Advent. Nový rok. Květná neděle.
Zjevení 3,7-13.
7
Andělu církve ve Filadelfii piš: Toto prohlašuje ten Svatý a Pravý, který má klíč Davidův; když on otvírá, nikdo nezavře, a když on zavírá, nikdo neotevře:
8
"Vím o tvých skutcích. Hle, otevřel jsem před tebou dveře, a nikdo je nemůže zavřít. Neboť ačkoli máš nepatrnou moc, zachoval jsi mé slovo a mé jméno jsi nezapřel.
9
Hle, dávám do tvých rukou ty, kdo jsou ze synagógy satanovy; říkají si židé, a nejsou, ale lžou. Hle, způsobím, že přijdou a padnou ti k nohám; a poznají, že já jsem si tě zamiloval.
10
Protože jsi zachoval mé slovo a vytrval, zachovám tě i já v hodině zkoušky, která přijde na celý svět a prověří obyvatele země.
11
Přijdu brzy; drž se toho, co máš, aby tě nikdo nepřipravil o vavřín vítěze.
12
Kdo zvítězí, toho učiním sloupem v chrámě svého Boha a chrám již neopustí; napíšu na něj jméno svého Boha a jméno jeho města, nového Jeruzaléma který sestupuje z nebe od mého Boha, i jméno své nové.
13
Kdo má uši, slyš, co Duch praví církvím."
Izaiáš 22,15-23. Žalm 99,1-12.
Podle textu.
1)
Skopus: Přítomná plná budoucnost.
2)
Sbory v Malé Asii.
a)
Prošly pronásledováním.
b)
Ne davy či masy lidí. Hloučky.
c)
Unavení. Pronásledování poznamená. Soužení. Tápání.
d)
Společenství bezvýznamných.
e)
Vojevůdce by už dávno zavelel: Vyvěsit bílou vlajku.
1.
Dezertéři i mezi křesťany.
2.
Mnozí nevytrvali. Neobstáli.
f)
Křesťané však nepřestávají bojovat. Dojem lidí kolem: Zbytečnost. Bláhovost.
g)
Svět. Budoucnost se zdá být odvoditelná pouze z toho, co vidíme. Moc Říma. Legie. Ekonomická situace. Kvalita kádrů. Reality platící ve světě. Vposledu jsou v pozadí peníze.
3)
Křesťanská církev vidí rozdíl: Co je a co bude.
a)
Nestaví na moci, na majetku, na vlastní dokonalosti.
b)
Výhled k JK. Dal svůj život na vykoupení za mnohé.
c)
Přítomnost sice nestojí za moc. Nepodléhat ale depresím.
4)
Spojení s JK. Boj. Mařit skutky ďábla.
5)
Advent. Příprava budoucnosti. Připomínka věrnosti. Pobídka k osobní statečnosti.
6)
Chválení sboru ve Filadelfii.
a)
Ne za hloubku nebo intenzitu jejich náboženských prožitků.
b)
Pochvala: Zachovali slovo JK. Nezapřeli jeho jméno. Obstáli ve zkoušce.
c)
Gesta lze napodobit.
1.
Okázalé projevy mohou snadno zklouznout v pokrytectví.
2.
Upozorňují víc na toho, kdo je koná než na toho, kdo má být slaven.
7)
Úkol církve: Zachovat SB a nezapřít jméno JK.
a)
Co to znamená. Dát v šanc sám sebe.
1.
Svázat se s JK.
2.
S ním stojíme a padáme.
3.
Ochota zmenšit se, aby JK mohl růst.
4.
Odvaha k takové životní orientaci.
b)
Různé v konkrétní době a situaci.
8)
Povzbuzení k odvaze.
a)
Konstatováno: JK ví o našich skutcích. Není mu nic utajeno, co konáme. Obětavost. JK na to nezapomíná. Nepřehlédne to.
b)
JK má klíč Davidův. Realita víry. Boží moc.
c)
Úběžník. Obětující se JK. Cílí do něho dějiny.
d)
JK otevírá a zavírá. Kdo vytrvá, nezabouchne mu dveře KB žádná moc.
9)
Židé.
a)
Říkají si tak.
1.
Lžou.
2.
Odpor vůči křesťanům.
3.
Snad navrátilci k židovství.
4.
Snad šifra pro všechny nepřátele.
b)
Budou podmaněni od JK. Poznají pravdu JK. Sami přijdou do církve.
10)
Hodina zkoušky ve světě.
a)
Prověření obyvatel.
1.
Není to krach Boží lásky.
2.
JK drží ty, kdo o to stojí.
3.
Zemská přitažlivost. Drží každého, ať chce nebo nechce.
b)
Odlišit. Kdo se jen veze a volá: Pane, Pane.
1.
Ve skutečnosti sleduje své sobecké zájmy.
2.
Zkouška vyjeví, kdo je sloup a kdo vydrží.
3.
Bůh si nás testuje, ověřuje. Zda myslíme svá slova vážně. Když nás to něco stojí.
11)
Nepatrná moc.
a)
Před zprávou o zkoušce.
b)
Pocit: Není to nejvhodnější způsob povzbuzování.
c)
Psycholog by to obrátil naruby: Máte obrovskou moc. Důvěřujte si.
d)
Ta nepatrná moc stačí.
e)
Zralá víra. Nevzhlíží k sobě.
1.
Narcismus. Vidí svůj obraz ve studánce. Kochá se z toho. Velmi nezralá víra. Domněle zralá víra.
2.
Zralá víra ví o svých slabostech a křehkostech. Lze doufat v pomoc JK. 2 Korintským: Když jsem sláb, tehdy jsem silný.
12)
Sbor ve Filadelfii nezapřel.
a)
Nemusí se bát zkoušky. Držet, co už získal. SB. Ne berličky psychologie, světa. Bez slova JK nepomohou žádné berličky. Bez SB přijdeme o všechno. Na zemi i na nebi.
b)
Poznámka: Na zemi: myslí se v církvi. Jako církev. Ze společenství církve pak zůstane jen spolek.
13)
Naděje pro budoucnost. Jen s JK. Není jiné cesty.
1)
Nový rok. Už několik hodin.
a)
Dozněly a dozářily petardy a rachejtle.
1.
Většina lidí kolem nás ještě spí nebo se tupě probírá.
2.
Halasné loučení se starým rokem. Únava z tohoto loučení. Zmožení vítáním nového roku.
3.
Některé bude po probuzení bolet pořádně hlava.
b)
Nepokojný tok času. Předěl pro lidi.
1.
Vesmír zůstává prakticky beze změny jako dřív.
2.
My. Vystavěli jsme si pomyslné dveře od starého do nového roku. Zavírá se minulost. Otevírá se nové.
3.
Loňský rok. Jeho cena. Otázky.
2)
Co jsme udělali pro sebe, pro druhé, pro JK a jeho církev., pro sbor.
a)
Láska. Laskavost. Solidarita.
b)
Co jsme zanedbali, propásli, opomněli, odbyli, zkazili.
c)
Tíseň. Jednou se dveře zavřou docela. A natrvalo.
3)
Nový další rok.
a)
Není možnost nápravy ve všem. Minulost je už hotová, uzavřená.
b)
Lítost. Otevřené dveře se nám mohou přibouchnout. Před nosem. Doslova i do písmene.
c)
Otázka: Co čekat od nového roku.
4)
Text. Nadějné. Ne strach a tíseň.
a)
Bůh nán otevřel dveře. KB. Radost vánoc. Nikdo je nezavře.
b)
JK: Já jsem dveře ovcí. JK má poslední slovo nad námi.
5)
Nový rok.
a)
Příležitost pro nás.
b)
Dveře otevřené do každodenních příležitostí.
c)
Vážit si každého dne.
1.
Přidaná chvíle života.
2.
Hospodin dokoná za mne.
3.
Naděje. Otevřené možnosti.
d)
Nenechat se zotročit. Práce. Věci. Peníze. Lidé.
6)
Otevřené dveře.
a)
Symbol naděje.
b)
Otevřená cesta do nebe.
c)
Protest proti uzavřenosti našich srdcí.
1.
Otevřené dveře: Do našich srdcí. Do srdcí druhých. Do kostela.
2.
Strasti a nepokoje bližních. KB. Radost. Cesta ke spáse a k plnému životu.
1)
Symbolika dveří je velmi široká. Např.: Pancéřové dveře. Některé dveře lze prokopnout. Jiné rozbít. Uzamčené dveře. Otevřené, pootevřené dveře. Plus mnohé další možnosti.
2)
Kámen hrobu. Definitivně uzavřené dveře.