Skutky 4,12: Není v žádném jiném spasení nežli v JK. Není jiného jména pod nebem daného lidem, skrze které bychom mohli být spaseni.
Čtení:
Žalm 111. Zjevení 9,1-12. 8, 13 A viděl jsem a slyšel, jak středem nebeské klenby letí orel a volá mocným hlasem: "Běda, běda, běda obyvatelům země, až zaznějí polnice tří andělů, kteří ještě netroubili!" 9, 1 Zatroubil pátý anděl. A viděl jsem, jak hvězdě, která spadla z nebe na zem, byl dán klíč od jícnu propasti;
2
Otevřela jícen propasti a vyvalil se dým jako z obrovské pece, a tím dýmem se zatmělo slunce i všechno ovzduší.
3
Z dýmu se vyrojily kobylky na zem; byla jim dána moc, jakou mají pozemští škorpióni.
4
Dostaly rozkaz neškodit trávě na zemi ani žádné zeleni ani stromoví, jenom lidem, kteří nejsou označeni Boží pečetí na čele.
5
Ale nebyla jim dána moc, aby lidi zabíjely, nýbrž aby je po pět měsíců trýznily; byla to trýzeň, jako když škorpión bodne člověka.
6
V ty dny budou lidé hledat smrt, ale nenajdou ji, budou si přát zemřít, ale smrt se jim vyhne.
7
Ty kobylky vypadaly jako vyzbrojená válečná jízda; na hlavách měly něco jako zlaté věnce, tvář měly jako lidé,
8
Hřívu jako vlasy žen, ale zuby měli jako lvi.
9
Měly jakoby železné pancíře a jejich křídla hřmotila, jako když množství spřežení se řítí do boje.
10
A měly ocasy jako škorpióni a v nich žihadla, aby jimi trýznily lidi po pět měsíců.
11
Nad sebou měly krále, anděla propasti, hebrejským jménem Abaddon - to znamená Hubitel.
12
První 'běda' pominulo, a hle, už jso tu dvě další!
Osnova.:
1)
Poslední neděle v církevním roce.
a)
Konec. Když je něco poslední, tak něco končí. Rok. Něco v životě. Život.
b)
I když nastává konec, otevírá se naděje nového začátku. Další. Advent. Po temné hradbě smrti světlo KB.
2)
Zjevení. Poslední kniha bible.
a)
Pronásledování křesťanů. Konec života mnohých. Císař Domitian. 96.
b)
Přijde konec pronásledování.
1.
Posila. Začátek nového v KB.
2.
Ujištění: Poslední slovo má PB.
c)
Obrazy. Symboly.
1.
Narážky. SZ. NZ. Dobové skutečnosti.
2.
Mnohé neznáme. Co známe, to nám stačí k pochopení toho základního:
3.
PB má poslední slovo.
3)
Utrpení. A) Boží tresty se dotýkají vinných. Věrný je vyňat. Potopa. Sodoma, Lot. B) Pokud trpí i věrný, není utrpení od Boha. Důsledek hříchu, jednání lidí. Pronásledování způsobili Římané.
4)
Orel. Poslední verš v kapitole 8.
a)
Šťastný pták Římanů. Vítězný pták. Teď vyhlašuje bědy. Pták v souvislosti s vojskem.
b)
Římské legie měly ve znaku orla.
1.
Císař Augustus ztratil v boji s Germány 4 legie. Germáni ukořistili i římské vojenské standarty, orly. To pilo Římanům krev nejvíc. Žralo je to po celá desetiletí.
2.
Císař Klaudius. Lstí zjistil umístění ukořistěných orlů a další lstí přepadl germánskou svatyni, kde tito orlové byli ukrýváni.
3.
Možná humorná hříčka. Římští vojenští orlové představovali signum. Při jejich znovuzískání se tedy jednalo o re-signaci.
c)
Před vyhlašováním války v Římě. Slavnost. Císař se postaral, aby se nad městem objevil orel a letěl směrem proti nepříteli. Morálně politické a ideologické působení na lid.
5)
Kobylky.
a)
Hrůzná nelidskost. Hrůznost.
b)
Vzít si lupu na malé tvory v přírodě.
c)
Linie: Člověk, zvíře, mýtická oblast, ďábelskost. Nebo naopak. Zde nelze přesně určit směr. Obvykle však jde postup oběma směry.
Text. Zamyslet se. Co je vposledu oporou pro člověka.
Postup 1:
1)
Kniha Zjevení. Pronásledování za Domitiana. Povzbudit křesťany v utrpení. Bůh má moc a poslední slovo. Rány postihnou zlé, neoznačené. Připomene to egyptské rány.
a)
Boží soud nepostihne spravedlivé, věrné.
1.
Potopa. Spravedlivý Noe byl zachráněn i se svou rodinou.
2.
Sodoma. Věřící Lot byl zachráněn i se svou rodinou. Unikl katastrofě.
b)
Pokud nějaká katastrofa zasáhne i věrné, pak nepochází od Boha.
2)
Poslední verš kapitoly 8. Orel.
a)
Orel označuje: Běda. Ironie. Orel je šťastný pták pro Řím. Římané pronásledují kř. Jejich šťastný pták jim přináší bědy.
b)
Římské legie měly ve znaku orla.
1.
Císař Augustus ztratil v boji s Germány 4 legie. Germáni ukořistili i římské vojenské standarty, orly. To pilo Římanům krev nejvíc. Žralo je to po celá desetiletí.
2.
Císař Klaudius. Lstí zjistil umístění ukořistěných orlů a další lstí přepadl germánskou svatyni, kde tito orlové byli ukrýváni.
3.
Možná humorná hříčka. Římští vojenští orlové představovali signum. Při jejich znovuzískání se tedy jednalo o re-signaci.
c)
Před vyhlašováním války v Římě. Slavnost. Císař se postaral, aby se nad městem objevil orel a letěl směrem proti nepříteli. Morálně politické a ideologické působení na lid.
3)
Kobylky.
a)
Podoba zvířat i lidí. Nestvůry.
1.
Lidská zvrhlost klesne ve zvířeckost.
2.
Zlo z člověka postoupí do mýtické (ďábelské) podoby. Propast. Jícen.
b)
Tři stupně: Člověk. Zvíře. Ďábel. Směr od člověka. Nebo opačně: ďábel na sebe bere podobu nelidskosti.
4)
Znamení na čele. Kříž. Vítězství.
a)
Znamení kříže proti ďáblu.
b)
Poznávací znamení pro první kř.: Kříž. Ryba.
c)
Archetyp. Vertikála a horizontála.
1.
Egypt. Tau.
2.
Vztah k Číně. Cesta. Tao.
3.
Indie. Různé podoby kříže. Vztah ke slunečnímu božstvu.
4.
Kajin. Cinejci. Měli toto znamení kříže. Blízcí Izraeli v době soudců.
5.
Psanec David. Gát. Pelištejský král Achis. David maloval křídou po vratech kříže. Blázen nebo prorok. Oboji měli imunitu. Hrůza padala na Pelištejce.
6.
Prorok. Zahalená tvář. Král nechal utéci zajatce. Nehalení hlavy proroků. Vytetovaný kříž.
7.
Siegeskreuz. Krucifix.
5)
Záchrana pro člověka.
a)
Poslední rány. Být označen od JK.
b)
Ezechiel. Označování věrných.
6)
Znamení nekristovská. Protibožská. Znamení šelmy.
7)
Kam člověk patří. Na čí stranu. Nutno se rozhodnout.
8)
Vyvedení z Egypta. Znamení krve beránka na dveřích.
a)
Krev JK. Být pokropen.
b)
Krev mučedníků.
c)
Krev při VP.
Postup 2:
1)
Kniha Zjevení působí značně protichůdně.
a)
Přitahování.
b)
Odmítání. Zašifrovaná řeč. Nelze rozšifrovat běh událostí do konce. Ne jízdní řád dějin.
c)
Zjevení zvěstuje evangelium JK. Radost ze záchrany. Podobenství. Obrazy.
1.
Zvěst: Kdo nás vede a kam nás vede. Cíl stvoření.
2.
Tehdy šlo pro JK mnoho křesťanů i na smrt.
3.
Minout se cílem: Kompromisy a zrady na JK.
4.
Tvrdé u Jana pro naši mentalitu. Ztráta budoucnosti.
d)
Chaos.
1.
Neztratit cíl ze zřetele.
2.
Jde o budoucnost, ale zde v přítomnosti. Vydržet. Upevnit víru.
2)
Text. Stupňování utrpení.
a)
7 polnic. 7 andělů. 5 zatroubení.
b)
Je zasažen už člověk.
c)
Útěšné: bohu se události nevymkly z rukou. Svrchovaná moc Boží. Spása nezpochybněna.
1.
Člověk rozbíjí vztah k Bohu a bližnímu.
2.
Naděje. Je ještě možná záchrana.
3)
Hvězda.
a)
Má klíč od propasti. Zlí démoni z propasti jsou puštěni. Temnota dýmu zavalí i slunce.
b)
Bůh nechává vycházet slunce na nespravedlivé i spravedlivé.
Vybojoval prostor k životu. Umožňuje žít pravý život.
b)
Trýzeň lidské ztracenosti.
1.
Ničivá síla.
2.
Propast v nás samých.
3.
Propast světového hektického dění.
4.
Zahnívající lhostejnost.
c)
JK je ale s námi po všecky dny.
8)
Ochrana: boží znamení na čele.
Poznámky:
1)
Zjevení. Obrazy. Mnohé jsou velmi nesrozumitelné. Dobové narážky. Vše neznáme. Povzbudit křesťany v pronásledování.
2)
Císař. Slavnost v Římě. Před válkou. Postaral se o to, aby nad lidmi přeletěli aspoň 2 orli. Znamení války a šťastného konce. Samozřejmě, že orli letěli směrem k nepříteli.
a)
Vítězní draví váleční ptáci. Na standartách římských legií.
b)
Ti orli samozřejmě zamířili směrem, kam měly pochodovat legie.
X
Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.