1 Samuelova 10,1.

(Kázání Starý zákon -> 9 1 Samuelova)Odchod ze sboru. Včas odejít.

Text:

1
Samuelova 10,1.
1
Samuel vzal nádobku s olejem, vylil mu jej na hlavu, políbil ho a řekl: "Sám Hospodin tě pomazává za vévodu nad svým dědictvím.

Text:

Bůh proměnil srdce jeho v jiné.

Čtení:

Genesis 8,1-9.
1
Samuelova 10.

Postup:

1)
Přemysl Oráč.
a)
Od pluhu na knížecí stolec.
1.
Báje.
2.
Historie.
b)
Politická záležitost.
1.
Někdy se někdo vyšvihl nahoru z lidu dole.
2.
Většinou má určitou šanci charismatická osobnost.
2)
Lid degraduje Samuele.
a)
Starý. Už ho nepotřebují, i když velmi mnoho vykonal. Ať za sebe ustanoví krále.
b)
Tak církev odplácí. Hořká chvíle. Nevděčnost lidu.
c)
Umění odejít včas je těžké.
1.
Stárnoucí sportovci.
2.
Zaměstnanci.
3.
Faráři.
4.
Postavení v rodině. Uvolnit místo mladým.
3)
Lid. Stařešinové. Samuel má odejít do důchodu.
a)
Stáří.
b)
Synové.
1.
Samuel je ustanovil za soudce.
2.
Mamonáři. Úplatky. Nepěkný život.
3.
Svým způsobem obdoba jako v Eliho rodině. Samuel syny sice poslal do izraelského pohraničí, ale nesuspendoval je ze soudcovské funkce.
c)
Přání. Mít krále jako všude kolem.
4)
Jindy jsou možné jiné důvody.
a)
Nemoc. Konkurenční boje. Mezilidské vztahy. Neschopnost zvládnout situaci, svěřené úkoly.
b)
Umění odejít.
1.
Schopnost vyrovnat se se změněnými poměry.
2.
Bolestné zklamání v lidech.
3.
Snížení sebevědomí.
4.
Pocity: Nevděčnost. Hořkost. Bezpráví. Nespravedlnost. Bezradnost. Tak se zachovali. Tak jsem skončil.
5)
Obrana.
a)
Změny nepřicházejí samy od sebe. Obvykle ne rychle, ani najednou. Jsou způsobovány i lidmyi.
b)
Modlitba Anny. Hospodin povyšuje i sráží dolů. Uzná to její syn?
c)
Samuel to nedokázal hned, okamžitě. První náraz zjištění je obvykle velmi zlý.
1.
Samuel je aktivní člověk. Nadhled nad věcmi.
2.
Chápe: Možná se jedná o součást Božího plánu.
3.
Pak je to evidentně nezbytná nezbytnost, aby opustil svou soudcovskou a kněžskou funkci a aby odešel do tehdejší penze.
4.
Samuel jde sám proti sobě. Podřídit se Boží vůli.
d)
Apoštolský koncil. Skutky 15. Apoštol jakub. Neohrozit jednotu církve. Ustoupil. Potlačil své námitky. Smírné řešení. Ne každý kompromis je od zlého.
6)
Samuel k Saulovi. Hospodin tě pomazal za krále.
a)
Autorita kněze a soudce.
1.
Samuel mluví božím jménem. Věrný prorok Hospodinův.
2.
Boží vůle na prvém místě. Samuel respektuje Boží vedení. Jde o lásku čistého srdce.
3.
Polibek. Samuel překonal nechuť a lítost. Samuel se neřídí svým rozpoložením.
b)
Láska.
1.
1 Korintským 13.
2.
To chce Bůh.
3.
Pro svět: bláhový trumbera je ten, kdo projevuje a prosazuje lásku.
4.
Mravní síla. Milovat je těžší než nenávidět.
5.
Zachovat si morální sílu, rovnováhu.
6.
Velké umění: Nepříjemné situace zvládat láskou.
7.
JK nás miloval.
8.
Máme žít v lásce.
7)
Nutnost ustoupit.
a)
Osvědčovat tím lásku.
b)
Bez žárlivosti.
c)
Výměna stráží.
8)
Nový úkol Samuele. Rádce krále. Strážce Božího zákona. Strážná funkce na baště.
a)
Abakuk 2,1.
b)
Služba náročná, odpovědná, riskantní.
c)
Sloužit zkušeností a vírou.
1.
Numeri: Kéž by všechen Hospodinův lid byli proroci.
2.
Prosba o pomoc Ducha svatého.
3.
Být lidmi na svém místě.
4.
V každém čase života. I ve stáří. Ale i v mládí a ve střední generaci.
d)
Duchovní stráž a pomoc.
1.
Opora svědomí všech.
2.
Přinášet kladné hodnoty.
9)
Cena člověka.
a)
I když není v popředí.
b)
Sůl země.
c)
JK.
1.
Způsob služebníka přijal.
2.
Úhelný kámen.
3.
Svorník života.

Poznámky 1:

1)
Samuel zestárl.
a)
V jeho životě se opakovalo neštěstí, kterého se dožil jeho předchůdce Eli.
b)
Synové Joel a Abdia.
1.
Samuel je ustanovil za soudce. Pro vlastní děti udělá (i velmi zbožný) člověk všecko nebo aspoň kde co. Oba synové nebyli vhodnými kandidáty na soudcovské stolce.
2.
Nechodili po cestách otcových.
3.
Propadli lakomství.
4.
Jejich myšlení bylo posedlé honbou za výhodami a ziskem.
5.
Při soudech lámali právo.
6.
Brali od lidí úplatky.
2)
Bible říká otevřeně pravdu o rodinách významných osobností Izraele. Ukazuje na zrady synů významných otců.
3)
Samuel a Eli. Nešťastná dvojice.
a)
Dvojice obdobně končící v některých směrech.
b)
Ani Eli ani Samuel nesesadili své nehodné syny z úřadů, do kterých je jako otcové dosadili.
c)
Konec synů.
1.
Eliho synové padli v boji s Pelištejci. Pravděpodobně hrdinskou smrtí.
2.
Když nastupoval král Saul, oba Samuelovi synové jaksi zapadli.
4)
Shromáždění starších v Izraeli. Samuel slyší:
a)
On už je starý. Projevuje se u něj úbytek sil. Je nadále nepotřebný. Do starého železa s ním. Projev značného nevděku.
b)
Nevychoval dobře ani své vlastní syny. Jeho synové nechodí po jeho cestách.
c)
Požadavek lidu: Ustanovit krále. Podobně jako tomu je u jiných pohanských národů.
5)
Samuel je mimořádná osobnost na předělu časů.
a)
Berou za své staré formy. Konec úřadu soudců. Rýsuje se nová instituce. Král.
b)
Izrael zavrhuje Hospodina jako krále ve jménu touhy po králi pozemském.
c)
Lidská touha obejít se bez Boha na sebe bere tuto podobu.
1.
Adam. Pokušení: Budete jako bůh.
2.
Babylonská věž. Učinit si jméno. Dostat se nahoru až k Bohu a zmocnit se ho.
3.
O JK. Nechceme, aby tento kraloval nad námi. Máme císaře.
6)
Bůh je svobodný pro novou situaci.
a)
Víra v Hospodina může trvat i pod králem.
b)
Víra se neváže na zaběhnuté instituce, řády a způsoby života.
7)
Samuel má varovat před možnými, pravděpodobnými důsledky království.
a)
I králové budou jen lidé s mnohými pokušeními.
b)
Jak si král má počínat vůči poddaným, jejich svobodě a majetku.
8)
Zkušenosti historie.
a)
Okolí Izraele.
b)
Později v Izraeli.
9)
Lid trvá na požadavku krále.
a)
Samuel souhlasí s tím, že ho vyhledá.
b)
Když chtějí krále, tedy dobrého, aby skýtal dobré předpoklady správného krále.
c)
Nové období dějin Izraele má začít v nejlepším světle.
10)
Dějiny Izraele.
a)
Stinné stránky izraelských králů převažují nad světlými.
b)
I u Davida je to fraglich. Přitom je David nejlepší král. Dokonce později zidealizovaný jako předobraz Mesiáše.
11)
Vznik království. Klady i zápory.
a)
Zápory doby soudců. Slabost Izraele proti sílícím nepřátelům. Filistini. Zpronevěra soudců. Zvůle (Abimelech, Gedeonův syn). Není pevná ruka uvnitř.
b)
Obejít se bez Boha.
1.
Záruka a jistota existence Izraele se hledá ve světské moci.
2.
Silná ruka.
12)
Královský zákon.
a)
Co má mít král před očima.
b)
Podstatně demokratičtější než u okolních národů.
c)
Zůstává mnohé z demokracie doby soudců.
d)
Základní důraz: Hospodin je i nad králem. Poslední a nejvyšší autoritou je Hospodin.
13)
Králové v Izraeli.
a)
Kteří setrvali v poslušnosti SB.
b)
Špatní králové.
1.
Bezuzdná nadvláda.
2.
Činili to, co je zlé před očima Hospodinovýma.
3.
Proroci. Kritika. Apel na a do svědomí králů. Ne jen lidská kritika. Kritika od Hospodina, ze SB.

Poznámky 2:

1)
Výhoda Samuele. Nikdo mu nevyčítal sklerozu. Neměl ji, když mohl pokračovat jako rádce Saula.
2)
Důchod, ale ne do starého železa. Rádce Saula. Ideální stav. Ne vždy to ale v praxi i v církvi tak ideálně vyjde a dopadne.
3)
Ideální odchod do důchodu. Radit.
a)
Velká otázka, zda o to lidé stojí.
b)
Odpovědnost za život před Bohem. Povinnost poradit.
c)
V čas i v nevčas. Nečas.
d)
Konkrétní situace v církvi vyžaduje konkretní řešení.
1.
Nelze vše opakovat a aplikovat.
2.
Může to jít dál jinak nežli to běželo v minulosti.
3.
Je však dobré a na místě připomenout i dřívější skutečnosti.
e)
Zajištěnost Samuele na stáří. Měl kde bydlet a z čeho žít.
4)
Pomazání na (za) krále.
a)
Tehdejší forma: Posvátný olej se nalil na hlavu a roztíral.
b)
V jiných zemích a v jiných dobách se korunovace prováděla různě a jinak.
1.
Doslovné posazení koruny na hlavu.
2.
Sypat králi na hlavu zlaté mince. Prší déšť bohatství.
5)
Samuel je oficielní představitel Izraele. Hospodin chce pro Izraele nejlepšího krále.
a)
Přání lidu. Vnější zjev.
b)
Měřítko Boží pravdy.
c)
U Saula je obé zkloubeno. Vzácná věc.
6)
Znamení boží přítomnosti.
a)
Hrob Ráchel. 2 muži mu sdělí, že jsou nalezeny oslice.
b)
Rovina Tábor. Chleba od 3 můžů.
c)
Boží pahrbek. Zástup proroků. Duch Hospodinův sestoupil na Saula. Prorokuje. Schopný enthusiasmu. Nadšení.
d)
Duch boží. Když sestoupí na člověka, začíná se člověk měnit. Saul není zatvrzelý vůči Duchu Hospodinovu. Schopný přijmout Ducha božího. Bůh proměnil srdce jeho v jiné.
7)
Samuel. Volební shromáždění v Masfa.
a)
Kázání Samuele. Důrazy: Boží činy v minulosti a v přítomnosti. Lid často opouští Hospodina. Škoda pro lid.
b)
Samuel sdělil lidu, že Saul má být králem. Je to vůle boží.
c)
Saul. Ukryt. Skromnost. Zvolení. Spíše provolání za kandidáta. Saul se neujímá přímé vlády. Odchází domů ke své běžné práci.
d)
Odpůrci pochybují, zda je Saul schopen vládnout. Doklad: volba byla sice jednomyslná, ale ne všichni byli pro. Odpůrci jsou vždy. Divné řeči bývají většinou bokem. Není to ale vždy jejich vina. Odvaha proti většině, bez ohledu zda většina má pravdu nebo nemá.
e)
Pohrdání. Úsměšky. Kritikové sami neudělali nic lepšího.
f)
Saul. Pěkná reakce. Činil se neslyše. Dělal, že to neslyší. Moudrost. Rozšafnost. Trpělivost. Velkorysost vůči odpůrcům. Vnitřní svoboda.
8)
Aktualizace. Řešení vztahů mezi lidmi. Příklad Saule.
a)
Věci se mnohdy vyřeší samy, bez rozčilování a nervozity.
b)
Ne rada pro všechny příležitosti. Jsou různé okolnosti. Liknavost může být někdy zhoubná.
9)
Znamení Boží přízně v našem životě. Nezkostnatělost ani v božích věcech.
a)
Zájem lidí o věc. Když Bůh změnil srdce jiných lidí.
b)
Když Bůh změní naše srdce. Schopnost vidět věci jinak než dřív.
c)
Projevy Boží přízně: zdraví. Radost. Spokojenost. Zajištěný život.
10)
Saul poslechl přání Boží i Samuele. Ochota vzít na sebe nesnadný úkol.
11)
Lidé neomaleně řeknou Samuelovi, že je už starý a že ho nepotřebují. Ještě po něm chtějí, aby vybral krále, zástupce za sebe. Tak církev odplácí.
12)
Saul. Čeká na příležitost, aby se osvědčil. Až přijde příhodná chvíle. Začne jako soudci. Chvíle nebezpečí, nepřátelé. Charismaticky pak zorganizuje boj proti nepřátelům.
13)
Saul má ty nejlepší předpoklady k tomu, aby byl dobrým králem. Podle názoru Hospodina i lidí. Vzácná shoda.
14)
Samuel se snaží vybrat za sebe dobrého nástupce.
a)
Hledá toho nejlepšího a nejvhodnějšího člověka, který by byl tím nejlepším králem.
b)
Samuelovi záleží na tom, aby to po něm v Izraeli dobře klapalo po všech stránkách. Po stránce organizační i duchovní.
15)
Náchas Amonitský.
a)
Surové podmínky kladené Jábešanům. Cítil se silný. Už jako vítěz. Věděl o nejednotě Izraele.
b)
Příklad nelidské zvůle cizího krále. Vyloupnout mužům jedno oko, pokud se vzdají. Pokud se nevzdají, propadnou Jábešané smrti.
16)
Prosba Jábesanů v Izraeli o pomoc.
a)
Odmítána.
b)
Strach. Zbabělost. Úzkost.
c)
Jediná odpověď: Pláč. Lítost. Dosti chabá pomoc.
d)
Lepší něco než nic. Že ano? Cynismus non plus ultra.
17)
Sebejistota nepřátel. Oslavovali předem. Nebyli ve střehu poslední noc.
18)
Saul. Noční pochod a útok.
a)
Pověrčivost pohanů. Noc: doba vlády démonů.
b)
Navíc moment překvapení sebejistých již oslavujících nepřátel.
c)
Slavné vítězství. Stoupla obliba Saula.
19)
Po vítězství. Někteří škodolibě a podlézavě připomínají Samuelovi, že by měli být popraveni ti, kdo ještě nedávno roztrušovali o Saulovi pomlouvačné řeči a pochybovali o jeho schopnostech pro královskou vládu.
a)
Svědectví o charakteru lidí.
b)
Svézt se po druhých. Aby si vysloužili oblibu. Udat druhé, aby se zalíbili. Požalovat. Pomluvit.
c)
I to bylo v božím lidu. Mezi věřícími.
d)
Velkodušnost a velkorysost Saula. Nemstí se vůči kritikům.
1.
Někteří kritikové mohli mít tak říkající oprávněné výhrady. Jenže se nepřidali hned na správnou stranu. Tedy na stranu pozdějšího krále.
2.
Vnitřní síla Saula.
20)
Bratří ve víře nepomohli Jábešanům.
a)
Obdobně bratří ve víře v Betlémě nepomohli v době hladu Elimelechovi. Ten odešel do pohanské ciziny, kde zemřel on a jeho oba synové. Kniha Rut.
b)
Abram pomohl Lotovi, i když se předtím vůči němu zachoval značně nepěkně. Genesis 13 a 14.
21)
čísla. Poměr. Izrael: 300. Juda: 30. Výraz solidarity. Juda tvořil prakticky polovinu území Izraele. V prvním období byl v popředí Efraim. Judští se moc nenamáhali. Spíše jen symbolická pomoc.
22)
Mravnost a válečná lest.
a)
Jábešané nejednají s Amonci pravdivě.
b)
Obecná křesťanská morálka v podmínkách tohoto světa. Ne zrovna vždy kázání na hoře.
c)
Jan Žižka z Trocnova použil proti křižákům velmi často lest. Křižáci ovšem nebyli ani o chlup lepší.
23)
Duch Hospodinův sestoupil na Saule, když slyší nářek a defetistické řeči a vidí strach kolem.
a)
Svaté nadšení a nadšenectví. Svatý hněv.
b)
Vidí bezbrannost a bezmocnost lidu.
c)
Saul jedná racionálně a energicky.
24)
Celý Izrael má povinnost vůči Jábešanům.
a)
Předtím Izraelci oslabili Jábešany. Soudců 19. Za občanské války s Benjaminem.
b)
Jábešané tehdy narušili jednotu Izraele. Nebojovali proti Benjaminu. Starali se jen o sebe.
25)
Paralelní zprávy.
a)
Protichůdné.
b)
Redakce bible: Sladit dohromady.
c)
Snaha chronologicky seřadit zdroje.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.