.
Jedinec, který zastává Boží pravdu, má pravdu.
13)
Mluvit pravdu.
a)
Společenství církve.
1.
Bližní, bratří.
2.
Souhlasíme, že by tomu tak mělo být.
b)
Problém: vhodný způsob sdělování pravdy v různých situacích.
1.
Pravda a láska. Pravda a milosrdenství.
2.
Taktnost při sdělování nepříjemné pravdy.
3.
Pomluvy a řeči za zády. K tomu máme jasný postoj. Nemělo by to (přece) být.
4.
Nemoc, smrtelná, vážná.
5.
Napomínání.
6.
Umění pravdu povědět, ale i přijmout.
7.
Ochota pravdu slyšet.
8.
Mlátit hlava nehlava tzv. Pravdou. Otázka, zdali je to opravdu pravda nebo jen náš pocit, že to je pravda.
14)
Příklad. Vyvstává mi v mysli pořád, i když se to událo na začátku mého farářování.
a)
Návštěva u člověka, kterého pustili domů z nemocnice na umření. Rakovina. Odhad lékařů: Měsíc až dva.
b)
Prosba příbuzných, rodiny: Pane faráři, neříkejte mu, jak to s ním vypadá. My s ním pak budeme žít a mohlo by to znamenat ztíženou situaci pro všechny.
c)
Nemocný, ležící. Zeptal se mne přímo na svůj zdravotní stav. Kličkoval jsem, mluvil jsem o tom, že každá nemoc je vždy vážná. Naděje ale zůstává. A pod. Vyhověl jsem přání rodiny a neřekl jsem přímo a tvrdě, oč se jedná.
d)
Krátká pobožnost. Čtení žalmu 23. Modlitba.
e)
Při odchodu: Pane faráři, děkuji vám za návštěvu i za povzbuzení. Ale já vím, oč jde a proč mne doktoři pustili domů.
f)
Pacient prožil posledních 6 týdnů života v klidu a v pohodě domova a v zázemí svých milujících blízkých.
1.
Byl až do posledka vyrovnaný. Byl to mimořádně věřící člověk.
2.
Ten pohřeb jsem nedělal rád. Resp. Nebylo mi při něm dobře.
g)
Zachoval jsem se tehdy správně?
1.
Měl jsem vyhovět přání rodiny nebo jsem měl naplno povědět pravdu nemocnému?
2.
Jinak řečeno: Měl jsem mluvit otevřeněji o jeho zdravotní situaci? Ale já jsem se po návštěvě vrátil domů a rodina zůstávala.
3.
Nezůstal jsem dlužen pravdu, kterou nemocný chtěl slyšet?
4.
I nemocný má přece právo na pravdu.
h)
A ještě jedna otázka, kterou jsem si při návštěvě a samozřejmě i po ní uvědomoval: Kdybych já byl na místě onoho nemocného.
1.
Též bych chtěl vědět (znát) pravdu. Do čeho investovat poslední čas života. K čemu se koncentrovat.
2.
Ale chtěl bych tu pravdu opravdu slyšet?
3.
Já bych však tu otázku na faráře položil (na základě farářských zkušeností vlastních a na základě zkušeností se svými farářskými kolegy) jinak: Pane faráři, co se říká v souvislosti s mou nemocí? Jak dlouho?
4.
A kdyby se farář vykrucoval, tak bych se zeptal třeba vícekrát.
5.
Vím, že by si můj farářský kolega uměl poradit i v situaci palby takových dotěrně dotírajících otázek, stejně jako bych si dovedl poradit i já.
6.
Ale přesto si myslím, že by mému farářskému kolegovi mohlo být horko. Mně ostatně také.
15)
Říci pravdu nemocnému.
a)
Může ho to sklátit. Jsou někteří, kteří pravdu o svém zdravotním stavu raději nechtějí slyšet naplno.
b)
Jiní. Chtějí slyšet pravdu. Vyřešit si některé věci s lidmi a s PB.
16)
Pravda a láska musí zvítězit.
a)
Krásné heslo aktuální v době po VLR.
b)
Ničím nepodložené heslo. Leda toužebným lidským přáním.
c)
Naděje kombinovaná s touhou a doprovázená nedomyšleností.
d)
Zmíněné krásné heslo se v praxi neprosadilo. V řadě směrech zpaskuděná demokracie je toho dokladem.
17)
Prorok potřebuje z něčeho žít.
a)
Falešní Achabovi proroci Hospodinovi byli vydržováni králem.
b)
Z čeho žil Micheáš?
1.
Soukromý prorok na královském dvoře? Proč by si ho tam nechávali jen tak?
2.
Král si pěstuje (platí) druhou prorockou linii, kdyby se ta první neosvědčila? To by Achab opravdu nebyl hloupý.
3.
Micheáš mohl být placen králem, ale nenechal se podplatit nebo uplatit.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.