Exodus 19,5.

(Kázání Starý zákon -> 2 Exodus)

Text:

Exodus 19,5.
5
Nyní tedy, budete-li mě skutečně poslouchat a dodržovat mou smlouvu, buďte mi zvláštním vlastnictvím jako žádný jiný lid, třebaže má je celá země.
6
Budete mi královstvím kněží, pronárodem svatým. To jsou slova, která promluvíš k synům Izraele."

Čtení:

Exodus 32,1-14.

Postup:

1)
Mojžíš.
a)
Dal lidu to, o čem se mu v Egyptě ani nesnilo. Svoboda. Vyvedení z otroctví. Kontakt s Hospodinem. Služba pravému Bohu. Perspektiva. Naděje. Nová země.
b)
Putování. Tahanice. Reptání. Každodenní starosti. Všední život na cestě na poušti.
c)
Mojžíš otužuje Izraele.
1.
Organizace. Převést hordu bezprizorních kočovníků v Boží lid.
2.
Proces sjednocování.
3.
Jednota ve víře v Hospodina.
4.
Dodatečný pohled. Reflexe toho, jak to bylo. Prostě dlouho putovali.
2)
Bohové pohanů.
a)
Symboly národa a země.
b)
Mytologie.
1.
Boje bohů. Ve skutečnosti boje národů, kteří ty bohy vyznávali a fedrovali jako svou národní a státní ideologii.
2.
Do ruky to vzali jejich vyznavači. Neexistující bohové se pochopitelně ani neviděli.
c)
Hospodin.
1.
Patří mu celá země.
2.
Goj kádoš. Svatá sebranka.
d)
Vyvolení.
1.
Vybrání.
2.
Milost.
3)
Sinaj.
a)
3 měsíce.
1.
Ochladnutí počátečního nadšení.
2.
Izraelští už prošli těžkostmi pouštního putování. Zároveň však udělali dobré zkušenosti s Boží pomocí.
b)
Mojžíš. 40 dní práce pro smlouvu. Na hoře Sinaj teše do kamenných desek desatero.
c)
Lid zatím chce nahradit Boha jiným bohem.
1.
Viditelný bůh.
2.
Mojžíš si může natahovat triko pro Hospodinovu smlouvu, ale lid si stejně dělá, co sám chce.
d)
Aron vyhověl lidu za podmínky, že dají zlato na zlaté tele.
1.
Pro pohanské bohy dovedou být i věřící obětaví.
2.
Aronova vina.
- Velekněz.
- Svěřená odpovědnost.
- Přitom se Levité nepřipojili ke zlatému teleti.
3.
Aron vybočil z Levitského kněžského pokolení.
- Úlet. Selhání.
- Plout (vznášet se) na vlnách lidských přání a vděčných ovací.
- Měl se o koho opřít jako později Mojžíš. Nejen Hospodin, ale i bojovní Levité mu kryli záda.
4.
Neomluvitelná vina Arona.
- Pohodlnost.
- Zisk.
- Vyhovět lidu.
5.
Hlas lidu není vždy hlas Boží.
6.
Strážný na baště má povinnost věrně konat svěřenou službu. Abakuk 2,1.
4)
Aktéři příběhu.
a)
Hospodin.
1.
Zklamal se v lidu.
2.
Dá ale na přímluvu Mojžíše.
3.
Milosrdenství.
b)
Mojžíš.
1.
Na Boží straně.
2.
Prostředník.
3.
Šance. Hospodin mu nabízí, že z něho udělá nový lid.
4.
Přímluva za lid.
- zaručuje se.
- Nehledá vlastní prospěch.
5.
Celým srdcem stojí jednoznačně při Hospodinu.
6.
Riskuje i život.
7.
Exodus 32,30. Usmířit hřích lidu.
c)
Aron.
1.
Velekněz. Nekompromisně by měl hájit zájmy Hospodina.
2.
Bratr Mojžíše.
3.
Komu je víc dáno, od toho se víc žádá.
4.
Deuteronomium 9,20. Převyprávění příběhu. Možná lze v pozadí spatřovat žárlivost na Mojžíše. Vzpoura proti bratrovi.
d)
Lid.
1.
Nechápe svobodu a odpovědnost.
2.
Dohnal Arona ke hříchu.
5)
Aktualizace dávných příběhů.
a)
Vždy jsou aktuální. Někdy až moc aktuální.
b)
Naše zlatá telata.
1.
Neposlušnost Hospodina.
2.
Odklon od Hospodina. Různé podoby a formy.
3.
Nevděčnost. Různé stupně nevděčnosti.
c)
Naděje: boží milost.
d)
Nehřešit do nekonečna.

Poznámky:

1)
Perspektiva.
a)
Otroci ji neměli.
b)
My. Výhled. Naděje. KB.
2)
Putování pouští.
a)
Ne turistická procházka.
b)
My. Snad šance přežít pár týdnů. Problémy: Voda. Jídlo. Nepřátelé. Noční zima. Denní žár. Pastva pro dobytek.
3)
Mojžíš měl nervy ze železa.
a)
Boží pomoc.
b)
Nebo vůbec neměl nervy?
c)
Izraelci: Goj. Horda. Luza. Sebranka. Svoloč.
4)
Hospodin. Pán.
a)
Poznat ho vírou.
b)
I my se tomu máme učit.
1.
Zajištěnost života ve světě.
2.
Nemoc. Neúspěch. Těžkosti pro víru.
c)
Není vždy lehké věřit v boha.
d)
Naše situace je přitom mnohem lehčí než situace a postavení Izraelců v poušti.
5)
Goj.
a)
Banda. Sebranka. Horda. Svoloč. Tlupa. Pranárod. Směry. Povahy. Skupinky. Proudy. Kmeny. Niemandi. Nic moc. Nic nemají, nevytvořili, neosvědčili.
b)
Svatý Boží záměr a cíl. Čím se tento lid má stát.
c)
My. Sebranka všeho možného i nemožného. Máme se stát církví PJK.
d)
Jiné národy už mají kulturu a historickou tradici. Izrael pořád nic není a neznamená.
e)
Pohled na Izraele později. Zázrak, co Bůh z tohoto pranároda udělal.
6)
Typičtí pohané k Aronovi: udělej nám boha.
a)
Lidské srdce je dílna, fabrika na bohy.
b)
Modly.
c)
Pak nastoupí pilné ruce a obětavá srdce.
d)
Najde se zlato. Dokonce i na poušti.
7)
Hlas lidu, hlas Boží?
a)
Ukřižuj.
b)
Pravdu měl ten jeden, který byl ukřižován.
c)
Všichni ho svorně křižovali nebo se různě na tom podíleli.
8)
Aron chce zachránit sebe.
a)
Eventuelně může získat výhody z nového postavení.
b)
Aron Připravil pohanskou slavnost.
1.
Tanec kolem zlatého telete.
2.
Zpočátku: Neviditelně sedící Hospodin na zlatém teleti jako na podstavci.
3.
Pak se Izraelci pohansky rozdováděli a uctívali už jen podstavec.
c)
Zlaté tele.
1.
Napodobenina egyptského býčka.
2.
Málo zlata. Dřevěné jádro. Pozlaceno. Nanejvýš zlatý plech.
3.
Ironie bible: Izraelci chtěli mít silného boha. Na býka neměli. A tak uctívali takové zvíře, jako je tele.
9)
Zlatá telata dnes. Mamon v nejrozmanitější podobě.
10)
Mojžíš se přimlouvá za lid.
a)
Abraham se přimlouval za Sodomu.
b)
JK se přimlouvá za nás.
11)
Aron.
a)
Komu bylo víc dáno, od toho se víc očekává a žádá.
1.
Aronovi bylo svěřeno větší a vyšší postavení.
2.
Větší odpovědnost.
3.
Nezamlčet: Větší plat. Přidružené výhody.
4.
Strážná funkce kněží.
5.
Větší vina.
b)
Složit vinu ze sebe.
1.
Rozhodit.
- rozprostranit.
- To prý všecko lid. Lidé to chtěli.
2.
Kolektivní vina.
- Nikdo za nic nemůže.
- Nebo: Ať to s námi nesou jiní.
- My máme výhody z postavení, ale vinní jsou všichni.
- Když jste si nás zvolili.
3.
Příklad: Poslanci na synod.
- Jezdí si do Prahy a na schůze.
- Příjemné vybočení.
- Někdy to dokonce předkládají jako oběť ze své strany.
- Ale za nic prý nemohou.
- Prý se mnohé hlasování odehrává pozdě večer, když jsou už velmi unavení a ani pořádně nevědí, pro co vlastně zvedají ruce.
c)
Kdo měl výhody, užitek a nějaký přímý nebo nepřímý přínos.
1.
Co si dokázali někteří ukousnout ze společného krajíce, který se obhospodařuje nahoře.
2.
Nečisté svědomí a pošpiněné ruce.
- Na svědomí jsou různé teologické balzámy a praktiky.
- Na špinavé ruce jsou různé mycí prostředky a rukavice. Jemné k zakrytí nebo boxerské k umlčení mluvků.
3.
Někdo je vinen víc.
- Ti nahoře v církvi berou přece větší platy za to, aby byli odpovědní.
- Nelze svalovat vinu za dění v církvi především na církevní lid dole.
4.
Ryba smrdí od hlavy. Jenže ta hlava ráda upozorňuje na to, že to cítí od ocasu.
5.
Aron. Větší vina než vina prostých lidí v táboře.
12)
Pohansky skotačit kolem svých zlatých telat.
13)
Lid.
a)
Nevědomost. Hloupost. Bezmocnost. Tvrdohlavost. Neposlušnost Božích přikázání.
b)
Přitom je Mojžíš už nějakou dobu vede a učí. Zkušenosti s Hospodinem.
14)
Lid.
a)
Lidé neunesli krátkou svobodu.
1.
Neunesli lepší.
2.
Mentalita otroků se dědí po generace.
b)
Řešení.
1.
Poslouchat Boha.
- To stačí.
- Plnost života ve svobodě.
2.
Být s Bohem.
- Norma nad člověkem.
- Člověk není mírou všech věcí.
c)
Život víry.
1.
Vytrvalost.
2.
Trpělivost.
3.
Přijde únava, skleslost, malátnost.
15)
Jenkijové. Amerika. Hrdost po generace, co dosáhli. Nestydí se za Bohatství. Boží požehnání a pilná práce. Kdo není bohatý, je podezřelý.
16)
Náhražky pravé víry a pravého Boha.
a)
Lesklé. Přitažlivé. Vábné. Svůdné. Zbožné.
b)
Slavnost Hospodinova pod zlatým teletem. Zaštítěno Božím jménem. Prachobyčejné pusté pohanství. Pod nálepkou třpytivé zbožnosti.
17)
Boží milosrdenství.
a)
Žalm 103. Milosrdný a lítostivý je Hospodin. Dlouho čekající a mnohého milosrdenství.
b)
Nehřešit do nekonečna.
c)
Pravdivý život a pravdivé rozhodování.
18)
Snlouva.
a)
Sinaj. Golgota.
b)
Ne rovnocenní partneři.
1.
Bůh nám smlouvu předkládá k podpisu.
2.
Svoboda rozhodnout se.
3.
Chceš nebo nechceš.
4.
Ne diktát. Bůh s námi nesmlouvá o jednotlivých paragrafech.
c)
Přijmout. K našemu dobrému.
1.
Nabídka. KB. Vedení v životě.
2.
Bůh žádá poslušnost.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.