Jakub 5,7-8.

(Kázání Nový zákon -> 20 Jakub)Advent.

Text:

7
Buďte tedy trpěliví, bratři, až do příchodu Páně. Pohleďte, jak rolník čeká trpělivě na drahocennou úrodu země, dokud se nedočká podzimního i jarního deště.
8
I vy tedy trpělivě čekejte. Posilněte svá srdce. Vždyť příchod Páně je blízko.

Čtení:

Izaiáš 64,1-7. Matouš 25,1-13.
Jakub 5.
1
A nyní, vy boháči, plačte a naříkejte nad pohromami, které na vás přicházejí.
2
Vaše bohatství shnilo, vaše šatstvo je moly rozežráno,
3
Vaše zlato a stříbro zrezavělo, a ten rez bude svědčit proti vám a stráví vaše tělo jako oheň. Nashromáždili jste si poklady - pro konec dnů!
4
Hle, mzda dělníků, kteří žali vaše pole, a vy jste jim ji upřeli, volá do nebes, a křik ženců pronikl ke sluchu Hospodina zástupů.
5
Žili jste rozmařile a hýřili jste na zemi, vykrmili jste se pro den porážky!
6
Odsoudili jste a zahubili jste spravedlivého; a on se proti vám nestaví.
7
Buďte tedy, trpěliví, bratři, až do příchodu Páně. Pohleďte, jak rolník čeká trpělivě na drahocennou úrodu země, dokud se nedočká podzimního i jarního deště.
8
I vy tedy trpělivě čekejte, posilněte svá srdce, vždyť příchod Páně je blízko.
9
Nestěžujte si jeden na druhého, bratři, abyste nebyli odsouzeni. Hle, soudce stojí přede dveřmi!
10
Za příklad trpělivosti v utrpení si, bratři, vezměte proroky, kteří mluvili ve jménu Páně.
11
Hle, 'blahoslavíme ty, kteří vytrvali'. Slyšeli jste o vytrvalosti Jobově a víte, k čemu ho Pán nakonec přivedl. Vždyť 'Pán je plný soucitu a slitování'.
12
Především nepřísahejte, bratři moji, ani při nebi ani při zemi ani při ničem jiném. Vaše 'ano' ať je vždy 'ano' a 'ne' ať je 'ne', abyste nepropadli soudu.
13
Vede se někomu z vás zle? Ať se modlí! Je někdo dobré mysli? Ať zpívá Pánu!
14
Je někdo z vás nemocen? Ať zavolá starší církve, ti ať se nad ním modlí a potírají ho olejem ve jménu Páně.
15
Modlitba víry zachrání nemocného, Pán jej pozdvihne, a dopustil-li se hříchů, bude mu odpuštěno.
16
Vyznávejte hříchy jeden druhému a modlete se jeden za druhého, abyste byli uzdraveni. Velkou moc má vroucí modlitba spravedlivého.
17
Eliáš byl člověk jako my, a když se naléhavě modlil, aby nepršelo, nezapršelo v zemi po tři roky a šest měsíců.
18
A opět se modlil, a nebe dalo déšť a země přinesla úrodu.
19
Bratři moji, zbloudí-li kdo od pravdy a druhý ho přivede nazpět,
20
Vězte, že ten, kdo odvrátí hříšníka od bludné cesty, zachrání jeho duši od smrti a přikryje množství hříchů.

Verše:

Žalm 1. Ovoce časem svým.

Postup:

1)
Blízkost příchodu JK.
a)
Naléhavost.
b)
Aktuální v každé době a pro každého jednotlivého člověka.
2)
JK tu není. Čekání.
3)
2 tisíce let dějin církve. JK je současně zde na zemi a současně na nebi. Zde. Zkrytá podoba. Duch svatý působí.
4)
Jak nás JK zastihne. Jak na něj spoléháme. V tom se odráží náš vztah k němu. Zda ho bereme vážně. Zda ho posloucháme.
5)
Trpělivost. Dlouhý dech. Vytrvalost. Něco strpět i vytrpět.
6)
Rolník.
a)
Vyhlíží úrodu.
b)
Čeká na déšť. Podzim. Jaro.
c)
Úroda. Ne výsledek jeho trpělivosti.
d)
Pracoval. Přičinil se. Oral. Sel. Vzrůst: Boží milost.
7)
Trpělivost.
a)
Ne složit ruce v klín.
b)
Jiná práce při čekání. Budování budov. Louky. Dobytek. Rolník má pořád co dělat.
c)
Boží dar nezmenšuje naše povinnosti.
d)
Naopak. K námaze musí přistoupit navíc ještě trpělivost.
e)
Příklad. Setí. SB. Děti. Konfirmandi. Mládež. Někdy nevidíme výsledek po léta a desetiletí. Nemůže ale vyrůst něco, co nebylo zaseto. Zaseto, vloženo do dětí.
8)
Opak trpělivosti.
a)
Netrpělivost. Zbrklost.
b)
Únava. Otrávenost.
c)
Zklamání z lidské euforie. Konec nadšenectví z člověka. Smutek. Rezignace. Smrtelný hřích. Člověk to na sebe nechá dolehnout. Nechá se tím deptat. Deptající a dopadající nápory života. Člověk jim přizná poslední platnost. Ztráta výhledu k Boží budoucnosti.
9)
Má cenu se o něco snažit? Pohled na církev, sbor. Úbytek. Řídnoucí řady. Chátrající církev.
a)
Ponorková nemoc zůstávajících.
b)
Větší nápor na zůstávající. Práce. Čas. Peníze.
c)
Nepochopení mnohých. Lhostejnost.
d)
Náboženský trh. Sekty. Urvat z církve pro sebe. Co se dá. Ber, kde ber. Neekumenický přístup.
e)
Vnitřní slabost církve.
1.
Malá vyznavačskost.
2.
Malá ochota mnohých něco udělat.
3.
Upřímná snaha, ale bezradnost mnohých.
4.
Tradiční mašinerie církevní instituce neumožňuje mnohou pozitivní iniciativu k reformním snahám. Minimálně působí na lidi jako stísňující balvan: Nejde to. Neumíme to. Nemá to cenu. Je to stejně zbytečné. Hlavně se soustřeďujme na peníze, pro sebe a pro církev. Falešná (jednostranná) představa záchrany (sebe i církve).
10)
Jakub.
a)
Nebudovat ráj na zemi. Kdykoliv to lidé zkoušeli, podařilo se jim vytvořit peklo.
b)
Trpělivé čekání na Boží budoucnost. Boží zásah. Co udělá Bůh.
c)
Zatím trpělivě čekat. Aktivně čekat. Pracovat. Ne složit ruce v klín.
11)
Cíl:
a)
Ne výsledek našich tužeb.
b)
Co udělá Bůh. JK např. Dá sílu, odvahu, rozvahu, moudrost rozpoznání a pod.
c)
Déšť. To není dílo rolníka. Bez deště je práce rolníka marná.
d)
To nejdůležitější přijde jako dar. Dar doslova shůry.
12)
Posilněte svá srdce.
a)
Vyhostit z nich malomyslnost.
b)
Pocit bezmoci, beznaděje.
c)
Vzhůru srdce. Dát se znovu posílit v únavě.
13)
Příklad ze života. Co na nás doléhá. Deptá nás leccos. Mnoho věcí na nás dopadá. Každodenní nápory života. Stereotyp. Všednost, každodennost. Něco mimořádného, neočekávaného. Věk. Nemoc. Něco nevyjde. Děti. Smrt blízkých. Finanční potíže. Nezaměstnanost. Nesnadno se hledá práce.
14)
Chyba církve.
a)
Mluvívá se o pocitech. Např. Pocit únavy. Pocit, že nás něco deptá, sráží.
b)
Jde o omyl. Nejde jen o pocit. Realita únavy, deptání, srážení.
c)
Nepodceňovat různé krupobití života. Nesnižovat to ani u druhých.
15)
Rolník musí počítat se vším.
a)
I s krupobitím. Neočekávanosti.
b)
Rozumné rezervy. Dostatečné zásoby. Matouš 25,1-13. Rozumné družičky mají v záloze připravený olej.
16)
Rizika pro člověka. V každém věku.
a)
Mládí. Netrpělivost. Síla. Uchopit. Urvat, zarvat. Mnohdy zůstanou trosky v důsledku netrpělivé nerozvážnosti. Neuvážlivá zbrklost. Nevyužití síly a schopností mládí správným směrem.
b)
Stáří. Únava. Ochablost. Resignace. Pokušení.
17)
Podoba příchodu Pána.
a)
Neumíme si to představit. Nestydět se přiznat si to. V bibli máme náznaky, jak bude příchod Pána vypadat.
b)
Parusie. Druhý příchod JK. Větší a slavnější, než si to vůbec dovedeme představit.
c)
Blízko.
1.
Naléhavá blízkost.
2.
Blízkost JK zde na zemi, v našem životě.
3.
Blízkost druhého příchodu JK. Nejpozději s koncem našeho života. To přijde JK pro nás. Už nebudeme mít šanci na svém životě cokoliv měnit nebo změnit.
18)
Až do příchodu Páně. Ukončená námaha a břímě trpělivosti. Prakticky: čas až do naší smrti. Pak: Tváři v tvář Pánu. Po smrti už nemůžeme nic změnit na svém životě.

Poznámky:

1)
Trpělivost na základě předchozí aktivity.
a)
Rolník pracoval. Oral. Sel. Přemýšlel. Budoval stáje. Chov dobytka. Nákup nářadí.
b)
Čekání. Ne složené ruce v klín. Jiná práce. Rolník má pořád co dělat.
c)
10 družiček. Příprava. Obléci se. Vlasy. Upravit se. Voňavky. Lampy, vyčistit. Zásoba oleje. Promýšlet, co je třeba udělat.
2)
Rolník. Pokud by byl netrpělivý. Nepomůže mu to. Na věci se nic nemění. Časem svým vyroste bylina, klas, zrno. Svou netrpělivostí si rolník naopak škodí. Působí to na nervy.
3)
Křesťanská výzva k trpělivosti. Pomoc. Ne zátěž.
a)
Církev a sbor. Dojem úbytku.
b)
Rodina. Děti. Někdy to nevyjde, jak bychom si přáli.
c)
Rolník. Trpělivost po dobré předchozí práci. Příprava na trpělivost. Zasel, čeká na úrodu.
d)
Růst. Něco se děje. I když to člověk moc nepozoruje. Zdá se mu to být pomalé.
e)
Trpělivost souvisí s nadějí. Mít naději: pomoc pro trpělivost.
4)
Nemůže vyrůst nezaseté. Rafinovaní lenoši v Božích věcech. Zdánlivá zbožná formulace: Bude-li PB chtít, vzbudí si i z kamení věřící lidi. Je to samozřejmě v Boží moci. Nezbavuje nás to však povinnosti pracovat na Boží vinici.
Opracovávat kameny pro Boží stavbu. Falešné pojetí: Není třeba vychovávat děti k víře. PB si je jednou přece sám přivede k sobě.
5)
Únava. Ne vždy vina člověka.
a)
Pohled druhého zvenčí. Nezná situaci. Neumí se vžít do situace. Náchylný lehce odhodit to, co trápí druhého. Neochota brát vážně problémy druhého.
b)
Nejde jen o nějaký pocit únavy.
1.
Skutečnost. Realita. Realitu únavy nelze odhodit (odpinknout) lehkým či lehkovážným nebo lehkomyslným mávnutím ruky.
2.
Moderní pocitologie. Církev mnohdy zlehčuje realitu života řečmi jen o pocitech. Přehlíží s dávkou lehkosti (leckdy přímo i lehkomyslnosti) realitu, vážnost života.
6)
Rolník. Pracuje na svém. Vlastně na Boží roli. Má pracovat jako na svém. Konečná, cílová odměna. Je natolik zajímavá (atraktivní), že lze pracovat jako na svém.
a)
Neplatí: Sklízí, kde nesel. Sbírá, kde nerozsypal.
b)
Vlci hltaví okusují církev. Berou z cizího. I v rouše beránčím.
c)
Ďábel jako lev řvoucí hledá, koho by sežral.
d)
Rolník musí vynaložit víc energie na ochranu svého pole a stáda. I to patří k jeho pracovním povinnostem v období trpělivého čekání na úrodu.
e)
Odolávat falešnému učení. Neurvalost. Nekalá soutěž. Konkurence na náboženském trhu.
f)
I to vše patří k náporům života na rolníka na Boží roli. Sekty. Různá náboženská hnutí, která lehce chtějí získat svou členskou základnu přetažením odjinud.
7)
Závěr.
a)
Trpělivě čekat a vyhlížet. Co Bůh slíbil dát.
b)
Ze své strany dělat a udělat všechno, co máme a můžeme. Rolník také nezahálí.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.