1 Samuelova 13.

(Kázání Starý zákon -> 9 1 Samuelova)Saulovy hříchy?

Text.:

1
Samuelova 15,22.
22
Tu řekl Samuel: Líbí se Hospodinu zápalné oběti a obětní hody víc než poslouchat Hospodina? Hle, poslouchat je lepší než obětní hod. Pozorně rozvažovat je víc než tuk beranů.
Poslouchati je lépe než obětovati.

Čtení.:

1
Samuelova 13.
1
Uplynul rok Saulova kralování.
2
Když kraloval nad Izraelem druhý rok, vybral si z Izraele tři tisíce mužů; dva tisíce jich bylo se Saulem v Mikmásu v Bételském pohoří, tisíc jich bylo s Jónatanem v Gibeji Benjamínově; zbytek lidu rozpustil, každého k jeho stanům.
3
Jónatan porazil výsostné znamení pelištejské v Gébě. Pelištejci o tom uslyšeli, proto dal Saul troubit na polnici po celé zemi. Řekl: "Ať to Hebrejové slyší!"
4
Tak uslyšel celý Izrael: "Saul porazil výsostné znamení pelištejské." Tím vzbudil Izrael u Pelištejců nelibost. Proto byl svolán lid k Saulovi do Gilgálu.
5
Pelištejci se shromáždili, aby bojovali s Izraelem. Měli třicet vozů, šest tisíc jezdců a lidu takové množství jako písku na mořském břehu. Přitáhli a utábořili se v Mikmásu na východ od Bét-ávenu.
6
Izraelští muži viděli, že se dostali do tísně a že lid je sklíčen. Lid se ukrýval v jeskyních, rozsedlinách, skalních stržích, slujích a jamách.
7
Hebrejové přešli Jordán do země gadské a gileádské, zatímco Saul byl ještě v Gilgálu; všechen lid, který šel za ním, byl zděšen.
8
Čekal sedm dní do chvíle, kterou určil Samuel, ale Samuel do Gilgálu nepřicházel a lid se od Saula rozprchával.
9
Saul tedy řekl: "Přineste ke mně oběť zápalnou a pokojnou." A obětoval zápalnou oběť.
10
Sotva skončil obětování zápalné oběti, přišel Samuel. Saul mu vyšel vstříc a pozdravil ho.
11
Samuel se ho otázal: "Cos to udělal?" Saul odvětil: "Když jsem viděl, že se lid ode mne rozprchává, neboť tys k určenému dni nepřicházel, a že se Pelištejci shromáždili v Mikmásu,
12
řekl jsem si: Pelištejci teď sejdou proti mně do Gilgálu a já jsem si nenaklonil Hospodina. A tak jsem se opovážil zápalnou oběť obětovat sám."
13
Samuel nato Saulovi řekl: "Počínal sis jako pomatenec. Nedbals příkazu, který ti dal Hospodin, tvůj Bůh. Tak by byl Hospodin upevnil tvé království nad Izraelem navěky.
14
Teď však tvé království neobstojí. Hospodin si vyhledal muže podle svého srdce. Jemu Hospodin přikáže, aby byl vévodou nad jeho lidem, protože ty jsi nedbal toho, co ti Hospodin přikázal."
15
A Samuel hned vystoupil z Gilgálu do Gibeje Benjamínovy. Saul dal nastoupit lidu, který při něm setrval; bylo jich kolem šesti set mužů.
16
Saul, jeho syn Jónatan i lid, který s nimi setrval, usadili se v Gibeji Benjamínově, kdežto Pelištejci tábořili v Mikmásu.
17
Z pelištejského ležení vyšly tři oddíly záškodníků; jeden oddíl se ubíral směrem k Ofře, k zemi Šúalu,
18
Druhý oddíl se ubíral směrem k Bét-chorónu a třetí oddíl se ubíral směrem k území vybíhajícímu nad Seboímským údolím k poušti.
19
V celé izraelské zemi nebylo možno najít kováře. Pelištejci totiž říkali: "Jen ať Hebrejové nevyrábějí meče ani kopí."
20
Když si kdokoli z Izraele chtěl dát naostřit rádlo, motyku, širočinu či radlici, musel sestoupit k Pelištejcům.
21
Naostření rádla, motyky, trojzubce a širočiny a zakalení ostnu stálo jeden pím.
22
V čas boje tomu bylo tak, že lid, který byl se Saulem a Jónatanem, neměl po ruce meč ani kopí; měl je pouze Saul a jeho syn Jónatan.
23
Postavení Pelištejců se posunulo k průsmyku u Mikmásu.

Poznámky.:

1)
Saulův život se začíná zauzlovávat.
a)
Složitější situace krále než zemědělce a pastevce. Dostal se nahoru. Funkce. Musí mnohé řešit. Jeho problém. Začínají dopadat stíny na jeho vládu.
1.
Král stojí tváři v tvář lidu i Bohu.Boží vůle.
2.
Nepřátelé. Hlavně Filistinci.
b)
V pozadí dalších problémů Saulova života.
1.
Vlastní problémy vztahu k Bohu.
2.
Složitý vztah k Samuelovi.
c)
Prakticky: Přelomové období mezi dobou králů a soudců.
2)
Filistinci. Pelištejci. Mořský národ. Výbojnost do okolí.
a)
Saul: 3000 vojáků.
1.
Domobrana svolávaná v případě akutní potřeby. Operativnost. Rychlý nástup. Doklad Saulových organizačních schopností.
2.
Reálná šance na živení.
3.
2000 mužů má Saul sám. 1000 má korunní princ Jonatan, Saulův syn. Prakticky se jedná o dvě samostatná vojska, která se však v případě potřeby spojila.
b)
Jonatan. Ušlechtilý. Statečný. Nezištný.
1.
Jonata. Úspěšný útok na filistinskou stráž. Modla. Výsostný znak. Jednotka vojáků. Pelištejci to chápali jako vzpouru proti jejich nadvládě.
2.
Saul svolává posily. Převaha Pelištejců je obrovská.
3.
Izrael. Strach. Lidé se zkrývají v jeskyních.
3)
7 dní čekání Saula na Samuele, aby vykonal oběť Hospodinu před bojem.
a)
1 Samuelova 4. Truhla Hospodinova ve vojsku. Morální a duchovní posila vojáků. Boží přízeň.
b)
Nyní. Obdobné myšlení, jenom jinak vyjádřeno. Nyní se jedná o hlubší pohled víry. Ovšem prostí bojovníci nejdou příliš duchovně do hloubky, když dezertují.
c)
Lid se rozchází.
1.
Strach, že bez oběti nebude Hospodin přítomen.
2.
K víře se přidružuje pověrčivost.
3.
Vojevůdci ubývají vojáci.
d)
Saul obětoval zápalnou oběť. Šlo o povzbuzení lidu. Ideologická jednota. Psychologické povzbuzení.
e)
Saul zasahuje do kompetence kněží. Král chce mluvit do všeho, i do náboženství a svědomí lidí. Vykládat si po svém Boží řády, Boží vůli. Jak se mu to právě hodí.
1.
Využívat pro sebe Boží ustanovení.
2.
Obdoba: ofni a Fines brali maso před obětmi. Využívali zbožnosti lidí pro své záměry, zisk.
3.
Saul povýšil na prvé místo zájmy státu. Nejprve stát (imperium) a pak člověk. I Hospodin je odsunut až na druhé místo. V Izraeli měla platit Boží vůle na prvém místě. Saulovo obětování vnějšně symbolizovalo sebepovýšení a vyzvednutí zájmu státu před Hospodinovu vůli.
4)
Samuel přišel ve smluvený den, i když trochu (podstatně) později.
a)
Saul nevydržel zkoušku nervů a trpělivosti.
b)
Ukázalo se, co v Saulovi je.
1.
Pro záchranu sebe a státu je ochoten a schopen použít všechny prostředky.
2.
Osobuje si právo zasahovat do oblasti víry a svědomí. Tam ani král nemá právo zasahovat. Aspoň v Izraeli platí Boží řád.
5)
Samuel vytýká Saulovi pošetilé jednání.
a)
Saul nedodržel Boží řád. Nespoléhal na Boha. Chce udržet lid. Jeho kralování nebude proto mít dlouhé trvání.
b)
Nejen trest. Jeho jednání v sobě obsahuje zárodky rozkladu.
c)
Bůh si vyhledá lepšího krále.
d)
Je zřejmé, že redaktoři bible předsunuli pozdější skutečnost, kdy se David zmocnil vlády v Izraeli a odstavil Saulovce. Jedná se o jakési pre-posvěcení daného pozdějšího stavu.
6)
Saul. Statečný a neohrožený bojovník.
a)
600 mužů. Čeká na Filistince. Boží moc dá vítězství i malému počtu.
1.
Gedeon: 300 mužů.
2.
Jen umět spoléhat na Hospodina.
3.
David měl později též 600 můžů jako svou gardu.
- Jednalo se ale o cizineckou placenou legii.
- David tedy spoléhal nejen na Hospodina, ale i na své žoldáky.
b)
Kdyby Saul neobětoval, možná by mu zbylo ještě méně lidí.
1.
Předtím měl aspoň 3000 mužů. Odešlo jich opravdu hodně. Nedivíme se Saulovi, že měl oprávněné obavy o výsledek války s Pelištejci.
2.
Po lidsku viděno dělal Saul jako král maximum, co bylo v jeho silách a možnostech.
3.
Kdyby Saul nechal situaci dospět až k naprostému rozchodu vojska (rozklad armády) , právem by mu kde kdo mohl vyčítat, že nejednal odpovědně a že kvůli jeho liknavosti pak trpí celý Izrael pod náporem běsnících Filištýnů.
c)
Diplomaticky řečeno:
1.
Nedochvilnost Samuele je politováníhodná.
2.
Je válka a kněz Samuel se loudá. Čekali bychom, že v čas bojů by měl každý přidat do kroku. Z každého místa v Severním Izraeli, kde se Samuel mohl zdržovat, lze do Galgala dorazit dřív než za 7 dní.
3.
Celou následnou situaci s důsledky Saulovy netrpělivosti a s jeho operativním aktuálním potřebným či nezbytným jednáním (obětování za účelem udržení vojáků) fakticky zavinil (zapříčinil) Samuel.
4.
Tehdy se nejednalo o vojáky z povolání, kteří by nesměli opustit své stanoviště. Tehdy se do bojování svolávalo aktuálně v případě potřeby.
7)
Saul a Samuel.
a)
Král. Funkce pod Božím zákonem.
b)
Kněz. Pouze on koná oběti v Izraeli.
c)
U pohanů kolem Izraele: král je i knězem.
d)
Pozdější historické reminiscence v oblasti vztahu krále a kněze. Duchovní svoboda a neduchovní vlivy státu a církve.
1.
Boj o investituru v 11. Století. Kdo má dosazovat vysoké církevní funkcionáře? Papež nebo král?
- Důraz papeže: Jedná se o duchovní funkci podléhající kompetenci papeže.
- Námitka císaře. Biskup spravuje velké majetky. Fakticky se jedná o říšského knížete. Zeměpán chce proto mít pochopitelně zájem na tom, aby měl věrná knížata.
2.
Státní souhlasy pro duchovenské církevní funkce v době totality. Od farářů výš. Stát měl zájem na tom, aby církevní činitelé byli loyální vůči režimu.
3.
Pražský artikul číslo 1: Aby SB bylo svobodně hlásáno.
4.
Pravoslaví. Caesaropapismus. Patriarcha (hlava církve) je fakticky státní ideologický úředník.
e)
Saul obětuje, ač k tomu nemá pověření, kompetenci.
f)
Omluva Saula.
1.
Nebyly vyjasněny vztahy mezi funkcí krále a kněze.
2.
Království se teprve konstituuje.
3.
Reminiscence z doby soudců. Nekněz Gedeon také obětoval.
4.
Obavy z rozkladu vojska.
5.
Saul nechtěl zanedbat oběť. Povinnosti vůči Izraeli. Kdyby pak prohrál bitvu, právem by mu to kde kdo vyčítal, snad i Samuel.
g)
Ale v bibli je to tak, jak to je.
1.
Saulovo jednání neobstojí.
2.
Saul měl důvěřovat Bohu a čekat na Samuele, i když měl zpoždění.
3.
Samuel přišel opravdu pozdě, i když týž den.
h)
Saul se dal ovlivnit tíživou situací.
1.
Určen situací.
2.
Myslí, že je pak vše dovoleno.
3.
I uzpůsobení Božích řádů.
4.
Uzpůsobení či aplikace nebo aktualizace?
i)
Stín nad Saulovým životem.
1.
Nepodrobuje se Božím normám.
2.
Náznak: Příčina jeho pozdější opuštěnosti a osamocenosti. Začátek tragiky jeho života.
j)
Tragická postava krále Saula.
1.
Na začátku měl ty nejlepší předpoklady k tomu, aby byl dobrým králem.
2.
V průběhu dalšího života sešel na nesprávnou cestu. Odklonil se od Hospodina.
3.
Omluva: Jako první král měl naloženo víc než pozdější králové. Musel začít po době soudců vytvářet novou královskou dobu.
4.
Podle Skutků Saul vládl 40 let. Je vhodné toto vysoké číslo nepřehlédnout. Stejnou dobu vládli i David a Šalomoun, jeho nástupci.
8)
Aplikace.
a)
My. Necháváme se v mnohém ovlivnit vnější situací. I při pohledu na církev. Na Boží věci v tomto světě. Pocit: Musíme to vytrhnout my. Naše síla. Ochota uzpůsobit víru světu. Aby SB bylo přijatelné.
1.
Oprávněnost. Hledat vhodné prostředky zvěsti.
2.
Neoprávněnost: Změna nejen formy, ale i obsahu.
3.
Přirozená náboženskost. Využití. Jemná hranice, kde se z nosného nástroje stane víc.
b)
Uvědomit si: Podoba církve ve světě může být jiná než dosud byla.
1.
Navyklost představ: Plné kostely. Živý provoz církve.
2.
Boží věrná církev: Třeba malé skupinky.
9)
Mít na paměti:
a)
Důvěra ve SB. Spoléhat.
b)
Vytrvat sami.
c)
Modlitba. Osobní zbožnost.
d)
Být svědky. Zvát k víře. Vyznávat. Praxe života.
10)
Saul marně čeká na samuele. Lid se rozchází. Nejen strach o sebe, ale odpovědnost i za lid. Prohraná bitva by měla nadlouho dalekosáhlé důsledky pro svěřený národ.
11)
David a Šalomoun obětují zápalné oběti.
a)
Není jim to vyčítáno. Quod licet Jovi, non licet bovi.
b)
David a Šalomoun se více točili kolem kněží, kteří psali bibli.
c)
Saul byl v přechodu mezi demokratickou dobou soudců a královskou centralizací.
d)
David už měl upevněné království a kněží ho museli víc poslouchat.
e)
Holt, kdyby byl Saul po Davidovi, bylo by to asi či jistě obráceně. Davidovi by leccos neprošlo, Saulovi ano.
12)
Vypadá to, jako by Samuel přišel pozdě, i když ještě týž den, jaksi naschvál, aby ztížil Saulovi situaci.
13)
Důležitost oběti.
a)
Po oběti zůstalo Saulovi 600 mužů.
1.
Velmi málo z původního počtu.
2.
Ti statečně bojovali a vyhráli.
b)
Kdyby měl Saul víc mužů, mohlo by vítězství být účinnější a Pelištejci by dali pokoj delší dobu.
14)
Gedeon.
a)
Na počátku měl 30 000 mužů.
1.
Posílá je domů sám.
2.
Neutíkají jako Saulovi.
b)
Organizačně nezvladnutelné nebo velmi těžko zvládnutelné množství. Zásobování tehdy bylo velmi složité. Kam např. Na záchod.
15)
Redakce bible.
a)
Saul je koncipován (konstruován) jako záporný typ krále.
1.
Má na počátku sice ty nejlepší předpoklady, aby byl dobrým králem, ale zvrhl se. Odklonil se od Hospodina.
2.
Obdoba: JK si vybral všechny učedníky s těmi nejlepšími předpoklady. Jidáš se v průběhu času změnil až na zrádce.
b)
David je koncipován jako kladný typ krále.
1.
Mnohé, co se vyčítá Saulovi, David bez problémů koná. Např. Obětování Hospodinu.
2.
Mnohé klady Saulovy se literárně připsaly Davidovi.
3.
Mnohé Davidovy chyby se přišily Saulovi.
16)
Trpělivost víry.
a)
Ukvapená nepromyšlená aplikace je od zlého. Minimálně není od dobrého.
b)
Respektovat Boží řády.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.