77. Pokřtění etiopského dvořana. Skutky 8.

(Biblická dějeprava -> 2 Dějeprava Nový zákon)

Text:

Galatským 3,28:
Není už rozdíl mezi židem a pohanem, otrokem a svobodným, mužem a ženou. Vy všichni jste jedno v Kristu Ježíši.

Čtení:

Skutky 8,1-3. První pronásledování. Skutky 8,4-25. Evangelium v Samaří. Skutky 8,26-40. Křest komorníka.

Postup:

1)
Štěpánova smrt.
a)
Začátek velkého pronásledování církve od židovské rady. Zatýkání. Věznění.
b)
Otázka. Zda Štěpán moc neprovokoval svou neuvážlivou horlivostí a nadměrným mluvením. Zbytečně dráždil. Nepříjemné důsledky pro další.
2)
Saul. Jedem z hlavních pronásledovatelů. Žák mírného a tolerantního Gamaliela. Jablko někdy spadne daleko od stromu. Pátrá po domech. Poslouchá pod okny. Kde byl křesťan, ať muž či žena, postaral se o uvěznění.
3)
Všichni nebyli jako Štěpán.
a)
Každý unese nápory jinak. Křesťané prchají z Jeruzalema. Judsko. Samaří. Apoštolé zůstali v Jeruzalemě.
b)
Nikdo nic nevyčítá těm, kdo odešli. Klad, i když nepřímý: Šíří se zvěst evangelia intenzivně i jinde.
c)
Nepřímý výsledek pronásledování. Rychleji se šíří křesťanství. Nepřímý přínos pronásledování křesťanů. Rozptýlení křesťanů. Všude je pak kázán JK. Křesťanů přibývá.
d)
Pronásledování způsobilo opak záměru synedria. Křesťanů neubylo. Nebyli zničeni.
e)
Sekunderní důsledky pronásledování. Neočekávané. Rozšíření křesťanství.
f)
Gamalielova rada. Ukázala se pravdivá. Křesťanství je z Boha. Ne z lidí.
4)
Šíření křesťanství po celé Palestině. Judsko. Samaří.
5)
Filip. Diakon.
a)
Necítil se dost silný jako Štěpán. Nevydržel v Jeruzalemě. Utekl. Misie v Samaří. Úspěšná práce v Samaří.
b)
Duch svatý ho vedl na jih od Jeruzalema. Jak si to vysvětlit? Jak konkrétně? Nutkání? Puzení? Nevíme nic podrobnějšího. Daleká cesta ze Samaří až na pouštní cestu do Afriky.
c)
Poušť. Pustá cesta do Afriky, do Egypta. Tehdy nebyla na té cestě žádná velká frekvence. Za celý den nemusel tudy jet vůbec nikdo.
d)
Filip opustil velké počty lidí v Samaří. Opustil rozjetou a úspěšnou práci. Ale: V rozjeté práci může pokračovat i někdo jiný. Filip je schopný misionář. Může působit jinde.
e)
Farář na velkém sboru. Finanční síla sboru. Velké počty. Rozběhnutá, zaběhlá práce. Farář odejde do nějaké Zlámané Lhoty nebo do jiného podobného sboru třeba někde v zapadákově. To by pro takové rozhodnutí se faráře měl Duch svatý opravdu velkou fušku. I Duch svatý by se musel pořádně zapotit.
6)
Vznešený černoch na voze. Ministr. Etiopské království, královna, Kandáces. Kandaka. Ministr financí. Vracel se ze soukromé cesty do Jeruzalema. Uvěřil v Hospodina. Židé byli i v Etiopii. Habeš. V Jeruzalemě ale musel zažít zklamání.
a)
Eunuch. Nesměl do chrámu.
b)
Pohan. Nejvýš mohl na nádvoří před chrám.
c)
Koupil si knihu. Izaiáš. Drahá záležitost. Ručně opisováno. Svitek. Na čtení. Ne suvenýr z cesty. Četl a nerozuměl.
d)
Poznámky:
1.
My máme doma bibli. Možná i víc vydání. Ozdoba knihovny. Doporučit: Číst. Aspoň občas. Chvilka se občas najde. Nápor života. Shon. Kvalt. Unavenost. Neschopnost soustředit se.
2.
Dnešnímu člověku je bible knihou poměrně velmi vzdálenou. Obsahově, tématikou. Obdobně byl prorok Izaiáš vzdálen panu ministrovi z Etiopie.
3.
Lze předpokládat, že se v Jeruzalemě neprodávala kniha proroka Izaiáše v etiopštině. Takže pan ministr musel umět hebrejsky. Lze opět předpokládat, že se hebrejštinu (již mrtvý bohoslužebný jazyk) naučil od Židů v Habeši. Ti ovšem mezi sebou mluvili aramejsky, což je poměrně blízká řeč tehdy již jen bohoslužebné hebrejštině.
7)
Vůz. Tažen asi koňmi. Nebyly pneumatiky. Mizerná, prašná, kamenitá cesta necesta. Kodrcalo to. Otřesy. Žádné nadměrné pohodlí. Nějaký ten polštář. Kůže. Ve voze to ale bylo pohodlnější nežli na koni, na velbloudu nebo pěšky.
a)
Pan ministr četl nahlas. Tehdy to bylo obvyklé. Víc si člověk zapamatuje. Pomalejší čtení, ale soustředěnější.
b)
Děti ve škole se leckdy učí nahlas, zvláště tehdy. Jako v židovské škole.
c)
Synagoga dodnes: Čte se a modlí se z modlitebních knížek nahlas, všichni najednou.
d)
Četba v kodrcajícím se hlučném voze nebyla asi ničím snadným. Bylo ale možno si četbou krátit pomalu plynoucí čas.
e)
Letniční, charismatici. Mluvení jazykem všichni občas najednou při shromáždění. Zpočátku nejasné brumlání. Postupně se navozuje hudba nebeských sfér. Působí to nakonec nesmírně sugestivně, vznosně, velebně.
f)
Izaiáš 53. Jako beránek k zabití veden jest. Jako ovce ke stříhání. Oněměl a neotevřel svá ústa. Venkov, zkušenost. Ovce se chvěje strachem. K zabití, zvíře to tuší. Slabost ovce.
g)
Když my to čteme. Víme: Týká se to JK. Je to pro nás už samozřejmé. Rozumíme tomu, nebo si aspoň myslíme, že tomu rozumíme. Ale číst bibli tak, aby se člověk nad tím doopravdy zamýšlel, to je fuška i dnes pro nás.
8)
Filip.
a)
Jde kolem vozu. Pán se veze, kmán jde pěšky. Totehdy nikoho nevzrušovalo. Nebylo zvykem nabídnout: svezu tě.
b)
Filip slyší: Mouřenín čte víckrát. Nahlas. Snaha porozumět. Opakuje si to. Podobně i naše praxe, opakujeme si něco, když hned nekapírujeme.
c)
Filip si dovoluje oslovit velkého pána: rozumíš tomu, co čteš? Řečnická otázka. Je jasné, že mouřenín nerozumí. Pořád si to opakuje. Velcí páni nemají vždycky rádi, když někdo zjistí, že něco nevědí nebo že něčemu nerozumí.
d)
Člověk čte často jen bezmyšlenkovitě. Oči čtou, ústa dokonce třeba mluví, ale člověk nekapíruje.
e)
černoch: Nemohu tomu rozumět. Nikdo mi to nevysvětlil. Naprosto logická odpověď.
f)
Filip je pozván (přizván) do vozu. Vysvětluje. JK je ten beránek. Dlouhé vysvětlování. Rozhovor. Misijní rozhovor. Možná celé hodiny.
g)
Voda. Jezírko. Oasa. Uprostřed pustiny. Mouřenín: Hle, voda. Proč nemám být pokřtěn?
h)
Filip: Věříš-li celým srdcem, mělo by se tak stát. Dvořan: Věřím, že JK je syn Boží.
i)
Poznámky:
1.
Filip rozhovor ve voze pokládal za dostatečnou (dostačující) předkřestní přípravu.
2.
Mouřenín vyslovil stručné základní vyznání víry.
9)
Křest. Sestup do vody. Asi ponořením. Dvořan plný radosti pokračoval v cestě.
10)
Filip. Duch svatý ho poslal jinam. Zde skončil svou práci.
11)
Dvořan. Jediný člověk. Dobré Filipovo svědectví. Misie až v Habeši.
12)
JK. Není rozdíl mezi národy, rasami. Barva pleti.
a)
Víra v JK činí z lidí bratry a sestry. Běloh zůstane bílý. Černoch černý. Číňan žlutý. Ale něco se mění vnitřně.
b)
Nejsou jen rozdíly v barvě pleti a v jazyku. Co všecko nás rozděluje. V posledních letech stále víc je to otázka sociální, majetek, peníze.
13)
Habeš. Křesťanství je tam už v 1. Století.

Poznámky:

1)
Pronásledování.
a)
Synedrium chce křesťanství zničit.
b)
Msta. Prosadit za každou cenu záměr. Nepovedlo se jim dosud utlumit hnutí kolem JK.
c)
Rozptýlení. Další misie. Synedriu se to vymklo ještě víc z ruky. Křesťané se neprojevili jako slabí, i když utekli z Jeruzalema.
d)
Vina Štěpána, že nebyl dost opatrný a že svým neohroženým postojem vydráždil synedrium?
2)
Reakce okolí na pronásledování.
a)
Křesťané se aspoň zpočátku některým lidem mohli jevit podezřele: Zločinci. Kriminelní živly. Jsou proti zákonům dané doby. Přestupují daná nařízení.
b)
Slušní lidé. Otázka: proč je vlastně pronásledují.
c)
Zájem o křesťany. Kde berou sílu. Stojí jim to za to. Trpí, ale něco pořád drží.
d)
Křesťané nemlčí. Svědectví slovem i životem. Existence sboru. Věž kostela. Zájem o život církve. Účast. Zájem. Poznat.
3)
Pronásledování přes mnohé kladné výsledky není ideálem pro církev.
a)
Vždy zdecimovalo církev. Poškození. Ochromení. Není to ideální stav či kýžená situace.
b)
Romantici v církvi mnohdy idealizují pronásledování. Sami si přitom žijí v pohodě a v ústraní od těžkostí života.
4)
Dvě kázání.
a)
Křest. Voda. Proč nemám být pokřtěn? Věříš-li celým srdcem. Věřím, že JK je syn Boží.
1.
Plnost života. Radost. Spasení. To chybělo ministrovi.
2.
Doplněk toho, co mu k jeho životu ještě chybělo. Jinak už všechno měl. Měl dobré materielní zajištění, vysokou kulturní úroveň a dobré společenské postavení.
b)
Misie v Samaří. Text: Galatským 3,28.
1.
Kouzelník. Hřích Ananiáše a Zafíry. Pohanská varianta. Využít církve a víry lidí pro sebe, pro zisk. Pohanská minulost, manýry, způsoby života a myšlení. Sobecká touha po majetku na úkor jiných, věřících lidí.
2.
Prostřednictvím církve, zbožnosti lidí. Využít k vlastnímu prospěchu, zisku. Využít tak říkajíc lidské blbosti v oblasti přirozené náboženskosti.
3.
JK: Dva páni: Bůh a mamon.
5)
Naděje pro kouzelníka: pokání. Evangelium je opravdu pro všechny. Nelze však evangelium využívat pro své zištné záměry.
6)
Srovnání Filipa a kouzelníka: Oběma jde o dílo Ducha svatého. Oba touží po Duchu svatém.
a)
Kouzelník: vydělat na tom. Finance. Věhlas. Sláva. Kariéra v církvi.
b)
Filip: Služba. Kouzelník chce mít kolem sebe davy a sám chce stát v popředí. Filip. Služba jednomu člověku. Žádná kariéra.
7)
řeč Ducha svatého. Neřečeno jak. Písmo. Napadne to člověka. Prorok. Rozpoznání situace, duchů. Božího a lidského. Měřítko: jestli z toho člověk něco má. A kolik.
8)
Diakonie. Diakon Filip. Nic z toho nemá pro sebe. Platí to i pro dnešek? Humanitární služba lidem pro JK. Kvůli JK. Překvapivě velký výsledek: Církev se vytvořila v Habeši. Radost i pro Filipa.
9)
Cesta církve.
a)
Ne cesta kouzelníka. Šimon Magus: Něco z toho trhnout. Přitlačit se. Urvat pro sebe. Využít prosté víry lidí.
b)
Zachovat církev jako instituci jen pro tu organizaci. Pravá cesta církve: Služba. Naděje. Radost na této cestě.
c)
Možnosti uvažování 00:
1.
Vidět práci, co dělat. Snažit se udělat, co se dá.
2.
Vidět jen peníze, kolik máme. Dělat jen, na co máme. Musíme zaplatit těm, co dělají, sobě, instituci.
3.
Kontakty s cizinou. Kdo to umí, stále ještě má víc. Tzv. Ekumenické kontakty.
10)
Pronásledování.
a)
Výsledkem bylo tehdy rozšíření křesťanství. Není to ale omluva synedria pro nehumánní jednání. Člověk míní, PB mění zlé lidské záměry. Díky bohu za to.
b)
Josef v Egyptě. Bratřím: Vy jste obmýšleli zlé, PB to obrátil v dobré. Je to chvála Boží, nikoli omluva darebáků a darebáckého jednání.
11)
Úvod:
a)
První církev žila v jiné situaci než my dnes. Nelze doslova všecko kopírovat. Ale: Je možno se poučit. Obdoby. Jak křesťané tehdy řešili situaci.
b)
Pronásledování. Romantici: Vidí klady, rozšíření církve. Ale: Ztížení situace života křesťanů, věřících lidí. Decimace. Každý nebyl jako Štěpán. Každý neunese jako druhý. Mnozí utekli. Ale všude kázali. Mluvili o pronásledování.
12)
Pronásledování.
a)
První utekli později na víru přišlí. Řekové. Filip. Apoštolé zůstali. Tradiční. Ale nově k víře přišlí zase byli misijnější. Ale apoštolé zase utvrzovali a organizovalisbory. Spolupráce. Souhra.
b)
Situace se jeví tak, že se pronásledování koncentrovalo především právě na křesťany z proselytů, z helenské synagogy. Křesťané z tradičních Židů byli trošičku ve stínu, bokem. Ale zas ne tak tuze moc.
13)
Filip. Samaří.
a)
Utekl tam před pronásledováním. Koná misii v Samaří.
b)
JK: Samaritánka u Sichar. Milosrdný Samaritán. Vděčný Samaritán, malomocný. Kladný vztah Ježíše k Samaritánům. Napětí Ježíše se Židy mimo jiné i kvůli jeho kladnému vztahu k Samaritánům. Filip má na co navazovat.
c)
Řek (bývalý pohan, nově na víru přišlý) mnohdy lépe misionaří než někteří Židé. Důležité: koho kam poslat. Vhodná osoba.
d)
Poznámky:
1.
Nedělat rychlé a zkratkovité závěry. Nespěchat ke kurzschlusům.
2.
Petr a Pavel byli rození Židé a misionařili dobře i mezi pohany.
14)
Kouzelník: Chce mít Ducha svatého. Využít Ducha svatého pro své zištné záměry. Chce mít davy.
Filip: Odchází od davů do pustiny. Jediný člověk, kterému káže. Poslušnost. Později se v Habeši uchytilo křesťanství.
15)
Filip cestuje: 100 kilometrů z Jeruzalema na sever do Samaří. 120 kilometrů na jihozápad na pouštní cestu. 200 kilometrů na sever do Cesareje. Putoval pěšky. Asi měl dobré nohy.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.