05. Exodus 20,12.

(Kázání Starý zákon -> 2 Exodus Desatero)5. přikázání Desatera.

Text:

Exodus 20,12.
12
Cti svého otce i matku, abys byl dlouho živ na zemi, kterou ti dává Hospodin, tvůj Bůh.

Čtení:

Žalm 133 a 134. Celkem asi 6 veršů. Kněžské žalmy. Boží požehnání.

Postup:

0)
Otec a matka. Vážit si jich.
1)
Film: Ďábel a desatero.
a)
Žertík ďábla. Poutavý příběh ze života.
b)
Nevlastní rodiče se pečlivě starali o syna. Syn nevěděl, že se jedná o nevlastní rodiče.
c)
Syn se náhodou domákl, že se jedná o nevlastní rodiče, resp. O nevlastní matku. Pustil se do hledání skutečné biologické matky.
d)
Vlastní matka, herečka. Měla známost s otcem. Když se narodil syn, bránil by jí v její kariéře. Tak ho přenechala otci, který se oženil s ženou, která synka přijala za vlastního.
e)
Syn navštívil herečku, matku. Ta o něj nejevila naprosto žádný zájem. Dokonce se od ní dověděl, že ona, jeho biologická matka, měla několik známostí současně a že jeho otec ve skutečnosti není jeho otcem. Jeho otci, kterého pokládala za dobrosrdečného hlupáka, herečka namluvila, že syn je jeho.
f)
Skutečného biologického otce už syn nevyhledával.
g)
V jediném dni se syn stal dvojnásobným sirotkem. Během jednoho dne syn ztratil oba rodiče, ale zároveň je získal.
h)
Závěr příběhu: Doma je osloví: Tatínku, maminko.
i)
Otec se nikdy nedověděl, že jeho syn není jeho. Inu, tehdy ještě nevěděli nic o dna.
2)
Úcta k rodičům. Respekt.
3)
Péče o rodiče ve stáří. Vrací se jim něco. Rodiče se o děti starají v dětství.
4)
Úcta k předkům. Odkaz otců víry.
5)
Zaslíbení země. Plnost života. Hospodin dává zemi stále. Dává život. Země tehdy: předpoklady plného života.
6)
Problémy moderní doby.
a)
Malé byty. Domovy důchodců.
b)
Kvalt života. Není čas navštěvovat staré.
7)
Tzv. Ideální minulost nebyla nikdy ideální.
a)
Žádný člověk není anděl.
b)
Ideální soužití je jen v románech a v řídkých výjimkách.
c)
Výměnkáři. Nutnost soužití starých i mladých. Lacinější život.
8)
Otázka viny otců. Nesou to i děti. Do dalších pokolení.
9)
Valašsko. Pěkný vztah k nemanželským dětem. I naopak, těchto dětí k rodičům, zapadnou do rodiny. Nepřehánět to ale s idealizací.
10)
Adopce. Pěstounská péče. Ulehčení života pro děti. Nemusí do dětských domovů.
11)
Opuštěné děti. Pohozené. Jižní polokoule. Děti bez rodičů na ulici.

Poznámky:

1)
Tradiční rodina. Nebyla tak veliká rozvodovost.
2)
Neformální vztahy dnes přibývají. Též rodiče dětí.
3)
Putování na poušti. Otcové za trest zemřeli na poušti. Jejich děti došly do Kanánu.
4)
Pocity opuštěnosti a osamocenosti.
a)
Mnozí, děti, to řeší drogami.
1.
Zčásti z bohatších rodin, kde není čas na děti a kde je hodně peněz.
2.
Většinou ale z neutěšených poměrů, materielně i sociálně. Alkohol. Rozvod.
b)
Není v možnostech církve vyřešit všecku bídu okolního světa.
5)
Neúplná manželství.
6)
Povinnosti rodičů vůči dětem.
a)
Vést k víře.
b)
Láska. Pocit domova. Jistota. Ochrana.
c)
Kde to děti neprožily, tam jsou poznamenány na celý život.
d)
Zvýšené riziko, že se to přenáší i do jejich rodin, na jejich děti.
7)
Zdravá rodina. Základ společnosti.
8)
Puberta. Zatěžkávací zkouška pro rodiče.
9)
Konečný cíl. Zaslíbená země. Nepřehlédnout. Přikázání vidící hluboce a hluboko do hlubin života. Předpoklady pro plný a pravý život.
10)
Lukáš 2,49. JK v chráně, obřezání. JK musí být ve věcech nebeského otce. Svěřené děti. Vést k Bohu.
11)
Absolon a David. David nebyl ideální otec. Absolon nebyl ideální syn.
a)
David.
1.
Betsabé. Nechal zabít jejího manžela Uriáše. Máslo na hlavě.
2.
Tvářil se jako pštros s hlavou v písku, když Amnon (následník trůnu) znásilnil Támar, sestru Absolona.
3.
Mírnost Davida, když Absolon vzal spravedlnost do vlastních rukou a zabil Amnona.
b)
Absolon.
1.
Smysl pro spravedlnost. Pomstil svou znásilněnou sestru.
2.
Zároveň tím odstranil soka na královský stolec, po kterém toužil.
3.
Neštítil se vydat příkaz i k zabití otce Davida.
12)
Vztah JK k rodičům, konkrétně k ovdovělé matce.
13)
Záporná přikázání. Čtvrté a páté mají kladný začátek. Výzva. Příkaz je podán kladně.
14)
Budování tradice. Duchovní dědictví a vazby. Navazovat na minulost. Nelze pořád začínat od začátku.
15)
Běžný život.
a)
Děti nemohou začínat samy z ničeho.
b)
Tam kde tomu tak je, tam to všelijak hapruje a děti jsou ochuzeny o odpich do života a o mnohé v životě.
c)
Děcák, opuštěné děti. Chybí jim zázemí pro život.
d)
Tzv. Bílá čára. Jistě každé dítě začíná v životě, jenže některé je víc připraveno a má víc. To je výhodné.
16)
JK: Když syn prosí o něco, otec se mu snaží pomoci. Nedá mu přece místo chleba kámen nebo místo ryby hada.
17)
Vděk. Vděčnost. Ale i opaky: Nevděk. Nevděčnost. Dala by se jmenovat celá řada příkladů pro obé.
18)
Většina rodin: Normální běžné vztahy mezi rodiči a dětmi.
a)
Děti se postupně usazují a osamostatňují v samostatném životě. Zůstávají vazby na rodiče.
b)
Problematické vztahy: V menšině rodin. Když to někde moc vybočí, tak se to dostane např. Do televise. Ve většině rodinách to normálně klape s normálními běžnými radostmi a starostmi.
19)
Rodiče připravují děti do života, pro život.
a)
Děti. Měly by mít na paměti, že rodiče zestárnou a budou potřebovat zase jejich pomoc a oporu.
b)
Návaznost generací. I děti se časem stanou rodiči a budou mít děti. Koloběh. Tradice. Návaznost generací.
c)
Jan neruda: Dědova mísa. Vztahy dětí k rodičům okoukávají vnuci.
20)
Moderní doba.
a)
Ekonomická nezávislost rodičů na dětech ve stáří. Většinou nebo aspoň často. Důchod. Bydlení.
b)
Ale: Nemoci. Staří už nestačí např. Na mnohé úřední vyřizování. Sebe-obsluha též může časem haprovat.
c)
Zájem dětí. Návštěvy. Vnější a vnitřní opora.
21)
Domovy důchodců.
a)
Opuštěnost lidí. Lidé, kterým to nějak v životě nevyšlo. Problematické vztahy v rodině.
b)
Těžkosti stáří. Malý byt dětí. Děti nejsou schopny zvládat situaci při svém zaměstnání a malobytových možnostech.
22)
Čest rodičů. Nesnižovat. Šanovat je. Genesis 9. Případ ožralého Noeho. Taktnost v ochraně rodičů. Zakrýt hanbu otce.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.