Exodus 17,8-13.

(Kázání Starý zákon -> 2 Exodus)

Text:

Exodus 17,8-13.
8
Tu přitáhl Amálek, aby v Refídimu bojoval s Izraelem.
9
Mojžíš rozkázal Jozuovi: "Vyber nám muže a vyjdi do boje proti Amálekovi. Já se zítra postavím na vrchol pahorku s Hospodinovou holí v ruce."
10
Jozue učinil, jak mu Mojžíš rozkázal, a dal se s Amálekem do boje. Mojžíš, Áron a Chúr vystopili na vrchol pahorku.
11
Dokud Mojžíš držel ruku nahoře, vítězil Izrael, když ruku spustil, vítězil Amálek.
12
Když Mojžíšovi umdlévaly ruce, vzali kámen a podložili jej pod Mojžíše, aby se na něj posadil. Áron a Chúr, každý z jedné strany mu podpírali ruce, takže vytrval s rukama nahoře až do západu slunce.
13
I porazil Jozue Amáleka a jeho lid ostřím meče.

Čtení:

Matouš 13,36-44.

Postup:

1)
Rafidim.
a)
Zastávka při cestě pouští. Voda ze skály.
1.
Boj s Amalechem.
2.
Poušť. Nebezpečí tak jako tak. Navíc nepřátelé.
b)
V Egyptě byli Izraelci též v nebezpečí života. Otroci. Bezprávní. Egypťané mohli otroky beztrestně zabít.
c)
Svoboda na poušti. Ale hned tu jsou nepřátelé. Kde kdo si na Izraelce dovolí.
2)
Amalech.
a)
Často útočí na Izraele i v Kanánu.
1.
Útočí jako první.
2.
Nejistota pro Izraele.
b)
Boje ve SZ.
1.
Obraz pravidel duchovního boje církve.
2.
Ďábelská zákeřnost satanského nepřítele.
c)
Válka ve SZ. Méně lidí. Méně krvavé. Menší počet obyvatelstva.
3)
Cesta ke svobodě, do zaslíbené země.
a)
Jde na ni o život.
1.
Nebezpečí všeho možného druhu.
2.
Riziko zabloudění a bloudění.
3.
Nedostatek.
4.
Nepřátelé.
b)
I obrana může být boj na život a na smrt.
c)
Jde o všecko.
4)
Průběh boje.
a)
Podivné bojování.
b)
Ne hrdinský popis boje.
c)
Mojžíš nejde v čele.
1.
Nežene vojsko.
2.
Stařec.
d)
Mladý Jozue.
1.
Vede bojovníky.
2.
Dobrý organizátor.
e)
Mojžíš.
1.
Modlí se.
2.
Podivný vojevůdce.
3.
Přesto ústřední postava boje.
5)
Zápas o svobodu.
a)
Co je ústřední.
1.
Když jde o všecko.
2.
Nutno vše čekat od PB.
3.
Ale je třeba i bojovat.
4.
Někteří se modlí, jiní bojují.
5.
Bez bojovníků to také nejde.
b)
Modlitební posila.
1.
Zvednuté ruce Mojžíše na hoře. Bojující Izraelci to vidí. Vzhlížejí vzhůru. K Mojžíšovi a k Bohu.
- Doklad vytrvalosti modlitebního zápasu.
- Doklad, že Hospodin je se svým lidem.
2.
I modlitebník potřebuje oporu a povzbuzení.
6)
Modlitba není práce nebo řemeslo.
a)
Ne nečinnost.
b)
Modlitba souvisí se SB.
c)
Modli se a pracuj. Ora et labora.
7)
Boj víry.
a)
Nikdo nemůže být sám.
1.
Podepřít jeden druhého.
2.
Respekt k SB.
3.
Ne ve vlastní síle.
b)
Společenství modlitebníků a bojovníků.
8)
Církev dnes.
a)
Boj o úctu k Boží pravdě.
b)
Nejde o přemáhání nějakých lidí.
c)
Držet Boží pravdu.
d)
Místo slova Boj lze užít výrazu: Zápas.

Poznámky:

1)
Izrael se brání.
a)
Amalech útočí.
b)
Ale: Izrael vstupuje do oblasti pouště jako nový a cizí element.
c)
Narušuje rovnováhu obyvatelstva v nehostinné poušti.
d)
Jde o živobytí. Není dostatek trávy pro dobytek. Nedostatek vody.
2)
Mojžíš. Jozue. Aron. Hur.
a)
Vedení v dané konkrétní akci.
b)
Pomoc a důležitost všech.
c)
Každý jinak pomohl.
3)
Jozue.
a)
Racionální a odpovědný výběr bojovníků.
b)
Nebral kde koho.
c)
Věcnost.
d)
Doklad dobré organizace.
4)
Modlitba Mojžíše.
a)
Zvednuté ruce.
b)
Starověký způsob modliteb.
c)
Dodávalo to sílu bojujícímu Izraeli.
d)
Viditelné znamení.
5)
Podpora mojžíšových rukou při modlitbě.
a)
Důsledky pro vítězství.
b)
Zájem lidí o věc.
c)
Podle možností pomáhají.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.