Exodus 11,4-10.

(Kázání Starý zákon -> 2 Exodus)

Text:

Exodus 11,4-10.
1
Hospodin řekl Mojžíšovi: "Ještě jednu ránu uvedu na faraóna a na Egypt. Potom vás odtud propustí, nadobro vyhostí, přímo vás odtud vyžene.
2
Vybídni lid, ať si vyžádá každý muž od svého souseda a každá žena od své sousedky stříbrné a zlaté šperky."
3
A Hospodin zjednal lidu v očích Egypťanů přízeň. Také sám Mojžíš platil v egyptské zemi za velice významného v očích faraonových služebníků i v očích lidu.
4
Mojžíš řekl faraónovi: "Toto praví Hospodin: O půlnoci projdu Egyptem.
5
Všichni prvorození v egyptské zemi zemřou, od prvorozeného syna faraónova, který sedí na jeho trůnu, po prvorozeného syna otrokyně, která mele na mlýnku, i všechno prvorozené z dobytka.
6
Po celé egyptské zemi se bude rozléhat veliký křik, jakého nebylo a už nebude.
7
Ale na žádného Izraelce ani pes nezavrčí, ani na člověka ani na dobytče, abyste poznali, že Hospodin podivuhodně rozlišuje mezi Egyptem a Izraelem.
8
Všichni tito tvoji služebníci sestoupí ke mně, budou se mi klanět a říkat: Odejdi ty i všechen lid, který jde za tebou! Teprve potom odejdu." Nato Mojžíš, planoucí hněvem, od faraóna odešel.
9
Hospodin řekl Mojžíšovi: "Farao vás neposlechne, a tak mých zázraků v egyptské zemi ještě přibude."
10
Mojžíš a Áron všechny ty zázraky před faraónem učinili, ale Hospodin zatvrdil faraónovo srdce, takže Izraelce ze své země nepropustil.

Čtení:

Matouš 24,36-44.
Matouš 25,31-44.
Exodus 11,1-10. Celá kapitola.

Postup:

1)
Ohlášení poslední rány.
a)
Boží soud nad hubící mocí Egypta.
b)
Odpor faraona.
1.
Chce mít vrch nad Hospodinem a lacinou pracovní otrockou sílu.
2.
Nehce dát Izraelcům svobodu.
3.
Nechce jim umožnit náboženskou svobodu. Možnost uctívat Hospodina na poušti.
c)
Faraonova tvář je už dost temně silná tvář nestvůry.
2)
Farao se cítí být schopen soupeřit s Bohem.
a)
Moc a pýcha faraona.
b)
Hospodin jednal s faraonem dost dlouho.
1.
Boží trpělivost.
2.
Farao má příležitost k pochopení situace.
3.
Možnost změnit svůj názor a postoj.
4.
Boží shovívavost.
5.
Stále další výzvy a připomínky.
3)
Ohraničený čas.
a)
Do půlnoci.
b)
Neodvolatelné.
c)
Hospodin umí říci ne. I Hospodinova trpělivost jednou skončí. Rozhodnost. Hospodin není slabý, i když si farao může myslet, že nakonec vždycky nad Hospodinem vyhraje a vyzraje.
4)
Starověk. Jedinečnost prvorozených.
a)
Dnes dost nechápeme tehdejší pohled na prvorozené.
1.
Stále i dnes zůstává trochu větší sláva z prvního narozeného syna.
2.
Nejsilnější (první) je Predestinován k pokračování rodu.
3.
Věnuje se mu obvykle nejvíc péče. První péče.
b)
S druhým dítětem už není tolik slávy a starostí.
1.
Už se to víc umí.
2.
Ví se, jak na to.
5)
Farao svým počínáním ohrozil svou zemi.
a)
Způsobil utrpení mnoha lidí.
b)
Vzdorovat Bohu. Neodpovědné jednání.
c)
Farao. Bůh slunce. Dárce života. Pán života. Musí poznat: Hospodin je silnější. I farao je smrtelný tvor. I jeho prvorozený umřel.
6)
Nárok faraona.
a)
Jako bůh na zemi.
1.
Může všecko.
2.
Hospodin je pro něj bůh Hebrejců, bůh otroků.
3.
Není nutno ho uznat a respektovat.
b)
Síla Egypta.
1.
Třpytivá.
2.
Pozlacená.
c)
Vše se náhle hroutí.
1.
Předchozí rány. Mohlo se říci: shoda okolností.
- Přírodní úkazy.
- Na rovině kultické.
2.
Nyní dochází na kůži. Na tvrdo.
d)
Prvorození umírají. Doklad: Není moci, která by odvrátila, že mohou umírat i druzí.
e)
Konečně to faraonovi a Egypťanům došlo.
7)
Vládce sluncem ozářeného Egypta se rázen stává vladařem v říši stínů a smrti.
a)
Nebytí. Smrt. Nicota. Není to k ničemu.
b)
Výhled života na zemi. Překvapující konec pro mnoho lidí v rozběhu života.
8)
Vše prvorozené pomře bez udělování výjimek.
a)
I následník trůnu zemřel.
b)
Předchozí rány: dotkly se více prostých lidí, ovšem jistě i ekonomiky země.
c)
Nyní nastává bezprostředně dopad i na faraona.
d)
Smrt. Už není možno něco pozměnit nebo zmírnit. Definitiva.
e)
Předchozí rány. Farao sliboval. Rány byly ukončeny.
f)
Bůh se zastává práva trpících a utištěných.
g)
Egypťané tyly z bídy a utrpení Izraelců.
1.
Teď došlo na ně.
2.
Je to účinné na faraona.
9)
Bát se Boha.
a)
Není jen přízeň mocných tohoto světa.
b)
Klepat se strachy před vlastní budoucností.
c)
Bát se Boha. Je to pro člověka velká pomoc.
d)
Komenský. Když se člověk bojí Boha. Pak se nemusí člověk třást před kde čím a kde kým.
10)
Sdělení o neodvolatelnosti a neodvratné události.
a)
Cosi velmi tísnivého.
b)
Připomínka Božích soudů.
1.
Sodoma.
2.
Ale: Ninive. Prorok Jonáš. Bůh změnil plán. Ninive nebylo zničeno jako Sodoma.
3.
Farao měl dost příležitostí k pokání.
4.
Ninivetští uposlechli po první výzvě.
c)
Mojžíš rozhořčeně oznámil faraonovi, co se má stát.
1.
Odešel s velikým hněvem.
2.
Hněval se Mojžíš či farao na Mojžíše?
3.
Už nezůstávají žádné otevřené dveře k dalšímu jednání.
d)
Farao předtím často měnil svá rozhodnutí.
1.
Nyní: konečně platné, nezměnitelné rozhodnutí ze strany Hospodina.
2.
Farao je ale pořád zatvrzelý.
e)
Bylo rozhodnuto s konečnou platností.
1.
Hodiny na pekelném stroji jsou už zapnuty. Už se odpočítává.
2.
Hospodin sámprojde faraonovou zemí, které farao vládl jako bůh na zemi.
3.
Farao se může jen rozčilovat a zajikat vzteky.
f)
Farao a Egypt mohou křičet.
1.
Předtím se zvedal k nebi křik utištěných Hebrejců.
- Zabíjení izraelských chlapců. Byli utopeni v Nilu.
- Bití otroci.
- Zničující dřina na faraonových stavbách.
2.
Hospodin pomáhá svým, i když jsou v tísni. Prosazuje svůj záměr.
11)
My. Ujištění a ujišťování o milém Pánbíčkovi.
a)
Miloučká líbivá a lákavá vyhovující představa mnoha lidem i v církvi.
1.
PB má na starosti, aby se aspoň někdo tu a tam dostal do nebíčka.
2.
Musíme občas udělat PB milost. Někdy je třeba ho bezmyšlenkovitě zmínit ve své řeči.
b)
Naše skutečné postoje a vztahy jsou velmi často v praxi podřízeny takovému pohledu.
12)
K čemu se soustřeďují naše naděje a naše obavy? Jak nám pomáhá Bůh a bible?
13)
Biblické svědectví je takto zapsáno.
a)
Tísnivá, znepokojující slova.
1.
Ne pro nějakou zvrácenou zálibu v líčení krutosti, tmy a hrůzy.
2.
Některé nevymáchané huby tvrdí, že právě na tom SZ záleželo.
3.
Ale: Jedná se o konstatování. Není nadmíra podrobností.
b)
V dějinách najdeme mnohem temnější a krvavější události.
1.
Dostatečná a dostačující nabídka historiků.
2.
Nabídka i dost do foroty a se slevou.
14)
Záměr biblického svědectví.
a)
Zvěstovat Boží vysvoboditelský záměr.
1.
Kdo slyší, nemají zůstat lhostejní.
2.
Pozvat k pozvání a poslušnosti Hospodina.
3.
Neponechat pozvané v klidu.
4.
Neponechat oddech.
5.
Vyburcovat.
b)
V životě není nekonečně mnoho příležitostí slyšet pozvání a přijmout je.
15)
Pro nás.
a)
Už vlastně jen jedna jediná příležitost. Evangelium JK.
b)
Místo odsouzených k záhubě nechal Bůh zemřít JK. Svého syna. Nás Bůh zachránil pro svou věc. Udělal to s poslední platností. Jednou pro vždy.
16)
Proti Bohu nemůže vyhrát žádná síla.
a)
Všechny síly proti Bohu vedou prohraný zápas.
b)
I prohraný zápas se dá vést dlouho.
c)
Samo sebe to ale odsuzuje k nicotě a k nebytí.
17)
K čemu se člověk přidá?
a)
Pro co se rozhodne?
b)
Farao nebo Hospodin.

Poznámky:

1)
Zvrácené sociální cítění.
a)
Desátá egyptská rána znamenala smrt egyptských prvorozených. Ve svých důsledcích to znamenalo vysvobození izraelských otroků z Egypta. Exodus 10 a další kapitoly.
b)
Kruté od Boha?
1.
Vidíme často jen ty chudáky nahoře.
2.
Vidíme chudáky boháče v pekle, nikoli živořící Lazary a utištěné Izraelce v Egyptě.
c)
Egypťané. Krutost vůči Izraelcům po staletí.
1.
Zotročení. Celé generace. Děti se rodily jako otroci. V jednom období byli izraelští chlapci zabíjeni v Nilu. Týrání. Dozorci mohli beztrestně zabít Hebrejce.
2.
Představit si: žít v kůži otroka v Egyptě. Třeba by nás nějaký sadistický egyptský dozorce utloukl nebo ubil k smrti. V tom bychom si jistě mohli svobodně vybrat.
d)
Víc obětí bylo u Izraelců než u Egypťanů. Ono se to po staletí naskládalo.
e)
Milosrdenství Boží: Mojžíš chtěl jen propuštění otroků. Kdyby je pustili hned na začátku, mohlo to pro egypt vyjít velmi dobře. Ztratili by jen lacinou pracovní otrockou sílu, která zvyšovala jejich životní úroveň.
f)
Desátá egyptská rána přinesla méně obětí než součet obětí Izraelců v průběhu času.
1.
Zvrácené sociální cítění.
- Vidíme jen ty prvorozené v Egyptě.
- Nevidíme ty ubité Hebreje.
2.
Při posuzování situace člověk na vše pohlíží prismatem své vlastní situace.
g)
Naše srdce by mělo bít pro Hebrejce, pro ty utištěné dole.
1.
Neměli základní lidská práva.
2.
Jsme přece pro lidská práva pro všechny lidi, že ano?
h)
Jakými metodami dosáhnout lidských práv a získat je pro druhé?
a)
Když ti Egypťané nahoře je nechtěli přiznat těm Hebrejcům dole.
1.
Mají právo o ně ti dole bojovat?
2.
Máme povinnost pomoci těm dole?
3.
Jak se má konkrétně projevovat naše povinnost a odpovědnost vůči těm, kdo nemají (postrádají) základní lidská práva?
b)
Hospodin se zde zastal sám svých věrných, vlastně všelijak nevěrných, ale svých vyvolených.
1.
Ale co když Hospodin v jiných případech takto konkrétně nezasáhne sám a osobně?
2.
Hospodin přece má na této zemi své vyznavače, kteří mají v jeho jménu konat to, k čemu je Pán posílá.
i)
Má pravdu Karel Marx?
a)
Marx znal dobře bibli.
b)
Podle etablované církve mají bezprávní utištění otroci nebo vykořisťovaní proletáři čekat na Boží pomoc. Jenže Mojžíš byl zatím jediný vysvoboditel svého druhu v dějinách.
c)
Podle marxe se mají proletáři spojit a provést revoluci, poněvadž faraonové a jim podobní stejně dobrovolně nezlepší úděl těch, z jejichž laciné práce bohatnou.
1.
Třídní boj fakticky nezačnou proletáři.
2.
Tvrdě třídně se chovají ti faraonové a jim podobní.
d)
Cesta JK.
1.
Faraonové a jim podobní uvěří v JK.
2.
Změní se ve svém nitru.
3.
Pomohou utištěným.
4.
Pak nebude třeba Mojžíšů.
5.
Srovnej: Epištola Filemonovi.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.