66. Ukřižování. Matouš 27. Lukáš 23. Jan 19.

(Biblická dějeprava -> 2 Dějeprava Nový zákon)

Text:

Římanům 6,23:
Odplata za hřích je smrt. Ale milost Boží je život věčný v kristu Ježíši Pánu našem.
Mzda hříchu je smrt. Ale darem Boží milosti je život věčný. Hřích platí smrtí.
Marek 15,34: Eli, Eli, lama zabachtani. Bože můj, proč jsi mne opustil.

Čtení:

Matouš 27,32-44. Ukřižování. Matouš 27,45-56. Ježíšova smrt. Lukáš 23,26-43. Ukřižování. Lukáš 23,44-49. Ježíšova smrt.
Jan 19,17-27. Ukřižování. Jan 19,28-37. Ježíšova smrt. Marek 15,33-41.

Osnova.:

0)
Velký pátek. Děj. Prosté vyprávění.
1)
Poslední večeře. Getsemane. Modlitba.
2)
Zatčení. Soud. Zapření Petra.
3)
Pilát. Nátlak židovské rady. Bičování. Trnová koruna.
4)
Cesta na Golgotu. Šimon z Kyrény je přinucen nést kříž JK.
5)
Ukřižování. 2 zločinci. 3 kříže.
6)
Posměch. Přední kněží.
7)
Vojáci. Šaty. Boty. Zisk. Odreagovat se.
8)
Pokušení. Sestup s kříže.
9)
Modlitba JK. Odpuštění.
10)
Nové společenství pod křížem. Jan. Matka Marie.
11)
Poledne. Tma. Eli, Eli. Bože můj, proč jsi mne opustil.
12)
Smrt Božího syna. Zemětřesení. Hroutí se základní jistoty. Slunce. Tma. Řád kosmu. Země se třese. Pevnápůda pod nohama. Hroby se otevírají. Minulost se dostává na povrch. Chrámová opona. Svaté místo. Boží soud. Hroutí se (problematizují se) základní jistoty člověka.
13)
Žízním. Ocet.
14)
Setník. Jistě je to Boží syn. Pohan vyznává víc, než si v daném okamžiku může plně uvědomit.
15)
Lhostejní diváci. Nic z toho se jich nedotklo, netklo. Vše zažili na vlastní kůži. Viděli na vlastní oči. My. Slyšíme. Čteme. Jak se nás to dotkne. Co učinil JK pro nás, co my učiníme pro něj.

Postup:

1)
Ukřižování.
a)
Ukrutnápoprava. Římané. Bylo to dřív už u Peršanů. Předcházelo: bičování. Posměch. Soldateska mohla uvolnit své nízké pudy. Člověk byl položen na zem. Roztažené ruce byly přibity na příčné břevno. Vyzdvižen, zavěšen.
b)
Kříž byl většinou ve tvaru velkého téčka. Svislé břevvno bylo upevněno v zemi. Nohy byly uvázány nebo přibity ke kříži. Pro prodloužení umírání se pod nohy dávalo dřevo, jako opora, na tom odsouzenec stál.
c)
Bolestné umírání i několik dní. Surová smrt pro sprosté zločince a politické vzbouřence, provinilce. Pro lidi z lidu. Bohatí, občané, byli většinou relativně důstojně sťati.
d)
Příčné břevno musel na popraviště zpravidla nést odsouzenec. Kolmé břevno stálo na popravišti. Kůl. Na krku měl odsouzenec tabulku s nápisem, jaká je jeho vina.
e)
Nejen ve starověku: Napichování na kůl. Poprava Saulovců za Davida, Rispa. Nedůstojná smrt v Izraeli: Viset na dřevě.
2)
JK zdržoval průvod na popraviště.
a)
Nemohl jít. Utrpení. Byl předtím bičován. Předtím ho tloukli při soudu před židovskou radou. JK nemohl (nestačil) jít dost rychle s příčným břevnem kříže.
b)
Šimon z Kyrény. Byl vojáky chycen. Byl přinucen nést Ježíšův kříž. Právo vojáků rekvírovat věci i lidi, pracovníky, např. Nést břemena. Jedna míle.
c)
Mnoho lidí. Zajímavá podívaná pro mnohé. Poutníci před velikonocemi. Mnoho žen. JK: Dcery Jeruzalemské, neplačte nade mnou, ale nad svými dětmi. Dočkáte se velkého soužení. Nebudete moci uniknout.
Tři kříže. Dva zločinci. JK uprostřed.
a)
Pátek před velikonoční sobotou. 9 hodin dopoledne.
b)
Tabulka na kříži: Ježíš Nazaretský, král židovský. Trojjazyčně: židovsky (aramejsky), řecky, latinsky. Přední kněží k Pilátovi, aby nepsal, že je to král židovský, ale že se za krále židovského vydával. Pilát: Co jsem psal, to jsem psal.
c)
Pomsta Piláta. Potupit Židy. Jak skončil židovský král. Potupa pro Židy. Posměch Židům. Pilát si takto na nich vylil bezmocný vztek. Přinutili ho nařídit popravu. Natlačili ho do něčeho, do čeho se mu moc nechtělo.
3)
Vojáci.
a)
Šaty připadly popravčí četě. I všechen osobní majetek odsouzence. Táhlo se to dlouho do středověku, ano i do novověku. Kat dostal osobní majetek popraveného. Plášť byl sešit ze čtyř kusů. O suknici z jednoho kusu se losovalo. Stejně to pak propili.
b)
Vzali Ježíšovi všecko. I šaty. Nenechali mu vůbec nic. Nakonec zakrátko ztratil i život. JK končí život a nemá vůbec nic. Ani za života neměl mnoho. Nezmíněny ani boty.
4)
Posměch lidí.
a)
Tvrdost vůči umírajícímu. Jsi-li syn Boží, tak sestup s kříže.
b)
Brali JK jako snílka, blbce. Idealista, který se zbytečně dostal na kříž, do průšvihu. Komu není rady, tomunení pomoci. Netušili, že umírá opravdu boží syn, i pro ně a za ně.
5)
Přední kněží, zákoníci: Jiným pomáhal. Sám sobě pomoci nemůže. Je-li opravdu Mesiáš, ať sestoupí s kříže. Pak v něj uvěříme.
Poznámka: Posměch. Setřást ze sebe vinu, odpovědnost. Výmluvy.
6)
JK se modlí za všechny: Otče, odpusť jim, neboť nevědí, co činí.
7)
Poznámka: Věděli či nevěděli, co činí?
a)
Věděli. Tvrdost vůči člověku. Vědomé odstranění nevinného, i když nepohodlného člověka.
b)
Nevěděli, že JK je spasitel a že umírá i za ně, za celý svět. Nedokázali si to sesumírovat ve své hlavě. Bylo to tak neuvěřitelné a nepravděpodobné.
8)
Poblíž kříže. Ženy. I matka JK. Milovaný učedník. Asi Jan. Jediný z učedníků. Matce: To je tvůj syn. Učedníkovi: To je tvoje matka. Od té chvíle učedník přijal Ježíšovu matku jako svou vlastní a staral se o ni.
a)
Hluboké porozumění slovům JK. Konkrétní působení slova JK.
b)
Nové společenství pod křížem. Nová rodina. Krev JK nás víže. Váže. Svazuje. Zavazuje. Spojuje. Konkrétní příklad.
c)
Jan 13: JK: Přikázání nové dávám vám. Abyste se milovali vespolek. Nové společenství.
9)
Zločinci.
a)
Posměch. Jsi-li Kristus, pomoz sobě i nám. Otrlost zločinců. Pár hodin před jistou smrtí. Možná ale jen hrají cynismus. Co jim jinak zbývalo? Předstírají chlapskou otrlost.
b)
Těžká hodina. Ani smrt automaticky nikoho nevede k víře.
c)
Druhý zločinec prvnímu: Ještě ani teď se nebojíš Boha? My si smrt zasloužíme. Tento člověk nic zlého neudělal. Prosba k JK: Rozpomeň se na mne, až přijdeš do svého království. JK: Dnes budeš se mnou v ráji.
d)
Poznámky:
1.
Nejde o planou útěchu umírajícímu.
2.
Munthe: Kniha o životě a smrti. Pomáhání umírajícímu hypnosou.
10)
Poledne. Tma až do 3 hodin odpoledne. JK: Eli, Eli, lama zabachtani. Bože můj, Bože můj, proč jsi mne opustil.
11)
Po chvíli: Žízním. Vojáci. Houba namočená v octu a žluči. Na tyči ji podali Ježíšovi. JK ochutnal a nechtěl pít.
a)
Zesílit utrpení umírajícího.
b)
Ocet má blízko k alkoholu. Slivovici přece nebudou dávat odsouzenci. Droga. Narkotikum. Úleva.
c)
Prodloužit utrpení člověka. Aby se mohli déle bavit.
12)
Dokonáno jest.
13)
JK nechtěl ocet.
a)
Ocet. Otupení.
b)
JK chce umírat s plným vědomím.
c)
Smrt JK za nás. Do všech trpkých a tvrdých důsledků.
14)
Třetí hodina. JK zvolal mohutným hlasem: Otče, do tvých rukou poroučím ducha svého. Zemřel.
Poznámka: Jak mohl zesláblý křižovaný ještě volat mohutným hlasem? Ta mohutnost hlasu asi nebyla příliš mohutná. Vnitřní mohutnost.
15)
Roztrhla se opona chrámu. Od shora. Zemětřesení. Pukání skal. Tma.
Poznámka. Obrazy. Základní nejistoty života člověka. Nepevná země pod nohama. Bortí se základní duchovní jistoty. Narušení řádu kosmu.
16)
Setník. Pohan. Vyznání či konstatování: Jistě to byl syn Boží. Pohanský setník uvěřil ve chvíli smrti JK. Po lidsku viděno: nejhlubší prohra JK.
17)
Diváci. Vraceli se od kříže. Sklíčeni. Tušili: Hrozná událost. Neobyčejná událost svým významem.
18)
Golgota. Lebka. Kalvarie. Pahorek oblého tvaru jako lebka.
19)
Žalm 22. Bože můj, proč jsi mne opustil. Mluví o utrpení mesiáše. Ukřižování na dřevě. Přímo. Ježíš se tímto výkřikem hlásí ke svému mesiášství. Navazuje na tradici SZ.
Poznámka: Je třeba rozlišovat konkrétní realitu Ježíšova ukřižování a pozdější literární zpracování v evangeliích.
20)
JK vytrpěl smrt na kříži za nás a pro nás. Nesl to, co my bychom měli trpět za své hříchy.

Poznámky:

1)
Text. Hřích slibuje mnoho. Ale nakonec, vposledu, zaplatí smrtí. Čiň čertu dobře, peklem se ti odmění. Hřích slibuje plný život. Ale skončí to u něj smrtí.
2)
Možná dvě kázání:
a)
Zločinci. Lukáš.
b)
Matka JK a Jan. Jan 19.
3)
Zelená barva. Růst víry.
4)
Pod křížem. Nové společemství. Nové vztahy mezi lidmi. Překvapuje, že zrovna pod křížem. Ne ve chvíli nějakých úspěchů či oslav. Lidsky viděno, fiasko. Co zbývá jiného, než si pomáhat? Cesta, jak zvládat těžkosti života, ztráty, odchody blízkých.
a)
Matka JK, učedník Jan. Víra spojuje lidi. Nová rodina v církvi. Vzácná výjimka ve světě.
b)
Pilát. Herodes.
a)
Nepravé spojení. Proti JK. Dva nepřátelé se smířili. Nerozplývat se nad tím. Smířili se dva gauneři. Zaplatil to JK. Doplatil na to JK. Snaha setřást osobní vinu. JK je pro ně jen kopací balon. Překopávání míče.
b)
Ve světle JK vyvstávají kontury jasněji. Stíny. Navenek zlepšení vztahů mezi lidmi.
5)
Tři kříže. Kalvarie. Malíři to často malují. Krušné hory, několik takových kalvarií. Cesta vlakem do Ústí nad Labem. Na pravé straně, když se jede z Lovosic. Sugestivní znamení v horách.
Symbolika lidského života v kostce.
a)
Levý kříž od JK.
1.
Lidská beznaděje. Absurdita života. Kam až člověk dojde. Vlastní cesta života. Konec bez výhledu. Přitom je těsně vedle naděje života.
2.
Poutníci v poušti. Mnozí umřeli doslova pár desítek metrů od oazy, kde byla studna. Mysleli si ve svém vysílení a oslabení, že to je opět fata morgana. Nevěřili, že záchrana je na dosah ruky.
b)
JK. Kříž naděje. Milost pro všechny. Nevinný umírá za nás. Kvůli nám.
c)
Pravý kříž od JK.
1.
Omilostněný hříšník. Přijal naději života i v poslední chvíli. Stačí to jistě 5 minut před smrtí. Jem vědět, kdy těch posledních 5 minut začíná.
2.
Zločinec věděl: nemá již naději. Každý může přijít k JK. I na smrtelné posteli. Obrovská milost JK. Nelze ale hřešit na milost JK. Mohlo by být pozdě. Lze skončit jako první zločinec.
d)
Barevné označení křížů:
1.
Černý. Temnota hříchu a smrti. Utrpení. Bolest. Vzít život do svých rukou. Vlastní síly.
2.
Červený. Krev JK. Spasení světa. Přijmout. Náš životní kříž nespasí svět, nikoho. Náš kříž může mít jen dvě barvy: černou nebo bílou.
3.
Bílý. Milost. Ospravedlnění. Druhá strana našeho života. Našeho životního kříže. Náš podíl na vítězství JK. Co JK udělal pro nás.
e)
Ilustrace:
1.
Barevné kříže.
2.
Kniha beze slov. Symbolika barev.
3.
Kříž z jedné strany černý a z druhé strany bílý. Dvě stránky našeho života.
6)
My. Nést svůj kříž. Prožívat svůj život.
a)
Pro JK. Utrpení nebo těžkosti v souvislosti s vírou v JK.
b)
Tíha běžného života. Nemoci.
c)
Obé dohromady.
7)
Pokušení pro JK: Sestup s kříže.
a)
JK je přece snílek. Výsměch. Vidíš, jak jsi dopadl?
b)
Ukaž, co umíš. Co kdyby na tom něco bylo. Myšleno značně vážně. Nebo alespoň se spodním tónem vážnosti.
c)
Mnozí věřili, že JK je jen buřič, nespokojenec. Kalil vodu. Má to za to. Přece byl odsouzen a popraven. Něco musel přece udělat. Jestli ne, tak to dokáže sestoupením s kříže.
8)
Levý kříž. Konec cesty člověka.
a)
Beznaděje. Utrpení. Není nutno složitě hledat cestu k Bohu. JK je blízko, hned vedle. Člověk je ale mnohdy neochoten, jindy neschopen se k JK i jen obrátit.
b)
Konec cesty člověka. Ne vždy tak drastické vnějšně jako tehdy na kříži. Vnitřní tragedie.
9)
Kříž JK. JK za nás udělal všecko, to hlavní. Ale něco musíme udělat i my.
a)
Přijít k JK. Otevřít mu své srdce, když on přichází k nám. Slyšíme SB. Čteme bibli. Společenství sboru.
b)
Chtít přijmout. Vůle. Řečeno prostě: Věřit, že to (tomu) tak je. JK se obětoval za nás. Prosté, a přitom tak nesnadné a těžké. Neintelektualisovat přespříliš.
c)
Pokud z jakéhokoliv důvodu nemůžeme k JK přijít. Aspoň k němu obrátit svůj pohled. Pohled naděje, touhy.
10)
Posměch všech kolem.
a)
Velekněží. Uklidnit své svědomí. Dávat navenek najevo svou chlapskost, otrlost.
b)
Vojáci. Losování o šaty. Trochu toho majetečku. Vše mu vzali. Co by mohl ještě dát, nabídnout?
c)
Zločinci. 3 kříže.
d)
Symbolika: Zlatá barva: výhled do KB.
e)
Náš kříž: Opakování dvou křížů vedle JK. Ne opakování kříže JK. My nikoho nespasíme.
11)
Co by mohl JK ještě dát. Umírá. Nic už nemá. Ani život. Lidé kolem, my. Zůstávají.Budou žít dál. Jak bude vypadat náš život ve světle víry v JK? Jak bude dál vypadat život těch od kříže?
Učedník. Matka Marie. Nové vztahy. Nová rodina.
a)
JK myslí na konci svého života na jiné. Velikost lásky JK.
b)
Moc JK ještě mění život lidí.
c)
Ne bombastická změna navenek. Uvnitř. Projev navenek: Vztahy mezi lidmi. Pravý, šťastný život na zemi. Vyvěrá z této vnitřní změny. Prostá realita života.
d)
Nepravé smíření. Pilát. Herodes. Dva darebáci se spojili proti JK. Ne spojení pod křížem. Ale dostat JK na kříž. Spojení k smrti. Ne k životu. Stálo to život JK. Babylonská věž. Též nepravé sjednocení lidí. Spojení proti Bohu.
e)
Zločinec. Naděje věčnosti ještě v poslední chvíli života.
f)
Zelená barva. Růst víry. Nový život. Noe. Holubice. Přinesla ratolest, větvičku. Zelená větvička. Strom nějakou dobu roste. Izrael: Strom je předpokladem klidného života.
12)
Kříž. Odstrašující trest. Zastrašit. Nehumánnost. Krutost. Starověk dosahoval úrovně středověku a novověku. Koncentráky.
Soldateska.
a)
Bičování. Trnová koruna. Fádní běžná vojenská služba. Zábava. Pobavit se. Ukrátit si čas. Uvolnit nejnižší lidské pudy.
b)
Kříž. Poprava zločinců a politických provinilců. Není důvod omlouvat nehumánní soldatesku, že si ti vojáci jen vydělávali na živobytí.
13)
Posměch vůči neúspěšnému. Kdyby JK byl úspěšný, pak by se volalo: Hosana.
14)
Marek 15,34: Eli, Eli, lama zabachtani. Bože můj, proč jsi mne opustil.
JK je ochoten pro nás dát vše v sázku.
a)
Život časný. Je ochotem předčasně umřít v mládí.
b)
Život věčný. Opuštěnost od Boha.
15)
Znamení při smrti JK.
a)
Obraz. Symbol. Literární záležitost pozdější doby, při sepsání evangelií.
b)
Hroutí se základní jistoty. Lidé kolem. Nedotklo se jich to. Jaksi to ani nepostřehli. Kontrast: Setník, pohan.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.