Epištola Jakubova.
a)
Praktický křesťanský život.
b)
Rady pro křesťanský život v praxi ve světě, ve sboru, v osobním životě.
c)
Pravá víra má vždy praktické důsledky pro život. Roste ze života a osvědčuje se v něm.
d)
Rizika pravé víry. Žádá to nasazení života.
e)
Poznámka: Velká slova padající na hlavy posluchačů s kazatelny se většinou od těchto naslouchajících hlav odrážejí. Jenže nedoletí zpátky ke kazateli, aby si tento velkoústý kazatel uvědomil mnohé předisponování výkladových akcentů.
Bible. Praktická kniha. Pro život. SB nevede do abstraktních výšin. Ani jen do našich pocitů. Ale do syrovosti světa. Jakub tento důraz vyostřuje.
Praktické křesťanství.
Domnívá-li se kdo, že je zbožný.
Klame sám sebe.
Konkrétní příklady skutků víry a zbožnosti.
a)
Jazyk.
1.
Držet ho na uzdě. JK: Z každého slova marného bude člověk vydávat počet. Bude to muset vysvětlovat, dát vyúčtování, bude za to posuzován, souzen.
2.
Jakub 3,5: Jazyk je sice malý úd, ale dokáže zapálit velký oheň. Může způsobit i pořádný zničující požár.
3.
Ovšem, jazyk může vykonat i mnoho dobrého. Píseň: Ó, kdybych ústa tisícerá měl. Od rána až do večera bych chválil Boha. Kéž by aspoň jedněmi ústy.
4.
Vytvářet dobré vztahy mezi lidmi. Povzbuzovat, potěšovat.
5.
Pomluvy. Ponižování a poškozování bližních.
6.
Píseň: Umět říci pravé slovo v pravý čas. Na pravém místě. Správně používat svého jazyka k dobrému.
7.
Slovo může pozvednout, dát naději. Potěší a zachrání. Ale i srazí, dorazí, ublíží, uškodí, ušlápne.
8.
Hřích: Nesprávně mluvit. Nesprávně mlčet. Zamlčet.
9.
Falešný prorok. Mluví na objednávku. Má za své falešné proroctví dobře v nějaké podobě zaplaceno. Žije si v pohodě života.
10.
Slovo na kazatelně. Mělo by být přiměřené pro posluchače, ale podle měřítek Boží pravdy.
11.
Specielní křesťanský hřích: Kádrování lidí ve víře. Posuzování, odsuzování. Rozdělování lidí na lepší a horší ve víře. Podle vlastních měřítek. Sudičství. Pýcha. Nadnesenost.
12.
Kralické poznámky: Nevalchovat jiné.
13.
Valašsky: Potípať.
14.
Falšování SB. Přitesávání. Vybírat si podle svých měřítek. Vytrhnout ze souvislosti, z kontextu.
15.
Řeč vedená pýchou. Člověk se cítí být něco víc než druhý Např. V důsledku lepší ekonomické zajištěnosti.
16.
Pomluvy. Nenápadné vstřikování jedu do mezilidských vztahů.
b)
Pamatovat na vdovy a sirotky v jejich soužení.
1.
Kraličtí konkretizují, přesněji podle řečtiny: navštěvovat.
2.
Pamatovat: zní to poněkud odtažitě, všeobecně.
3.
Zmiňovat, že vdovy jsou a že mají těžkosti.
4.
Riziko obecných keců o pomáhání.
5.
Navštěvovat. Punc konkrétnosti. Kolikrát jsme navštívili konkrétního člověka? Ale potřebného, v tísni a nouzi. Kdo nám to nemůže oplatit ani pomocí, ani návštěvou. Koho jsme takto navštívili v posledním půl roce?
6.
Starý. Opuštěný. Nemocný. Mimořádná okamžitá tíseň. Zájem o konkrétního člověka.
7.
Matouš 25. Podobenství o posledním soudu. JK: Cokoli jste učinili jednomu z mých nejmenších bratří. Nejslabší. Okrajoví ve společnosti. Kdo mají těžší život.
8.
Konkrétnosti dnes: Finanční oblast. Složitosti života. Poradit. Něco vyřídit, zařídit.
9.
Kdo je dnes potřebný? Bezdomovec. Bezbytovec. Ve finanční tísni. Mladí, zařizují si život. Staří. Nemocní. Postižení. Střední generace. Nějaké těžkosti v každé rodině. Bohatí, nápory života. Chudí i bohatí. Tedy všichni.
10.
A už jsme zase uklouzli do vše-obecnosti. Z naší široce rozevřené náruče vypadl a vyklouzl každý konkrétní potřebný. Díky Bohu za to, že nám ubylo práce s druhými a že jsme získali čas a energii pro sebe a své starosti a trampoty. Stejně by nám v církvi nikdo nepomohl, natolik přece svou církev známe.
11.
Pamatovat na nemocného, na sociálně slabého, na člověka v nouzi. My na něj přece myslíme. Nezapomínáme na něj. Je nám příkladem, jak to dělat a zvládat.
12.
Každodenní osobní vztahy ve všedním životě. Odlesk Božího milosrdenství.
13.
Lhostejnost. Nemoc moderní doby. Čím tržnější doba a čím tržnější církev, tím větší lhostejnost a nezájem o člověka.
14.
Zájem o člověka se vyvažuje penězi.
15.
Víra bez skutků je ale mrtvá. V tržní církvi jaksi mrtvější o něco víc.
16.
Pavel. Spasení z víry, nikoli ze skutků. Jakub: Ale bez skutků je víra mrtvá, není to plná víra.
17.
Zrcadlo SB. Člověk pozná, co má dělat. Mnohý muž se ale podívá do zrcadla, uvidí se, ale rázem zapomene, jak vypadal. Obdobně je to při našem pohledu do zrcatla SB. Nedojde pak k činění skutků z víry. Zůstane se nanejvýš jen u slov, i když třeba krásných a vznosných.
18.
Návrh 1: Konkrétní návrh, jak začít: Při nedělním obědě mluvit celé 3 minuty s rodinou o kázání v kostele. Položit otázku, co dělat v praxi našeho života.
19.
Návrh 2: Všímat si lidí ve sboru. Přicházet na bohoslužby o něco dřív a hovořit s lidmi. Po skončení bohoslužeb neuprchnout jako když do vrabců střelí, ale pozdržet se a opět mluvit s lidmi. Vyvinout iniciativu a sám k někomu zajít.
c)
Chránit se před poskvrnou světa.
1.
Celková čistota. Oblast mravní. Víra. Jednání, slova, myšlenky. Čisté srdce, duše, mozek, tělo.
2.
Klášter. Časté případy v dějinách. Lidé utíkali z náporu běžného života do zátiší, kde snadněji zvládali problémy života i víry. I přes mnohou tvrdost a odříkání klášternického života.
3.
Elitní kasty a skupinky v církvi. Soukromé nebo skupinové sobectví. Vnitřní zdokonalování se. Uzavřenost jen pro sebe i v oblasti víry. Falešná cesta je vždy nějak přitažlivá.
4.
JK. Byl pomlouván jako žráč a pijan vína. Přítel publikánů a nevěstek. Přímý doklad toho, že chodil mezi lidi. Pastoroval.
5.
Křesťan ve světě, ne ze světa. Rizika přemírného sklouznutí a uklouznutí do trendů doby.
6.
Jan 17,18: Ne, aby Bůh vzal církev ze světa, ale aby ji chránil od zlého.
7.
Římanům 12,1-2: Nepřipodobňovat se tomuto světu.
8.
Jakub 1,27: Pády v životě. Sex. Majetek. Egocentrismus.
Závěr. Neklamat sami sebe.