Matouš 1. Narození JK.

(Kázání Nový zákon -> 1 Matouš)

Text:

Galatským 4,6.

Čtení:

Matouš 1,1-17. Matouš 1,18-25. Narození JK.

Postup:

0)
Osnova úvodu.
a)
Idyla vánoc. Za totality i dnes. Pohoda. Povrchnost. Komerčnost. Lidský humanismus. Očekávání přirozené lidské náboženskosti.
b)
Zatlačování, upozaďování některých otázek. Neujasněnost mnohého i v církvi. Kolem vánoc a narození JK.
c)
Komerčnost v obchodě i v církvi.
1.
I evangelíci mnohdy či leckdy ztrácejí svou někdejší střízlivost.
2.
Nemluví se např. Otevřeně o panenství Marie.
3.
Evangelia se nebojí připomenout velmi lidské věci kolem vánoc, narození JK.
1)
Matouš. Nejblíž z evangelistů SZ. Židokřesťanská tradice.
2)
Synoptická evangelia. Důraz na pozemský život JK.
3)
Nápor na víru:
a)
Narození JK.
b)
Konec JK. Kříž, vzkříšení.
c)
Celý život JK. Aby to nebylo tak jednoduché.
d)
Červvená nit: víra. Bez víry nejsme právi JK, jeho záměru a poslání.
4)
Ženy v rodokmenu JK. Šrám, stín. Ne nutně všechny zcela vlastní vinou. Mravnost. Pohanská minulost.
a)
Támar. Genesis 38. Zadala si se svým tchánem Judou.
b)
Raab. Jericho. Pohanská kněžka. Nevěstka.
c)
Rut. Aktivně šla na humno strávit noc s budoucím manželem.
d)
Betsabé. Musela poslechnout, když si pro ni král David poslal.
e)
Marie. Měl s ní poměr Duch svatý.
5)
Početí JK.
a)
Otec Josef. Vírou: Duch svatý. Archanděl Gabriel hraje svou roli, cizí osoba.
b)
Marie je panna, teologicky. Teologická výpověď. Teologové o tom raději nemluví. Mlčky něco namlouvají lidem i sobě. Vytvářejí představu, že aspoň věří, že Marie byla pannou i biologicky. Snad dokonce i po narození JK? Zapůsobil deus ex machina.
6)
Extrémy v dějinách.
a)
Důraz na božství JK. Mystická postava.
b)
Důraz jen na lidství JK.
7)
Chalcedon 451: Nesmíšeně, nerozděleně. Indivise. Inconfuse. Skopus. Kdo je JK. Syn Boží i pravý člověk. Spasitel. Věc víry.
8)
Konkrétní pomoc JK:
a)
Výhled za smrt.
b)
Síla v životě, k životu.
c)
Změna srdce. Nový život. Druhého člověka i mého srdce.
d)
Společenství církve.
e)
Naděje. Nemoc. Smrt.
9)
Narozený JK. Nebylo na něm nic mimořádného. I ve chlévě se tehdy rodilo mnoho dětí.
10)
Otevřenost farářů je mnohdy velmi iluzorní. Obcházíme mnohé věci. Mlčky se jim vyhneme.
11)
Jehovisté. Zdůrazňují: Syn Josefa. Syn Boží stejně, jako my jsme Boží děti. Pojmová ekvilibristika, kamufláž.
12)
Inkarnace.Boží syn (Bůh sám) v našem lidském těle.
13)
Vánoce. Lidé to mají rádi. Když se ale káže o narození JK mimo vánoce, jsou i lidé v církvi trochu či jaksi bezradní.
14)
Idyla vánoc. Upozaďují se určité věci, aby to moc nerušilo. I v církvi.

Poznámky:

1)
Vánoce. Zimní slunovrat.
a)
Pohanské svátky.
b)
Symbolika světla. Objevilo se světlo v temnotě.
2)
Vánoční výzdoba obchodů a měst. Obrovské finanční sumy. Zatím se lidé ve světě rodí ve chlévech nebo ještě v horším prostředí.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.