67. Ježíš pohřben. Matouš 27. Jan 19.

(Biblická dějeprava -> 2 Dějeprava Nový zákon)

Text:

Skutky 2,26:
Tělo mé odpočine v naději.

Čtení:

Jan 19,38-42. Pohřeb. Matouš 27,57-66.

Postup:

1)
Pátek večer. Začíná sobota. Velikonoční sobota: největší židovský svátek. Těla odsouzenců neměla viset na kříži. Žádost k Pilátovi: Sejmout těla odsouzenců. Odsouzenci bývali dobíjeni. Přerážení kostí.
2)

a)
Zločinci. Byly jim přelámány kosti, hnáty.
b)
JK byl už mrtev. Kosti mu nebyly lámány. Jeden voják mu vrazil kopí do boku. Vytékala krev a voda. Známky počínajícího rozkladu. Skutečná smrt.
c)
Měl být společný hrob pro všechny odsouzence. Kamsi jen tak zahrabat. Zločince kamsi zahrabali vojáci.
3)
Kdo pohřbil JK.
a)
Josef z Arimatie. Člen židovské rady. Nesouhlasil s odsouzením JK. Tajný učedník JK. Požádal Piláta o Ježíšovo tělo k pohřbení.
b)
Nikodem. Kdysi přišel za JK v noci.
4)
Učedníci utekli. Nejvěrnější byli pryč. Nikdo z věrných se k JK nezná. Bůh má své věrné překvapivě všude a vždy. Nemají strach hlásit se k JK ve chvíli velmi nevýhodné. Po lidsku viděno to JK zcela prohrál. Fiasko. Kříž.
5)
Žádost Josefa z Arimatie k Pilátovi o pochování těla JK.
a)
Sama o sobě to byla odvaha. Znal se k odsouzenému. Získal souhlas. Sejmul i s Nikodemem tělo JK s kříže. Narychlo balzamování, vonné masti, plátno.
b)
Josef měl nedaleko zahradu. Dosud nepoužitý hrob ve skále. Balvan u vchodu.
6)
Ženy z Galileje. Dívaly se. Marie z Magdaly. Jiná Marie. Salome. Připravily si vonné masti k balzamování. Začala sobota. Odložily balzamování až na neděli. Po sobotě.
7)
Den po velkém pátku. Kněží a farizeové šli k Pilátovi. Vzpomněli jsme si, že ten svůdce jednou řekl, že třetího dne vstane z mrtvých. Dej rozkaz, aby vojáci hlídali jeho hrob. Učedníci by mohli ukrást jeho tělo. Řekli by pak, že JK vstal z mrtvých.
a)
Kněží šli k Pilátovi v největší židovský svátek, o velikonoční sobotě.
b)
Pilát: Máte chrámovou stráž. Dělejte, co dovedete. Kněží zapečetili hrob. Pečeť nejvyššího kněze. Na to si nikdo z lidí netroufne. Stráž před hrobem. Od synedria.
c)
Druhá možná verse. Pilát: Tady máte stráž. Vemte si ji. Římští vojáci.
8)
Poznámky:
a)
Pilát myslel na židovskou stráž.
b)
Máte stráž. Tady máte stráž. Římští vojáci.
c)
Není to zcela jasné. Ale vposledu na tom nezáleží.
9)
Krev a voda. Skutečná smrt. Ne zdánlivá smrt.
10)
Pečetění. Balvan. Stuha spojuje balvan a skálu. Na obou stranách byla do vosku vtisknuta pečeť.
11)
Otevřít zapečetěný hrob. Porušit úřední pečeť. Trestný čin.

Poznámky:

1)
Nový hrob. Nikdy nepoužitý. Nemohlo dojít k záměně těl. Nedalo se např. Tvrdit, že jedno tělo chybí nebo že chybělo už dřív.
2)
Lidské pokusy zabránit vzkříšení. Kámen. Pečeť. Stráž. Ochrana před lidmi i démony. Z lidské strany bylo uděláno vše, aby JK nemohl vstát z mrtvých. Pečlivost. Precisnost. Promyšlenost do detajlu.
3)
Věrní kolem JK.
a)
Učedníci. Utekli.
b)
Josef z Arimatie. Nikodem. Přiznali se k JK v nejhorší chvíli pro JK. S možnými důsledky i pro sebe.
c)
Ženy. Nemohly už nic moc dělat. Vyznavačsky přišly ke kříži a ke hrobu. Aspoň důstojně pohřbít mrtvé tělo.
4)
Nepřátelé.
a)
Kněží. Strach, že by učedníci mohli ukradnout tělo JK. Dobít JK až do konce, až za smrt. Plánovitost.
b)
Pilát. Lhostejnost.
5)
NZ si dává záležet na tom, aby ukázal, že JK byl skutečně mrtev. Kopí do boku, krev a voda. Nový hrob. Žádná záměna. Dokonalé hlídání hrobu. Nebyla možná krádež. Vše bylo zabezpečeno tak, aby nebyla pochybnost, že vzkříšení je dílo Boží.
6)
Gamaliel. Věc z lidí a věc z Boha. Bohu nic a nikdo v ničem nezabrání.
7)
Ženy. Kdo nám odvalí kámen:
a)
Těžký.
b)
Pečeť.
c)
Vojáci na stráži.
8)
Závěr.
a)
Nelze zabránit Boží věci ve světě. JK vstal z mrtvých. Boží moc je mocnější než všecka lidská zabezpečování.
b)
Bůh má své vyznavače vždy a všude. Překvapivě, i tam a tehdy, kdy by se to vůbec nečekalo. Josef z Arimatie. Nikodem. Saul u Damašku. Křesťané na císařově dvoře v Římě.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.