genesis 13.

(Kázání Starý zákon -> 1 Genesis)

Text:

Verš 9-11.
9
Zdalipak není před tebou celá země? Odděl se prosím ode mne. Dáš-li se na levo, já se dám napravo. Dáš-li se ty napravo,já se dám nalevo."
10
Lot se rozhlédl a spatřil celý okrsek Jordánu směrem k Sóaru, že je celý zavlažován, že je jako zahrada Hospodinova, jako země egyptská. To bylo předtím, než Hospodin zničil Sodomu a Gomoru.
11
Proto si Lot vybral celý okrsek Jordánu a odtáhl na východ. Tak se od sebe oddělili.

čtení:

Genesis 13 (18 veršů).
1
I vystoupil Abram z Egypta se svou ženou a se vším, co měl, do Negebu; byl s ním i Lot.
2
Abram byl velice zámožný, měl stáda, stříbro i zlato.
3
Postupoval po stanovištích od Negebu až k Bét-elu, na místo mezi Bét-elem a Ajem, kde byl zprvu jeho stan,
4
K místu, kde předtím postavil oltář; tam vzýval Abram Hospodinovo jméno.
5
Také Lot, který putoval s Abramem, měl brav a skot i stany.
6
Země jim však nevynášela tolik, aby mohli sídlit pospolu, a jejich jmění bylo tak značné, že nemohli sídlit pohromadě.
7
Proto došlo k rozepři mezi pastýři stáda Abramova a pastýři stáda Lotova. Tehdy v zemi sídlili Kenaanci a Perizejci.
8
Tu řekl Abram Lotovi: "Ať nejsou rozepře mezi mnou a tebou a mezi pastýři mými a tvými, vždyť jsme muži bratři.
9
Zdalipak není před tebou celá země? Odděl se prosím ode mne. Dáš-li se na levo, já se dám napravo. Dáš-li se ty napravo,já se dám nalevo."
10
Lot se rozhlédl a spatřil celý okrsek Jordánu směrem k Sóaru, že je celý zavlažován, že je jako zahrada Hospodinova, jako země egyptská. To bylo předtím, než Hospodin zničil Sodomu a Gomoru.
11
Proto si Lot vybral celý okrsek Jordánu a odtáhl na východ. Tak se od sebe oddělili.
12
Abram se usadil v zemi kenaanské a Lot se usadil v městech toho okrsku a stanoval až u Sodomy.
13
Sodomští muži však byli před Hospodinem velice zlí a hříšní.
14
Poté, co se Lot od něho oddělil, řekl Hospodin Abramovi: "Rozhlédni se z místa, na němž jsi, pohlédni na sever i na jih, na výhod i na západ,
15
Neboť celou tu zemi, kterou vidíš, dám tobě a tvému potomstvu až navěky.
16
A učiním, že tvého potomstva bude jako prachu země. Budeli kdo moci sečíst prach země, pak bude i tvé potomstvo sečteno.
17
Teď projdi křížem krážem tuto zemi, neboť ti ji dávám."
18
Hnul se tedy Abram se stany, přišel a usadil se při božišti Mamre, které je u Chebrónu. I tam vybudoval Hospodinu oltář.

Postup:

1)
Abram. Útraby cesty. Vytoužený cíl. Konečně zaslíbená země.
2)
Vložka. Intermezzo.
a)
Cesta Abrama do Egypta. Odskok. Zvěstný úmysl.
1.
Totéž u narození JK. Útěk do egypta. Záchrana.
2.
Zde: hlad v Kanánu.
b)
Věřící potřebují záchranu od lidí ze světa.
1.
Izrael byl později v Egyptě. Sucho v Kanánu.
2.
Izrael později vyšel z Egypta. Cesta do nového života.
c)
Záchrana fyzického, tělesného života věřících lidí ve světě.
1.
Abram si do života víry přinesl majetek (stáda, stříbro) z předchozího pohanského života v Babylonii.
2.
Později Jákob utíká zpět do Severní Babylonie (Cháran), aby se zachránil před spravedlivým hněvem svého bratra (rovněž věřícího v Hospodina) Ezaua.
d)
V Egyptě Abram velmi zbohatl.
1.
Díky zápletce kolem jeho ženy Sáry a faraona.
2.
Abram zbohatl z pohanských peněz.
3)
Synovec Lot.
a)
Cesta s Abramem. Společně snášeli útrapy. Spoléhá také na Boží zaslíbení. Vydržel nepřikrášlenou a neromantickou cestu.
b)
Na prahu slíbené země. Rozdělení spoluvěřících. Nenarážet na sebe. Nezakopávat o sebe.
1.
Moudrý Abram.
2.
Naštěstí byla země dost velká pro oba.
3.
Co kdyby jim nezbylo nic jiného než bydlet spolu v paneláku? A třeba dokonce ve vedlejším bytě.
c)
Vyprávět.
1.
Pastýři. Sváry. Pastviny. Voda.
2.
Sváry pastýřů. Hájili pochopitelně zájmy svých pánů. Hájili zájmy své firmy.
3.
Není řečeno, že by rozmíšky nějakým způsobem (přímo nebo nepřímo) zavinil Lot nebo Abram.
4)
Abram dal (nechal) Lotovi vybrat.
a)
Lot si vybral to lepší. Jordánská úrodná a na vodu bohatá nížina.
b)
Abram: vůdce, starší. Ustoupil. Dopadl hůř.
c)
Abram jako vůdce si nevybral to lepší. Nežádá vděčnost. Dokonce ji ani nepředpokládá.
5)
Lot.
a)
Lákavá vidina. Příležitost vzít si lepší. Obohatit se na úkor staršího Abrama. Strýc. Spoluvěřící.
b)
Známe Lotovské pocity. Však mu Abram nechal vybrat. Je z obliga. Vše je v pořádku, že ano?
c)
Možná, že v hloubinitra Lot cítil, že by si měl vybrat Abram. Ale příležitost se nemusí opakovat. Chytit osud za pačesy. Příhodný čas. Využít daný okamžik.
6)
Abram nevyčítá. Víra je postižitelná jen v praxi. Ladění života. Přístup k životu.
7)
Lot. Myslí na sebe, na děti, na budoucnost.
a)
Známe to. Jedná sice neomaleně, ale vyplatí se to. Uchopit příležitost. Jaké pak ohledy. Nebude se to vracet. Bude mít. Nikdo se za čas nebude ptát, nikdo nebude zjišťovat, jak k tomu přišel.
b)
Prostě se bude respektovat majetek. Že se na počátku Lot zachoval tak trochu jako lotr, výlupek, grázl, nevděčník a hamoun? Na to se zapomene. To se po čase už nebude vědět. A děti a vnuci budou aspoň něco mít do života. Jaké pak caviky nebo skrupule.
c)
My. Náš pohled na život. Jak bychom reagovali tehdy? Jak bychom se rozhodli? I my bychom si řekli: Když mi strýc nechává vybrat si, tak si vezmu to, co chci a co se mi víc líbí?
8)
Abram.
a)
Člověk víry. Dává vybrat mladšímu, podřízenému. Mohl přikázat. Nařídit. Diskutovat. Nevystupuje z pozice práva a autority, zásluh, staršího, vůdce, nadřízeného. Vnitřní poctivost rozhovoru. Ne finta, např. Hraný respekt.
b)
Sázka na riziko, že na něj zbude to horší.
9)
Abram nevyčítá. Ne trpkost, zatrpklost. Nezazlívá. Nemluví o své zásluze pro Lota. On přivedl Lota do krásné země. Staral se o něj cestou. Nechce vázat lota na sebe. Osamostatní se.
a)
Rodiče. Děti. Vyber si. Nepřipomínají, co nám vše dali. Nežádají vděčnost.
b)
Slušné děti snad trochu vděčnosti projeví.
c)
I dobře nebo velmi dobře vychované děti se za určitých okolností a v určitých situacích mohou zachovat jako tehdy Lot.
10)
Zvláštní závěr celé události.
a)
Hospodin mluví k Abramovi.
b)
Kdo z těch dvou ten večer lépe či spravedlivěji usínal?
1.
Lot.
- Snad mohl mít trochu výčitky svědomí. Ale nastupují omluvy, sebeomluvy: Musím myslet na sebe a na rodinu. Máme již zajištěnou budoucnost před sebou. Už to mám za sebou.
- Teď mohu být někdy (občas) štědrý. Mohu sem tam někdy pustit pár grošů na nějaký humanitární účel a odečíst si to ze základu daně.
2.
Abram. Útrapy cesty. Nyní získal horší díl. Ale bůh k němu mluví. Opětovně potvrzuje dřívější zaslíbení.
c)
My. Umět myslet jinak, než je běžný způsob lidského myšlení.
1.
Zkušenost. Něco se nám zdálo být horší, ale v netušeném smyslu se ukázalo, že je to v něčem lepší.
2.
Úsilí člověka. Naplnit něčím lepším i to horší.
3.
Abram. Jiný přístup. Jiné, zvláštní, neobvyklé.
4.
Víra. Svoboda k věcem. Nezávidí. Abram je pěkný člověk.
5.
My mnohdy. Ustaranost. Vnitřní spoutanost věcmi. Nesvoboda vůči lidem i věcem. Deprimující úzkost, když se nám zdá, že věci dopadly jinak, než jsme si přáli.
6.
Otázka rozhodnutí v životních situacích. Jak se vnitřně vyrovnat. Nemysleli jsme na svůj prospěch. Máme újmu. Jiný nás oblafl nebo předešel či předběhl.
d)
Abram ztratil, ale necítí se ošizen. Není zarmoucen.
1.
Vnitřně bohatší život.
2.
Nejde jen o časnost. Konec dne. Život věčný. Boží rozhodnutí.
e)
Nepřehlédnutí.
1.
Čtenář bible jistě nepřehlédne: I když Abram mnohé ztratil a měl újmu ve srovnání s Lotem, přesto mu hodně zbylo. Velmi hodně na tehdejší poměry. Měl dokonce mnohem víc než Lot. Jenže Lot měl zvýšenou šanci postupovat ekonomicky rychleji dopředu než Abram.
2.
Druhé nepřehlédnutí: Abram zůstal tam, kde předtím byli společně s Lotem. Do lepšího (na lepší) jinam se odstěhoval Lot z původního společného pasteveckého hospodaření. Jinak řečeno: Abramovi dosud nevadilo, kde jsou. Tam tedy zůstal i nadále.
11)
Lot. Jednal po lidsku rozumně. Tržní jednání.
a)
Abram. Údiv nad jeho jednáním. Romantický idealista víry. Poslání věčnosti uprostřed časného světa. Na něčem záleží. Něco je třeba držet. Boží norma. Vzdal se mnohého. V Bohu bohatý.
b)
Lukáš 12. Boháč. Podobenství JK. Enormně nadměrná úroda. Intenzivně organizoval stavbu stodol k zajištění zásob prakticky až na doživotí. Starosti. Infarkt. Boháče ani nenapadlo, že by mohl myslet na chudé a hladovějící.
c)
Člověk chce získat celý svět.
1.
Poklad v nebi. Mol a rez tento poklad nekazí. Zloději tento poklad nevykopávají a nekradou.
2.
Co je platno člověku, i kdyby získal celý svět. Jde o duši, o život věčný. V životě jde o život.

Poznámky:

1)
Jak usínal Lot.
a)
Výčitky svědomí? Tehdy snad možná trochu.
b)
Dnešní zlotřilci by si nedělali vůbec žádné skrupule. Naopak uspokojení. Zvládl jsem to. Vydělal jsem.
2)
Přístup k životu.
a)
Fromm: Haben oder sein.
b)
Abram. Důvěra v Boha. Ostatní bude přidáno. Ne bohatství na prvním místě. Umí i něco ztratit. Důvěra v Boha. Ur. Cháran. Mnoho tam zanechal. Důvěra v Boha.
3)
Lot.
a)
Též mnoho opustil. Šel s Abramem. Veliké rozhodnutí víry v Hospodina.
b)
Zlom v srdci člověka. Nechce pořád jen opouštět. Chybí důvěra v Boha. Snaha zajistit se konečně na zemi. Mít svůj život pevně v ruce. Nebýt už pořád jenom poutníkem či neusazeným bezdomovcem na zemi.
4)
Smrt.
a)
Člověk se nemůže zajistit dost pevně.
b)
Jediná jistota: důvěra v Boha.
5)
Otázka pohledu do budoucnosti.
a)
Způsob života. Přístup k životu.
b)
Abramovi zůstala hornatina. Ale klidnější a spokojenější život.
c)
Lot. Rovina. Sodoma. Zlí lidé. Útok nepřátel. Ztrácí vše. Na pomoc přijde Abram, který předtím mnoho ztratil.
d)
Upřesnění pro zopakování: Abram fakticky nic neztratil.
1.
Naopak Abram získal tím, že se Lot odstěhoval pryč. Zbylo víc trávy a vody pro jeho stáda.
2.
Abram však nezískal z rozchodu s Lotem to, co by získat mohl, kdyby si Lot nevybral lepší.
6)
Úzká a široká cesta.
a)
Přístup k životu.
b)
Konkrétní praktické důsledky v životě.
7)
Nemoralistický závěr. Pozvání na cestu Abramovu. Výhled naděje. Cesta důvěry v Boha. Ne spoléhání na vlastní zajištění.
8)
Lidé, kteří takto mluví a káží v církvi, najednou mají zajištění.
a)
Disidenti si obstarali domy. Zajistili děti.
b)
Ti z opačného tábora se rovněž obdobně zajistili. I když z jiných zdrojů.
c)
Jiným káží vodu, sami pijí víno.
9)
Mít, jako bych neměl.
a)
Šafářství, ne vlastnictví.
b)
Pavel: Všecko mohu v Kristu. Umím hojnost míti i nouzi trpěti.
10)
Problémy. Jsem tím, co mám.
a)
U lidí.
b)
Žel i v církvi.
c)
Jakub. Přední místa bohatým. Bylo to už v první církvi.
1.
Pochopitelně nejde jenom o přední lavice v kostele nebo o židle v první řadě v modlitebně.
2.
Především se jedná o personální oblast (personalistika).
- Jinak řečeno: Jde o funkce a pracovní příležitosti v církvi.
- Ještě jinak řečeno: Jde o teplé židle a židličky.
11)
Kirchentag.
a)
Píseň. Církevní písně mají pěkná slova o životě:
b)
Lidské vztahy. Mír. Služba. Láska. Milosrdenství. Nádhera sama. Když jsem to začal brát vážně, zůstal jsem sám.
12)
U lidí, i v církvi.
a)
Abych něčím byl a byl za někoho pokládán, musím něco mít.
b)
U boha je tomu ovšem jinak. Bůh nás nehodnotí a neposuzuje podle kabátu a výše částky na vkladní knížce nebo na kontě nebo podle nahromaděného majetku.
c)
A církev věrně káže, že bůh opravdu takový je.
d)
Církev ovšem taktně pomlčí, že ona sama se tím do důsledku a vždycky neřídí.
e)
Bůh nezastříhne křídla k rozletu. Ale na druhé straně nenechá zázračně dorůst zakrslá křídla, křidélka.
f)
Bůh dává sílu pro časnost a přidává i naději věčnosti.
g)
Zdá se to být nespravedlivé?
1.
Proč? Jen kdyby církev nekecala něco úplně jiného.
2.
Církev se tváří, jak (že) PB pomáhá. Jenže zapomene připomenout, že PB má své ruce na tělech církevníků.
h)
Zdá se to být málo, co církev hlásá, co že vlastně dělá PB?
1.
Nikdo jiný stejně víc neslíbí a ani nedá. To je ovšem samozřejmě myšleno na PB. S výjimkou toho slibování.
2.
Pokud snad přece jen něco kápne od Boha, pak dobře.
i)
Na církev ale raději moc nespoléhej, pokud jsi opravdu v tísni a potřebuješ pomoc.
1.
A pokud ti církev zdánlivě pomůže, pak ne za peníze svoje, ale obvykle za peníze ze sociální sféry od státu.
2.
Nanejvýš za peníze sp (salární poplatníci).
j)
Jan 10,28. JK: Já život věčný dávám jim a nezahynou na věky. Aniž je kdo vytrhne z ruky mé.
1.
JK s námi hraje čistou hru. Neslibuje zdraví, peníze, život bez problémů a pod.
2.
Ale slibuje život věčný.
13)
Matouš 7,12: Jak byste chtěli, aby vám lidé činili, tak čiňte vy jim.
a)
Zaslepená církev tato slova často přehlédne nebo přeslechne. Jinak by jistě jednala jinak.
b)
A nebo snad (opravdu) chce, aby lidé vůči ní jednali opravdu tak, jak se ona velmi přečasto chová k lidem kolem církve i vke svým vlastním lidem?
c)
Je však třeba podotknout, že existuje i církev nezaslepená.
14)
Abram navrhl Lotovi rozchod.
a)
Stanovil varianty. Navrhl Lotovi, aby si vybral.
1.
Lot si vzal vodnaté údolí Jordánu.
2.
Abramovi zůstala hornatina kolem Hebronu. Horší, méně vody.
3.
Ale: Jak se zdá, Abram zůstal na svém území. Lot se musel stěhovat. Do nového, i když do lepšího.
b)
Od Lota to není jen bouda na Abrama.
1.
Abram mohl zůstat bez stěhování.
2.
Lot nešel jen tak do lepšího. Nové prostředí. Musel se tehdy nově sžívat s novými lidmi. Rizika. Např. Jako Abram před časem v Egyptě.
c)
Je vhodné přepochopit (nikoliv přetransformovat) tradiční zjednodušené či zjednodušované pochopení.
1.
Lot si vzal lepší a Abramovi zbylo to horší. Abram měl ztrátu, Lot zisk.
- Přesněji viděno: Lot měl zisk. Ale s větší stěhovací námahou a do riskantního prostředí.
- Abram neměl ztrátu. Měl též zisk, když Lot uvolnil pastviny a studny.
- Jenže Lot měl lepší předpoklady pro další rychlejší ekonomický růst než Abram.
- Jenže Abram zůstal tam, kde dosud byl. Nemusel se už na dosti stará kolena stěhovat ještě dál.
2.
Pro oba rozchod znamenal oslabení a v tomto smyslu ztrátu. Těsná blízkost skýtala (poskytovala) lepší obranné předpoklady v případě náporu nepřátel.
15)
Rozchod Abrama a Lota se díky Abramově moudrosti a ústupnosti stal jen rozchodem a nikoliv rozkmotřením.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.