1 Samuelova 12.

(Kázání Starý zákon -> 9 1 Samuelova)

Text:

1
Samuelova 12.
Bojte se Hospodina a služte mu v pravdě celým srdcem svým. Uvidíte, že veliké věci učinil s vámi.

Čtení:

1
Samuelova 12.

Postup:

1)
Nejasné: Hospodin způsobil hromobití na základě modlitby Samuele. Výsledek Samuelovy modlitby.
a)
Zásah do přírodních zákonitostí.
b)
Zvěstně je to jasné pro církevníky.
c)
Teologicky je to bez problémů pro teology.
d)
Moderní interpretace. Vysvětlit běžně myslícímu člověku, jak to vlastně je možné nebo jak to bylo ve skutečnosti. Jestli se nejedná (jen) o dodatečný výraz víry.
2)
Starý Samuel.
a)
Uposlechl lid. Ustanovil krále.
b)
Samuel skládá úřad. Co kdo proti němu má, ať to řekne. Jestli si někdo myslí, že vzal někdy úplatek. Jestli snad z někoho něco vydřel. Jestli někomu způsobil křivdu. Jestli snad nad něčím přivřel oči. Slib: Nahradím vám to.
1.
Lid: Svědek v dobrém.
2.
Samuel: Hospodin je svědkem: Neshledali jste nic zlého.
3)
Samuel upozorňuje na Boží dílo, na Boží vedení. Připomenutí božích činů. Nevěra lidu. Bůh vedl. Soudci. Lid úpěl k Hospodinu. Vyznání vin Izraele. Odpuštění. Návrat k Hospodinu. Rekapitulace dějin ve výběru.
4)
Linie v 1 Samuelově:
a)
Proti králům. Doba soudců je lepší.
b)
Pro krále. Lepší než zmatek. Ochrana. Pevná ruka.
c)
Sešité prameny. Je možno rozpoznat švy.
5)
Jestliže se budete Hospodina bát.
a)
Nebudete-li se vzpírat Hospodinovým rozkazům. Obstojíte vy i král, který nad vámi kraluje.
b)
Jestliže však nebudete Hospodina poslouchat a budete se vzpírat jeho rozkazům, dolehne na vás Hospodinova ruka.
1.
Hospodin sám si to s nimi vyřídí.
2.
Ne jen shoda dějinných okolností.
6)
Samuel. Sám od sebe udělá zázrak.
a)
Hromobití.
b)
Dosvědčení moci Hospodinovy i Samuele.
1.
Lid to vede k pokání.
2.
Příklon k Hospodinu.
c)
Funkčnost zázraku pro víru. Minimálně literárně.
7)
Hospodin nezavrhne pro své velké jméno.
a)
Hodlá z vás učinit svůj lid.
b)
Už jsou ale přece Božím lidem.
1.
Reformovat?
2.
Ecclesia semper reformanda.
3.
Pokání po každé zpronevěře.
4.
Obnova při každé VP.
8)
Samuel se chce za lid modlit i dál.
a)
I nadále bude vyučovat dobré a přímé cestě. Jen se bojte Hospodina a věrně mu služte celým srdcem.
b)
Odchod faráře ze sboru.
1.
Farář by se za svůj bývalý sbor měl modlit.
2.
Modlitba sboru za svého bývalého faráře se nedá předpokládat. To by musel vést v patrnosti nástupce.

Poznámky:

1)
1 Samuelova 12. Vloženo redakcí bible. Znají se už věci pozdější.
2)
Rekapitulace celého období soudců.
3)
Synové Samuelovi. Převraceli soud. Zde nezmíněno. Jako by přehlédnuto. Redakce. Upraveno do přijatelné podoby.
4)
Období soudců.
a)
Ne vždy dokonalé. Po stránce duchovní i organizačně správní. Bylo to ale přiměřené dané historické době.
b)
Lepší než období králů. Za králů byly horší důsledky. Pro lid. Nejen po stránce duchovní, ale i v oblasti materielní.
5)
Verš 6-11. Od Mojžíše. Soudci. Boží tresty. Milost.
6)
Samuelovi synové. Krátké období. Nic to nemění na poměrně kladném hodnocení doby soudců.
7)
Žádost o krále. Záminka: Nevydařené soudcování Samuelových synů. Neoprávněný důvod.
8)
Náchas Amonitský. Retrospektivně. Závěr. Nějak to nesedí. Snad sebeomluva Samuele. Nezvládl situaci. Slabý k boji.
9)
Ukryté, nepřipomínané touhy lidu. Chtěli krále už dávno dřív. Diplomatická řeč pro slavnostní chvíli.
10)
Verš 13-15. Nové období. Král má být podřízen Hospodinu.
11)
Hospodin vládne skrze krále. Král není pohanský typ. Ne samovládce.
12)
Lid. Myslí na své blaho.
a)
Touha po králi. Lid si myslí, že se bude mít lépe.
b)
Král Ale bude myslet na své blaho, ne na blaho lidu.
c)
Deuteronomista už má zkušenosti.
13)
Vyhraná bitva.
a)
Paradoxnost: rozmyslet si to s králem.
b)
Vymodlené hřímání a déšť.
1.
Tentýž den. Doba žní. Nic neobvyklého.
2.
Respekt před Hospodinem i Samuelem.
c)
Obdoba: Mojžíš na Sinaji. Hřímání.
d)
Lid je při zázraku vnímavější pro SB.
14)
Od Verše 20: neodstupovat od Hospodina.
a)
Běh událostí už nelze zastavit.
b)
Upnout se k Hospodinu celým srdcem.
15)
Verš 25. Zahynutí. Otázka rozhodnutí Izraele.
16)
Deuteronomista. Nemá sklon idealisovat dobu soudců.
17)
Doba soudců.
a)
Každý si dělal, co chtěl.
b)
Tak, za trest, krále na vás.
c)
Uvidíte. Teď už máte, co jste chtěli.
18)
Samuel končí svůj kněžský a soudcovský úřad.
a)
Podnět k tomu přišel značně neomaleně od lidí. Už je prostě starý.
b)
Shromáždění v Galgala.
c)
Soudce Samuel se vydává k posouzení lidu ze svého života.
d)
Děje se tak na posvátném místě. Takže se vše odehrává i před Bohem.
19)
My. Jsme si jisti, že bychom to také dokázali? Byli bychom ochotni to udělat? Postavit se před lidmi i před Bohem? Nebylo by nám to nepříjemné?
20)
Lid vydal Samuelovi dobré svědectví.
a)
Dosvědčil, že byl vždy čestný a přímý.
b)
Samuel vedl čistý a spravedlivý život.
21)
Samuel se dovolává Boha za svědka, že mu lid dal dobré svědectví.
a)
Absolutorium.
b)
Nebezpečí. Někdo neřekne něco ve shromáždění. Ale po straně později může pomlouvat.
1.
Problém: Nerušit slavnostnost chvíle. Riziko veřejně vystoupit. Pohledy lidí.
2.
Veřejné mínění bylo jednoznačně na straně Samuele. Nehodilo by se mluvit jinak než mluvili všichni. Manipulace. Nahraná slavnostnost.
c)
Čestnost Samuele. Lid má být též čestný. Samuel vystoupil čestně před lidem.
d)
Samuel. Otevřeně se staví před soud Boží i lidí. Má čisté svědomí před Bohem i lidmi. Celý život sjednocoval svá slova se svými skutky.
22)
Samuelovo kázání.
a)
Dějiny Boží milosti. Připomíná to, co lidé znají, mají znát. Co si mají stále připomínat. Na co nemají zapomínat. Výběr z dějinných událostí Izraele. Boží skutky milosrdenství a spásy.
b)
Mojžíš. Aron. Egypt. Vysvobození. Soudci. Jerobál. Jefte. Náchas Amonitský.
c)
Král v Izraeli. I lid má dbát na Hospodina. Marnost cizích bohů. Pomíjejícnost. Naděje pro Izraele: Hospodin. Nehřešit proti Hospodinu. Modlitba. Cesta přímá a rovná.
23)
Bilance života.
a)
Stáří. Představit si to.
b)
Odchod faráře ze sboru, do důchodu. Co v životě ostojí. Co obstojí.
c)
Samuel vedl čistý a čestný život. Dobré svědectví lidí o něm. Zto po něm zůstalo.
24)
Na Samuelovi je vše dobré.
a)
Věrnost Hospodinu.
b)
Prvních 20 let svého působení obcházel celý Izrael. Zdánlivě marně a bez výsledku. Vytrvalost. Volal k Hospodinu.
c)
Jediná nezmíněná vada: Jeho úplatní synové, které jmenoval za soudce.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.