Zjevení 3,14-22. Laodicea.

(Kázání Nový zákon -> 27 Zjevení Janovo)Advent.

Text:

20
Hle, stojím přede dveřmi a tluču; zaslechne-li kdo můj hlas a otevře mi, vejdu k němu a budu s ním večeřet a on se mnou.
21
Kdo zvítězí, tomu dám usednout se mnou na trůn, tak jako já jsem zvítězil a usedl s Otcem na jeho trůn.

Čtení:

Lukáš °19,1-10. Zacheus.
Zjevení 3,14-22:
14
Andělu církve v Laodikeji piš: Toto praví ten, jehož jméno jest Amen, svědek věrný a pravý, počátek stvoření Božího:
15
"Vím o tvých skutcích; nejsi studený ani horký. Kéž bys byl studený anebo horký!
16
Ale že jsi vlažný, a nejsi horký ani studený, nesnesu tě v ústech.
17
Vždyť říkáš: Jsem bohat, mám všecko a nic už nepotřebuji! A nevíš, že jsi ubohý, bědný a nuzný, slepý a nahý.
18
Radím ti, abys u mne nakoupil zlata ohněm přečištěného, a tak zbohatl; a bílý šat, aby ses oblékl a nebylo vidět tvou nahotu; a mast k potření očí, abys prohlédl.
19
Já kárám a trestám ty, které miluji; vzpamatuj se tedy a čiň pokání.
20
Hle, stojím přede dveřmi a tluču; zaslechne-li kdo můj hlas a otevře mi, vejdu k němu a budu s ním večeřet a on se mnou.
21
Kdo zvítězí, tomu dám usednout se mnou na trůn, tak jako já jsem zvítězil a usedl s Otcem na jeho trůn.
22
Kdo má uši, slyš, co Duch praví církvím.

Písně:

Zvedněte brány srdce svého.

Postup 1:

1)
Příchod JK.
a)
Nejde o dávnou minulost.
b)
JK chce přijít k nám do naší přítomnosti.
c)
Dotýká se to člověka osobně.
2)
Když někdo uslyší můj hlas, vejdu k němu.
a)
Podmiňovací způsob.
b)
Ne každý asi uslyší.
c)
Ne každý chce uslyšet a slyšet.
3)
Proč lidé neslyší JK.
a)
Člověk je hluchý.
b)
Když člověk spí.
c)
Přeslechneme. Slyšíme mnoho jiných věcí.
d)
Nechceme slyšet. Zacpeme si uši.
4)
Duchovní hluchota.
a)
Bůh chce, aby lidé byli spaseni. Aby uslyšeli. Aby přijali pravdu.
b)
Hřích způsobuje duchovní hluchotu.
c)
Rozpor slov a činů.
1.
Život nepotvrzuje to, co říkáme.
2.
Doklad, že nesprávně slyšíme.
d)
Zodpovědnost za slyšení a uslyšení.
1.
Farář.
2.
Člověk sám. Zkoumat, zda dobře slyšíme.
5)
Tvrdý spánek.
a)
Z únavy.
b)
Pohodlí. Bezstarostnost.
c)
Nejlépe se spí po dobrém jídle.
d)
Bohatý jsem. Zbohatl jsem. Nikoho nepotřebuji.
1.
Člověk si stačí sám.
2.
Sbor si stačí sám.
3.
Církev si stačí sama.
e)
Úraz. Ve spánku. I duchovní úraz při duchovním spánku. Šofér. Řídíme svůj život. Šoférujeme.
6)
Naše uši, mysl, smysly.
a)
Zaměstnanost jinými hlasy, zvuky. Rytmus diskoték. Televizní seriály. Spousta zpráv a informací. Starosti o život. Zázrak, když někdo ještě zaslechne JK.
b)
Zacheus. Změnil se. Zaslechl. Dnes stalo se spasení tomuto domu. JK mění člověka. Ze starého člověka se stává nový.
7)
Večeře s JK.
a)
Zacheus.
b)
Učedníci. Pustili Jk k sobě.
c)
Podobenství: Pozvaní na večeři.
d)
Událost pozvání. Čest. Vyznamenání. Někdo významný nás zve. JK rozdává pozvánku.
8)
Velká rozhodnutí se nedělají na plenární schůzi.
a)
Tam se to jen odhlasuje.
b)
Malá místnost. Bokem. Malá skupina.
c)
Rozhodnutí pro JK: v pokojíku srdce. Svěřit klíče svého srdce JK.

Postup 2:

1)
Laodicea.
a)
Bohatý sbor. Klid. Žádné pronásledování.
b)
Bohaté město. Východní středomoří.
c)
Bohatství někdy zabrání plně spolehnout na JK.
1.
Vlažnost ve víře. Neurčitost. Nepřesvědčivost.
2.
Náznak: nazí před Bohem. Adam a Eva v ráji. Poznali nahotu.
d)
Napomenutí. Vzpamatuj se. Čiň pokání.
2)
Advent.
a)
Revize naší víry. Kořeny víry. Hledat je. Vracet se k nim.
b)
Očekávání obnovy. Sebeobnova.
c)
Co chybělo sboru v Laodiceji: Důvěrnější vztah k PJK.
3)
Víc spoléhat na moc JK.
a)
Opravdovost víry. Duchovní vřelost a horlivost.
b)
Nejsi studený ani horký. Buď a nebo. Ne vlažný. Být studený nebo horký, ale nikoliv vlažný.
c)
Zbohatlicky motivované myšlení. V každé době se projevuje u zbohatlíků.
d)
Názor pochybných vykladačů: Lepší je být vlažným křesťanem než studeným.
e)
Poznámka: Kladné: Studený a horký. Horké prameny. Osvěžující studená voda. Vlažnost: Rozmělněnost léčivé horké vody. Příklad z daného prostředí Laodiceje.
4)
Zlatá střední cesta.
a)
Názor: Nic se nemá přehánět.
b)
Změna ve vztahu k JK se ale má udělat cele.
1.
Víra prý je jen pro společenství sboru.
2.
Nebezpečí vždy: Duchovní polovičatost.
3.
Pro všechny křesťany Permanentní riziko.
c)
Poklid církve. Relativní zajištěnost. Taková církev ztrácí na přesvědčivosti. Zvlažnění. Ztrácí se duchovní zápal. O nic se nezápasí.
5)
Stojím u dveří a tluku.
a)
Je to stále a vždy poučné znovu slyšet s Laodicenskými.
b)
Inkarnace. Bůh k nám přišel. Iniciativa je na Boží straně. Ne vy jste vyvolili mne. Já jsem vyvolil vás.
c)
Tehdejší dveře neměly zvonek, muselo se klepat. Klika byla jen zevnitř. Muselo se pustit.
d)
Dnes: Nutno odemknout.
1.
Iniciativa na Boží straně.
2.
My. Musíme dveře svého srdce otevřít. JK se nevlamuje, nevnucuje, nevtírá. Není násilník.
e)
Nabídka pomoci.
1.
Pustit Jk do svého života, do svého srdce.
2.
Nabídka. Obnova společenství s JK.
f)
Ovce znají hlas pastýře.
1.
Pokud ovce nepoznají pastýře, asi to nejsou ovce nebo jsou hodně zatoulané.
2.
Koho známe, tomu otevřeme. Nebojíme se ho. Otevřít dveře JK o letošních vánocích.
6)
JK nepřichází jako vlastník.
a)
Sice přichází do svého vlastního.
b)
Patříme mu.
c)
Vlastník přijde, zatluče, sluhové běží otevřít.
1.
Lukáš 12. Pán se vrací. Zhurta. Poroučí. Chová se jako pán.
2.
Jakub. Soudce stojí přede dveřmi. Přísný. Neúplatný.
7)
Text. Přítel. Mluví tiše, ale naléhavě. Tluče, ale nerozbíjí dveře. Slyšitelně. Hlas milého z Písně Šalomounovy. Přichází s láskou. Tluče. Čeká. Nebuší. Může jít dál. Dovnitř nebo jinam.
8)
Večeře.
a)
Zacheus. JK: Pojď dolů, dnes zůstanu u tebe. Na večeři.
b)
PJK se pozval k Zacheovi. Zve se i k nám.
c)
Čest pro nás. Přijmout vzácnou návštěvu.
d)
Večeře JK. Na jeho účet. On to platí. VP.
e)
Co JK dal. Smrt. Vzkříšení. Zaplatil za nás účet. Velká cena. Dal svůj život. Platí svým životem.
9)
Naše záchrana. Jediná podmínka: Otevřít dveře srdce. Netrčet ve svém soukromí. To se dřív nebo později stane zoufalstvím.
10)
Kdo zvítězí.
a)
Správné pochopení a prožití života.
b)
Společenství s JK.
c)
Odměna.
1.
Sedět s Jk na trůnu.
2.
Triumf věrných. Podíl na vládě JK.
11)
Otevřenost srdce i letos o vánocích.

Poznámky:

1)
Klepání na dveře. Tehdy nebyly zvonky.
2)
Respektovat a akceptovat mnohou starověkou symboliku. Např.: Sezení na trůnu.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.