84. Kohútka. 25 let po maturitě.

(Prémiový humor - Řeči pomaturitní -> Řeči pomaturitní)

Vážní (vážení) a milí přátelé, kolegové, kolegyně.

Před vlastním slavnostním uvítacím proslovem bych vám rád předložil dvě otázky:

1) Svou zahajovací řeč jsem připravil ve třech variantách.

Na 30 sekund, na 5 minut nebo na 15 minut. Je třeba, abyste se svobodně rozhodli pro některou z těchto variant nebo pro rozumnou kompromisní kombinaci.
Doufám, že se všichni přikloníte (svobodně a dobrovolně se rozhodnete) ke třetí, ale zkrácené variantě, kterou si dovolím navrhnout a doporučit.

2) Má být tak dlouhá řeč pronesena před večeří na hladový žalůdek,

Což není zcela v souladu s ochranou našeho zdraví, či má být dána přednost večeři? Všichni jistě doporučují večeři odložit vzhledem k velmi horké polévce.

Vážení a milí přátelé, kolegové, kolegyně.

Byl mi svěřen mimořádně čestný úkol, abych pronesl zahajovací úvodní proslov při našem setkání po 25ti letech, které uplynuly od naší slavnostní maturity.
Svou řeč jsem si rozdělil do 5ti přehledných bodů, z nichž některé mohou být samozřejmě na přání posluchačů vynechány:
1)
Uvítání. Úvodní uvítání.
2)
Vyslechneme závěrečné poděkování.
3)
Trochu vědy. Podtitul: Uč se, synu, moudrým býti. Platí to ovšem i feministicky: Uč se, dcero, moudrou býti.
4)
Opakování a doplnění učiva k maturitě po 25ti letech.
5)
Slavnostní přípitek.

1) Uvítání.

Všechny vás co nejsrdečněji vítám. Vážíme si toho, že spolu takto můžeme po čase zase delší chvíli pobýt. Někteří vážili i dlouhou cestu, aby se sem dostali.
Zvláště vítám naše učitele, kteří mezi nás přišli. Setkání s učiteli po 25ti letech je pro žáky velmi milé a vyvolává mnohé rozpomínky. Přejeme našim učitelům, aby i pro ně byla tato chvíle chvílí příjemnou s příjemným vzpomínáním.

K našemu setkání patří i chvíle vzpomínky na ty,

Kteří mezi námi již nemohou být, kteří zemřeli. Myslíme na své spolužáky i na své učitele. Aspoň v tiché vzpomínce si chceme každý z nás ve své mysli tuto skutečnost uvědomit.
Při čtení jejich jmen si chceme vybavit naše setkání s nimi. Uctíme jejich památku povstáním a chvílí ticha.
Děkuji vám.

2) Poděkování. Závěrečné poděkování.

Toto závěrečné poděkování dávám raději do zahajovacího proslovu, poněvadž nevíme, zda na konci budeme schopni si vůbec některé věci uvědomit, resp. Vzpomenout na nějaké díky někomu.
Není jisté, zda pro celkovou únavu či unavenost budeme k tomu ještě mít dost sil.
Chtěl bych jménem nás všech poděkovat organisačnímu výboru za to, že připravil toto sejítí. Organisační výbor vynaložil nemalé úsilí, aby nás přiměl k tomu, abychom přijeli.
Svolávacímu výboru můžeme odpovědně slíbit, že se všemi silami a únosnými prostředky vynasnažíme, aby naši důvěru nezklamal.
Tak se to ostatně stalo již několikrát.

3) Trochu vědy.

Při přečtení pozvánky k tomuto srazu jsem si uvědomil, jak mocně, neúprosně a nezadržitelně působí zákon konzervativnosti.
Tento přírodní a společenský zákon prostupuje celým našim životem a rozmanitým způsobem zasahuje všecky oblasti našeho života, a to zcela komplementárně, pozitivně i negativně.

A) V souvislosti s jiným důležitým zákonem:

Zákon relativity, zasahuje do přírodní vědy zvané matematika a způsobuje, že 25 let se nám zdá být méně než čtvrt století.
Proto říkáme raději, že od naší maturity uplynulo jen 25 let a nikoli celé čtvrtstoletí.

B) Zákon konzervativnosti obrací pozornost člověka do minulosti.

Nejlepším přesvědčivým dokladem a důkazem pro toto tvrzení je pozvání k dnešnímu setkání.
Naše pozornost je obrácena do minulosti staré nikoli pouhých 25 let, nýbrž do minulosti dávné před 3 stoletími.
Přitom se v pozvánce jeví úporná snaha dokázat, že pradávná událost má ve svých faktických, nikoli fiktivních, konsekvencích bezprostřední aktuální dopad pro nás.
To však bude moci být s konečnou platností posouzeno námi až o půlnoci, eventuelně až ráno.

Závěr:

Tím docházíme k závěrečnému konstatování našeho vědeckého bádání:
Jedná se o transformaci minulosti přes přítomnost s variabilními metamorfózami při futurálním pohledu.
Dovolím si totéž vyjádřit precisnější definicí: Jedná se o aktuální transformování a transponování vágní problematické minulosti s variabilními metamorfózami a modifikacemi přes přítomnost při velmi futurálním pohledu.
Tím jsem dospěl k vrcholu svého vědeckého příspěvku. Přikročíme k toužebně očekávanému předposlednímu bodu.

4) Opakování a doplnění učiva k maturitě po 25ti letech.

Nejde o průzkum zbytku našich kdysi samozřejmě pro naše děti příkladně vynikajících znalostí.
Naše maturitní znalosti, jak sami nejlépe víme a jak často velmi usilovně dokazujeme svým dětem, byly samozřejmě mimořádně vynikající. Konec konců, máme stále z čeho zapomínat.

Krátkou prověrkou z jazyka českého a matematiky chceme zjistit, zda bychom byli ochotni znovu zasednout do školních lavic.

Kolegy učitele a kolegyně učitelky z našich řad prosím, aby se na mne nezlobili a nezlobily, že nebudou zahrnuti a zahrnuty mezi zkoušené. Jedná se totiž o učivo ze základní školy. Naši učitelé však budou povýšeni mezi porotce.
Porotci a porotkyně zůstanou na svých místech a budou se dohadovat nahlas na dálku. Zvýší se tím zajímavost a napínavost. Samozřejmě, že nebudou žádným ani přímým, ani nepřímým, způsobem napovídat.
Milí porotci, vážení zkoušející: Nezapomínejte, že zkoušíte své spolužáky. Zachovejte se jako spolužáci. Ukažte se jako vzorní spolužáci, abych vás mohl na konci pochválit konstatováním: S uspokojením konstatuji, že se spolužáci nezapřou.

A) Jazyk český. 6. Třída. Velká a malá písmena.

Připomeňme si pohádkový horor. Zlý vlk sežral Červenou karkulku. Jde nám nyní o Červenou karkulku. Nebudeme posuzovat nemorální chování a jednání karkulkožravého a babičkožravého hladového vlka.
Cele soustředíme svou pozornost ke kladnému hrdinovi našeho příběhu, k Červené karkulce.
Jak se správně píše, co se velkých písmen týče. Jak se napíše výraz: Červená karkulka? Co na to vy a co na to Pravidla českého pravopisu a co na to ústav jazyka českého v Praze? Je jen jedna možnost nebo více možností?
V matematice bychom mohli tuto nejasnou složitost označit výrazem Matice. Doufáme, že z toho nevyjde žádná zmatice.
Vrcholný jazykový orgán pro jazyk český připouští pouze jen jednu jedinou možnost, a to tu správnou: Velké Č a malé Kk.
Porota: Nezapře se, že jsou to spolužáci. Je ochotná trochu přivřít oči a připustit i jiné možnosti?
Poradil jsem synovi s jeho domácím úkolem, kde se vyskytovala inkriminovaná Červená karkulka. Druhý den mi syn s nádechem jemné suché anglické ironie sdělil: Tati, tak jsi tu Červenou karkulku zkazil. Máš z nídvojku.
Poznámka: Pokud by onen velmi žravý vlk sežral Červenou karkulku bez přívlastku červená, pak nabývá Karkulka nezpochybnitelné právo užívat ve svém jménu vvelké začáteční písmeno.
Inu, už velký a vzorný vzorový pedagog Jan Ámos Komenský tvrdil, že se má začít od jednoduchého. A tak trochu slevíme.

B) Matematika. Začneme ve 2. Třídě.

Tu první jsme prošli, tam se totiž nemůže propadnout. Pokusíme se pak postupovat i o kousek dál.

2. Třída.

Rychle vypočítej aktuální příklad: Jedna flaška vína stojí 30 korun. Kolik flašek vína si můžeš koupit za 100 korun?
Nedostačující odpověď: 3 flašky.
Správná dostačující odpověď: Nikoliv 3 flašky, ale 3 láhve, nebo 2, nebo 1, nebo 0. My se však samozřejmě rozhodneme pro maximalistické řešení.
Právem namítnete, že takový příklad jistě nenajdeme v učebnici 2. Třídy. Opravdu, jsme ve specielní škole pro post-maturanty. V běžné učebnici jistě najdeme místo flašek vína čokoládu. Ale tu přece už mlsat nebudeme, že ano?
Nejen kvůli váženosti, ale hlavně kvůli tomu, že šetříme své zuby.
Připomínám však, že otázka zněla: Kolik flašek vína si můžeme koupit za 100 korun. Po nějakém zbytku se nás nikdo neptal, takže zbude i na tu čokoládu k tomu.

3. Třída.

Kolik měsíců v roce 1984 má 28 dní? Upozorňuju, že se jedná o přestupný rok.
Pokud si vezmete kalendář na rok 84 a pozorně ho prostudujete, tak zjistíte (dospějete k překvapivému překvapujícímu zjištění), že všechny měsíce mají 28 dnů. Některé (všecky) dokonce něco navíc.

4. Třída.

Termín k výpočtu je dán do půlnoci. Tolik času k počítání je dáno proto, že se při naší zkoušce smí konzumovat alkohol.
Na dvoře je množina ovcí a slepic. Řečeno po staru: Jsou tam ovce a slepice. Mají dohromady 24 hlav a 76 nohou. Urči (stanov) z velké množiny tvorů na dvoře podmnožiny ovcí a slepic.
Po staru: Kolik je tam ovcí a kolik slepic.
Mírná dodatečná nápověda: Výsledek: 14 ovcí. 10 slepic.

Jak vidno, vše v životě není vždycky tak jednoduché,

Jak se to na první pohled jeví. Mnohé je totiž svým způsobem mnohem jednodušší.

5) Přípitek. Stručně, již bez mnoha slov:

Na pěkné chvíle zde strávené.
Společný zpěv: Gaudeamus igitur.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.