65. Ježíš před Pilátem a Herodem. Matouš 27.

(Biblická dějeprava -> 2 Dějeprava Nový zákon)

Text:

Izaiáš 53,3:
Nejpohrdanější a nejopovrženější byl z lidí. Muž bolesti. Okusil nemoci. Byl jako ukrývající tvář svou.

Čtení:

Matouš 27,11-26. JK před Pilátem. Matouš 27,27-31. Výsměch vojáků.
Lukáš 23,1-25. JK před Pilátem. Jan 18,28-19,16. JK před Pilátem.

Postup:

1)
Pontský Pilát.
a)
Místodržící. Prokurátor. Násilník. Antisemita. Násilnosti. Přehmaty. Ukrutník.
b)
Ražba mincí pro Židy s podobou císaře. Židé nesměli zobrazovat lidské podoby. Nenáviděn od Židů.
2)
Nenávist židovské rady vůči JK. Veliká.
a)
Užili pomoci Piláta proti JK. Pilátovi muselo být podezřelé, když mu sami Židé přivedli vězně. To se ještě nestalo. Dokonce vzbouřenec proti Římanům. Nad takovými se nenápadně držela ochranná ruka.
b)
Pilát tušil: Chtějí se někoho zbavit a navléci to tak, že to udělali zlí Římané.
3)
Herodes Antipas. Galilea. Perea. Tentýž, kdo popravil Jana Křtitele. O velikonočních svátcích byl na návštěvě v Jeruzalemě.
4)
Synedrium chtělo na Pilátovi vymoci souhlas k popravě. Synedrium nemělo právo vykonat trest smrti.
a)
Ráno se přihrnuli k Pilátovi. Údiv Piláta. Něco takového bylo pro Piláta velkým překvapením. Suďte si ho vy podle svého zákona. Žádali smrt. Pobuřuje lidi. Navádí k neplacení daní císaři.
b)
Soud v soudní síni. Židé zůstali na nádvoří, aby se neposkvrnili. Většinou bývalo sloupořadí. Příp. Se něco domlouvalo přes okno.
c)
Pilát: Zjišťuje vinu JK: Ty jsi ten král židovský? JK: Mé království není z tohoto světa. Pilát: Tedy, přece jenom jsi král.
d)
JK: Ano. Proto jsem se narodil a proto jsem přišel na svět, abych svědectví vydal pravdě. Každý, kdo je z pravdy, slyší můj hlas. Pilát: Co je pravda? Skepse až na půdu.
5)
Pilát Židům: Nenalézám na něm žádnou vinu. Poznámka: JK mu musel připadat jako neškodný idealistický snílek. Vznáší se v jiném světě než v pozemské realitě. Virtuální realita Ježíšova světa.
6)
Židé: Pobuřuje lid po celé zemi.
a)
Pilát věděl, že takového buřiče by mu přece nevydali.
b)
V pozadí u synedria je snaha zbavit se JK. Pilát: Tanec kolem pravdy a spravedlnosti. Nepříjemná záležitost i pro násilníka a Piláta.
c)
Snaha hodit odpovědnost jinam. Shodit odpovědnost na jiného.
7)
Galilea nespadala pod přímou správu Piláta.
a)
JK byl z Galileje. Šance pro Piláta: Umýt si ruce.
b)
O velikonocích byl král Herodes Antipas v Jeruzalemě. Výhodná shoda okolností pro Piláta. Mezi Pilátem a Herodem bylo napětí. Tak mu ho Pilát poslal. Ať s tím udělá, co chce.
c)
Herodes. Pokládal si za čest, že mu Pilát poslal vězně. Forma uznání. Respekt. Navíc chtěl vidět JK. Popravil Jana Křtitele. Hned po něm nastoupil JK. Zvědavost. Mohl by udělat nějaký zázrak a pobavit.
d)
Otázky Heroda na JK. JK mlčel jako před židovskou radou. Herodes viděl, že s JK nic moc nepořídí. Posměch. Výsměch. Herodes nechal dát Ježíšovi bílé šaty. Znamení, symbol neviny. Snílek. Neškodný blázen.
e)
Poslal ho zpátky k Pilátovi. Pilát to ocenil. Oba soupeři toho dne zanechali dávného nepřátelství.
8)
Poznámky:
a)
Dva gauneři si chtějí umýt ruce.
b)
Nepříjemný oříšek pro oba.
c)
Přehazují si JK jako kopací balon.
d)
Nevina JK příliš čiší.
e)
Diplomatické úsluhy. Pilát respektuje Heroda. Ten respektuje Piláta.
f)
Oba jsou spojeni krví JK. Ale jinak než u VP. Dva darebáci se zbavují nevinného a spojuje je společná vina.
g)
Naše očištění od hříchů. Prolitá krev JK za nás. Ale: My jsme to také zavinili, svými hříchy. JK prolil svou krev za nás, aby nás smířil. Pilát a Herodes prolili krev JK, a tím se smířili. Rozdíl. Očištění krví JK. Prolití krve JK.
9)
Pilát Židům: Nenašel jsem na JK vinu. Ani Herodes ne. Bílý šat. Plášť.
a)
Pilát měl propustit nevinného. Kličkuje. Nechce si to se židovskou radou rozházet.
b)
Pilát. Vyhlašuji na velikonoce amnestii. Propouštím vám jednoho vězně. Propustím JK.
c)
Nelogické. Přece mu sami vydali JK, aby se ho zbavili. Přece nebudou chtít zrovna JK. Pilát se ale neobrací na židovskou radu, ale na lid. Počítá s tím, že lidé budou chtít JK. Přece jim kázal, uzdravoval, byl v oblibě u lidí.
d)
Kněží navedli lid. Lid se nechal navést. Prosit za Barabáše. Vzbouřenec. Partyzán. Lidový hrdina. Vraždil. Vzbouřenec proti Římanům. Při soudu ale nebyli Galilejci, ale Jeruzalemci.
e)
Lid volal: Nechceme tohoto, ale Barabáše.
f)
Pilát: Co udělat s JK? Všichni: Ukřižuj.
g)
Pilát: Už jsem pověděl: Nenašel jsem na něm žádnou vinu. Všichni: Když Ježíše propustíš, nejsi přítel císaře. Prohlašoval se za krále.
h)
Pilát se polekal. Mohl by očekávat stížnost do Říma, že mizerně hájí zájmy císaře. Na jednom nevinném Niemandovi mu zas tolik nezáleželo.
i)
Židé poslali několik stížností na Piláta do Říma. Ale na to, že je krutý a nespravedlivý. Ne na to, že by propustil nějakého židovského vlastence. To by asi vypadalo v Římě značně směšně.
j)
Obavy Piláta. Obvinění, že propustil buřiče. V Římě by tomu mohli uvěřit. V každém případě to mohli pochopit jako nevhodné jednání Piláta se Židy, že je zase něčím dráždí. Zásada Říma: Raději víc křížů.
10)
Tyátr. Pilát si nechal přinést vodu a veřejně si umyl ruce. Nejsem vinen krví tohoto spravedlivého. Poraďte si s tím sami.
a)
Pilát měl povinnost propustit nevinného. Ne si mýt ruce. Výraz slabosti. Svalit vinu na jiné. Popravit nevinného může být někdy nepříjemné i pro krutovládce.
b)
Jidáš a kněží. Kněží se snažili přehodit vinu na Jidáše. Nechtěli od něj zpět peníze zrady, peníze za zradu.
c)
Lid: Krev jeho na nás a na naše děti. Poznámka: tvvrdost lidu. Nepochopitelné. Dav se dá navést, svést. Manipulace. Dav nedomýšlel důsledky pro JK. Ale ani ne pro sebe. Rok 70. Zničení Jeruzalema.
11)
Pilát propustil Barabáše. Propustil skutečného buřiče proti císaři. Špatně hájil zájmy císaře. Židé osvobodili jednoho zélotu, teroristu.
12)
Bičování před ukřižováním.
13)
Vojáci.
a)
Zábava. Posměch. Běžné před popravou. Provalily se zkryté nejhorší lidské pudy. Soldateska. Necitelná otrlost řemeslných vrahů.
b)
Šarlat. Trnová koruna. Do krve rozedraná hlava. Skalp. Posměch jako králi. Třtina místo žezla. Plivání. Pak vedení na popravu.
14)
Pilát se bál žaloby Židů. Stejně si na něj pořád stěžovali. Měli i nějaké známé u dvora. Roku 36 byl Pilát z Palestiny odvolán. Zemřel ve vyhnanství v Tgalii. Tam podle pověsti spáchal sebevraždu.

Poznámky:

1)
Proč židovská rada vedla JK k Pilátovi.
a)
Velký případ. Známý. Nutnost potvrdit rozsudek smrti. Nešlo to nějak utajit. Pilát by se jistě dověděl o případném bočním odstranění takového člověka jako byl JK. Štěpána ukamenovala židovská rada sama. Malá ryba.
b)
Přehazování Jelínka, odpovědnosti. Nejistota židovské rady. Řetěz: Židovská rada. Pilát. Herodes. Pilát. Nikdo nechce nést odpovědnost za smrt tohoto nevinného.
c)
Zdánlivá loyalita vůči Římu.
2)
Co vše JK pro nás podstoupil. Oběť na kříži. Lehce se to řekne. Představit si to realisticky v syrovém a surovém kontextu.
a)
Místo nás.
b)
Kvůli nám.
3)
Jak jednáme s JK my.
a)
Chceme se ho mnohdy zbavit. Ruší. Zneklidňuje. Cítíme to. Znepříjemňuje nám život svou pravdivostí. Kličky ve víře. Obejít dotírající nepříjemné věci, obvinění z hříchu. Zachovat si dekorum.
b)
Nepříjemné.
a)
Cítíme, že JK má pravdu. Nárok pravdy. Chceme to setřást. Nechceme to nechat na sobě. Ani to setřesení či setřásání. Výmluvy: Chyby na církvi, farářovi, kostelníkovi, církevnících. Obecně i konkrétně. Máme málo času.
b)
Setřást JK ze života. Vytřást ho ze života.
4)
My. Tanec kolem pravdy. Jako Pilát. V jiné obdobě. V jiném rytmu a za doprovodu jiné muziky.
a)
Víme, že JK má pravdu. Víme, co je správné. Víme, co bychom měli udělat a jak bychom se měli zachovat.
b)
Osobní nestatečnost. Strach. Slabost. V různých životních situacích.
c)
Nepříjemnost pravdy. JK obviňuje. Ostré světlo pravdy. Zřetelně vystoupí stíny.
d)
Mnohdy uděláme opak správného. Jako Pilát. Propustil buřiče a odsoudil nevinného. Třeba se i oháníme pravdou JK a přitom děláme opak. Zašmodrchanost života.
e)
Člověk je tlačen, dotlačen okolnostmi. Shoda okolností. Situace. Není to alibi. Výmluva. Nemohl jsem nic dělat. Bylo to silnější než já. Nebo se už ani nevymlouváme. Rezignace, apatie vůči pravdě JK. Lhostejnost. Proč pravda. Zač se obětovat, zasadit.
5)
Proč se pro něco obětovat. Proč se pro něco zasazovat. Poctivý moderní člověk na východě i na západě to řekne už nahlas. Co zůstane?
a)
Privátní sféra života. Koníčky. Osobní život.
b)
Materielní hodnoty. Chata. Cestování.
c)
Důraz na rodinu. Soukromí rodiny. Tzv. Vyšší poslání.
d)
Stojcismus a epikureismus. Dobré materielní zázemí a pohoda života.
6)
Židovská rada.
a)
Chtěla JK v každém případě odsoudit. Rozsudek smrti byl vyřčen a připraven dávno před zatčením JK. Špinavá práce popravy. Aby to udělal Pilát. Aby to padlo na jeho triko. Zachovat si dekorum, čisté svědomí a čisté ruce.
b)
Později bude třeba případně možno osočit Piláta, jak je krutý vůči nevinnému. Zatopit i nenáviděnému Pilátovi. Ale pro tuto chvíli je dobrý pro potřebnou špinavou práci. Tehdy se ta špinavá práce udělala pod záštitou legality, nikoli bokem.
c)
Pilát: Suďte si ho sami podle svého zákona. Zdánlivá velkorysost a velkomyslnost. Zdání respektu. Ale v pozadí jsou výmluvy. Nechtěl se namočit do něčeho, do čeho ho strkali. JK je snílek, neškodný idealista. K Herodesovi s ním.
d)
Nenalézám na něm vinu. Mytí rukou.
e)
Varování manželky.
f)
Barabáš. Vůle lidu. Lid dá přednost bojovníkovi za národní zájmy před Ježíšovským snílkem.
7)
Ecce homo. Zbičovaný JK. Apel na lítost, soucit lidí.
8)
Konečné rozhodnutí.
a)
Pilát odsoudil nevinného JK, aby se vyhnul žalobě do Říma. Stejně na něj požalovali, kvůli jiným věcem. Brutalita vůči nevinným. Snižovalo to jeho popularitu.
b)
Výhružka: Když neodsoudí, půjde žaloba do Říma. Že pustil buřiče. Nevadí, že to bude vymyšlená žaloba.
9)
Pilátovi vůbec nešlo o pravdu nebo o nevinného JK. Šlo mu o zachování sebe, o vlastní zájmy.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.