Exodus 18,18-22.

(Kázání Starý zákon -> 2 Exodus)Volba staršovstva.

Text:

Exodus 18,18-22.
18
Úplně se vyčerpáš, stejně jako tento lid, který je s tebou. Je to pro tebe příliš obtížné. Sám to nezvládneš.
19
Poslechni mě, poradím ti a Bůh bude s tebou: Ty zastupuj lid před Bohem a přednášej jejich záležitosti Bohu.
20
Budeš jim vysvětlovat nařízení a řády a učit je znát cestu, po které mají chodit, i skutky, které mají činit.
21
Vyhlédni si pak ze všeho lidu schopné muže, kteří se bojí Boha, muže důvěryhodné, kteří nenávidí úplatek. Dosaď je nad nimi za správce nad tisíci, sty, padesáti a deseti.
22
Oni budou soudit lid, kdykoli bude třeba. Každou důležitou záležitost přednesou tobě, každou menší záležitost rozsoudí sami. Ulehči si své břímě, ať je nesou s tebou.

Čtení:

Exodus 18,13-27.

Osnova:

1)
Izrael. Boží lid.
a)
Církev Na poušti.
b)
Problémy i neduchovního rázu.
c)
Všude, kde jsou lidé pohromadě, se vyskytují problémy i v oblasti mezilidských vztahů.
2)
Jetro.
a)
Mojžíšův tchán.
b)
Mimo společenství Izraele.
c)
Dobrá rada.
1.
Církev nesmí být úzkoprse uzavřená.
2.
Gheto nebývá církvi ku prospěchu.
3.
Nechat si poradit i od lidí ze světa.
4.
Poučit se.
d)
Dobré podněty zvenčí.
3)
Mojžíš.
a)
Schopný člověk.
1.
Vše ho ale také nenapadlo.
2.
Víc hlav, víc rozumu.
b)
Teamová práce. I dobrý podnět. Velmi cenné.
c)
Den má 24 hodin i pro Mojžíše. Nemůže všecko zvládnout sám.
d)
Neutrální pohled i neprofesionála zvenčí může být dobrým podnětem.
e)
Světské prostředí může být příkladem i pro církev.
1.
Porady. Magnetofon.
- Nesmát se ničemu, co kdo pronese i jako vtip při obědě.
- Zapisováno, přepisováno, probíráno, prověřováno, zkoušeno.
2.
Příkladem je jedna porada v britském válečném námořnictvu.
- Sezvaní různí odborníci i z nenámořních profesí. Diskuse, jak zastavit a zničit torpédo mířící k lodi. Byly pronášeny vážné a moudré podněty a připomínky. Jenže nic se nezdálo býv vhodné.
- Při odpálení torpéda v bezprostřední blízkosti lodě by byla poškozena loď.
- Při svačině, kdy se též všichni bavili o problému, jeden nevýznamný poručík prohlásil: Můžeme použít vodního děla. Proud vody odkloní torpédo. Až bude torpédo kus od lodi, tak se odpálí a nepoškodí loď.
- Všichni se té blbosti od plic zasmáli jako dobrému vtipu.
- Pečlivá přepisovatelka magnetofonového záznamu ten vtip též přepsala. Podnět byl zkoumán. Nakonec se ukázalo, že mladý poručík může dostat metál a povýšení.
4)
Zavedení soudců.
a)
Převratné v Izraeli.
b)
Dosud existuje jen patriarchální společnost, rody.
c)
Soudci. Moderní organizace.
d)
Staré rodové zřízení ještě trvá vedle. Někdy i prolínání.
5)
Mojžíš nese břímě Božího lidu.
a)
Nejdůležitější případy bude i nadále řešit Mojžíš sám.
b)
Mojžíš má pomocníky ve společné věci.

Postup:

1)
Výběr starších, soudců.
a)
Muži stateční a bohabojní. Neúplatní.
b)
Obdobná situace v první církvi. Krystalizování obdobné situace.
2)
Apoštolská doba.
a)
Epištoly.
1.
Všude Pavel zřizuje starší.
2.
Vedení sboru.
3.
Zdá se: Jednak jsou voleni, jednak jsou určováni a vybíráni Pavlem.
b)
Antiochie. Pavel a Barnabáš jsou odděleni k nisijní práci.
c)
Může to být dobrým podnětem i pro současnou dnešní církev.
3)
Reformace.
a)
Oživení presbyterů. Jedná se o presbyterní zřízení.
1.
Zvláště Kalvin.
2.
Jednota Bratrská.
b)
I ženy jsou v naší církvi presbyterkami.
4)
Rozdělení práce v církvi.
a)
Když všichni dělají všechno, pak nikdo nedělá pořádně nic.
b)
Vedení sboru a církve.
1.
Pomocníci.
2.
Když nejsou pomocníci, trpí tím práce.
3.
Prostě mnohé se nestačí.
5)
Systém jednoho muže.
a)
Panáček.
1.
Ctihodný pán.
2.
DVojctihodný pán.
b)
Všeobecné kněžství.
Myslí se obvykle jen na kazatelnu.
c)
Ale sborová práce má i prozajické stránky.
1.
Organizace.
2.
Opravy.
3.
Schánění a sbírání peněz.
6)
Církev není jednotvaré, homogenní společenství.
a)
Rozrůzněnost. Velmi široký rozsah rozrůzněnosti.
b)
Druhy práce.
1.
Mladí, staří, děti, konfirmandi.
2.
Věroučné důrazy.
3.
Formy a projevy zbožnosti.
4.
Teamová práce.
7)
Práce moderní církve je složitější než tomu bývalo dřív.
a)
Složitost moderního života.
1.
Úřední náročnost.
2.
Vyžaduje se odbornost, profesionalita.
3.
Nové podmínky života a práce církve.
b)
Morální a duchovní krize církve se prohlubuje.
1.
Chybí děti a mladí.
2.
Nové myšlenkové proudy.
3.
Konkurence. Náboženská hnutí vedle tradiční církve.
c)
Sbor.
1.
Farář mnohdy a mnohde velmi těžko hledá širší kruh spolupracovníků.
2.
Sehnat učitele pro nedělní školu nemusí být snadné.
3.
Sehnat děti do nedělní školy bývá ještě těžší.
4.
V mnohých sborech je stále těžší sehnat lidi do staršovstva.
d)
Celková nekoncepčnost církve má dopad i dolů do sborů.
8)
Dřív a dnes.
a)
Vliv společenského postavení.
1.
Finanční oblast.
2.
Sociální rozvrstvení církve.
b)
Totalita. Vyrovnanost v sociální oblasti.
1.
Rozhodovala víc věrnost církvi.
2.
Přímé i nepřímé tlaky na církev a na její mnohé členy.
3.
Vyznavačskost.
4.
Uvědomělost.
c)
Po VLR.
1.
Tendence vnitřního vývoje v církvi: Od společenství ke spolku.
2.
Sbor. Společenská či zájmová organizace.
9)
Měřítka vnitřní a vnější.
a)
Kvalifikace. Profesionalita.
b)
Duch svatý.
c)
Hledat nejprve KB.
d)
Jeden každý svých vlastních věcí hledá.
e)
Pozná se to podle ovoce Ducha svatého.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.