64. Jidášův konec. Matouš 27.

(Biblická dějeprava -> 2 Dějeprava Nový zákon)

Text:

2
Korintským 7,10:
Zármutek, který je podle Boha, působí pokáním spasení. Zármutek světa způsobuje smrt.

Čtení:

Matouš 27,1-10.

Postup:

1)
Jidáš si uvědomil hrůzu svého činu. Viděl konec JK.
2)
Jidáš šel do chrámu. Tam bývali pravidelně velekněží a členové synedria. Zvláště kolem velikonoc. Jidáš: Dopustil jsem se zlého činu. Hrozný hřích. Zradil jsem nevinného člověka. Vydal jsem ho na smrt. Způsobil jsem jeho smrt. Chtěl vrátit 30 stříbrných.
3)
Synedrium.
a)
Co je nám do toho? Poraď si sám. Jidáš v zoufalství hodil peníze v chrámě na zem. Něco takového bylo velmi neobvyklé. Peníze se přece dávaly do pokladnice. Nepříjemné pro kněze. Vidělo to před velikonocemi mnoho lidí.
b)
Pak se Jidáš oběsil.
4)
Kněží. Bezradní. Nelze dát tyto peníze zpět do pokladnice. Lpí na nich krev. Tolik cti v těle ještě měli, že si to uvědomili. Moderní doba už není tak háklivá. Špinavé peníze. Koupili za to pole na hřbitov pro chudé cizince. Název: Pole krve.
5)
Jidáš.
a)
Odstrašující příklad člověka. Litoval. Ale nevrátil se k JK jako Petr. I pro Jidáše byla šance odpuštění. Beznadějná zoufalost.
b)
Petr: Křivá přísaha. Zapřísáhal se Bohem, když lhal, že nezná JK. Bral si PB za svědka.
c)
Petr: 3. A 9. Přikázání Desatera.
6)
Jidáš. Nepočítá s odpuštěním. Sebeospravedlnění. Nechtěl se pokořit.
7)
Kněží neměli zájem o osud Jidáše.
a)
Posloužil jejich plánům a zájmům. Zaplatili mu. Byli si kvit. Dostal řádně zaplaceno. Na tehdejší poměry poměrně hodně.
b)
Zrádce si nikdo neváží. Ani ti, kdo využili jeho služeb.

Poznámky:

1)
Vzdorná lítost. Není lítost jako lítost.
2)
Milost JK. Veliká. Stačí i na největší hřích. Stačila na Petrovo zapření. Stačila by i na Jidášovu zradu.
3)
Bůh chce spasit všechny lidi. Nikoho ale nelze dostat na žebřík, když aspoň trochu sám nechce. Petr. Lítost. Pokání. Jidáš. Lítost. Vzal (si) ale život sám do svých rukou.
4)
Jidášovi to nevyšlo podle jeho plánů.
a)
JK se neprohlásil politickým mesiášem s mocenskými ambicemi.
b)
Synedrium jedná s Jidášem jako se zrádcem. Zaplatilo mu za špinavou práci. Nevážili si zrádce, bez jehož služeb by se nemohli zmocnit Jk tak snadno a lehce.
5)
Lítost. Jediný případ v blízkosti JK. Zrádce lituje. Kněží a falešní svědkové ničeho nelitují. Jediná lítost na straně nepřátel je lítost zrádce Jidáše.
6)
Vrácení 30ti stříbrných.
a)
Tím není vše vyřešeno či odčiněno. Lidský život nelze vrátit. Uklidnit svědomí. JK přišel o život. Moderní lump by se tvářil, že vše odčinil, když vrátil peníze zrady.
b)
Náprava viny, hříchu. Člověk se samozřejmě vzdá hříšného zisku. Ale to není všecko. Hřích trvá. Hřích tím není odčiněn. Již se rozjela lavina zla. Řetěz. Pokračuje to dál. Důsledky hříchu se táhnou jako guma žvýkačky.
c)
Falešné obmytí svědomí. Nedostačující. Obdoba: Pilát si zase (symbolicky) umyl ruce. Ale aspoň něco. Lepší něco (málo) než vůbec nic.
d)
Jsou lidé, které ani to málo nenapadne. Je to dokladem, že jejich svědomí je už pořádně zavaleno moderním darebáctvím a otupělostí nejhrubšího kalibru.
7)
Vrácení výsledků hříšného života:
a)
Zacheus. Čtyřnásobně nahradil ošizeným. Polovinu majetku rozdal chudým.
b)
Hříšná žena. Mast v alabastrové nádobě za 300 denárů. Pomazala Ježíšovy nohy.
c)
Jidáš. Bez pokání. Resp. Dostal se jen na prách pokání. Jen se zbavit hříšného zisku.
8)
Osika. Chvěje se. Dlouhé listy. Vratkost. Prý se na ni Jidáš oběsil.
9)
Otázka pokání.
a)
Uvědomit si vinu, hřích. Lítost. Samo o sobě to nestačí. Je to málo. Pláč: Bezmocný. Zlostný. Vzteklý.
b)
Obrátit se k Bohu. Srdce čisté stvoř mi, bože.
10)
Dvojice v bibli. Odlišné reakce. Stejná nabídka, stejná možnost spásy.
a)
Kajin. Abel.
b)
Jákob. Ezau.
c)
Petr. Jidáš.
d)
Dva lotři na kříži.
e)
Saul. David.
f)
Achitofel. Chusai. Davidovi rádci. Oba byli rádci. Achitofel k tomu ještě i zrádce.
11)
Židovská rada. Lhostejnost k osudu Jidáše.
a)
Zaplatili mu. Jsme si kvit.
b)
Nevyšlo jim to s JK zcela podle jejich představ a přání. Zklamání.
c)
Nejlépe věděli o podlosti Jidášova činu.
d)
Zrádce si nikdo neváží. Ani ten, kdo užije jeho služeb. Kdo je odkázán na jeho služby a neobejde se bez nich. Komu zrádce poslouží.
e)
Chytré vyřešení vrácených peněz. Vzali a nevzali. Přijali pohozené peníze zrady jako dar. Užili je pro konkrétní sociální účel. Hřbitov pro chudé cizince, poutníky. Udělali se hezcí navenek. Lidumilný, ušlechtilý, humanitární čin.
f)
Obrací se nám žalůdek, když vše domýšlíme a domyslíme. Do důsledků a příčin. Co vše dokáže lidský hřích. Rafinovanost. Podlost v rukavičkách lidumilství. Lid mohl (měl možnost) chválit židovskou radu za vydání na hřbitov pro chudé.
g)
Peníze zrady. Hodně špinavé, resp. Krvavé prachy. Na lidumilství s nimi. Humanitární účel.
h)
Moderní doba by asi nebyla tak háklivá. Židovská rada měla ještě jakés takés mravní povědomí.
12)
JK byl vhozen do koloběhu života. Syrovost. Všanc zájmům mnoha lidí. Bezbranný jako holubice, jako ovce mezi vlky.
13)
Velekněží.
a)
Měli by pomoci provinilému Jidášovi. Na jejich rukou však též lpěla krev JK. Na rukou mocných a zbožných není mnohé vidět, ani nevinná krev.
b)
Prohnilost hříchu. Obviňuje nás spravedlivý JK. JK je světlo. Svítí a vystupují jasné kontury hříchu uprostřed tmy a temnoty. Hrůza. Nahota viny a hříchu, zla.
c)
Rafinovaně zakrýváno. Pozlátka všeho možného druhu, např. I talárů. Vznešenost. Lidumilnost. Funkce. Zbožná fazóna usměvavého ksichtu.
d)
Dobří otcové rodin. Všelijak nahrabali majetek. Aspoň občas dají nějakému potřebnému nějakou tu almužnu. Něco pustí pro humanitární instituci, aby si udělali reklamu a aby si to odpočetli ze základu daně.
e)
Světlo JK. Roentgen. Do morku kosti. Odhaluje prohnilost. Tubera, rakovina hříchu.
14)
Otázka aktualizace. Není vždy třeba aktualizovat za každou cenu. Příběh mluví a promlouvá sám. Nepříjemně nás mrazí, když slyšíme o lidech kolem JK. Nepříjemně cítíme: Nějak se mezi nimi najdeme. Aspoň občas nebo někdy.
15)
Kdo ukřižoval JK: Pilát. Židovská rada. Naše hříchy.
16)
Sebevraždy v bibli.
a)
Zoufalci. Saul. Achitofel. Jidáš. Bilanční sebevraždy.
b)
Moderní doba zná i nemoci vedoucí k sebevraždám. Nápory života. Stresy. Latentní nemoc. Člověk neunese napětí života. Napětí života je mnohdy tíživější než všechna pomoc.
1.
Víra. Smysl života.
2.
Blízcí lidé. Láska. Společenství. Prostředí.
3.
Léky. Nutnost. Nepodceňovat.
17)
Případ Jidáše. Bilanční sebevražda. Nemohli pomoci lidské léky. Jediná šance: pokání. Obrat k Bohu. Odpuštění JK stačí i na největší provinění. Z naší strany: Jen přijít a přijmout. Nabídka trvá. Zůstává. Nadějné.
18)
Jidáš zůstal sám.
a)
Učedníci (spoluučedníci) zalezli. Navíc nikdo nechtěl jít za zrádcem. Učedníci se od svého spolubratra distancovali.
b)
Co kdyby se našel nějaký učedník, druhý člověk, který by Jidáše podržel a podal mu pomocnou ruku?
c)
Mnozí lidé viděli: Jidáš jednal s kněžími v chrámě. Pohodil peníze v chrámě. Na leccos se z toho dalo usuzovat. Bylo jasné, že se s ním děje něco směrem k dobrému. Podaná pomocná ruka by mohla zabránit sebevraždě.
d)
Nenašel se však nikdo, kdo by viděl, že je Jidáš na dně. Když ho nechytil za ruku žádný člověk, tak se chytil provazu.
19)
Nezbytnost léků. Na některé nemoci v oblasti duševní zaberou jen chemikálie. Ani víra nepomůže. Slepé střevo také neléčíme vírou, ale skalpelem chirurga.
20)
Dvojice v bibli. Matouš 24. Dvě ve mlýně. Dva na poli. Dva leží vedle sebe. Dělení lidí. Stejné předpoklady. Stejné příležitosti. Dva synové, otec je pošle na pole. Ten, co odmítl, nakonec jde. Ten, co slíbil, se na to nakonec vykašle.
21)
Důrazy v kázání: Odpovědnost člověka. Milost, milosrdenství JK. Odpuštění. Sebevražda. Vina. Hřích. I s tou největší vinou smíme a můžeme přijít za JK. Milost JK stačí na všecko. Jen přijít a přijmout.
22)
Lítost u Jidáše jako u Petra.
a)
Ne však vyznání vin. Sebeospravedlnění. Vzít svůj život pevně do svých rukou. Právo dělat si se svým životem, co člověk chce sám.
b)
Jidáš vrátil velekněžím peníze a PB vstupenku do života. Chtěl očistit své svědomí tím, že se vzdal finančních výsledků zrady. Mrtvý ale zůstal mrtvý. Sebeočištění. Sebeuklidnění. Vlk se nažral, ale koze zůstala ukousnutá noha.
c)
Navenek demonstrovaná lítost. Schodit veškerou odpovědnost veřejně na velekněze. Velekněží na sobě nechtějí nechat vinu. Nepřijali peníze. Je vidět, že jim to myslelo. Chtějí být z obliga. Kdyby nebylo zrádce, cítili by se z obliga.
d)
Jidáš svým činem s penězi pohozenými v chrámě na vše příliš moc upozornil.
e)
Jidášova sebevražda byla pro synedrium a velekněze vposledu a nakonec užitečná a výhodná. I když nepříjemná.
f)
2. Světová válka. Film. Udavač oznamoval úředníkovi gestapa lidi. 60 případů. Úředník musel ty lidi likvidovat. Donašeč ho držel v šachu. Nakonec ho gestapák odstřelil za jeho nadměrnou horlivost.
g)
Krev na penězích. Jidáš je veřejně pohodil v chrámě. Velekněží: Šalomounské rozhodnutí. Hřbitov pro chudé poutníky.
h)
Sebeospravedlnění. Darebáctví vyššího typu. Ne náprava hříchu, viny, ne pokání. Očištění svědomí pro sebe vnitřně i navenek, dekorum pro budoucnost.
i)
Norimberský proces. Čisté svědomí lidí, kteří způsobili smrt tisícům lidí. Vždyť jen pracovali. Konali svou práci. Plnili jen rozkazy. Dělali to, co bylo jejich povinností a za co byli placeni.
j)
Dnes. Myslel jsem to dobře. Nemohu za to, že to vyšlo jinak. To ale přece neospravedlní zlý čin.
k)
Zbavit se zisku za zradu. Chytristika. Hříšná žena, alabastrová nádoba, nard. Pokání začíná novým životem. Nový život začíná pokáním. Nikoli sebeočištěním svědomí jen tak navenek.
l)
Sebeospravedlňující výmluvy, které však neznamenají ospravedlnění: Nejsem si ničeho vědom. Necítím žádnou vinu.
1.
Jestli jsem něco udělal, tak se omlouvám. Omluva a sebespokojený či sebeuspokojivý pocit čistého svědomí (neviny) přece stačí, že ano?
2.
Nakopal jsem ti sice do prdele, ale necítím za to žádnou vinu. Přece jsem neudělal nic zlého. Jestli si myslíš, že ano, pak se za to omlouvám.
23)
Petr. Ze zapření neměl přímý zisk. Pouze zachránil svou kůži. Jidáš. Zisk. Výhody.
24)
Velekněží opovrhují zrádcem, udavačem. Běžný jev v dějinách. Zrádce si nikdo neváží, i když ho mnozí potřebují a využívají jeho služeb.
25)
Zrádce z přinucení. Jiná záležitost. Donucení.
26)
Zrádce z bídy a nouze.
a)
Nemá na jídlo, na přiměřený život. Zradí pak třeba ty, kdo jsou sociálně tvrdí a nepomohli mu nebo ho dokonce poškodili. Opět jiný případ. Samostatné řešení.
b)
Zradí kohokoliv, jen aby měl cokoliv k lepšímu životu nebo vůbec k životu.
27)
Zrada Jidáše. Zisk.
a)
Peníze.
b)
Přimět JK, aby vyhlásil KB. Tzv. Zbožný dobrý záměr. Jidáš se pak přiživí třeba jako ministr financí. Bude mít pak velké příjmy a něco si přivytuneluje.
1.
Když by to nevyšlo, tak bude aspoň těch 30 denárů.
2.
Žádná idea, ať skutečná či proklamovaná, neospravedlní Jidášovu zradu. JK ztratil život.
3.
Zničení člověka pro nějakou tzv. Velkou ideu? Překáží v cestě. Kde se kácí les, lítají třísky. Snaha budovat něco tak zvaně dobrého hlava nehlava?
c)
Jidáš nebyl nikým nucen nebo přinucen ke zradě JK. Přihlásil se sám a dobrovolně židovské radě s nabídkou zrady. Zcela tržně se zeptal: Co mi za to dáte? Co z toho budu mít?
28)
Stefan Zweig. Film. Začátky Hitlerovského Německa. Popravit odbojáře dělnického hnutí. Přátelé připravovali útěk. Chtěli oddálit popravu. Unesli kata a schovali ho. Fašisté hledali popravčího. Tehdy se popravovalo ještě sekerou. Řezník. Přemluvili a donutili ho. Nabídli mu hodně peněz pro rodinu. Chce si zvětšit obchod. Zácvik na jatkách. Přesnost při sekání. Obdiv zkušených pracovníků. Vše se dálo tajně, aby ho neunesli. Popravil odsouzence. Tím znemožnil útěk. Byl na to připravován. Zbohatl. Zmohl se. Velký obchod. Začalo se šuškat, z čeho měl peníze. Nikdo u něho nekupoval. Lezlo mu to na mozek. Snaha zbavit se sekery. Hodil ji do popelnice. Pak na smetiště. Po každé mu ji někdo v noci dal za dveře. Nakonec se oběsil. Peníze krve mu nepřinesly štěstí.
29)
Pocit člověka: Peníze vždycky vše vyřeší. Ochota mnoha lidí udělat pro peníze či jiný zisk všecko. Když člověk na nic nehledí a dosáhne svého cíle, mnohdy se to vymkne z ruky. Ne však vždy.
a)
Václav Kaplický: Kladivo na čarodějnice. Soudce-lump se obohatil na procesech. Mučil lidi, aby se přiznali. Pak je nechal popravit. Oženil se velmi bohatě. Dožil v pěkném domě. Dožil se vysokého věku. Popravoval lidi bez skrupulí a výčitek svědomí. Z každého popravence dostal třetinu z jeho majetku. Třetinu dostal udavač, třetinu stát či vrchnost.
b)
Nacisté. Jejich děti, vnuci a pravnuci mohou žít v pohodě v pěkných domech a v zajištění z naloupených pokladů nebo z velkého (vysokého) postavení a tučných mezd.
c)
Amerika. Indiáni živoří v rezervacích. Potomci dobyvatelů využívají zemi Indiánů. Potomci obraných musí být vděčni za každou sociální almužnu.
d)
Po Bílé hoře.
1.
Potomci násilníků mají výhody z uloupených majetků.
2.
Protestanté ztratili všecko a od Tolerančního patentu celkově živoří nejen majetkově. I kulturně a církevně organisačně. Byli obráni o majetky členů evangelické církve, o kostely, o katedrály, ale i o členy církve.
3.
českým evangelíkům chybí v jejich dějinách celé historické období baroka.
4.
Těch 160 let temna (náboženská nesvoboda, násilná rekatolizace) se nedá vymazat nejen z dějin, ale ani ne z přítomnosti. Důsledky se prostě táhnou dál.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.