Zjevení 5,1-14. Celé.

(Kázání Nový zákon -> 27 Zjevení Janovo)Vánoce.

Text:

Zjevení 5.
1
A v pravici toho, který sedí na trůnu, spatřil jsem knihu úplně popsanou, zapečetěnou sedmi pečetěmi.
2
Tu jsem uviděl mocného anděla, který vyhlásil velikým hlasem: "Kdo je hoden oteřít tu knihu a rozlomit její pečetě?"
3
Ale nikdo na nebi ani na zemi ani pod zemí nemohl tu knihu otevřít a podívat se do ní.
4
Velmi jsem plakal, že se nenašel nikdo, kdo by byl hoden tu knihu otevřít a podívat se do ní.
5
Ale jeden ze starců mi řekl: "Neplač. Hle, zvítězil lev z pokolení Judova, potomek Davidův; on otevře tu knihu sedmkrát zapečetěnou."
6
Vtom jsem spatřil, že uprostřed mezi trůnem a těmi čtyřmi bytostmi a starci stojí Beránek, ten obětovaný; měl sedm rohů a sedm očí, což je sedmero duchů Božích vyslaných do celého světa.
7
Přistoupil k tomu, který sedí na trůnu, a přijal knihu z jeho pravice.
8
A když tu knihu uchopil, čtyři bytosti a čtyřiadvacet strarců padlo na kolena před Beránkem; každý měl loutnu a zlatou nádobu naplněnou vůní kadidla, což jsou modlitby Božího lidu.
9
A zpívali novou píseň: "Jsi hoden přijmout tu knihu a rozlomit její pečetě, protože jsi byl obětován, svou krví jsi Bohu vykoupil lidi ze všech kmenů, jazyků, národů a ras
10
A učinil je královským kněžstvem našeho Boha; a ujmou se vlády nad zemí."
11
A viděl jsem, jak kolem trůnu a těch bytostí i starců stojí množství andělů - bylo jich na tisíce a na statisíce;
12
Slyšel jsem je mocným hlasem volat: "Hoden jest Beránek, ten obětovaný, přijmout moc, bohatství, moudrost, sílu, poctu, slávu i dobrořečení."
13
A všechno stvoření na nebi, na zemi, pod zemí i v moři, všecko, co v nich jest, slyšel jsem volat: "Tomu, jenž sedí na trůnu, i Beránkovi dobrořečení, čest, sláva i moc na věky věků!"
14
A ty čtyři bytosti řekly: "Amen"; starci padli na kolena a klaněli se.

Čtení:

Lukáš 2,1-20.

Postup 1:

1)
Kdo je hoden otevřít tu knihu?
a)
Nikdo. Ani na nebi ani na zemi.
b)
Zvítězil lev z pokolení Judova. Beránek obětovaný.
c)
Vůně kadidla. Modlitby Božího lidu.
d)
Zpívali novou píseň tomu, který sedí na trůnu a beránkovi.
e)
Dobrořečení, čest, sláva, moc. Na věky věků.
f)
Poznámka: Déle to už nejde. Do nejdelších věků. Obrazy.
2)
Lidé kolem nás.
a)
Nevidí v JK spasitele. Nedokázali by mu prokazovat takové pocty.
b)
Ani křesťanské církve se naprosto stejně neshodnou v pochopení, kdo vše JK je a co všecko znamená.
c)
Proč právě JK je ten spasitel v nabídce různých náboženstvích tohoto světa?
3)
Tajemství života.
a)
Nikdo tajemství života nezná.
b)
Věda: odhaluje mechanismus života. Funkce. Jak to chodí. Nezná cíl a smysl života.
c)
Moderní doba často klidně rezignuje na otázku smyslu. Smysl se vidí nanejvýš v tom, že žijeme. Tedy: látková výměna. Cizím slovem: metabolismus.
4)
Jan plakal.
a)
Nikdo nemohl otevřít knihu života. Nikdo toho nebyl hoden. Nikdo na to neměl právo.
b)
Naše situace: nevíme si v mnohém rady.
5)
Potřebná kvalifikace k otevření knihy života.
a)
Lev z pokolení Judova. Potomek Davidův.
b)
Naše recepty a prostředky selhávají. Zůstává Boží možnost.
c)
Zázrak vánoc. Spasitel tu je. Rozumí smyslu života a má jej pod kontrolou.
d)
Beránek Boží. Lev se mění v beránka. Obraz. Lev: královská moc. Výhonek. Proutek. Houževnatost. Nezdolnost.
6)
Mesiáš. Spasitel.
a)
Židé: představa: mocný. Lev.
b)
Ubránit se kritice pochybujících a nevěřících.
c)
Umět promluvit v televizi a ubránit se, uhájit se.
d)
JK neodpovídá našim přirozeným lidským představám.
1.
Bezbranný beránek zachrání svět i člověka.
2.
Beránek porazil pekelné mocnosti. Potřel pekelného lva. Píseň.
3.
Kdo by na to vsadil?
4.
Chlév. Jesle. Malé dítě. Bezbrannost a bezmocnost z toho čiší. Kříž. Pohrdání.
e)
Když se vlády ujme smrt. V co ještě doufat?
7)
Beránek přijal knihu a otevřel ji.
Dává smysl našemu životu. Řešení.
Symbolická řeč. Obrazy. 7 rohů. 7 očí.
a)
Roh. Symbol moci a síly. Hned 7.
b)
Oči. Vševidoucí.
c)
7 duchů Božích. Plnost moci Ducha svatého.
d)
Poznámka: 7 pahorků Říma.
e)
Obrazy.
1.
Ne ve všem zcela průhledné.
2.
Smysl obrazů, symbolů: vyjádřit, vystihnout moc JK.
3.
Augustin: Mluvíme, abychom nemlčeli.
4.
Nedokážeme Boží tajemství vyjádřit, přesto musíme mluvit. Pokoušet se o vyjádření. Obrazy. Nedokonalost lidské řeči.
8)
Život.
a)
Mnoho se nepovede. Mnoho nestihneme. Mnoha věcem nezabráníme.
b)
Konec života. Smrt. Tělo hyne. Nevíme dne a hodiny smrti. Jsme tlačeni k rezignaci.
9)
Kniha v ruce Beránka. Jásavý chvalozpěv. Nová éra běhu času, života.
10)
Jásot v nebi.
a)
Zaslechli ho prostí pastýři u Betléma.
b)
My. Naslouchat. Zaslechnout. Špicovat uši.
1.
Na zemi slyšíme pláč, nejasnosti a kde co těžkého.
2.
Nebe. Radost. Vykoupení. Předjímka budoucí skutečnosti. Resp.: Poznání reality, kterou v plnosti poznáme v budoucnosti.
11)
Kontrast.
a)
Žádá to víru.
b)
Spatřit na zemi to, co druzí ještě nevidí.
1.
Realita kolem nás může být viděna i jinak než našim umdleným lidským pohledem.
2.
Nebeská vítězná perspektiva.

Postup 2:

1)
Kniha Janova Zjevení. Dlouhý a nelehký postup do kánonu NZ. Jedna z posledních knih v NZ, vedle epištoly Židům.
a)
Prorocká kniha. Nesnadnost porozumění.
b)
Napsáno v pohnutých dobách. Pro pohnuté doby a zvraty světa. Pronásledování. Kolem roku 96. Domicianovo pronásledování v Malé Asii.
c)
Husité. Živé očekávání paruzie. Sekty. Adamité.
d)
Hledání kde čeho, co se jen dá. I dnes. Riziko zcestí, poblouzení.
2)
Prosba o Ducha svatého, aby nám otevřel Písma. Abychom poznali pravdu.
3)
Zjevení 1-3.
a)
Dopisy 7mi sborům. Živé sbory. Prostor malé Asie. Konec 1. Století.
b)
Křesťané: Dobré svědomí před Bohem i před lidmi.
c)
Korespondence mezi místodržícím Pliniem a císařem Trajánem.
1.
Plinius. Místodržící v Malé Asii. Později. Píše císaři Trajanovi dopis. Udání, že někdo je křesťan. Dotaz místodržícího, zda se dotyčný chce zřeknout křesťanství. Pokud ano, je propuštěn. Pokud ne, následuje vězení.
2.
Císař: Schválil jeho postup. Sám však Místodržící nemá křesťany vyhledávat. Na anonymní udání však nemá brát zřetel. Nejsou hodnánašeho osvíceného věku.
4)
Těžká doba.
a)
Osvědčit víru v JK.
b)
Do kapitoly 7: Otevření pečetí.
c)
Co lidi tísnilo. Hlad. Drahota. Války. Násilí. Nemoci. Katastrofy v přírodě.
d)
Dnešní člověk. Podobné tísně a starosti. Problémy. Zadluženost států. Nejsou schopny ani platit úroky. Hlad v mnoha zemích. Sbírají se aspoň dropty v bohatých zemích. Násilí. Únosy. Terorismus. Teror. Ekologické katastrofy. Důsledky války, trosky, morální marasmus, následky. Zničené lesy. Voda, chlor. Vzduch. Nové nemoci, dosud neznámé.
5)
Uprostřed toho stojí křesťan ve své víře.
a)
Je Bůh uprostřed tohoto světa?
b)
Osobní život člověka tváři v tvář dějům světa.
c)
Kniha Zjevení ukazuje, k čemu směřují lidské dějiny.
1.
Základní životní otázky člověka.
2.
Kam a jak zařadit svůj osobní život.
6)
Zjevení: Proniknout za fasádu dějin. Za to, co je vidět.
7)
Pokus (postoj) věřícího člověka.
a)
Pláče, ale doufá.
b)
Zápas víry.
8)
Zjevení. Problematika na zemi je přenesena do nebe.
a)
Bůh má knihu. Poslední vůle. Pečeť.
1.
Kdo má právo otevřít knihu?
2.
Právo dát člověku odpověď. Vysvětlit, k čemu to všecko směřuje.
b)
Vyčerpávající a shrnující odpověď: Nikdo. Ani na nebi, ani na zemi, ani pod zemí. Nikdo není hoden, schopen, nemá právo. Naše lidské odhady jsou jen odhady. Nic víc. I to naše nejlepší není nic víc než nanejvýš odhad.
c)
Dějiny jsou víc než jen sled událostí.
9)
Jan plakal.
a)
Nikdo nenalezen. Nikdo není hoden otevřít knihu. Nikdo nemá právo přístupu k určitým informacím v Boží sféře.
b)
Pláč je výrazem zápasu víry.
c)
Naše obavy, strachy. Jde nám o církev. Naříkáme.
1.
Vypadá to, jako bychom jen mluvili o katastrofických scénářích.
2.
Naše otázky po budoucnosti církve. Zápas. Hledání.
d)
Ne zoufalý pláč. Pláč nad vlastním hříchem a zmatkem světa. Víme o naději, kdo osuší slzy.
10)
Odpověď.
a)
Ne z nitra člověka. Ne z proroka samotného. Od Boha. Z Boží strany.
b)
Viděl jsem. Ne tělesné vidění. Bůh zjevuje něco tomu, kdo pláče nad svou situací. Kdo očekává. Hledající. Ptající se.
c)
Otázka po smyslu dějin a života.
1.
Odpověď: Zvítězil lev z pokolení Judova.
2.
Velikonoční píseň: Nastal nám čas velikonoční.
11)
Vítězství od Boha. Předznačení našeho zápasu.
12)
Očekávání člověka.
a)
Pantokrator. Vládce. Povzbuzující naděje.
b)
Ale současně: Beránek. Obětovaný. Obětoval se. To je ten vítěz.
c)
Dějiny je třeba vidět jakoby zespoda a z roviny utrpení a ochoty k oběti a ke službě a věrnosti JK až do smrti.
d)
Vzájemné povzbuzování. Neodsuzování druhých. Povzbuzování na modlitbách.
13)
Zdeněk Medek: Na slunce a do mrazu. Kniha popisuje věrnost českých tajných evangelíků v době temna.
a)
Výslechy. Skoro všichni: My jsme té víry beránkovy. Prošli zkouškami doby temna. Litomyšlsko.
b)
V pozadí zkušenost Jednoty bratrské. Znak: Beránek s vítězným praporem.
c)
Ideálem v životě (křesťana) není proplout, proklouznout, proklouznout. Vyklouznout. Vyvarovat se nesnází. Hodit je na jiné.
d)
Poslání kř.: Ochota k oběti. Služba. Sebezmaření. Nehledat jen své věci. Odevzdat se cele svému Pánu. Ten se za nás obětoval. Bůh mu dal jméno nad každé jméno. On je hoden otevřít knihu.
e)
Poznámka. Názor kritického lajka 01: Pro JK snad ano. Pro takovou dnešní církev nikoli.
14)
Konec Zjevení 5. Báseň. Chvalozpěv. Tehdejší křesťanská píseň. Potěšení. Naděje. Odpovědnost víry. Píseň vděčnosti. Všude, kde jako křesťané budeme sloužit. Tvořit společenství božího lidu.

Osnova:

1)
Kniha Zjevení.
a)
Těžká kniha pro těžké doby.
b)
7 pečetí. Katastrofy. I dnes.
c)
Křesťan tváři v tvář situaci světa. Ekologie. Válka. Proniknout za fasádu dějin. Zápas víry.
d)
Kniha Zjevení. Dějiny přeneseny do nebe. 7 pečetí. Katastrofy.
e)
Kdo má právo otevřít pečetě.
f)
Poslední vůle. Právo dát poslední odpověď.
g)
Kdo do toho vidí. Do čeho se má vidět. Ne dějiny obecně.
h)
Úděl věřícího člověka. Budoucnost věřících.
1.
Pláč. Jan. My. Nad vlastním hříchem. Nad církví.
2.
Viděl jsem. Ne tělesné vidění. Vhled. Odpovědnost. Zjeveno plačícím, hledajícím. Smysl dějin.
2)
Pantokrator. Beránek obětovaný. Obé spojeno.
a)
Dějiny nutno vidět zdola. Zespoda. Zdůli.
b)
Klíč k dějinám: Oběť. Služba. Láska. Myslí se ovšem na dějiny podle biblického pojetí.
c)
Zdeněk Medek: Na slunce a do mrazu. Výslechy v době temna. My jsme té víry beránkovy.
d)
Smysl života. Ne proplout, proklouznout. Ochota k oběti, službě, sebezapření.
e)
Běžnému člověku v církvi se tyto velké křesťanské ideály fedrované v knize Zjevení jeví (pochopitelně) jako příliš idealistické, mimosvětské a jinosvětské. Právem dnešní posluchač pod kazatelnou upozorní na rozpor mezi deklamovanými slovy nemyslícího papouškujícího kazatele a jeho konkrétním praktickým životem. A přitom ten kazatel může říkat veliké pravdy Boží a Písma.
3)
Poznámka: Často jsme ty křesťanské ideály slyšeli doporučovat.
a)
Myslíme to obvykle na druhé.
b)
V poslední době, v posledních letech, jsme to neslyšeli dost hlasitě připomínat.
1.
Změnila se doba. Pro víru, kvůli víře a pod. Nejsou těžkosti zvenčí.
2.
Podvědomě se bráníme vyhrocování rozporu mezi slovy a realitou života.
4)
Křesťanství. Nehledat jen své věci. Odevzdat se cele svému Pánu. Ne jen slovy. Celý život.
Poznámka: Velká slova. Neměla by se stát frází, jen slovem.
5)
Beránek obětovaný.
a)
Je hoden otevřít knihu.
b)
Křesťan se má obětovat. Stát při druhých. Tvořit společenství církve.
c)
JK. Beránek na Boží pravici. Naděje.
6)
Závěr Zjevení 5. Chvalozpěv. Přijď, Pane Ježíši. Přijď brzo. Radost.

Poznámky:

1)
Dějiny zdola.
a)
Učebnice popisují dějiny Shora.
b)
Pěšák nemá šanci dostat se do učebnic dějepisu.
c)
Historik se hrabe v archivech a hledá slavné a zajímavé postavy.
d)
Medajle a diplomy se nedávají za službu a milosrdenství.
1.
Milosrdný samaritán není oceněn, ale funkcionář, organizátor, vyšší pracovník.
2.
Bůh ale hodnotí jinak. Nadějné pro milosrdné Samaritány. Šance pro obyčejné lidi.
2)
Tržní doba se koncentruje k hodnotám pozemským. Nějaké iluzorní pozdější hodnoty po smrti velmi blednou.
3)
Tržní církev podléhá pokušení příliš akceptovat představy své tržní doby. Proto se např. Velmi vytrácejí důrazy v souvislostech kolem života věčného.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.