Exodus 19,1-6.

(Kázání Starý zákon -> 2 Exodus)Svatodušní.

Text:

Exodus 19,1-6.
1
Třetího měsíce potom, co Izraelci vyšli z egyptské země, téhož dne, přišli na Sínajskou poušť.
2
Vytáhli z Refídimu, přišli na Sínajskou poušť a utábořili se v poušti; Izrael se tam utábořil naproti hoře.
3
Mojžíš vystoupil k Bohu. Hospodin k němu zavolal z hory: "Toto povíš domu Jákobovu a oznámíš synům Izraele:
4
Vy sami jste viděli, co jsem učinil Egyptu. Nesl jsem vás na orlích křídlech a přivedl vás k sobě.
5
Nyní tedy, budete-li mě skutečně poslouchat a dodržovat mou smlouvu, buďte mi zvláštním vlastnictvím jako žádný jiný lid, třebaže má je celá země.
6
Budete mi královstvím kněží, pronárodem svatým. To jsou slova, která promluvíš k synům Izraele."

Čtení:

Matouš 6,26-39.
Skutky 2,22-24.36-47.

Postup 1:

1)
Sinaj.
a)
Bůh oslovuje.
b)
Izrael se nechal oslovit.
c)
Izrael v této chvíli není žádná elita, duchovní či společenská smetánka.
1.
Chamraď. Svoloč.
2.
Asi bychom se vyděsili z pohledu na ně.
3.
Vnější vzhled byl nepřitažlivý.
4.
Už 3 měsíce se nemyli.
c)
Navyklé otrocké způsoby myšlení a jednání.
1.
Unaříkaní a zároveň vzpurní.
2.
Svéhlaví v nemoudrých rozhodnutích.
3.
Odměňovali Boží dobro nenávistí vůči Bohu.
4.
Neschopnost věřit Hospodinu nahrazovali pohanskými bludy.
d)
Bloudili na dobře vyznačené cestě ke svobodě.
1.
Idealizované a vybájené egyptské hrnce masa v době otroctví pro ně byly občas víc než svoboda.
2.
Vnějšně zbědovaní. Vychrtlí. Hubení. Špinaví. Hladoví. Reptáci. Vrtáci. Nemoudrost na denním pořádku.
2)
My. I nás chce Bůh oslovit a nalézt.
a)
Nejsme schopni sami najít SB a přivlastnit si je.
b)
Hospodin je na začátku naší víry.
3)
Text.
a)
Vztáhnout na sebe nebo odmítnout.
1.
Není zlatá střední cesta.
2.
Cele přijmout nebo cele odmítnout.
b)
Přijetí JK.
1.
Nový pohled.
2.
Nové světlo.
4)
Hospodin chce získat všecky národy. Izrael je prostředník.
5)
JK: Jděte po všem světě a kažte evangelium. Naše odpovědnost.
6)
Úkol církve.
a)
Stanoví to PB, ne my lidé.
b)
Vše se točí kolem JK, nikoli kolem nás.
c)
My. Poslání. Misie. Svědectví.
7)
Starý zvyk u lidí. I v církvi.
a)
Při každé příležitosti rozvinout stezky.
b)
Naříkat na to, co máme i nemáme.
c)
Jak jsme podceňováni a opomíjeni.
8)
Text. Mimořádné postavení Božího lidu. Výsostné postavení.
a)
Nikdo nemá tak významné postavení jako církev.
b)
Čeká se od nás moc.
c)
Naděje pro církev.
1.
U Boha.
2.
Spojeno s Bohem.
d)
Lid zvláštní.
1.
Králové.
2.
Kněžstvo.

Postup 2:

1)
Ústřední téma celého SZ. Vyvolení. Bůh si zvolil Izraele mezi všemi národy.
a)
Povolání Abrahama. Před existencí Izraele.
b)
Vyvedení z Egypta.
2)
SZ se stále vrací k události na Sinaji.
3)
Orličí křídla.
a)
Obraz Boží lásky.
1.
Boží lásku nic nezastaví a neohrozí.
2.
Žalm 28,9: Zachraň svůj lid. Žehnej svému dědictví. Buď mu pastýřem. Nes jej na ramenou věčně.
b)
Hospodin nosí svůj lid jako malé dítě.
4)
Svatodušní svátky.
a)
Narozeniny církve.
b)
Církev vznikla rozhodnutím Božím.
Ne skupina lidí nábožensky založených.
1.
Ne parta spřízněných duší.
2.
Ne jen společné spolkařské zájmy.
c)
Nejhlubší zájem: víra v JK.
5)
Církev v totalitě. Bylo zřetelnější, že církev je dílo Boží a nikoli lidí. Natož záležitostí peněz.
a)
Statečnost. Pochod na cestě. Vyznavačskost i jen tím, že lidé přišli do kostela a dovedli (přivedli) s sebou své děti. Přihlášky do náboženství. Problémy v padesátých letech a později.
b)
Cesta ústupků a některých či občasných pochybných kompromisů. Obratná diplomacie někdy nevyšla. Týká se to nejen Olympu (nejvyšší úroveň církve), ale i mnohého jednání v církvi dole, v seniorátech a ve sborech.
c)
Už je na čase konečně budovat nové a lepší.
1.
Nevracet se s dodatečnou statečností zpět.
2.
Bůh nese církev dějinami.
3.
Boží nároky je třeba respektovat v každé době.
6)
Budete-li mne skutečně poslouchat.
a)
Boží láska zavazuje.
1.
Nový život.
2.
Cíl. Výhled. Eschatologie budoucnostní i přítomnostní.
3.
Dokončení Božích plánů. Na zemi. S přesahem do věčnosti.
4.
Úkol. Jděte do celého světa. Kažte evangelium všem. Křtěte. Učte. Získávat učedníky pro JK.
5.
Služba. V širokém slova smyslu a v širokém rozsahu.
b)
Nejsme jen pasivní přijímači. Neměli bychom být.
c)
Nejsme ani první ani jediní.
1.
Řetěz víry se táhne dějinami jako červená nit.
2.
Jednotliví věřící jsou jednotlivými články tohoto řetězu.
7)
Smlouva.
a)
Bůh a člověk.
1.
Ne rovnocenní partneři.
2.
Kdo jsme my, abychom kladli podmínky.
b)
PB předloží smlouvu.
1.
My buď přijmeme nebo ne.
2.
Eventuelní odmítnutí. Škoda pro nás.
3.
Smlouva je výhodná pro nás.
c)
Budovat Boží lid.
1.
Úkol. Poslání. Pověření.
2.
Ne víra ve vzduchoprázdnu.
d)
Iluze farizea. Že je schopen naplnit zákon.
e)
Pavel. Nečiním dobro, které chci činit, ale činím zlo, které nechci.
8)
Lidská neschopnost poslouchat Boha.
a)
Neschopnost zásadního rázu.
1.
Když člověk poslouchá Boha, pak je to div Božího vlivu.
2.
Působení Ducha svatého.
b)
Letnice.
1.
Symbolické vyjádření reality Božího působení.
2.
Duch svatý spojuje a sjednocuje lidi v poslušnosti SB.
3.
Boží moc, síla, energie.
9)
Budete mi zvláštní lid.
a)
Ne nutně počtem.
b)
Jinakost.
c)
Mimořádnost.
d)
Křesťan je sice ve světě, ale ne ze světa.
10)
My. Jsme něčím zvláštním podle Božích měřítek?
a)
Pronárod.
1.
Sebranka ze všech koutů světa.
2.
Svoloč.
b)
Izrael nebyl lepší než jiné národy.
1.
Ani mravně.
2.
Ani duchovně.
c)
SZ to dosvědčuje na mnoha pádech Izraele a vůbec věřících.
d)
Ne výmluva či sebeomluva.
1.
Chtít a snažit se být lepší.
2.
Slibujeme to při VP.
3.
Náprava života.
4.
Začít nově.
11)
My. Snažit se zodpovědět otázku: Proč si Bůh povolal právě nás?
a)
Jsme lepší, zbožnější a vhodnější?
b)
Máme morálnější původ?
c)
I my jsme hříšná sebranka a svoloč.
1.
Občas i se zbožným nátěrem.
2.
Někdy s velmi zbožným nátěrem.
3.
Zbožný kabát či háv však nic nemění na tom, co je pod ním.
d)
Prosáklost hříchem.
e)
Svrchované vyvolení.
1.
Boží vyvolení.
2.
Od Boha.
3.
Nevíme proč.
4.
Ale smíme a máme za to být vděční.
12)
Zázrak církve.
a)
Duch svatý nás přetváří ve sbor církve PJK.
b)
Nové stvoření.
1.
Láska.
2.
Odpuštění.
3.
Odpovědnost.
4.
Nebýt pyšní v ghetu.
13)
Duch svatý je moc.
a)
Nese i naši víru.
b)
Duch svatý je energie.

Poznámky:

1)
Důsledky Boží lásky.
a)
Dokončení Božích plánů na zemi.
b)
Scény pod horou Sinaj byly sepsány až dlouho později v usazeném životě v Izraeli.
1.
Je vložena ideologie usazeného způsobu života a usazená zbožnost.
2.
Antedatování. Umístěno na poušť.
2)
Slovo služba.
a)
Omšelé slovo.
b)
Každý si představuje něco jiného.
c)
Skoro každý myslí na službu druhého pro sebe.
d)
Člověk pokukuje po druhých, aby provozovali službu druhým.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.