Matouš 2,1-12.

(Kázání Nový zákon -> 1 Matouš)Vánoce. Nejen vánoce. K tématu sekularisace.

Text: Verš 2:

Kde je ten narozený král?

Čtení:

Žalm 72,1-15. Numeri 24.
Matouš 2,1-12.
1
Když se narodil Ježíš v judském Betlémě za dnů krále Heroda, hle, mudrci od východu se objevili v Jeruzalémě a ptali se:
2
"Kde je ten právě narozený král Židů? Viděli jsme na východě jeho hvězdu a přišli jsme se mu poklonit."
3
Když to uslyšel Herodes, znepokojil se a s ním celý Jeruzalém;
4
Svolal proto všechny velekněze a zákoníky lidu a vyptával se jich, kde se má Mesiáš narodit.
5
Oni mu odpověděli: "V judském Betlémě; neboť tak je psáno u proroka:
6
A ty Betléme v zemi judské, zdaleka nejsi nejmenší mezi knížaty judskými, neboť z tebe vyjde vévoda, který bude pastýřem mého lidu, Izraele.'"
7
Tehdy Herodes tajně povolal mudrce a podrobně se jich vyptal na čas, kdy se hvězda ukázala. Potom je poslal do Betléma a řekl:
8
"Jděte a pátrejte důkladně po tom dítěti; jakmile je naleznete, oznamte mi, abych se mu i já šel poklonit."
9
Oni krále vyslechli a dali se na cestu. A hle, hvězda, kterou viděli na východě, šla před nimi, až se zastavila nad místem, kde bylo to dítě.
10
Když spatřili hvězdu, zaradovali se velikou radostí.
11
Vešli do domu a uviděli dítě s Marií, jeho matkou; padli na zem, klaněli se mu a obětovali mu přinesené dary - zlato, kadidlo a myrhu.
12
Potom, na pokyn ve snu, aby se nevraceli k Herodovi, jinudy odcestovali do své země.

Suspirium. Izaiáš 2,1-5. Nebo Micheáš 4.

Vyjde hvězda z Jákoba a povstane královská berla v Izraeli. Převýší knížata lidská.
Zachariáš 9,9. Raduj se a jásej, dcero Sionská. Radostně prokřikuj, dcero Jeruzalemská. Přichází k tobě tvůj král.
Zvedněte se, brány, svrchků svých. Pozdvihněte se, vrata věčná, aby vjíti mohl král slávy. Kdo je ten král slávy? Hospodin zástupů, on je král slávy.

Postup 1:

1)
Úvod. Vánoce. Tužby. Naděje. Očekávání. Touha po lepším životě.
2)
Mudrci. Lidé hledající, toužící, něco čekající. Pohané. I v jiných národech jsou lidé vážní a hledající. Izaiáš 2. Micheáš 4. Zaslíbení. Pohané půjdou k hoře Hospodinově.
3)
Hvězda. Mimořádný zjev. Osvícení. Šli za hvězdou.
4)
Herodes. Úklady. Jeruzalem. Necitlivost. Mudrci přinášejí dary, Herodes by chtěl zabíjet.
5)
Šli za zářivou hvězdou. Skončili ve chlévě. To je vždy nepříjemné při četbě vánočních oddílů. Evangelia si dávají záležet na tom, aby ukázali: Narození JK se stalo v ubohoučkém prostředí.
Otřepeme se. Podvědomě se za to stydíme. Nebylo pro něj lepší místo. Konec: mezi lotry na kříži. Mezi tím chudý, prostý život.
Záměr bible. Abychom to nepřehlédli. Přitom sestoupil JK s nebeských výšin. Pán věčnosti. Vzkříšení. Mir ist gegeben alle Gewalt.
6)
Každý může jít k JK.
a)
Mudrci. Nesou dary. JK je obdarován. Matouš 2.
b)
Pastýři. Nic nepřinesli.
c)
Matouš 28. JK vysílá učedníky ke všem národům. JK obdarovává. I pohany.
7)
JK je nejjasnější hvězda. Hvězda naděje. Svítí do temnot. Nitro člověka. Svět. Snad i temnoty církve? Chce svítit i do času našeho života, do celého roku před námi. Jasné světlo. Vystačí do příchodu dalších vánoc.

Postup 2:

0)
Společně uvažovat. Co nás zaujalo. Co nového zaslechneme. Co nového můžeme zaslechnout.
1)
JK. Spasitel. Král králů. Dítě. Chlév. Tam hosty nevodíme, neubytováváme. Tam nenecháváme rodičky rodit. Nenechat se odradit vnějším zjevem JK, dítěte.
2)
Mudrci. Králové vědy. Vzdělanci. Hledání spásy. Smysl života. Myslící lidé. Přemýšliví, hledající lidé. Existenciální otázky.
3)
Námaha cesty.
a)
Útrapy.
b)
Finanční náklady. Něco to stálo.
c)
Měli na to, na cestu za JK.
4)
Za hvězdou. Naše hvězdy. Za čím jdeme my. Ideály života. Očekávání. Představy. Hvězdy na našem nebi. Vánoce pro nás.
a)
Děti. Bezprostřední těšení se. Vzpomínky. Radost třeba z mála. Tužby. Po svátcích trochu prázdnota. Už jsou svátky pryč. Pouze vnější průběh svátků nevystačí. Zamyslet se nad tím.
b)
Dospělý. Rozumové chápání. Zvyky. Aspoň trochu klidu po shonu. Přizpůsobit se schánění kde čeho, potřebného i nepotřebného. Jak by to vypadalo, kdyby člověk vybočil z řady. Byl by jiný než upachtěný, nervosní.
c)
Stáří. Vzpomínky. Člověku stačí málo. Nebo aspoň méně než se na první pohled zdá. Když se člověk cítí zdravý nebo zdravější. Hlubší pochopení života. Evangelium. SB. Naděje s našimi možnostmi života. Ne všechny hvězdné výšiny jsme dosáhli.
d)
Tvrdost života na zemi. Stále hledíme, vyhlížíme k nebi. Nějaké hvězdy naděje, nadějné hvězdy. Jaké?
5)
Hvězda SB. Evangelium. Kostel. Připomínka: Nejjasnější hvězda. Svítí do všech temnot.
6)
Šli za zářnou hvězdou a skončili ve chlévě. Ne palácová komnata. Obyčejná všednost, každodennost. I na tehdejší dobu jaksi všednější. Zde prožíváme plnost života. Lapálie. Starosti. Nouze. Únava. Nemoci.
7)
Dary mudrců. Z lásky. Co my dáme spasiteli: Srdce. Život. Dáváme z přijatého, svěřeného. Vracíme něco z toho, co nám dal.
8)
Herodes. Jeruzalemští.
a)
Nemají radost. Spasitel je vyrušuje. Zneklidnění. Sebespokojenost. Uzavřenost do sebe. Zbožní i bezbožní jsou do sebe uzavření.
b)
Nepodobat se netečným, lhostejným.
c)
Vděčnost za trochu znepokojení, zneklidnění o vánocích. Jeden z vánočních tónů.
9)
Návrat do praxe života. Všední život. Ale aspoň paprsky vánoc. Laskominy na nové další vánoce. Perspektiva. Hledání, těšení se. Touha po něčem lepším, krásnějším.

Postup 3:

1)
Pohané. I mezi nimi jsou lidé hledající hluboké zakotvení života.
2)
Východ. Ráj. Šťastná strana. Přesto hledají spasitele. Ani to nejlepší podle lidského pohledu nepostačuje k plnosti života. Kain odešel na východ od ráje, ale nenašel tam ráj.
3)
Logika lidská: Jít přes hlavní město. Král. Palác.
4)
Král Židů. Moudré řešení problémů.
5)
Falešná představa: Záchrana života a světa je nějakým způsobem spojena s vládnoucími strukturami.
a)
My. Krátké dějiny, které jsme prožili ve svém dosavadním životě.
b)
Poučení: Nedoufejte v knížata. Politikové přicházejí a odcházejí. JK zůstává.
6)
Škrt přes náš lidský představový rozpočet. Spasitel je dítě a ještě ve chlévě. Nakonec JK dožívá, končí, jako bezprávný trestanec.
7)
Matouš a Lukáš.
a)
Tradují aspoň minimum, aspoň něco z dětství JK. Sepsáno 40 let po vzkříšení. Literární podoba. Křesťanství se už rozšiřovalo. Evangelia byla psána do konkrétní tehdejší situace. Forma sdělení, kdo je JK. Tehdejší literární formy.
b)
Matouš byl psán k Židům, ke křesťanům ze Židů. Ti znali zákon. Židé věděli o pohanech, kteří přicházejí. Kam patří. PB si přece dobře vyvolil Židy. Mudrci: Kde je král Židů? Pohané se obracejí k Židům. Izaiáš 2.
c)
Matouš naštval křesťany z pohanů.
1.
Astrologové jsou zavrženíhodní. Málo vědí o Bohu.
2.
Pohané jsou tam mezi prvními ve frontě.
d)
Matouš má vznešenější čtenářstvo. Lukáš má čtenáře chudší. Lukáš počítá v desetnících a korunách. Matouš rozhazuje statisíce a miliony.
e)
Matoušovi čtenáři: Kvalitní hebrejská víra. Ale není po JK scháňka v církvi. Zájem o JK se jeví víc mezi nevěřícími pohany.
f)
Pohané. Vědí o své nouzi. Nemají plné zjevení světla. Jen paprsek. Záblesk. Náznaky. Hvězdy. Karty. Skleněné koule. Virgule. Hypnosa. Horoskopy. Koketování s kde čím. Alternativní styly. Diety. Chtějí se dotknout něčeho věčného.
g)
Zpráva o narození spasitele. Běží, div se nepřetrhnou, nepřerazí.
h)
Matouš je odvážný. Bible odmítá věštění a okultní praktiky. PB osloví pohany na jejich vlastním poli. Hvězda. Hledání pohanů. Bible: Konec hvězdopravectví. Ale: přes ty hvězdy přišli k bibli. Neuspokojenost v lidských hvězdách. Nalezení něčeho vyššího.
i)
Mudrci nakonec dostali jasné slovo z bible. Zaslíbení proroků.
8)
My. Známe bibli.
a)
Astrologie a kartářek se právem štítíme. Víme, kam máme jít. Necháme se ale mnohdy předběhnout pohanskými mudrci. Oni se zeptali, kde je ten narozený král Židů. Nestydět se zeptat, když ani z Božích věcí všecko nevíme.
b)
Dotěrné otázky. Jde to pod kůži. Explose různých náboženství. Doklad: lidé něco hledají. Nábožensky strašně divoká doba. Náročná doba.
c)
Kosteloví křesťané. Kladou své otázky nanejvýš jen v kostele a pro kostel.
d)
Kde je ten váš Bůh. Uměli bychom odpovědět? Pohané mají právo takové otázky položit.
1.
My už jsme přece našli.
2.
Umět vydat počet, svědectví. Srozumitelně povědět, co vlastně věříme.
e)
Pohanská otázka na všechny církevní struktury: Kde je ten váš Bůh. Kroutíme se ve svých odpovědech.
9)
Matouš. Zdaleka ne všichni pohané přišli. Hledající. Jen někteří mají zájem. Některým stačí ta jejich astrologie a kartářky.

Postup 4:

1)
Balám. Polopohanský věštec. Vyjde hvězda z Jákoba. Povstane královská berla z Izraele.
2)
Mudrci. Mágové. Zbožní se distancují. Pohané na nejzazším okraji přicházejí.
3)
Herodes. Chlap bez skrupulí a zábran. Má všecky prostředky k disposici.
4)
Promyšlený plán Herodesa. Mocnáři nejsou hloupí. Nedomnívat se, že snad jim to nemyslí.
a)
Chce informaci mudrců. Mají jednat nad rámec svých povinností.
b)
Akce, když to nevyšlo s mudrci. Nasadí do hry druhou variantu. Král pošle vojáky k zabíjení dětí.
5)
Herodes mluví k mudrcům. Mluví k nim zbožně. Ví jak na to. Ví, jak na ně. Ví, jak z nich udělat fízly. Třeba nevědomé. V záloze má děsivé krveprolití.
6)
Zákoníci. Předáci Židů. Odborníci. Poznali svědectví pohanů, kteří se zajímají o víru v Hospodina. Ale netěšilo je to. Znepokojení v Jeruzalemě. Nejsou služebníci PJK. Stávají se nepřímo pomocníky hrdlořeza.
7)
Matouš 28. Kázat evangelium do celého světa. Obdarovaný obdarovává.
8)
Boží zjevení. Ustavičně dar i nárok.

Postup 5:

1)
Vánoce. Křesťanské svátky. Bohatství zvěsti. Akcenty. Důrazy. Pro náš život.
2)
Když se narodí král. Gratulace. Hosté. Telegramy. Esemesky. Dopisy. Králové, šlechta, významní lidé. Všichni vyjadřují svou radost. Ukázat se při slavnostech.
3)
JK. Král. První gratulanti.
a)
Pastýři. Impuls od Boha. Sláva nebeská. Pobídka od anděla, nepřímá. Spodina tehdejší společnosti. Nepřinesli JK žádné dary.
b)
Mudrci. Pohané. Žádná duchovní nebo společenská elita. Hledající lidé. Symbolické dary.
c)
Matouš 28. Jděte do celého světa. JK obdarovává.
4)
Vyprávění o mudrcích. Matouš 2. Legendy. Obrazy. Právem interpretováno a dotahováno. Jenže biblické vyprávění je velmi střízlivé, ale přitom úderné.
Omyly v našem podvědomí, když se vypráví o mudrcích. Např.:
a)
Že byli tři. Asi podle darů. Ale bible neuvádí počet. Stejný dar může dát víc dárců. Např. Dnes: Gratulanti mohou přinášet více lahví na oslavu.
b)
Dopravní prostředky. S jistotou víme, že to nebyl královský kočár s komonstvem. Kůň, rychlost. Mezek, osel, tehdy nejběžnější dopravní prostředek na delší cestování. Velbloud, snad přes poušť. Jistota: Šli. Přišli.
c)
Mudrci. Legendy: Králové, i když většinou z nemanic.
5)
Hledající pohané. Zahanbují nás. My toho víme o JK více. Existenciální otázky života. Pravý, smysluplný život. Neuspokojenost s pomíjejícím konsumem. JK: Hledejte a naleznete. Zaslíbení: Kdo hledá, nalézá.
6)
Hvězda.
a)
Staré knihy a představy. Mimořádný úkaz na obloze. Muselo se stát něco mimořádného, velkého. Nelitovali námahy hledání.
b)
My. Vzhlížíme vzhůru, ke hvězdám.
1.
Hvězdné, vesmírné nebe.
2.
Lidské hvězdy. Sláva. Umělec. Herec. Zpěvák, zpěvačka. Politik. Král. Známá osobnost.
c)
Naděje vkládaná a skládaná v těch nahoře. Zakořeněná představa zvláště těch dole. Ti nahoře ovšem opravdu mají větší možnosti něco měnit a dělat dobré věci. Jen je otázka, zda mají také ochotu v tomto směru.
7)
Hvězda. Náznak. Ukazatel směru. Směrovka.
a)
Mudrci nešli jako loutky na drátkách. Odpovědné hledání a rozhodování na cestě.
b)
Vykročení správným směrem. Další cesta není bez problémů. Neustálé zápasy víry na cestě víry.
c)
Doptávání se.
8)
Příchod do Jeruzalema.
a)
Do tužeb a nadějí hledajících mudrců se mísí přirozeně lidské představy. Největší král, král králů, se přece musí narodit v hlavním městě, v paláci, v královském rodu.
b)
Cesta víry. Hledání. Někdy zacházky, bloudění. Člověk si může zajít. Umět se ale pak vždy vrátit.
9)
Doptávání se v Jeruzalemě. Rozkřiklo se to. Hledají nějakého narozeného krále. Zneklidnění v Jeruzalemě.
a)
Herodes.
1.
Krutý král. Despota. Chorobně nedůvěřivý. Strach, že se kolem něho kují pikle a chystá vzpoura. Nechal kolem sebe popravovat dost lidí, včetně své manželky a synů.
2.
Nějaký narozený král? I kdyby to byl Niktoš, mohli by se toho chytit nějací nespokojenci. Herodes zbystřil pozornost.
b)
Jeruzalem. Povinné zneklidnění,
1.
Když byl neklidný král. Sebespokojenost. Usazení kapři. I zbožní kapři. Nezájem o nějaké změny, které by Mesiáš přinesl.
2.
Na podiv: Malé dítě ve chlévě může lidem někdy pořádně zamotat hlavu.
10)
Herodes.
a)
Doptává se na Písma. Zájem o pravdu Písem.
b)
Ne každý zájem o bibli musí však být pravý. Nepěkný záměr Herodesa. Zištně využít informací z bible.
c)
Zákoníci. Znalci zákona. Byli dobře informováni. Dobře sdělili, že se má Mesiáš narodit v Betlémě. Věděli toho vlastně svým způsobem již víc než mudrci.
1.
Člověk může znát SB, Boží vůli. Otázka plnění, činění. Rozhodnout se dobře činiti, když člověk ví, co je správné a spravedlivé. Neschopnost. Umdlenost. Únava. Neochota. Slabost. Pro člověka je to nevýhodné.
2.
Zákoníci nešli do Betléma jako mudrci. Pohané zahanbují znalce zákona. 30 kilometrů, poměrně nedaleko. Celkem dobré cesty.
11)
Herodes.
a)
Zlé úmysly,zájmy, záměry.
b)
Tajně si nechal zavolat mudrce. Neměl zájem na zveřejňování, že má o tuto kausu zvýšený zájem. Věděl, jak na ně. Naladil se do zbožna a do pravdiva. Hodný vládce. Pokorný.
c)
Uměl to s nimi tak, aby z nich udělal donašeče, třeba nevědomé.
12)
Mudrci došli do Betléma.
a)
Kráčeli za hvězdou. Dívali se nahoru ke hvězdám. Čekali zářný den radosti. Skončili ve chlévě. To musí znamenat pro člověka šok. Úplně dole. Pro rodičku se jinde nenašlo místo.
b)
Poznámka. Matouš už zmiňuje dům. Snad Ježíšovi rodiče už byli někde v domě.
c)
Člověk něco hledá. Předem očekává jakési výsledky, nalézání. Něco lepšího. Umět přijmout skutečnost, jaká je. Umět respektovat pravdu takovou, jaká je.
13)
Mudrci rozpoznali v dítěti ze chléva krále králů.
a)
Nebylo na něm přitom nic, proč bychom si ho měli nějak vážit. Nebylo na něm prostě nic významného.
b)
Víra. Moudrost rozpoznání víry. Ochota přijmout, uznat to, respektovat.
c)
Výraz víry: Dary. Zlato, myrra (kořen na posvátný olej), kadidlo. Ne hrouda zlata. I prsten je např. Zlato. Symbolické dary. Výraz uznání. Dary z lásky.
d)
JK je prorok, král, kněz.
14)
Mimořádnost Boží ochrany. Neviděno, v pozadí. Umět rozpoznat. Rozpoznání situace ve snu. Došlo jim to. PB jim to dal poznat. Nešli k Herodesovi.
15)
Herodes.
a)
Ukázalo se, že měl opravdu zlé záměry. Masakr chlapců v Betlémě, až do dvouletých.
b)
JK byl zachráněn. Útěk do Egypta. Do Galileje dosahovaly Hrodovy prsty, do Egypta už ne. Jiná římská provincie. O několik desetiletí dřív tam byla známá Kleopatra. Josef s rodinou tam pobyl až do smrti již starého Herodesa. To netrvalo na štěstí dlouho.
c)
Kvůli JK byli pobiti betlemské děti.
16)
My. Víme toho o JK víc nežli věděli mudrci. Otázka: Kde je ten narozený král. Kde ho hledáme. Teoreticky je nám to jasné. Praxe: Jít k němu, za ním, následovat, učit se od něj. Učit se dobře činiti, jak říká např. Izaiáš 1.

Poznámky:

1)
Nevěnovat nadmíru pozornosti Herodesovi a Jeruzalemu. Neměli zájem o JK, o dítě, neatraktivní typ mesiáše. Herodes měl dokonce zlý zájem a záměr.
2)
Podivná hvězda. Šla. Zastavila se. Znovu šla. Stála nad místem, kde bylo dítě. Proč vůbec šli mudrci do Jeruzalema, když je ta hvězda tak dobře vedla?
3)
Dárky.
a)
Obdarování. Nový vztah.
b)
Vánoční dárky. Navázání kontaktu. Projevit zájem.
c)
Dárky dáváme tomu, koho máme rádi.
d)
Poznámka: Povinné dary, z musu. Výraz poddanské závislosti.
4)
Vánoce. Chvíle posezení. Rozhovor. Setkání s příbuznými. Známí. Lístky. Zamyšlení nad životem. Rekapitulace. Zastavení.
5)
JK je host, který k nám přichází. S hostem ale jednáme podle kabátu. Naučit se dívat i trochu jinak. JK je převlečený král. Král Ječmínek.
6)
Dar v orientě. Závazek.
a)
JK to oplatí. Král. Kněz. Prorok. Matouš 28. Jděte do celého světa zvěstovat evangelium.
b)
Mudrci. Zmírnit nouzi a smrad ve chlévě.
c)
K JK může každý, i když nic nenese, jako pastýři.
7)
Herodes a Jeruzalemští.
a)
Hledají lepšího krále než někoho ve chlévě. Urážka pro ně. Ale ku podivu i riziko, nebezpečí.
b)
Hlavní město. Povinný zármutek. Či nepovinný, vstřícný? Výhody z blízkosti dvora. Pýcha.
8)
PB ve svých plánech počítá i s pohany.
a)
Pohané mohou udělat mnoho dobrého pro KB. Nežárlit.
b)
Dnes: Humanitní organisace. Mnoho nevěřících citlivých srdcí. Dobré věci ve světě konají i nevěřící.
9)
Vážit si církve.
a)
I všelijaké.
b)
Jeruzalem. Věrně tlumočili Herodesovi, kde se má narodit mesiáš.
c)
JK byl obřezán v jeruzalemském chrámě.
d)
Ve 12ti letech tam Ježíš bylv chrámě.
e)
Ježíš chodil v Jeruzalemě. Kázal tam, mnozí tam uvěřili.
10)
Vánoce.
a)
Nejlepší tužby člověka. Jak by měl život vypadat. Všední život: Kvalt. Shon.
b)
Běda, když člověk ztratí elán, perspektivu. Touha. Naděje. Že něco má být lepší. Neuspokojenost s daností.
c)
Pohled ke hvězdám. K pravé hvězdě.
11)
Nicht mit brenenden Kerzen entzündet man die Welt, sondern mit brennenden Herzen.
12)
Dvojpólnost vánoc.
a)
Narození. Radost. Štěpán. Mučedník. Matouš 2: Mudrci. Zabití dětí v Betlémě. První mučedníci sice ne pro Krista, ale kvůli němu. Kvůli němu zahynuli nevinní, kteří ani nevěděli, oč vlastně jde.
b)
Poznámka: Kdyby se mudrci vrátili k Herodovi a přesně ho informovali, kde je narozený Ježíš, asi by Herodes nechal zabít jen JK a ostatní děti by byly zachovány při životě.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.