1 Královská 19.

(Kázání Starý zákon -> 11 1 Královská)

Text:

1
Královská 19.

Čtení:

1
Královská 19. Stačí: Verš 1-9.
1
Achab oznámil Jezábele vše, co udělal Elijáš, že pobil všechny Baalovy proroky mečem.
2
Jezábel poslala k elijášovi posla se slovy: "Ať bohové udělají, co chtějí! Zítra v tento čas naložím s tebou, jako ty jsi naložil s nimif!"
3
Když to Elijáš zjistil, vstal a odešel, aby si zachránil život. Přišel do Beer-šeby v Judsku a tam zanechal svého mládence.
4
Sám šel den cesty pouští, až přišel k jednomu trnitému keři a usedl pod ním; přál si umřít. Řekl: "Už dost, Hospodine, vezmi si můj život, vždyť nejsem lepší než moji otcové."
5
Pak pod tím keřem ulehl a usnul. Tu se ho dotkl anděl a řekl mu: "Vstaň a jez!"
6
Vzhlédl, a hle, v hlavách podpopelný chléb, pečený na žhavých kamenech, a láhev vody. Pojedl, napil se a opět ulehl.
7
Hospodinův anděl se ho však dotkl podruhé a řekl: "Vstaň a jez, máš před sebou dlouhou cestu!"
8
Vstal, pojedl, napil se a šel v síle onoho pokrmu čtyřicet dní a čtyřicet nocí až k Boží hoře Chorébu.
9
Tam vešel do jeskyně a v ní přenocoval. Tu k němu zaznělo slovo Hospodinovo. Bůh mu řekl: "Co tu chceš, Elijáši?"
10
Odpověděl: "Velice jsem horlil pro Hospodina, Boha zástupů, protože Izraelci opustili tvou smlouvu, tvé oltáře zlkbořili a tvé proroky povraždili mečem. Zbývám už jen sám, avšak i mně ukládají o život, jak by mě o něj připravili."
11
Hospodin řekl: "Vyjdi a postav se na hoře před Hospodinem." A hle, Hospodin se tudy ubírá. Před Hospodinem veliký a silný vítr rozervávající hory a tříštící skály, ale Hospodin v tom větru neby. Po větru zemětřesení, ale Hospodin v tom zemětřesení nebyl.
12
Po zemětřesení oheň, ale Hospodin ani v tom ohni nebyl. Po ohni hlas tichý, jemný.
13
Jakmile jej Elijáš uslyšel, zavinul si tvář pláštěm, vyšel a postavil se u vchodu do jeskyně. Tu mu hlas pravil: "Co tu chceš, Elijáši?"
14
Odpověděl: "Velice jsem horlil pro Hospodina, Boha zástupů, protože Izraelci opustili tvou smlouvu, tvé oltáře zbořili a tvé proroky povraždili mečem. Zbývám už jen sám, avšak i mně ukládají o život, jak by mě o něj připravili."
15
Hospodin mu řekl: "jdi, vrať se svou cestou k damašské poušti. Až tam přijdeš, pomažeš Chazaela za krále nad Aramem.
16
Jehúa, syna Nimšího, pomažeš za krále nad Izraelem a Elíšu, syna Šáfatova z Ábel-mechóly, pomažeš za proroka místo sebe.
17
Kdo unikne Chazaelovu meči, toho usmrtí Jehú, a kdo unikne Jehúovu meči, toho usmrtí Elíša.
18
Ale zachovám v Izraeli sem tisíc, všechny ty, jejichž kolena nepoklekla před Baalem a jejichž ústa ho nepolíbila."
19
Odešel odtud a našel Elíšu, syna Šáfatova, jak orá. Bylo před ním dvanáct spřežení a on sám při dvanáctém. Elijáš k němu přikročil a hodil na něj svůj plášť.
20
Elíša opustil dobytek, rozběhl se za Elijášem a řekl: "Dovol, ať políbím otce a matku. Pak půjdu za tebou." On mu řekl: "Jdi a vrať se! Nezapomeň, co jsem ti učinil"
21
Obrátil se tedy od něho, vzal spřežení dobytčat a obětoval je. Maso uvařil na dříví z jejich jha a dal je lidu, a ti jedli. Potom vstal, šel za Elijášem a přisluhoval mu.

Kralicky verš 4.

4.
Sám pak šel předce po poušti cestou dne jednoho, a přišed, usadil se pod jedním jalovcem, a žádal sobě smrti a řekl: Jižť jest dosti, ó Hospodine, vezmi duši mou, nebť nejsem lepší otců svých.

Postup:

1)
Únava Eliáše.
a)
Po velkém výkonu. Dobrá práce. Vítězství. Člověk je přirozeně unaven.
b)
Obdoba se starým člověkem.
1.
Dobře prožitý život. Schopný. Pracovitý. Ale opotřebovaný člověk. Unavenost. Člověk už na leccos nestačí.
2.
Dobře odvedená práce Eliáše. Zasloužený odpočinek.
c)
Aktivní věk Eliáše. Vydržel Běžet před Achabovým vozem. Vydržel hladovění a útrapy cesty na poušti. Nedivíme se únavě po tom všem.
d)
Genesis 14. Abraham. Melchisedech. Po dobře vykonané práci potřebuje Abraham posilu, i duchovní.
e)
My. Psychická a tělesná únava.
1.
Sbor. Církev. Ochablost. Pocit beznaděje. Mnohé se nedaří. Morální a duchovní krize církve postupuje a prohlubuje se.
2.
Je dobré, když nás někdo rozebere. Posila ze SB, ale i od lidí.
3.
Eliáš to měl horší. Samota po aktivitě na Karmeli a pak na Orebě.
Zařadit.
2)
Falešný prorok.
a)
Uhodit lidem do noty. Uhovět. Vyhovět.
b)
Eliáš se na hoře Karmel obrátil na lid. Riziko, že si to s lidmi rozhází. Mluvil rozhodně a tvrdě: Dokud budete kulhat na obě strany.
c)
Falešný prorok pošimrá lidskou ješitnost. Nebude jako Jan Křtitel nebo Eliáš, aby mluvil narovinu. Chlácholit. Že lidé přece jenom něco dobrého dělají.
3)
Dál postupovat podle Biblické dějepravy.

Poznámky:

1)
Běh Eliáše před Achabovým vozem. Racionální vysvětlení.
a)
Naděje. Dodává to křídla. Pomoc od PB.
b)
Droga.
2)
40 dní na poušti.
a)
Naděje.
b)
Boží pomoc.
c)
Nezlomná vůle.
d)
Něco našel na poušti. Asi se nejednalo o stravu k nadměrnému tloustnutí. Asi žádné delikatesy. Nějací brouci a hádci.
3)
JK byl též 40 dní na poušti. Pokušení. Matouš 4. Lukáš 4.
a)
Oba: poslušnost Boží vůle.
b)
Prohra Eliáše.
a)
Aspoň má tento pocit, i když vyhrál. Ale zase je na útěku.
b)
JK v Getsemane.
1.
Smutná duše.
2.
Tíha lidského zápasu.
3.
Stín blížícího se konce.
c)
Boží věc není zmařena.
1.
Eliáš. Naděje další práce. Pozvednutý prapor.
2.
JK. Vzkříšení. Nanebevstoupení.
4)
Karmel.
a)
Vrchol v Eliášově prorocké činnosti. Ale nikoli konec. Otevřely se oči lidu.
b)
Achab. Respekt před Eliášem. Musel dál aspoň brát na vědomí existenci vyznavačů Hospodinových.
c)
Represe vůči Eliášovi. Pronásledování.
5)
Symbolická čtyřicítka v bibli.
a)
Potopa. 40 dní a 40 nocí nepřetržitě pršelo.
b)
Jákob měl 40 let, když utekl do Cháran.
c)
Mojžíšovy čtyřicítky v životě.
1.
40 let u egyptského dvora.
2.
40 let na poušti u Madiánců.
3.
40 let putování s Izraelem pouští.
d)
Mojžíš byl na hoře Sinaj (Oréb) 40 dní. Dokonce dvakrát.
e)
Králové Saul, David a Šalomoun vládli každý 40 let.
f)
Eliáš na Orébu. 40 dní.
g)
JK na poušti. Pokušení. 40 dní. Matouš 4. Lukáš 4.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.