Jakub 5.
1
A nyní, vy boháči, plačte a naříkejte nad pohromami, které na vás přicházejí.
2
Vaše bohatství shnilo, vaše šatstvo je moly rozežráno,
3
Vaše zlato a stříbro zrezavělo, a ten rez bude svědčit proti vám a stráví vaše tělo jako oheň. Nashromáždili jste si poklady - pro konec dnů!
4
Hle, mzda dělníků, kteří žali vaše pole, a vy jste jim ji upřeli, volá do nebes, a křik ženců pronikl ke sluchu Hospodina zástupů.
5
Žili jste rozmařile a hýřili jste na zemi, vykrmili jste se pro den porážky!
6
Odsoudili jste a zahubili jste spravedlivého; a on se proti vám nestaví.
7
Buďte tedy, trpěliví, bratři, až do příchodu Páně. Pohleďte, jak rolník čeká trpělivě na drahocennou úrodu země, dokud se nedočká podzimního i jarního deště.
8
I vy tedy trpělivě čekejte, posilněte svá srdce, vždyť příchod Páně je blízko.
9
Nestěžujte si jeden na druhého, bratři, abyste nebyli odsouzeni. Hle, soudce stojí přede dveřmi!
10
Za příklad trpělivosti v utrpení si, bratři, vezměte proroky, kteří mluvili ve jménu Páně.
11
Hle, 'blahoslavíme ty, kteří vytrvali'. Slyšeli jste o vytrvalosti Jobově a víte, k čemu ho Pán nakonec přivedl. Vždyť 'Pán je plný soucitu a slitování'.
12
Především nepřísahejte, bratři moji, ani při nebi ani při zemi ani při ničem jiném. Vaše 'ano' ať je vždy 'ano' a 'ne' ať je 'ne', abyste nepropadli soudu.
13
Vede se někomu z vás zle? Ať se modlí! Je někdo dobré mysli? Ať zpívá Pánu!
14
Je někdo z vás nemocen? Ať zavolá starší církve, ti ať se nad ním modlí a potírají ho olejem ve jménu Páně.
15
Modlitba víry zachrání nemocného, Pán jej pozdvihne, a dopustil-li se hříchů, bude mu odpuštěno.
16
Vyznávejte hříchy jeden druhému a modlete se jeden za druhého, abyste byli uzdraveni. Velkou moc má vroucí modlitba spravedlivého.
17
Eliáš byl člověk jako my, a když se naléhavě modlil, aby nepršelo, nezapršelo v zemi po tři roky a šest měsíců.
18
A opět se modlil, a nebe dalo déšť a země přinesla úrodu.
19
Bratři moji, zbloudí-li kdo od pravdy a druhý ho přivede nazpět,
20
Vězte, že ten, kdo odvrátí hříšníka od bludné cesty, zachrání jeho duši od smrti a přikryje množství hříchů.
1)
Rolník. Pracuje pořád. Různé druhy práce po celý rok. Příprava. Výhled dopředu. Plánování.
2)
Blud. Bloudění. Nejednat podle SB je blud. Největší blud. Největší kacířství.
3)
Nepřísahat.
a)
Pravdivost našich běžných a obyčejných slov by měla být samozřejmostí.
b)
Přísaha: Náznak, jindy to nemusí být pravda.
4)
Nemoc. Správná interpretace.
a)
Zavolat v každém případě doktora. Návštěva.
b)
Další povzbuzující a potěšující návštěvy. Jiná forma návštěv.
5)
Realita dnešní doby ve vztahu k návštěvám v nemoci.
a)
Samozřejmostí je na prvém místě lékařská pomoc.
b)
Zvláště v krátkodobém marodování některé návštěvy otravují a zatěžují.
1.
Zvýšená námaha v souvislosti s přijetím návštěvy. Např. Hoštění.
2.
Riziko nevhodného rozšiřování řečí do okolí.
c)
Moderní doba má telefon, mobil a internet. I touto cestou (těmito cestami) lze projevit či vyjádřit zájem o maroda.
d)
07. Nemocniční kaplani. Výhledově se budou zavádět do nemocničního personálu v některých nemocnicích, které budou aspirovat na úroveň nemocnic EU.
1.
Lze předpokládat a odhadovat: Lidé nevěřící a mimo církev si nemocničního faráře pozvou jenom ve vyjímečném případě.
2.
Věřící člověk by raději hovořil se svým sborovým farářem, se kterým se zná a se kterým nemusí teprve hledat navazovací kontakt v rozhovoru. Ubude značný čas ve vzájemném oťukávání.
3.
Podle sčítání lidu 01 se k nějaké církvi přihlásila asi třetina obyvatelstva. Tento počet se rok od roku zmenšuje.
e)
Je rostoucí počet členů církve, u kterých se vnitřní distance vůči církvi projevuje mimo jiné i v nezájmu o návštěvu faráře v nemoci.
f)
Faráři se setkávají ve stále větší míře se sekularizačním posunem.
1.
Klesá zájem o soukromé (individuální) vysluhování sv. VP v nemoci a ve stáří.
2.
Klesá zájem o to, aby se farář s nemocným nebo u něho modlil. V mnoha případech (ve stále větším počtu případů) se jedná o značně formální záležitost. Modlení se u faráře totiž předpokládá. Farář to má totiž tak říkajíc v náplni své práce při návštěvě nemocného.
3.
Roste zájem o to, aby k nemocnému přišel člověk, který mu věnuje chvíli času a docela prostě a lidsky s ním pohovoří. Tuto funkci mohou faráři (sboroví i nemocniční) dobře zastávat mimo jiné proto, že mají čas, že se jedná o náplň jejich práce a že k tomu mají relativně dobré školení a většinou i bohaté pastorační a životní zkušenosti. Jedná se o zájem nemocných i jejich blízkých.
g)
Návštěvy presbyterů (starších sboru) u nemocných se dnes nepředpokládají.
1.
Aspoň ne na oficielní rovině.
2.
Jednak o takové návštěvy není zájem u nemocných a u jejich blízkých, jednak o takovou aktivitu nemají zájem presbyteři.
3.
Velmi řídce se vyskytující (spíše v dřívější minulosti) případy oficielní návštěvy presbyterů u nemocného se obešly (až na několik málo výjimek) bez mazání olejem.
h)
Zvláště při těžkých nebo komplikovaných nemocech je na místě, aby se farář o své návštěvě předem domluvil s příbuznými nebo s ošetřujícím lékařem.
i)
Návštěvy faráře nebo církevníků by měly vážně zvážit dávnou Jakubovu radu: Mazání olejem.
1.
Velká obezřetnost se musí uplatňovat a projevovat i v oblasti vyznávání a odpouštění hříchů. Zde je na místě, aby se evangelíci poučili u katolíků, kde je zpovědní praxe podrobně propracována.
2.
Evangeličtí faráři se většinou poučují pouze a jen u psychologů. To je správné a na místě. Ale je dobré ve vztahu ke složitostem pacientových pocitů vědět co nejvíce a z různých stran.
6)
Faktory při uzdravování.
a)
Lékař léčí.
b)
PB uzdravuje.
c)
Podstatnou, významnou, nepřehlédnutelnou a nepominutelnou roli hraje celkové (psychologické, vztahové, sociologické, materielní a další) zázemí pacienta.