06. Exodus 20,13: Nezabiješ.

(Kázání Starý zákon -> 2 Exodus Desatero)6. přikázání Desatera.

Text:

Exodus 20,13.
Nezabiješ.

Čtení:

Genesis 4,1-16. Kajin a Abel.

Osnova.:

1)
Zaostření přikázání. Konkrétnost do naší situace.
a)
Válka. Zabíjení ve velkém. Bůh nechce války. Války nepůsobí Bůh, ale lidé. Velkozabíjení. Minimálně na jedné straně jsou vždy mocenské nebo finanční či obdobné zájmy. Obranné války.
b)
Zločin. Vražda. Neproblematicky je nám jasné, že by něco takového nemělo být.
c)
Krevní msta. Starověk. Vzít spravedlnost či tzv. Spravedlnost a právo do vlastních rukou.
d)
Nechtěné zabití. Autonehoda. Hledání vinníka.
2)
Útočištná města v Izraeli. Levítská města. Bozor, Rámot, Golan. Sichem. A ještě dvě. 6 měst porůznu v Izraeli.
a)
Ochrana před krevní mstou. Ne ochrana darebáka. Řádný soud.
b)
V případě neviny musel provinilec (nechtě např. Zabil) zůstat ve městě až do amnestie, do smrti nejvyššího kněze. Panovalo povědomí určité viny a uskutečněného zlého činu, třeba nechtěně.
c)
V případě viny nebyl provinilec šanován.
3)
JK radikalisuje toto přikázání.
a)
Kdo nenávidí svého bratra, je vrah.
b)
Ne-návist. Kdo nemiluje bližního.
c)
Mráz nám jezdí po zádech.
4)
Prorok Micheáš 4: Klidně pod svým vinným kmenem si bude každý bydliti. Pod svým fíkovníkem. Nebudou se učit boji. Skují své meče v motyky a oštěpy v srpy. Obdobně i Izaiáš 2.
a)
Izaiáš: Vlk a beránek budou spolu. Dítě a jedovatý had. Dravci a býložravci. Typy lidí. Pohoda života.
b)
Výhled do KB.
c)
Zde na zemi je církev. Záblesky světla. Paprsky. Něco z toho má být už zde. Učit se tomu.

Postup:

1)
Proti krevní mstě, vraždě a válce.
2)
Jde o mezilidské vztahy.
a)
Možno jíst zvířata.
b)
Nelze odtud odvodit vegetariánství.
3)
Rafinované formy zabití. Ukracování života. Rozčilit. Vyvolat chorobu. Infarkt. Trefil ho šlak. Životospráva. Druh stravy. Utrápit někoho.
4)
Otázka trestu smrti.
a)
Znemožněna náprava.
b)
Ale: Loupežná vražda.
c)
Někdo zavraždí mé dítě.
d)
Nepříčetný psychopat. Schizofrenik. Není odpovědný za vraždu. Léčení. Doživotní uzavřenost v ústavu.
e)
Křesťané jsou proti trestu smrti.
1.
Mnohé justiční vraždy v dějinách.
2.
Ale trest smrti nelze odvodit z bible.
5)
Sebevražda. Bible: 3 případy: Saul plus zbrojnoš. Achitofel, Davidův rádce a zrádce. Jidáš. Samson: sebeoběť.
6)
Film. Ďábel a desatero. Zápletka. Student teologie se nechá zastřelit, aby byl lump chycen při činu. Přiměl ho k vraždě sebe.
7)
Hrdinové ve válce. Mnohdy sebevrahové. Chtěli spáchat sebevraždu, vrhli se do útoku. Měli štěstí, kulky se jim vyhnuly.
8)
Člověk se nechce nechat léčit v nemocnici. Sebevražda. V důsledku nemoci.
9)
Sebevraždy.
a)
Bilanční sebevražda. Náraz na nervy. Člověk bilancuje svůj život.
b)
Víkendová sebevražda. Jinakost víkendu než běžného života v týdnu. Osamocenost člověka.
c)
Středověk. Zahrabávání sebevrahů u hřbitovní zdi.
d)
Moderní doba: Růst sebevražd. Souvislosti:
1.
Trendy moderního života.
- Hlavně opuštěnost a osamělost mnoha lidí.
- Nápory života v oblasti materielní i psychické.
2.
Vytrácí se náboženský (křesťanský) základ.
10)
Detektivka. Žena zavraždila své dva bohaté muže dobrým jídlem. Tučné, sladké. Dědictví, pojistka. Nenápadná vražda. Těžko dokazatelná vražda.
11)
Trest smrti.
a)
Nemusí být stoprocentní jistota viny.
b)
Možnost nápravy.
c)
Trest smrti není jen za vraždu. Špionáž.
12)
Albert Schweitzer: Ehrfuhr vor dem Leben. Úcta před životem.
13)
JK: Kdo nenávidí svého bratra, je vrah. Velmi zesíleno.
14)
Atmosféra. Prostředí. Může zkrátit život. Neporozumění. Bezohlednost. Týrání.
15)
Nepomoc. Boháč a Lazar. Naopak. Pomoc. Milosrdný Samaritán. Ukrácení nebo záchrana života.
16)
Položit život za něco. Sebeoběť. Zachránit druhému život, riskování. Ztratit svůj.
17)
Sebevražda. Nemoc. Bilancování. Spoluvina okolí. Vztahy. Osamocenost. Útěk před možnými bolestmi.
18)
Města útočištná v Izraeli. 6 levítských měst.
Ochrana proti krevní mstě. Řádný soud. Pokud došlo k zabití nechtě, byl nutný pobyt v útočištném městě až do smrti velekněze. Pokud šlo o úmyslné zabití, nebyla ochrana poskytnuta. Amnestie při úmrtí nejvyššího kněze, ale jen pro nezaviněné věci.
19)
Alexander Dumas: Hrabě Monte Christo. Mstitel. Pomsta. Vykonání trestu, když je světská spravedlnost krátká. Vzít spravedlnost do svých vlastních rukou. Jenže Dantes měl dost financí na to, aby elegantně provedl svou pomstu.
20)
Válka. 99. Bombardování Jugoslavie. ČCE jako jediná církev ve světě schvalovala a doporučovala bombardování jako jedinou možnost řešení kosovské krise.

Poznámky:

1)
Kain a Abel. Kain záviděl Abelovi Boží přízeň. Sám ale mohl změnit své srdce. Šel snazší cestou: odstranit druhého.
2)
Adekvátní cesta k dosažení dobrého. Ukázat správný směr.
3)
Pokojné soužití mezi lidmi. Pokojnost. Blahoslavenství. Na adresu těch, kdo jsou dole. I ti nahoře by ale měli být zasaženi ve svědomí a měli by činit spravedlnost.
4)
Matouš. Blahoslavenství. Spravedlnost. Touha po spravedlnosti. Spravedlivý soud. Proroci to často požadují.
5)
Interupce. Potraty. Euthanasie.
6)
Nespravedlnost. Chudoba. Umírání hladem ve světě.
a)
Lhostejnost. Už to nikoho moc nezajímá ani v církvi.
b)
JK: Kdo nenávidí svého bratra, je vrah. Ne-návidět. Nemilovat.
7)
Lhostejnost k nespravedlnosti a zločinům.
8)
Psychologická sebevražda. Psychická sebevražda.
9)
Krevní msta. Vybíjení celých rodů navzájem. Nekontrolovaný a nekontrolovatelný řetěz mstění se. Oplácení.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.