83. Pavlova cesta do Říma. Skutky 21-28.

(Biblická dějeprava -> 2 Dějeprava Nový zákon)Díkčinění. Rekapitulace života.

Text:

2
Timoteovi 4,7:
Boj výborný bojoval jsem. Běh jsem dokonal. Víru jsem zachoval.
Římanům 1,14-16:
14
Cítím se totiž dlužníkem Řeků i barbarů, vzdělaných i nevzdělaných.
15
Odtud moje touha zvěstovat evangelium i vám, kteří jste v Římě.
16
Nestydím se za evangelium: je to moc Boží ke spasení pro každého, kdo věří, předně pro Žida, ale také pro Řeka.
Zkráceně: Jsem dlužníkem všech, Židů i Řeků. Nestydím se za evangelium Kristovo.
Skutky 26,6: Jsem ve vězení proto, že chovám naději ve sliby dané Bohem.
Skutky 26,28 Agrippa odpověděl Pavlovi: Málem bys mě přesvědčil, abych se stal křesťanem.

Čtení:

Skutky 21,1-16. Cesta do Jeruzalema. Skutky 21,17-26. Setkání s křesťany v Jeruzalemě. Skutky 21,27-36. Pavlovo zatčení.
Skutky 23,12-35. Pavel odeslán do Cesareje. Skutky 25,13-26.32. Pavel před Agripou. Skutky 28,1-10. Na ostrově Malta. Skutky 28,11-31. Pavel v Římě.
Číst: Skutky 21,17-36. Skutky 26,19-32. Skutky 28,11-31. 28,15-31.
Kázání 2: Pavel zatčen. Skutky 21,27-36. Skutky 23,12-35. Pavel odeslán do Cesareje. Skutky 25,13-26.32. Pavel před Agripou.
Kázání 3. Skutky 28,1-10. Na ostrově Malta. Skutky 28,11-31. Pavel v Římě.

Text:

Boj výborný bojoval jsem.

Skutky 21,17-36.

17
Když jsme přišli do Jeruzaléma, přijali nás bratři s radostí.
18
Nazítří se Pavel odebral i s námi k Jakubovi, kde se sešli všichni starší.
19
Pavel je pozdravil a vyprávěl jim podrobně všechno, co Bůh jeho působením vykonal mezi pohany.
20
Když to vyslechli, chválili Boha. Potom řekli Pavlovi: \"Pohleď, bratře, kolik tisíc židů uvěřilo v Krista, a všichni jsou nadšenými zastánci Zákona.
21
O tobě se doslechli, že prý učíš všechny židy, žijící mezi pohany, aby odpadli od Mojžíše: aby přestali obřezávat své syny a žít podle otcovských zvyků.
22
Co teď? V každém případě se dovědí, žes přišel.
23
Udělej tedy, co ti radíme: Jsou tu čtyři muži, kteří na sebe vzali slib. Připoj se k nim,
24
Podrob se s nimi očistnému obřadu a zaplať za ně, co je předepsáno; pak si budou moci dát ostříhat hlavu. Tak poznají všichni, že není ani trochu pravdy na tom, co se o tobě říká, a že naopak sám jsi věrný Zákonu a žiješ podle něho.
25
Pokud jde o pohany, kteří přijali víru, těm jsme písemně oznámili své rozhodnutí, že nemají jíst pokrmy, obětované modlám, ani krev, ani maso zvířat nezbavených krve, a že se mají vyvarovat smilstva.\"
26
Nato Pavel vzal ty muže s sebou a na druhý den se s nimi dal zasvětit. Pak šel do chrámu a oznámil, kdy se skončí očistné dny a za každého z nich bude přinesena oběť.
27
Když se těch sedm dní chýlilo ke konci, uviděli ho v chrámě židé z provincie Asie. Pobouřili celý dav, zmocnili se Pavla
28
A křičeli: \"Izraelci, pojďte sem! To je ten člověk, který všude
Všechny učí proti vyvolenému lidu, proti Zákonu a proti chrámu. A teď ještě přivedl do chrámu pohany a znesvětil toto svaté místo.\"
29
Viděli totiž předtím Trofima z Efezu s Pavlem ve městě a domnívali se, že ho Pavel přivedl do chrámu.
30
V celém městě nastal rozruch a lid se začal sbíhat. Chytili Pavla a vlekli ho ven z chrámu. A hned byly zavřeny brány.
31
Ve chvíli, kdy ho už chtěli zabít, došlo hlášení veliteli praporu, že celý Jeruzalém se bouří.
32
Ten vzal okamžitě vojáky a důstojníky a běžel dolů k davu. Jakmile uviděli velitele a vojáky, přestali Pavla bít.
33
Velitel přistoupil k Pavlovi, zatkl ho a rozkázal vojákům, aby ho spoutali dvěma řetězy. Potom vyšetřoval, kdo je a co udělal.
34
V davu křičel každý něco jiného. Protože se velitel nemohl pro zmatek dovědět nic jistého, rozkázal odvést Pavla do pevnosti.
35
Když se dostali ke schodišti, museli ho vojáci pro násilí davu nést,
36
Neboť celé množství lidu šlo za ním a křičeli: \"Pryč s ním!\"

Skutky 26,22-32.

22
Ale Bůh mi pomáhal až do dnešního dne, a tak zde stojím jako svědek před velkými i malými. Neříkám nic než to, co předpověděli proroci i Mojžíš:
23
Mesiáš má trpět, jako prvý vstane z mrtvých a bude zvěstovat světlo svému lidu izraelskému i pohanům.\"
24
Když se Pavel takto hájil, zvolal Festus. \"Jsi blázen, Pavle, mnoho vědomostí tě připravuje o rozum!\"
25
Pavel odpověděl: \"Nejsem blázen, vznešený Feste, nýbrž mluvím slova pravdivá a rozumná.
26
Vždyť král to všechno zná, a proto také k němu mluvím otevřeně. Jsem přesvědčen, že mu nic z toho není neznámo. Vždyť se to neudálo někde v ústraní.
27
Věříš, králi Agrippo, prorokům? Vím, že věříš.\"
28
Agrippa odpověděl Pavlovi: \"Málem bys mě přesvědčil, abych se stal křesťanem.\"
29
A Pavel řekl: \"Kéž by dal Bůh, aby ses nejen ty, nýbrž i všichni, kdo mě slyší, stali dříve nebo později tím, čím jsem já - kromě těchto pout.\"
30
Král povstal a s ním i místodržitel, Bereniké i všichni ostatní.
31
Když odcházeli, hovořili mezi sebou: \"Tento člověk nedělá nic, za co by zasluhoval smrt nebo vězení.\"
32
A Agrippa řekl Festovi: \"Mohl být osvobozen, kdyby se nebyl odvolal k císaři.\"

Písně.:

Díkčinění: 550-3. 549-5. 546-6. 554-7. 23-3. 545-4. 480-4. 483-7. 67-3. 571-3.

Postup:

0)
Pavel se rozhoduje. Cesta do Jeruzalema.
a)
Naše rozhodování. Mnohé nevíme dopředu. Podle nejlepšího vědomí a svědomí. Křižovatka života. Můžeme se rozhodnout i špatně. Někdy je možno se vrátit, jindy nikoli.
b)
Pavel se rozhoduje odpovědně. Pomoc pro nás. Jde nejen o osobu člověka, ale i o věc JK.
0)
Důvody Pavla. Faktory pro jeho rozhodování:
a)
Židé. Pro ně nepřítel. Zradil. Pronásledovatel, teď misionář. Bral jim prozelyty, výsledky jejich misijní práce.
b)
Vnuknutí. Agabus. Rady přátel.
c)
Osobní vina Pavla. Decimace sboru v Jeruzalemě. Pronásledoval křesťany.
d)
Vznik církve v Jeruzalemě. JK. Ukřižování. Vděčnost za tradici. Apoštolé.
e)
Chudý, chudnoucí, slábnoucí sbor. Solidarita v církvi.
f)
Dvoji církev podle původu: Židé. Pohané. Udržet jednotu. Vzájemné obohacení důrazů. Škvíry v jednotě.
g)
Sbírka. Výraz solidarity a jednoty. Lze i odmítnout. Pavel zápasí o to, aby v Jeruzalemě sbírku přijali. Vědomí sounáležitosti.
1)
Židé v Jeruzalemě. Dobrá paměť.
a)
Pavel, Saul, byl kdysi spojenec proti křesťanům. Pronásledoval křesťany.
b)
Pavel bral Židům výsledky jejich misijní práce. Prozelyté.
1.
Snaha pomstít se za konversi ke křesťanství. Úhlavní nepřítel křesťanů se stal křesťanem.
2.
Pavlova cesta do Jeruzalema byla proto velmi nebezpečná, riziková, riskantní.
2)
Jeruzalem.
a)
Pavel chodil s přáteli do chrámu. Poznám od Židů z Malé Asie v davu. Pokřik. Pavel prý zavedl do chrámu pohany. Nebyla to pravda. Nařčení bylo záminkou. Pohané nesměli do chrámu. Trest smrti za přivedení pohana do chrámu.
b)
Shluk lidí kolem Pavla. Vytažen z chrámu. Chtěli ho zabít. Při nejmenším riziko ušlapání při zmatku.
c)
Římský hejtman. Odpovědný za pořádek ve městě. Plná bojová pohotovost Římanů. Byli připraveni na bleskový zásah proti eventuelní vzpouře.
d)
Velitel viděl: Lidé bijí Pavla. Dojem: Asi se nějak provinil. Pavel byl spoután a odveden do kasáren. Rozkaz: Bičovat Pavla. Předehra výslechu. Pavel se proti bičování ohradil. Římský občan nesměl být bit bez výslechu.
3)
Druhý den. Velitel nařídil, aby se sešla židovská rada. Předvedl tam Pavla. Chtěl poznat Pavlovu vinu. Vřava v radě. Pavel byl málem roztrhán. Hejtman ho odvedl do kasáren.
4)
Někteří Židé.
a)
Složili přísahu. Zavázali se přísahou. Půst. Nebudou jíst a pít, dokud Pavla nezabijí. Podivná věc u těch, kdo si říkali také věřící. Přimět se k aktivitě na odstranění Pavla.
b)
Velitel se o tomto spiknutí dověděl. V noci byl Pavel odveden do Cesareje. Sídlo místodržícího celé provincie. Obrovský oddíl vojáků. 400 pěšáků. 70 jezdců. Partyzáni v okolí. Jedná se o dobu, která za několik let dozrála k tzv. židovské válce.
5)
Felix. Ziskuchtivec. Úplatkář. Čekal na obálku. 2 roky měl Pavla ve vězení jen tak, nic s ním nedělal. Běžná zvůle orientálního tyrana. Věděl o jeho nevině. Čekal úplatek za propuštění.
6)
Festus.
a)
Nastoupil po Felixovi. Dotaz na Pavla, zda chce zpět do Jeruzalema. Soud. Pavel věděl, že by to byla jistá smrt. Využil práva římského občana a odvolal se k císaři. Nejvyšší soud pro římské občany. Zachránil si tak život.
b)
Festus měl právo dovést Pavla do Jeruzalema k soudu. Snad ho také chtěl přitlačit k úplatku. Pak se dělal naoko hodný. Kdyby se neodvolal k císaři, tak prý mohl být Pavel propuštěn.
7)
Odvolání k císaři. Muselo se tomu vyhovět. Jen právo římských občanů. Obyčejný člověk byl vydán na pospas zvůli místního vládce.
8)
Výslech. Herodes Agripa.
a)
Pavel. Svědectví o JK. Misijní kázání. Zmrtvýchvstání JK.
b)
Festus: Pavle, ty ses zbláznil. Pavel: Neblázním. Mluvím prostou a střízlivou pravdu.
c)
Pavel Agripovi: Ty znáš proroky. Můžeš o tom něco vědět. Snad věříš prorokům? Agripa: Málem bys ze mne udělal křesťana.
d)
Festus a Agripa se shodli na Pavlově nevině. Mohl být propuštěn, kdyby se neodvolal k císaři.
e)
Poznámky:
1.
Kdyby se Pavel neodvolal k císaři, byl by v té chvíli už mrtvý. V Jeruzalemě by ho jistě zabili.
2.
Výmluva a alibismus.
f)
Pro moderního člověka velmi podivný důkazový odkaz na Písma. Moderní člověk argumentuje v oblasti důkazů jinak.
9)
Měl Pavel dát úplatek?
10)
Loď do Říma.
a)
Víc vězňů. Setník Julius. Vojenský doprovod. Choval se k Pavlovi pěkně. Dovolil mu při zastávkách navštěvovat křesťany.
b)
Klidný průběh plavby až ke Krétě. Blížila se zima. Zkušenosti Pavla. Rada: Zůstat přes zimu v přístavu. Setník ale spoléhal více na zkušenosti námořníků.
11)
Bouře.
a)
Neovladatelná loď. 14 dní neviděli ani slunce, ani hvězdy. Nevěděli, kde jsou a kam plují. Nemohli určit směr a polohu lodi. Vyčerpání. Ztráta naděje na záchranu.
b)
Pavel. Připomínka: Měli jste mne poslechnout. Teď ale neztrácejte odvahu. Můj Bůh mi sdělil: Budeme zachráněni.
c)
Druhý den. Břeh. Mělčina. Loď uvízla. Nárazy vln. Loď se láme. Vojáci chtěli zabít vězně, aby neutekli. Aby se některý neztratil. Julius chtěl ušetřit Pavla. Rozkaz: Každý se zachrání sám. Všichni se dostali na břeh.
12)
Ostrov Malta. Jinou lodí do Italie. Pak pěšky do Říma. Via Apia.
13)
Potěšení Pavla. Křesťané z Říma mu přišli naproti. Dověděli se, že ho vedou. Solidarita v praxi. Poznámka: Dobrý podnět pro církev i v dnešní době.
14)
Řím. Pavel měl povoleno soukromé ubytování. Musel si platit hlídajícího vojáka. Mohl přijímat návštěvy. Využil toho ke svědectví a ke kázání.
15)
Mimobiblické zprávy. Legendy. Pavel byl volán několikrát k výslechu u císaře Nerona. Výsledek není znám. Pověsti:
a)
Pavel byl osvobozen. Další misijní cesta do Hispanie.
b)
Pavel byl popraven. Sťat. Dnes je na tomto místě obrovská poutní bazilika sv. Pavla.
c)
Ukřižován za Neronova pronásledování. Stětí: Jako římský občan měl právo na čestnější smrt než bylo ukřižování. Basilika svatého Pavla.
16)
Bible. Neklade důraz na konec života Pavla. Důraz: Zvěst. Obsah zvěsti. Co Pavel hlásal.

Poznámky:

1)
Kázání 1: Boj výborný bojoval jsem. Skutky 21.
2)
Kázání 2: Skutky 23. 25.
3)
Kázání 3: Skutky 28.
4)
Proč se Pavel tolik touží vrátit do Jeruzalema.
5)
Boj výborný. Rekapitulace života. 25 let misionařil. Práce pro JK. Nic nenabyl. Nezískal žádný majetek. Schopný. Mohl se stát boháčem. Mohl to někam dotáhnout, funkce, postavení.
Pavel po celý život cítí osobní vinu vůči křesťanům a vůči JK. Odčinit svou agresivní protikřesťanskou minulost. Napravit pronásledování v Jeruzalemě.
a)
Smysl života. Naplněný život. Nepromarněný. Věděl to během boje víry i na konci. Oč nám v životě jde. Sub speciae eternitatis.
b)
Boj víry. Zápas. Ne se zbraní v ruce. Duchovní zbraně. Pravda. Víra. Spravedlnost. Láska. Modlitba. Zápasy v rámci boje víry. Neredukovat celý zápas víry jen na modlitby. Je i konání, etika. Ne statičnost. Běh. Zápas. Boj.
c)
Pavlova slova.
1.
Ještě v boji. Ne až na samém konci. Ještě se bojuje. Před koncem, ale ještě v zápase. V JK už rozhodnutý boj. Pavel je na správné straně.
2.
Lidské jednání: Odhadovat síly a vývoj. Včas se postavit na správnou stranu, na stranu vítěze. Poslední vítězství: JK je Pán.
6)
Pavel kázal evangelium všude. Specielně:
a)
Řím. Hlavní město říše.
b)
Jeruzalem.
7)
Jeruzalem. Údiv: proč tam Pavel vůbec jde. Riziko. Obrovské. Dvoji církev:
a)
Židokřesťané. Malá církev. Menšinová církev. Pomalu ustupuje. Ale je to první, původní církev.
b)
Misijní církev. Z pohanů. Roste. Síla i ekonomická.
1.
Nebylo nutno se ohlížet na zanikající a chátrající církev v Jeruzalemě, na židokřesťany. Tomu chátrání ale podstatně a vydatně napomohl i Pavel, ještě jako Saul.
2.
Úsilí Pavla zachovat jednotu. Dobré důrazy obou křesťanských větví. Vděčnost židokřesťanům. Za vznik církve. Bez nich by nebyly sbory jinde .
3.
Aby nezapadlo dobré. Nutno zachovat šíři evangelia.
8)
Skutky 15. Koncil v Jeruzalemě.
a)
Tehdy byl v Jeruzalemě ještě relativně silný sbor. Aspoň svým významem a vnitřním vlivem.
b)
Otevřená cesta pro pohany. Nyní je silná misijní církev. Nová církev. Přesto se má ta nová a silná církev ohlížet na tradiční Jeruzalem.
c)
Pokušení nových sborů: Být si jen pro sebe. Stačíme si sami. Obejdeme se bez Jeruzalema.
9)
Význam Jeruzalema.
a)
Žil tam JK. Učedníci. Víc než jen nostalgie. Zdroj Písma. Inspirace. Impulzy. Bez Písma, bez tradice, to nejde.
b)
Křesťamská soudržnost. Solidarita. Misijní svědectví. Církev není jen spolek zájemců o stejnou věc. Společenství. I jiný důraz zbožnosti. Učit se lásce, soužití,sounáležitosti. Důležité i misijně.
1.
Svět vidí, jak to v církvi vypadá. Zda se kázané evangelium prosazuje v praxi. Když to nejde v církvi, jak to může a má jít ve světě?
2.
Zkušební kámen pravé misie: Láska v církvi. Oasa pokoje, radosti, lásky. Jinak misie nepůsobí. Nepřesvědčuje. Nezabírá.
10)
Boj výborný. Zápas.
a)
Víra. Vlastní život víry.
b)
Společenství církve. Víra se projevuje a prosazuje v církvi. Společenský dosah víry.
11)
Vnější výraz jednoty.
a)
Pavel jde do Jeruzalema. Pohodlnější by to měl v Antiochii nebo v řeckých sborech.
b)
Sbírka pro chudý sbor v Jeruzalemě.
1.
Bývalí pohané pomáhají bývalým Židům. Když člověk pustí peníze, tak se něco děje.
2.
Sbírka. Vnější výraz bývalých pohanů, že pochopili evangelium. Pochopení jednoty církve. Obava Pavla: Jak v Jeruzalemě přijmou sbírku. Mohou odmítnout. Ne každou pomoc je přece nutno přijmout. Zda i oni pochopí sbírku jako výraz sounáležitosti.
12)
Boj výborný bojoval jsem.
a)
Vítězně. Pavel je rád. Pokračuje: Běh jsem dokončil.
b)
Nevítězně. Člověk může prohrát.
1.
Vlastní vina. Neobratnost. Neopatrnost. Nepřipravenost.
2.
Silnější jsou vnější okolnosti. Sesype se to na člověka. Ve válce jsou určité bitvy prohrané. Jde o to: vyhrát válku.
c)
Otázka, na čí straně je člověk. Kde se zařadí. Kam se přiřadí. Kam se postaví.
1
Korintským 3. Základu jiného žádný položit nemůže. Jediným pevným základem je JK. Člověk může mít i škodu, když staví, ale bude spasen.
13)
Prohra. Převálcují nás životní okolnosti. Válka. Jsou i ztráty. Ocenění, kdo věrně bojovali, i když padli. Běh. Závod. Ocenění, kdo běžel. K cíli doběhne jako první jen jeden.
14)
První církev. Učit se od ní.
a)
Ne církev ideální a bez problémů.
b)
Jak řešit problémy. Intence. Hledání cesty. Láska. Moudrost.
c)
Důraz na to, co sjednocuje. Ne to, co rozděluje.
d)
Společný Pán. Tělo JK. Živý organismus.
15)
Zápas Pavla. Zdánlivě divný.
a)
Skutky 15. Pavel je na straně misijních sborů. Proti židokřesťanům.
b)
Nyní. Pavel bere židokřesťany v ochranu před bývalými pohany. Není to u Pavla převlékání kabátu.
c)
Trvalý postoj Pavla. Pluralismus. Tolerance. Láska. Šíře důrazú. Tělo JK. Neutlačovat v církvi nikoho. Po desítkách let se změní situace. Otázka důrazu. Komplementarismus. Komplementarita.
16)
Církev je otevřená pro všechny. Důrazy víry. Projevy zbožnosti.
17)
Zastávky Pavla na cestě do Jeruzalema. Lidé Pavlovi různě radí. Vnuknutí. Duch svatý např. říká, aby nechodil do Jeruzalema. Pavel přesto šel. Rozpor? Rozpoznání důsledků víry v konkrétní situaci.
a)
Bylo to pravé vnuknutí Ducha svatého.
b)
Nebo neposlechl hlas Ducha svatého?
18)
Prorok Agabus. Svázal Pavla řemenem. Nastínění jeho dalšího života.
19)
Boj výborný. Na správné straně. JK je vítěz.
20)
Pavel měl také jen jedny nervy. Únava ze zápasu. Je docela přirozené, že je člověk unaven.
21)
Zápas. Vytrvat do konce. Výdrž. Běh. Dokončit. Doběhnout. Maraton života víry. Je možno utéci. Desertovat. Vzdát to. Předčasně ukončit. Opustit běžeckou dráhu.
a)
Útěk je možný předem. Ani nezačínat boj víry. Nic se nakonec nezíská. Proč? Snaha nic neztratit. Jde ale i o život věčný. Lze ztratit, nezískat život věčný. Snaha člověka získat hodnoty časného života. Kdo by to nechtěl. Snaha dobře prožít život.
b)
Kdo vytrvá, získá korunu života. Když padneme, pak zdánlivě nezvítězíme. Ale JK oceňuje boj, běh.
22)
Kázání 2: Pavel je zatčen. Skutky 21,27-36. Skutky 23,12-35. Pavel je odeslán do Cesareje. Skutky 25,13-26,32. Pavel před Agripou.
23)
Skoro-křesťan. Skoro zachráněn. Tedy: utopil se.
24)
Pavel ve vězení. Felix. Čekal obálku nebo měšec.
a)
Dali bychom my úplatek za svobodu, za propuštění z vězení? Bylo to tehdy jednoduché. Bez rizika.
b)
Přátelé Pavla, spolukřesťané, by se jistě složili. Mohli to udělat oni. Pavel by pak byl osobně z obliga a z podezření uplácení. Zachoval by si docela a zcela čistý štít. Forma vhodné přímluvy. Známý nahoře. Různé boční cesty za totality.
c)
Otázka: Modlil se Pavel za propuštění, za záchranu? Není o tom zmínka. Modlili se křesťané za záchranu Pavla? Za Petra ve vězení v Jeruzalemě se modlili.
d)
Co bychom dělali my:
1.
Nemodlili bychom se. Bylo by to divné, kdybychom se nemodlili. Ale propuštění by také bylo neuvěřitelné.
2.
Modlitby. Mohou být i nevyslyšené modlitby. Bůh má své plány. Okolnosti života mohou být silnější nežli naše odhady. Modlitba: Napojit se do Božích plánů.
3.
Hledání jiných cest. Boční cesty. Známí. Protekce. Úplatek. Za záchranu člověka. Je to oprávněné? Zkusme si to zodpovědět každý sám.
25)
Proč Pavel nedal úplatek. Proč k tomu nepodnítil své přátele.
a)
Poctivost. Fair play.
b)
Nepřátelství Židů. Ironie. Nejbezpečněji bylo Pavlovi v římském vězení. Námitka: Pak Pavel málo důvěřoval PB, že by ho na svobodě ochránil?
c)
Nepřátelé by toho využili k dalším pomluvám: Vidíte, je vinen. Použil boční cesty, aby se z toho dostal.
26)
Úvod. Sledovat vyprávění. Kázání. Zorný úhel: Pavlovi stálo za to věřit.
27)
Závěr. Pravé a nepravé otázky.
a)
Nepravé. Pavel se nemodlil za záchranu z vězení. Křesťané se nemodlili za záchranu Pavla. Křesťané nepomohli Pavlovi. Nehledali jiné cesty.
b)
Pravé. Naděje v JK. Kolik jí máme. Konkrétní projevy naděje v konkrétní situaci života víry. Agripa. Skoro-křesťan. Potenciální křesťan. Misijně načatý. Být celým křesťanem.
28)
Bereniké. Pověsti o její kráse. Zvěsti, pověsti o její pověsti. Uměla to s chlapama.
29)
Kázání 3. Skutky 28,1-10. Na ostrově Malta. Skutky 28,11-31. Pavel v Římě. Text: Boj výborný bojoval jsem.
30)
Boj výborný bojoval jsem.
a)
Boj křesťanský. Cesta. Zápas.
1.
Vnitřně. Pokušení. Ďábel. Sklony. Prosadit sebe.
2.
Směrem ven. Utrpení. Ne na slunci, na výsluní života. Ztráty. Neprosazení se.
b)
Výborný. Na správné straně.
c)
Běh jsem dokonal. Milost. Mnoho závodníků nedokončí. Nevydrží. Možno prohrát. Nevyhrát. 1 Korintským 3. Základ. Něčí dílo shoří.
d)
Víru jsem zachoval. Nezradil. Neztratil. Nepromarnil Hřivny. Nepodlehl pokušení. Nedal přednost něčemu nepravému.
e)
Co platí o nás. Jsme stále ještě na cestě. Běh. Boj. Zápas. Nenadýmat se nad slabšími. Nevíme, jak dopadneme ještě i my.
f)
Společný běh. Ne individuální běžec. Církev. Sbor. Rozrážení větru při běhu. V zákrytu. Jednou je víc vpředu ten, jindy onen. Střídání. Jistá úleva. Jindy je třeba víc zatáhnout.
31)
Na slunce a do mrazu. Konkrétní život. Každodenní zápasy. Ztráty pro víru a pravé křesťanství. Moderní, postmoderní křesťanství: Přístavba. Přílepek. Doplněk. Duchovní nadstavba k materielní základně. Slupka. Víc slov než opravdové křesťanství.
32)
Boj výborný. Čestný. Poctivý. Vítězný. Správný.
33)
Zachování víry. Vytrvalost. Vydržet. Nenechat se odradit.
a)
Vnější tlak. Nepřízeň okolí.
b)
Pohled na církev. Balák ukázal Balámovi zadní houf Izraele. Horší část Božího lidu. člověčina v církvi. Nenechat se odradit stavem církve.
34)
Křesťanský život. Zápas. Ne procházka růžovým sadem. Bunyan: Cesta poutníka. Komenský: Labyrint světa a ráj srdce.
35)
Malta. Zmije. Uštkla Pavla.
a)
Pohané si to vysvětlují po pohansku: Zločinec. Unikl moři. Teď je ale stejně dostižen osudem.
b)
Pavel neumřel. Pohané: Svatý, dobrý člověk.
36)
Pohanské prvky v církvi. Neštěstí. Nemoc.
a)
Nemyslící věřící.
1.
Souvislost s hříchem. Zlý člověk je postižen něčím zlým.
2.
Kdo je postižen něčím zlým, nemůže být plně věřící. Kdo je postižen něčím zlým, je enormní hříšník. Přece to slyšel od přátel i Job.
3.
PB všechno řídí, vede, působí. Nic se nevymyká z jeho ruky. Bez jeho vůle (či vědomí) ani vlásek s hlavy spadnouti nemůže. Proto lze mluvit o Božích trestech a o Božím dopouštění. Opravdu tomu tak je?
b)
Úspěch. Uzdravení. Získání majetku.
1.
Posouzení leckterého věřícího: Hodný člověk. Věřící. PB žehná věřícímu člověku.
2.
Věřící člověk má (boží) požehnání, které se projevuje i na růstu jeho majetku.
3.
K zamyšlení: Hodně bohatství dokáží získat i různí tuneláři. Lze předpokládat, že nekritičtí věřící nebudou tvrdit, že se jedná o požehnání od Boha. Leda by při-tvrdili, že třeba i s těmito lidmi chce mít PB své plány, poněvadž se bez Boží vůle přece nic neděje.
c)
Nekritický přístup k věcem, i k věcem víry.
d)
Kdyby člověk něco takového nezažil na vlastní kůži, resp. Na vlastní uši, a dokonce na přelomu druhého a třetího křesťanského tisíciletí a dokonce v církvi, asi by něčemu takovému supernekritickému jen ztěží věřil (uvěřil), že je něco takového možné.
37)
JK.
a)
Trpěl. Přesto byl spravedlivý. Ne hříšník.
b)
JK neodpovídá běžným lidským pohledům. Vymyká se z běžných představ, i z běžných představ mnohých lidí v církvi. Učit se od JK, ne od pohanů a od světa. JK na sebe vzal hříchy a utrpení lidí.
c)
Těžké k pochopení. Těžké k interpretování pro dnešního moderního člověka.
38)
Otázka na Agripu. Otázka na tělo.
a)
I na nás. Nutnost rozhodnout se, vyjádřit se. Zaujmout stanovisko. Povědět jasně, kde stojíme a co si myslíme.
b)
My. Neříci: Mám nejasné podezření. Nevím. Nejsem informován. Kulantně se vymlouvat. Taková řeč mluví někdy hodně proti nám.
39)
Židé chtějí Pavla zabít. Přísaha. Půst. Věřící lidé. Zapomněli na přikázání Nezabiješ.
40)
Naděje v Bohu. Boží sliby. Festus, Agripa. My. Na co spoléháme ve svém životě. Nejsme na tom tak zle jako Pavel. Nejsme v takové tísni jako byl Pavel. My. Nápory života. Nemoc. Zvládat situace a tlaky života.
41)
Přání Pavla: Aby na tom byli všichni tak jako on, mimo okovy. Věřit v JK. Na nás se toto zaslíbení naplňuje. Má se naplňovat. Věříme. Spoléháme na Boží sliby. Je třeba vyvinout i vlastní úsilí. Je třeba chtít.
42)
Díkčinění. Třetí kázání. Vděčnost za celý život. Boj výborný bojoval jsem. Rekapitulace života, životní cesty.
43)
Příchod Pavla k Římu.
a)
Vzkázal do Říma. Nebo se křesťané v Římě dověděli o Pavlovi jinou cestou.
b)
Solidarita křesťanů. Přišli Pavlovi naproti. Společenství. Zájem o člověka. Náš zápas, boj, běh. Ve společenství. Nejdeme sólo.
44)
Jeruzalem. Zájem Pavla jet tam. Nejednota církve. Trhliny. Už hned hodně na počátku.
a)
Věroučné důrazy. Řecké sbory. Rozvinutí dál. Konkrétní situace, prostředí. Něco zapadlo. Opomnělo se. Důrazy židokřesťanů.
b)
Sociální rovina. Chudý Jeruzalemský sbor. Nevidět jen věrouku. Leckdy se v církvi projevuje kamufláž, třeba nezáměrná a nechtěná: Vidí se jen tzv. Teologické rozdíly.
45)
Bohatší sbory sbírají na chudší.
a)
Ne naopak.
b)
My. Společná kasa pro některé účely. Všichni sbírají. Mlčky se předpokládá: všichni jsou na tom stejně. Všichni mají dávat stejně. Občasné řeči: Někteří dávají méně nebo dokonce málo. Chtějí ale víc. Dokonce chtějí moc.
c)
Bohatí se leckdy nestydí požádat i o relativně malou částku (např. Z Jeronymovy jednoty), bez které by se obešli a která by byla nezanedbatelnou pomocí pro chudé sbory. Prý peníze potřebuje každý, že ano? Jaksi se ztrácí a vytrácí odpovědnost za slabé.
d)
Odpovědnost za slabé (sbory, jednotlivci) se v církvi stále snižuje. Zůstává jakž takž jen vzájemná solidarita mezi silnými, sobě rovnými.
e)
Názory vyskytující se v tomto směru jsou v církvi rozmanité a značně protichůdné:
1.
Někteří: Nepravdivé tvrzení o snižujícím se zájmu o člověka v církvi. Není to pravda. V církvi o sebe lidé mají zájem a všichni si vzájemně pomáhají.
2.
Jiní: Není důvod nevidět nebo podceňovat realitu tržnosti pronikající nezadržitelně do církve i ve svých negativech.
3.
V církvi je to stále a pořád ještě lepší nežli v okolním světě.
4.
Ti, co se navzájem dávají dohromady, jsou lepší ve víře. Ti, kdo si nedokáží najít někoho, kdo by jim byl ochoten solidárně nebo jinak pomoci, jen dokládají nějakou vadu své víry.
5.
Není pravda, že by se nějak zhoršovaly vztahy v církvi. Ve zmenšující se církvi naopak dochází k upevňování a zpevňování solidarity těch, kteří jsou na stejné lodi, která už mírně nabírá vodu.
6.
Je třeba respektovat realitu, jaká je i v církvi. Nelze chtít předělávat svět, lidi, církev. Milý faráři, jak zareagovat na takový názor, který někdy bije nejen do očí, ale i do uší?
7.
Opět další názor: Se snižující se modlitební aktivitou v církvi se snižuje i zájem o druhého člověka.
8.
To, co je výše řečeno o jednotlivci, samozřejmě platí i o sborech.
46)
Misijní důraz Pavla na vzkříšení. Možná je to pro někoho překvapující. To muselo každopádně narazit a dráždit. Tehdy i dnes, pokud to lidé domýšlejí.
a)
Atény. Areopág. Před pohany.
b)
Před Agrippou a Festem. Před pohany a před Židy současně.
Rychle proti vzkříšení zareagoval Festus, pohan.
Agrippa se tváří diplomaticky laskavě: Málem bys ze mne udělal křesťana. Možné pochopení:
1.
Ocenění Pavlova vystoupení. Byla to opravdu strhující řeč. Pavel byl dobrý řečník, kazatel. Navíc měl bohatou praxi v tomto směru.
2.
Ironický výsměch.
47)
Lukáš 24. Učedníci jdoucí do Emauz. Dodatečně si uvědomili: Zdali naše srdce nehořelo, když jsme s ním mluvili? Předstupeň víry, poznání. Hluboké tušení.
48)
Předstupeň víry. Bůh ze své strany udělá mnoho, abychom pochopili a rozpoznali jeho dílo. Poslední krok je na nás. Rozhodnutí. Vykročit.
49)
Záleží na tom, jaké hoření je v srdci. Kladné, k bohu.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.