04. Exodus 20,8-11.

(Kázání Starý zákon -> 2 Exodus Desatero)4. přikázání Desatera.

Text:

Exodus 20,8-11.
8
Pamatuj na den odpočinku, že ti má být svatý.
9
Šest dní budeš pracovat a dělat všechnu svou práci.
10
Ale sedmý den je den odpočinutí Hospodina, tvého Boha. Nebudeš dělat žádnou práci ani ty ani tvůj syn a tvá dcera ani tvůj otrok a tvá otrokyně ani tvé dobytče ani tvůj host, který žije v tvých branách.
11
V šesti dnech učinil Hospodin nebe i zemi, moře a všechno, co je vnich, a sedmého dne odpočinul. Proto požehnal Hospodin den odpočinku a oddělil jej jako svatý.

Čtení:

Marek 2,23-28. Spor o sobotu.

Postup:

1)
Neděle. Sabat. Odpočinutí. Vzkříšení JK. Rusky: Vaskreseňje.
2)
Sociální vymoženost v Izraeli nepochopitelná na starověk. Jeden volný den v týdnu i pro otroka. Nikdo ho nesměl nutit do práce.
3)
Zdůvodnění.
a)
Exodus 20: stvoření v 6ti dnech.
b)
Deuteronomium 5: Otroctví Izraele v Egyptě.
4)
Manna na poušti. V sobotu nesbírána. Izraelci si nasbírali příslušné množství v pátek, dopředu. Důvěra v PB.
a)
Makabejci. Národně osvobozenecké války proti Řekům, syrským Seleukovcům. Po roce 165 ante. Lidé v jednom táboře byli pobiti v sobotu. Muži, ženy, děti. Ani se nebránili. Chtěli zachovávat sobotu až extrémně přesně.
b)
Farizeové kladli ve svých předpisech enormní důraz na sobotu. Sobota pro ně byla symbolem věrnosti víry v Hospodina.
5)
JK.
a)
Kdyby někomu z vás spadl vůl do jámy. Nikdo by ho tam nenechal. Šlo přece o majetek. Poznámka: Představit si tehdejší terén. Mohl tam spadnout i vůl a sám se nemohl dostat ven.
b)
Učedníci. Vybírání zrnek obilí z klasů. Zahnání palčivého hladu. To bylo tehdy povoleno. Nebyla to krádež. Farizeové na to poukazovali, že tak učedníci činí v sobotu. JK: Sobota je pro člověka, ne člověk pro sobotu.
6)
Člověk přistižený při práci v sobotu. JK: Víš-li, co děláš, jsi blahoslavený. Nevíš-li to, jsi proklet. Poznámka:Jk dovede proklít.
7)
Neděle dnes.
a)
Volný den. Pracuje se minimálně. Jen služby, provoz.
b)
Nejde jen o negativum, o to nepracování. Pozitivně: Co se má v neděli dělat.
8)
Jak trávit neděli dnes.
a)
Samozřejmá samozřejmost pro církevníka: bohoslužby. I o dovolené. Pokud to jen trochu jde. Např. I v Maďarsku. I když člověk nerozumí. Naprosto
b)
Návštěva přátel, známých, nemocných. Odpočinutí. Zajít do nemocnice nebo do domova důchodců. Ale ne jen k příbuznému nebo známému.
c)
Ne dohánění věcí z týdne. Praní. Úklid. Věci do školy.
1.
Někdy to jinak nejde. Uspěchaná tržní doba. Zdaleka ne každý a vždy může prožívat pohodu života tak, jak by chtěl a jak by si přál.
2.
Někdy a pro někoho nezbývá nic jiného, než aby mnohé doháněl i v neděli.
3.
Týká se to především lidí z nižší části střední společenské vrstvy, kteří vydělávají tak na přežívání.
9)
Práce po 7 dní.
a)
Zvýšená unavenost. Vposledu nulový užitek. Umět odpočívat.
b)
Srdce. Pravidelně, rytmicky pracuje. Pořád. Většinu času ale odpočívá.
c)
Regenerace pracovní síly. Umět odpočívat. Rentuje se to.
10)
Někteří nekřesťané trochu závidí křesťanům trávení neděle.
a)
Kostel. Věřící přijdou na jiné myšlenky. Společenství. Známí. Varhany. Kde dnes člověk přijde tak lacino k tomu, aby mohl poslouchat originál varhany?
b)
Kázání. Vybočení z každodennosti. Hlubší ponor života. Je možno přemýšlet o životě. Člověk si zazpívá. Kde si dnes člověk jen tak zazpívá dobré písně?
c)
Adventisté. Společně strávený celý den. Duchovní ponor a pohoda a lidská blízkost.
d)
Amerika. Kostelní areál.
1.
Lidé mají možnost spolu strávit celý víkend. Sportovní zařízení u kostela. Církev nahrazuje (supluje) širší rámec života. Širší záběr.
2.
Společenská záležitost. Mladí sportují, staří hrají společenské hry u stolu nebo si povídají při kávě.
11)
Neděle. Předjímka KB. Učit se žít pro KB. Řečeno cum grano salis. Se špetkou (nadsázkového) humoru.
12)
Ne zákonickost uprostřed moderního světa. Nejde to jako za Karafiáta.
a)
Karafiát nejezdil v neděli tramvají. Taxikem ano. Taxikáři byli soukromí. Hřích taxikáře na vlastní triko. Taxikář tehdy nebyl zaměstnanec. Kdežto tramvaják musel jezdit kvůli lidem, kteří jezdili. Kdyby lidé nejezdili tramvají, dopravní podnik by zredukoval tramvaje.
b)
Karafiátovská logika je sice logicky správná, ale zdá se nám poněkud přitažená za vlasy. A to přesto, že Karafiát má v gruntu pravdu.
13)
Marek 2,23-28. Spor o sobotu.
14)
Den Páně.
a)
Patří pánu.
b)
Nedáváme ze svého. PB nám dává 7 dnů v týdnu.
c)
Věnovat se PB, jeho vůli.
15)
Náplň dne Páně.
a)
Předjímka KB. Oslavovat Boha.
b)
Žalm 92. Hned v jitře zvěstovat Boží milosrdenství. Večer připomínat Boží věrnost.
c)
Existuje mnoho důvodů, proč slavit PB. I my osobně jistě vypočítáme dost takových důvodů.
16)
Rozměr vděčnosti.
a)
Čím je naše srdce naplněno. Životní ponor. Hloubka života. Ne povrchnost. Čím sytíme naši (svou) duši.
b)
Bohatství myšlenek v bibli.
c)
Moderní člověk: Vnitřní chudoba. Prázdnota.
1.
Člověk potřebuje dodávat dojmy, impulzy. Podněty. Vzněty. Tankstelle. Někde natankovat. Aktivita. Kreativita.
2.
Vnitřní prázdnota, chudoba.
3.
Mnohým ale nic nechybí.
4.
Ochuzení života, kde není vděčnost PB. Ztráta důležitého rozměru, dimenze života.
d)
Mnozí mají pocit, že jim nic nechybí, když nemají nějakou hlubší dimenzi života.
1.
Něco jim však chybí.
2.
Jenže jen podle našeho pojetí a pohledu.
e)
Staří věřící: Životní moudrost z víry. Nadhled nad životem.
17)
Rozhovor se starými, věřícími. Nemusí padnout ani slůvko o Bohu. Cítíme hlubší ponor života.
18)
Praktické svěcení neděle dnes.
a)
Nestačí jen nepracovat. Zamýšlet se nad tím.
b)
V době bohoslužeb je možno u kostela řezat na cirkulárce. Je to víc než jen velmi výmluvné pro moderního člověka a o moderní době.
19)
Pozitivní náplň dne Páně.
a)
Odpočinek. Přijít na jiné myšlenky. Navštívit nemocného. Přátelé. Možnost setkání. Čas na člověka.
b)
Nejen na blízkého člověka. Udělat něco pěkného a dobrého i pro člověka méně blízkého, který se nalézá v nějaké tísni života.
20)
Každý den je den Páně.
a)
Neděle nějak víc.
b)
Učit se žít plným životem i ve všedních dnech jako ve dni Páně.
21)
Neděle. Natočit se uchem k bohu. Slyšet SB.

Poznámky:

1)
Svatý den. Rozměr svatosti. Heilig.
2)
Festtage. Rytmus života. Feiern. Též to patří k životu. Čerpání sil. Regenerace tělesné, duševní a duchovní síly.
3)
Praktická možnost sejít se v kostele.
a)
Okruh známých. Přátelé. Kontakt s lidmi.
b)
Ne setkání s anděly. Ale anděly nenajdeme nikde zde ve světě, pokud jde o lidskou podobu. Nějaká výjimka ovšem jistě a každopádně potvrzuje pravidlo.
4)
Zastavit se v kvaltu monotónního běžného života. Věnovat víc času PB, a tím získat i užitek pro sebe. Hlubší životní ponor. Rozinka pro všednost a do každodennosti.
5)
Víra je ze slyšení. Pravidelné slyšení SB při každonedělních bohoslužbách posiluje a povzbuzuje víru. Pokud se člověk švencne, pokud vynechá, ochuzuje se nejen o společenství, ale i o možnost setkání s nadějí v JK.
6)
PB nám každotýdenně daruje 7 dní. Jeden den z toho máme věnovat PB a jeho věcem, plnění jeho vůle. Nedáváme ze svého.
7)
PB nám denně (i ve všední den) věnuje 1440 minut. Kolik z těchto minut věnujeme PB např. Při modlitbě, abychom mu vděčně poděkovali za dar života, za zdraví a za všecko ostatní, co si máme docela konkrétně uvědomovat.
Lze pochopitelně přidat i prosbu o citlivé a vnímavé srdce, abychom si uvědomovali plnost života.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.