Exodus 17,1-7.

(Kázání Starý zákon -> 2 Exodus)Nový rok.

Text:

Exodus 17,1-7.
1
Celá pospolitost synů Izraele táhla z pouště Sínu od stanoviště ke stanovišti podle Hospodinova rozkazu. Utábořili se v Refídimu, ale lid něměl vodu k pití.
2
Tu se lid dostal do sváru s Mojžíšem a naléhali: "Dejte nám vodu, chceme pít!" Mojžíš se jich zeptal: "Proč se se mnou přete? Proč pokoušíte Hospodina?"
3
Lid tam žíznil po vodě a reptal proti Mojžíšovi. Vyčítali: "Proto jsi nás vyvedl z Egypta, abys nás, naše syny a stáda umořil žízní?"
4
Mojžíš úpěl k Hospodinu: "Jak se mám vůči tomuto lidu zachovat? Taktak že mě neukamenují."
5
Hospodin Mojžíšovi řekl: "Vyjdi před lid. Vezmi s sebou některé z izraelských starších. Také hůl, kterou jsi udeřil do Nilu, si vezmi do ruky a jdi.
6
Já tam bude stát před tebou na skále na Chorébu. Udeříš do skály a vyjde z ní voda , aby lid mohli pít." Mojžíš to udělal před očima izraelských starších.
7
To místo pojmenoval Massa a Meriba (to je Pokušení a Svár) podle sváru Izraelců a proto, že pokoušeli Hospodina pochybováním: "Je mezi vámi Hospodin nebo není?"

Čtení:

Matouš 14,22-32.

Postup:

1)
Na čem nejvíc záleží.
a)
Je mezi námi Hospodin nebo není?
1.
Bůh s námi.
2.
Bůh pro nás.
3.
Imanuel.
4.
Ano nebo ne?
b)
Odpovězme si.
2)
Izrael. Zkušenosti s Hospodinem.
a)
Projevy Boží přízně.
1.
Nedávno.
2.
Mnohokrát.
b)
Nikdy to není dost silné k přemožení lidské nevěry a pochybování.
3)
Projevy nevěry a pochybovačnosti.
a)
Různé.
b)
Útočnost proti Mojžíšovi. Byl po ruce.
1.
Nese to za Hospodina. Svým způsobem zástupnost.
2.
Když se lidé rozzlobí na Pána Boha, tak to odnese farář. Nebo kostelník.
c)
Nevěra souvisí s nedostatkem víry. Dost (hodně) kardinálně.
4)
Výtka Mojžíšovi.
a)
Když jsi nás sem dovedl, tak ukaž, co umíš. Hněv.
b)
Pochopitelné. Představit si to. Riziko umření žízní.
c)
Když se lidé rozlobí na PB, nevěří mu, odnese to farář nebo kostelník. Jsou po ruce.
5)
Mojžíš dovedl Izraele na poušť ne o své vůli, ale pověřil ho Hospodin. Lid Izraelský s ním šel dobrovolně.
6)
Tíseň. Nouze.
a)
Hledání vinníka. Obětní beran. Vyčerpaly se ostatní možnosti pomoci. Beznaděje. Tak ať to aspoň někdo odnese.
b)
Nasnadě jsou falešná křivá obvinění.
c)
Izraelci už nic nevytýkají otrokářům. Ti už jsou z obliga.
d)
Konkrétní vinníci. Bezprostřední.
e)
Eventuelní zabití Mojžíše samozřejmě nevyřeší situaci. Nebude víc vody.
7)
Nelze odhadnout, co by se stalo, kdyby se Izraelci Mojžíše zbavili.
a)
Co by udělali křiklouni?
1.
Obvykle se na takové věci nemyslí v zápalu křiku.
2.
Koncepce pro budoucnost chybí.
b)
Vylít si zlost na mírném mojžíšovi.
1.
Udělal mnoho dobrého pro Izraele.
2.
Záruka záchrany.
c)
Pouliční křiklouni. Neměli poněti, kudy dál jít. Neschopni ukázat směr k něčemu dobrému. Cvičili se ve schopnostech strhnout ke zlému.
d)
Pozitivní program. Nelze žít z negace.
8)
Voda.
a)
Hospodin zachránil mojžíše.
b)
Regenerace sil Izraele.
c)
Pokračující péče o Izraele v poušti.
9)
Polovina výkladů. Zavádějící i nezavádějící úvahy, jak se to mohlo stát.
a)
Mojžíš udeřil holí do skály. Vytryskla voda.
1.
Pro některé vykladače je to nediskutovaný nebo nediskutovatelný zázrak.
2.
Někteří vykladači by se nesnížili k tomu, aby takový zázrak vysvětlovali ptajícímu se modernímu (a nejen tzv. Modernímu) člověku. Jedná se přece o zvěst, že ano. Tito vykladači jsou tedy hodně povzneseni nebo nadneseni.
3.
Jiní vykladači přejdou zázrak lehkým mírně nebo nemírně nadneseným lehkým mávnutím ruky. Ať si s tím posluchač nebo čtenář poradí sám jak umí nebo neumí.
4.
Někteří faráři v kázání zakormidlují své kázání do určitých vod tak, aby se posluchač nezeptal.
- Vhodnou metodou je poetismus.
- Mírným náznakem se dá posluchači najevo (na srozuměnou), že se jedná o obrazné vyprávění nebo že to pisatelé bible takto napsali a nám předkládají.
- Inteligentní posluchač tak snadno a rychle a hlavně dokonale pochopí, že kdyby se náhodou odhodlal nebo odvážil omaleně nebo neomaleně se na něco zeptat, že by vypadal (octl by se ve světle) jako pitomec, který nepochopil kázání nebo nedával při kázání pozor.
b)
Znalci života na poušti. Zdánlivě beznadějně vyschlé místo.
c)
Alexandr Pludek: faraonův písař.
1.
Chetité.
- Ukrývali džbány s vodou v jeskyních na poušti. Vojensko-strategická záležitost.
- Zásoby pro postupující vojsko. Najímali si k tomuto účelu nomády.
2.
Egypťané si zase najímali jiné nomády, kteří tyto zásobárny vody objevovali (odhalovali) a ničili.
10)
Zvěstný charakter biblického textu.
Řešení otázky, jak konkrétně PB pomáhá. Jak pomáhal tehdy a jak pomáhá nám dnes. Aby se nejednalo jen o samé obecnosti nebo dokonce o bezmyšlenkovité všeobecné pindy.
1.
K tomu nás prý (podle řady vykladačů a kazatelů) text nechce dovést.
1.
Ne popis vnější události.
2.
Ale: Zvěst. Hospodin se prokázal mezi svými.
3.
Podstatné: Že se to stalo.
4.
Falešně položená otázka: Jak se to stalo. Jak se to mohlo stát. S dotažením: Jak se to stává nebo může stávat dnes. Rozhodující: Že se to stává i dnes. Třeba jako vnitřní uzdravení a pod. Inu, lze přehodit a přehazovat různé výhybky a úhybky.
5.
Posluchači a čtenáři, poraď si s tím, jak umíš a neumíš.
6.
Lze se zeptat faráře? Teoreticky ano.
b)
Nedostatek není dokladem, že by Hospodin o svůj lid nepečoval.
c)
Úhybový manévr. Nekonkrétnost. Nedomyšlenost nasycených a napojených. Ještě tak alegoricky dotáhnout: jde o duchovní vodu.
11)
Pochybnosti Izraele je nutno brát vážně.
a)
Nedivit se jim.
b)
Oni a jejich děti umírali žízní.
c)
Brát vážně i námitky lidí kolem církve i dnes.
12)
Reptáci.
a)
Příště začnou reptat zas.
1.
Ale jen když zas bude něco chybět.
2.
A toho na poušti chybí dost a pořád.
3.
Schází jim jídlo a voda, ale hlavně víra v Boha.
b)
Ovšem bez vody se může umírat i s vírou. Dokonce i s velkou vírou.
13)
Víra. Kde ji lze získat.
a)
Zázrak.
1.
Může být podnětem k víře.
2.
Může víru povzbudit a upevnit.
3.
JK konal zázraky a činil znamení.
- Víra mnohých se upevnila.
- Mnozí však neuvěřili ani po zázraku, se kterým se setkali.
4.
I zázrak si lze vysvětlit přirozeně jako nezázrak.
- Třeba jako něco sice vyjímečného, ale nevymykajícího se z rámce a možností běžného života.
- Ne zázrak. Když voda vytryskne ze skály. Co člověk vidí.
5.
Rigorosní jednostranní a zkratkovití vykladači: Zázrak nepomůže ani k víře, ani víře.
- Někteří lidé mohou vděčně přijmout Boží pomoc.
- Jsou ovšem lidé, kteří mají citelný deficit dimenze vděčnosti.
6.
Pádná námitka. Jestliže se někteří vykladači brání snaze pochopit, jak se to či ono mohlo stát, jestliže tvrdí, že se jedná o literární ztvárnění nebo dotvoření či dotvárnění nějaké události, případně že se jedná o literární stylizaci (fakticky ničeho) se záměrem povzbudit víru, pak se nelze divit, jestli posluchač nebo čtenář fakticky vlastně neví, na čem ve skutečnosti je.
- Minimálně je posluchač maximálně zmaten.
- Posluchač pak vše přejde jako pohádku nebo báji či jiné vyprávění něčeho neskutečného, co se vlastně ve skutečnosti nikdy nestalo.
7.
K tomu ještě někteří vykladači naplno řeknou, že Izrael nikdy v Egyptě nebyl a že žádné putování pouští nikdy nebylo.
- Pokud se něco takového dozví prostý věřící, pokud se s něčím takovým setká, pokud má tu smůlu, a pokud s tím přispěchá k farářovi se žádostí o vysvětlení, tak svému faráři hodně zamotá hlavu.
- Pak totiž má smůlu farář, když by měl něco takového vysvětlovat.
- Na štěstí pro faráře: Jedná se o úvahu teoretickou, i když nikoliv fiktivní. Jen málo lidí dnes chodí za (evangelickým) farářem se zájmem a se žádostí o vysvětlení něčeho z bible nebo z církevního dění.
b)
SB.
1.
Působí.
2.
Na někoho nepůsobí.
3.
Na různé lidi působí různě. Matouš 13. Podobenství JK o rozsevači.
14)
Respektovat SB. Pak jde dál cesta ke svobodě. Clouhá cesta. Podstatné: Hospodin mezi námi.

Poznámky:

1)
Izraelci na tom byli všichni prakticky stejně.
a)
Rovnost v nedostatku.
1.
Ne že by někdo měl a jiný neměl.
2.
Zájem Mojžíše a Božích příkazů: Solidarita. Vzájemná pomoc.
b)
Nasycení zástupů. JK změnil lidská srdce. Lidé se podělili. Bylo z čeho.
c)
Skutky 2. Společenství v první církvi, ve sboru v Jeruzalemě. Spotřební komunismus.
d)
Situace církve dnes.
1.
Rozdělení církevníků mimo jiné podle sociální situace.
2.
Mající anemající. Byty. Domy. Bezbytovci. Zadlužení. Nemohou přespříliš platit v církvi. Čekalo by se, že platit budou všichni stejně. Auto. Někdo má 3 jiný žádné. Chaty. Ježdění na dovolenou k moři nebo dřepění doma.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.