76. Štěpán. Skutky 6-7.

(Biblická dějeprava -> 2 Dějeprava Nový zákon)

Text:

Zjevení 2,10:
Budiž věrný až do smrti a dám ti korunu života.

Čtení:

Skutky 6,1-7. Volba 7 diakonů. Skutky 6,7-15. Obžaloba Štěpána. Skutky 7,1-53. Štěpánova řeč. Skutky 7,54-60. Smrt Štěpána.
Číst: Skutky 6,1-7. Skutky 7,54-60.

Osnova:

0)
Nástup mladé církve. Enthusiastická expanse. Řešení konkrétních problémů: Pronásledování. Organisace. Zvládání růstu církve.
1)
Sociální aktivita církve.
a)
Ubrousit ostří sociálních rozdílů. V církvi se nikdy nepodařilo sociální rozdíly zrušit.
b)
Husité. Pověstné 4 kádě v Táboře. Veřejné sbírky na organisaci města a vojska. Manažéři: Drobná šlechta. Ujala se organizace, zvláště vojska.
2)
Helenistická synagoga v Jeruzalemě. Misie už od počátku.
3)
Štěpán. Jeden ze sedmi diakonů. Sociální a kazatelsko-misijní práce, aktivita.
4)
Text. Věrnost až do smrti. Nepožadováno vždy jako u Štěpána, ale věrnost (po) celý život. Koruna, vavřín.

Postup:

1)
Péče o chudé.
a)
Přibývalo jich s růstem počtu křesťanů. Vše leželo na apoštolech. Bylo to už k nezvládnutí.
b)
Ubrat práci apoštolům. Méně kázat.
c)
Specializovat práci. Rozdělit. Každý nemusí dělat všecko. Přibrat lidi.
2)
Hlasy ve sboru: chudí nejsou obstaráváni stejně spravedlivě. Apoštolé na všechno nestačili. Bez zlé vůle může něco zaskřípat. Ale je důležité se k tomu postavit a řešit to.
a)
První církev měla také své problémy. Ale je nám příkladem v tom, jak je řešila. A že je vůbec řešila. My totiž v církvi mnohé problémy už raději ani neřešíme.
b)
Tváříme se nejednou jako mrtví a k tomu ještě spící mrtví brouci nebo jako pštrosi s hlavou v písku.
c)
Pštros strká hlavu do písku kvůli parazitům v peří na hlavě, nikoli kvůli neochotě řešit závažné problémy, resp. Kvůli snaze tyto problémy neřešit.
3)
Pomocníci pro apoštoly:
a)
Péče o chudé.
b)
Zvěstování evangelia chudým. I jiným. Proselyté. Ruku v ruce s křesťanskou službou jde i kázání a zvěstování evangelia. Neoddělováno.
4)
7 diakonů. Služebníci. Štěpán vynikal. Plný Ducha svatého. Péče o chudé v křesťanském sboru. Apologetika. Dlouhé rozhovory s odpůrci křesťanství. Přesvědčoval, že Ježíš je pravý mesiáš.
5)
Štěpán byl obžalován u židovské rady.
a)
Prý říká rouhavá slova proti Mojžíšovu zákonu a proti chrámu.
b)
Pravý důvod: Nedovedli najít argumenty proti Štěpánovi a jeho kázáním. Nebyli schopni mu intelektuálně čelit. Zahanboval je. Zahanbovalo je, že mu nestačí. Rozhodnutí, řešení: zbavit se ho.
c)
Konkrétní důvod se samozřejmě nějak najde. Nějaké to křivé svědectví, třeba v podobě věrohodné od věrohodných svědků.
d)
Poznámky:
1.
Horlivost Štěpána. Kdo je horlivý, je na ráně.
2.
Úspěchy Štěpána.
6)
Štěpán byl zatčen a byl postaven před židovskou radu.
a)
Nejvyšší kněz. Byla zopakována obžaloba. Zda k tomu Štěpán něco má.
b)
Štěpán využil příležitosti a obhajoval se dlouhou řečí. Váží si Mojžíše. Mojžíš předpověděl, že přijde velký prorok. Všechen Izrael ho má poslouchat. Kdo chce jít cestou Mojžíše, nesmí zůstat lpět na Mojžíšovi samém.
c)
Musí uznat proroka poslaného od boha, o němž mluví Mojžíšův zákon.
d)
Štěpán nepohrdá chrámem, ale ví, že Bůh nebydlí v chrámech postavených lidmi. To si myslí pohané. Říkají to ovšem i proroci ve SZ.
e)
Židé tyto proroky neposlouchali. Dokonce některé zabili. Zabili i nejvyššího proroka, JK.
7)
Členové židovské rady se náramně rozlobili. Stupeň nazlobenosti: skřípali zuby.
Poznámka: Vzdělaní, důstojní lidé. Nepříčetní hněvem a divokým vztekem.
8)
Štěpán tušil, že se blíží jeho konec: vidím nebesa otevřená a syna člověka sedícího na boží pravici. členové židovské rady se teprve teď náramně a intensivně rozlobili, rozčilili a rozhorlili. Zacpali si uši, aby neslyšeli taková slova.
Poznámka: Pro ně to byl vrchol rouhání. Na Boží pravici může sedět pouze mesiáš, nikoli syn člověka. Neuznaný titul z oblasti apokalypsy.
9)
Vrhli se na Štěpána.
a)
Ten byl vlečen za město. Kamenování. Svlékli vrchní pláště, aby mohli lépe házet kamením.
b)
Mladý Saul. Hlídal pláštěkamenujících členů židovské rady. Pro své mládí (nezletilost pro tento účel) ještě nemohl kamenovat.
10)
Poznámky:
a)
Bez rozsudku. Právo lynče. V případě JK bylo jakés takés zdání spravedlnosti. Pilát. Zaštítění římskou okupační mocí. Přestoupili by zákony římské: Neměli právo vykonat rozsudek smrti.
1.
Členové židovské rady přestoupili i zákony židovské. Musel být vždycky vynesen řádný rozsudek po řádném soudu. Rozsudek smrti nesměl být vykonán v den soudu. Až další den. Aby se zabránilo afektu. Další den se rozsudek musel znovu zvážit.
2.
Pak teprve mohla přijít na řadu smrt odsouzence.
b)
Vina Saula. Neházel sice kameny, ale hlídal šaty. Napomáhal. V případě JK: kdo volali: ukřižuj. Naše spoluvina: Hřích. Vina před bohem.
11)
Modlitba Štěpána. PJ, přijmi mého ducha. Kamení dopadalo stále víc. Na kolenou. Pane, nepočítej jim to za hřích. Po těch slovech umřel.
12)
Štěpán je první křesťanský mučedník. Věrný až do smrti.
13)
Modlitba za mučitele. Jako JK. Mocný dojem na všechny přítomné.
14)
Saul. Žák mírného Gamaliele. Tehdy ještě krutý nepřítel křesťanů. Později veliký apoštol Pavel. Bůh může udělat zázrak a změnit i zatvrzelé srdce nepřítele. Napomohla věrnost a vytrvalost pronásledovaných křesťanů, i mučednická smrt Štěpána.

Poznámky:

1)
Napětí mezi křesťany ze Židů a proselyty. Pohanský původ. Už na začátku byly rozdíly. Hrálo to roli. Problémy vztahů.
2)
Volba diakonů. Každý nemůže dělat všecko. Vybrat ty nejvhodnější.
a)
Čas na pomáhání. Stačit určitou práci.
b)
Schopnosti. Každý je nemá pro všechno. Každý může pomoci a posloužit jinak.
1.
V církvi jsou různé úkoly a obdarování. Zmatek, když všichni chtějí dělat všecko. Pak nikdo pořádně nedělá nic. Nedělá nic pořádně. Není pak vidět pořádné výsledky. Zmatené pobíhání sem a tam. Bez efektu.
2.
Jen je slyšet a vidět pracování, ale není pořádný výsledek práce.
3)
Saul. Žák Gamaliele, povahově mírného vzdělance. Militantnost Saula vůči křesťanům.
4)
Text. Buď věrný až do smrti.
a)
Mučednictví. Oběť života.
b)
Vytrvalost celý život. Od každého není žádána oběť života, zkrácený život. Veliká věc, když vytrvá člověk ve víře po celý život až do konce. Nápory na víru během života.
5)
Apoštolé se z vězení dostali, i když zažili bičování.
a)
Štěpánovi to tak hladce nevyšlo.
b)
Řecké jméno, asi řeckého původu.
c)
Proselyta. Byl trnem v oku veleradě mnohem víc než apoštolé, židé.
6)
Vánoce. Památka Štěpána. Svátky míru a pokoje. Mučedník. Vnitřní klid víry. Vnější neklid pro křesťanství ve světě.
a)
Přijali jsme evangelium.
b)
Ochota trpět pro pravdu evangelia.
c)
Bůh žádá věrnost. Až do smrti. I při dlouhém věku.
7)
Text: Koruna. Královská. Vavřínový věnec. Vítěz. Sláva. Věčný život. Olympijské hry. Ne jen pomíjejícý věnec pozemské slávy.
8)
Problémy v rostoucí církvi.
a)
Přitažlivost: Rodina církve. Sociální aktivita. Zmírnit sociální rozdíly. Bohatší byli ochotni pomáhat sociálně slabším. Velká věc. Nesamozřejmé důsledky přijetí evangelia v církvi.
b)
Dojem, není jasné, zda oprávněný: Někomu se nadržuje. Diakoni jsou vybráni z proselytů. Řecká jména.
9)
Diakoni. Sociální práce. Ale i zvěstování evangelia. Sociální služba není myslitelná bez kázání evangelia. Samozřejmost kázání. Všude, vždycky. Ne nucení. Nabídka.
10)
Sociální práce se konala uvnitř v církvi, domácím víry. Nikoli rozmáchnutost do šíře a dáli světa.
a)
Na to první církev neměla. To členové církve nebyli schopni platit.
b)
Širší pracovní záběr dnešní církevní diakonie ovšem není za peníze církve, ale za státní a jiné dotace.
11)
Kniha Skutky apoštolů. Asi 40 řečí, kázání. Překvapivě hodně. Kázání je neklamnou formou misie. Mimo jiné.
12)
Apoštolé dokazují, že Mojžíš, proroci a i Žalmy předpovídají příchod Mesiáše, což je pro ně pochopitelně JK.
a)
Bylo by opravdu někdy velmi dobré, kdyby tyto předpovědi někdy faráři vybrali a předložili je lidem v nějakém kázání nebo na biblické hodině. Jedná se o různá zaslíbení.
b)
To, co se apoštolům jevilo a farářům jeví jako zaslíbení Mesiáše, nemusí být nutně vždy vztaženo na JK. K tomu je třeba víra. Velká víra.
c)
Nelze se divit, jestli hned ne každý z posluchačů byl schopen a ochoten věřit, že JK je ten předpovídaný Mesiáš.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.