68. JK vstal z mrtvých.

(Biblická dějeprava -> 2 Dějeprava Nový zákon)

Text:

1
Korintským 15,20:
Kristus vstal z mrtvých jako první z těch, kteří zemřeli.

Čtení:

Marek 16,1-8. Prázdný hrob. Jan 20,1-10. Prázdný hrob. Jan 20,11-18. Zjevení Marii z Magdaly.

Postup:

1)
JK častěji připomínal učedníkum:
a)
Bude zabit.
b)
Třetího dne vstane z mrtvých. Už předpovědi proroků to říkají. Syn Boží nemohl zůstat v hrobě. Podle Písem.
2)
Neděle ráno. JK vyšel z hrobu. Aby už nikdy nezemřel.
3)
Tři ženy. Marie z Magdaly. Jiná Marie. Salome. Neděle ráno. Vonné masti. K hrobu JK. Pomazat tělo JK k důstojnému pohřbu. Tehdy to byl běžný zvyk. Otázka cestou: Kdo nám odvalí kámen.
4)
U hrobu.
a)
Kámen byl už odvalen. Uvnitř hrobu: světlá postava anděla. Nebojte se. Hledáte Ježíše Nazaretského, toho ukřižovaného? Už zde není. Vstal z mrtvých. Jděte a povězte to jeho učedníkům. I Petrovi. Že se s nimi sejde v Galileji, jak předpověděl.
b)
Předěšené ženy. Utekly od hrobu.
5)
Marie z Magdaly.
a)
Zůstala. Plakala. Obrátila se. Za ní stál muž: Ženo, proč pláčeš? Koho hledáš? Marie myslela: Je to zahradník: Jestli jsi ho odnesl, řekni, kam jsi ho dal. Muž: Marie. Zavolala: Je to Ježíš. Poznala ho. Radostně zvolala: Můj mistře.
b)
JK: Nedotýkej se mne. Posílá Marii k učedníkům.
6)
Učedníci. Uslyšely vše od žen. Nevěřily. Považovali ženy za bláhové. Ranní šero v zahradě. Kdoví, co ty ženy viděly. Kdo je polekal, zmátl.
7)
Svědectví žen. Nevěrohodné.
a)
Náchylné k halucinacím. Kdo ví, co viděly a slyšely.
b)
Bojácné. Až na výjimky. Leknou se čehokoli.
8)
Petr a Jan.
a)
Přesto se vypravili k hrobu. Jan předběhl Petra. První u hrobu. Nahlédl do hrobu. Prostěradla.
b)
Petr. První vstoupil do hrobu. Zjistil: prázdný hrob. Jan vešel za ním. Přesvědčil se, že tam JK není.
9)
Strážní ve městě povídali, co se stalo. Ulekli se. Utekli. Synedrium podplatilo vojáky. Návod, jak mají mluvit. V noci ve stráži u hrobu spali. Přišli učedníci a ukradli tělo JK. Odnesli JK.
a)
Velitel byl také podplacen. I ten si přišel na své peníze za mlčení. Zavřel oči nad tím, že vojáci spali na stráži a že zdrhli. Nezasáhli.
b)
Vojáci. Přímí svědci vzkříšení JK. Jediní svědci. Za peníze povídají lež. Mnoho let se to šířilo mezi lidmi.
c)
Paradox: Vojáci spali. Nezasáhli. Ale ve spánku viděli, co se stalo. Dokonce ve tmě noci rozpoznali učedníky. Kdyby viděli, tak by jistě zasáhli, to dá rozum. Lež má krátké nohy. Nelogické.
10)
Vzkříšení JK.
a)
Nadpřirozená událost. Nelze to zařadit nebo vřadit do běžných událostí života člověka. JK je syn Boží. Byl vyrván smrti. Žije na věky. Smrt spolkla větší sousto, než mohla zvládnout, strávit. Zalkla se.
b)
Naopak: Bylo by divné, kdyby JK shnil v hrobě.
11)
Kdo věří v JK, bude jednou také vzkříšen. Paruzie. Soud nad živými i mrtvými.

Poznámky:

1)
Marie z Magdaly. Žena, o jejíž pověsti kolovaly různé pověsti. O jejím někdejším, dřívějším životě.
2)
Ženy tehdy na soudu nesměly svěddčit. Nevěrohodné svědectví. Právní nerovnost, nerovnoprávnost. Podivné dosvědčení vzkříšení. Nezajištěnost.
3)
Lidské úsilí, aby JK zůstal v hrobě.
a)
Skutečná smrt. Voják. Kopí. Bok.
b)
Nový hrob. Kámen. Je vyloučena jakákoliv záměna s nějakým jiným tělem.
c)
Pečeť velekněze. Úřední razítko.
d)
Stráž.
4)
JK je mocný.
a)
I jako mrtvý. Jeho slovo pořád straší velekněze.
b)
Živý. Mocnější než vojáci, císař, velekněz.
5)
Vzkříšení. Víra. Pro učedníky i pro nás. Víra je nutná při slyšení svědectví bible. Učedníci nevěřili ženám. Pochybovali.
a)
Ženy. Lekavé. Fantasie. Halucinace. Kdo ví, co viděly.
b)
Marie z Magdaly. Kolovaly o její pověsti nejen všelijaké minulé pověsti, ale i svědectví, že změnila svůj život.
6)
Statečnost žen. Učedníci byli vystrašeni. V noci, ráno by nešli pomazat do hrobu tělo JK.
7)
Lidská opatření, aby JK zůstal v hrobě. Mnozí ho tam chtěli mít, nechat, zavřít. Chtěli ho definitivně a navždy umlčet.
8)
Úvod. Velikonoce bez víry:
a)
Svátky jara. Původně svátky pastevecké a zemědělské. Vegetace. U moderního člověka je vztah k přírodě oslaben.
b)
Zbytky folkloru. Šmigrúst. Pomláska. Zvyky. Erotické a sexuální souvislosti.
c)
Prodloužený víkend. Volné pondělí navíc. Nákupy. Pečení. Setkání rodin.
d)
Ztratila se dobrá tradice přijít do kostela.
9)
Víra. Hlavní důvod velikonoc.
a)
Izrael. Vyvedení izraelských otroků z Egypta. Událost spásy. Záchrana.
b)
Smrt a vzkříšení JK. Událost spásy. Naděje života na zemi i na věčnosti. Hluboký existenciální pohled, ponor.
10)
Existence církve.
a)
Důsledek díla JK. Vzkříšený, živý JK. Chatrní lidé. Vnitřní krize. Vnější nepřízeň. Pronásledování.
b)
Pronásledování církve a křesťanů bylo často nikoli pro ideologickou či náboženskou odlišnost, ale pro mocenské a majetkové postavení církve. Prostí věřící mnohdy platí svou újmou za to, že se někteří nahoře v církvi mají z církve dobře.
11)
Hledejte a naleznete. Učedníci aspoň šli, aby se přesvědčili. Aspoň se jít přesvědčit.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.