59. Slavnost velikonočního beránka. Matouš 26. Jan 13.

(Biblická dějeprava -> 2 Dějeprava Nový zákon)

Text:

1
Korintským 11,26:
Kdykoli byste jedli tento chléb a pili tento kalich, smrt Páně zvěstujete, dokud on nepřijde.

Čtení:

Jan 13,1-20. Umytí nohou. Jan 13,21-30. Označení zrádce.
Matouš 26,17-19. Příprava velikonočního beránka. Matouš 26,20-25. Oznámení zrádce. Matouš 26,26-29. Ustanovení VP.

Postup:

1)
Předvečer velikonočních svátků.
a)
Židé se scházeli k jedení velikonočního beránka. Po rodinách. Skupiny poutníků. Připomínka vysvobození z Egypta. Beránek byl zabit v chrámě. Upečen byl v domě. Na rožni. Kosti nelámány.
b)
Nekvašený chléb. Omáčka z hořkých bylin. Připomínka utrpení otců v egyptském otroctví. Nápoj k pití: víno. Společný kalich.
2)
JK poslal Petra a Jana, aby vše připravili k jedení beránka. V jednom domě. Večer. 12 učedníků.
3)
Mytí nohou.
a)
Patřilo to k samozřejmé tradici před jídlem. Asi tak, jako my si umyjeme ruce.
b)
Ponižující práce. Všichni po sobě koukali, kdo tuto práci udělá. JK jim dal příklad. Učedníci se pořádně zastyděli. Měl to udělat poslední otrok nebo hostitel.
4)
Petr se zdráhal přijmout tuto službu. JK: Co já nyní činím, ty zatím nevíš. Potom se to dozvíš.
5)
JK umyl nohy i Jidášovi.
6)
Vysvětlení JK.
a)
JK vzal opět vrchní šat. Zasedl za stůl. Tehdejší stůl. Malý stolek nebo spíše jen koberec.
b)
JK: Já jsem to udělal jako váš mistr a pán. Příklad zajisté dal jsem vám, abyste to činili vespolek.
7)
Smutek JK. Jeden z vás mne zradí. Smutek učedníků. Po řadě se postupně každý zeptal, zdali to nebude náhodou on. JK: Ten, kdo se mnou omáčí chléb v omáčce v míse.
a)
Ne nutně právě v daném okamžiku. Kdo s JK slavil slavnost velikonočního beránka.
b)
Hostina beránka bylo přátelství na život a na smrt. Zrada Jidáše byla o to ohavnější. Jeden z vás, nejbližších.
c)
Obdoba dnes: Někdo s námi bude u VP a pak udělá nějakou ohavnost, třeba nám.
8)
Běda člověku, skrze něhož pohoršení přichází. Bylo by mu lépe, kdyby se vůbec nenarodil.
9)
Jidáš. Omáčel s JK chléb v omáčce. I on se zeptal. Bylo by hloupé, kdyby se nezeptal. Snad si myslel, že to JK neví. Jsem to snad já? JK: Ano. Poznámka: zrádce je takto přímo označen jen u Jana.
10)
Jidáš. Vzal kousek chleba a vyšel ven. Proč? Asi si neodpustil ani ten poslední kousek chleba. Byl na peníze. Nebo se projevil jako cynik?
11)
Společenství při jedení beránka.
a)
Šlo to do hloubi víry. Jidáš: cynismus.
b)
Když se po létech lidé sešli a připomněli si společné jedení velikonočního beránka, utvrdilo se přátelství na život a na smrt. Solidarita. Něco to znamenalo.
c)
Jedna mísa. Bylo málo nádobí. Ale dnes: jeden kalich. Může být hodně kalíšků.
d)
Zrada Jidáše: narušení společenství beránka.
12)
JK vystupuje jako hostitel.
a)
Láme chleba. Nízký chléb. Vezměte, jezte. Láme. Ubývá. Připomínka oběti JK. Něčeho se vzdát pro druhé.
b)
Kalich. Po večeři. Modlitba. Pijte z toho všichni. Nová smlouva v krvi JK. Ne beránek. JK je jiný beránek. Lidská krev. Vylévaná krev, prolévá se. To pijte na mou památku.
13)
Společně zazpívali žalm. Odešli na Olivovou horu.

Poznámky:

1)
Mytí nohou. Těžké pro nás. Služba. My raději myjeme lidem hlavy.
2)
Petr. Zdráhá se přijmout službu od JK. Někdy je dobré od JK přijmout službu. Vlastně je to dobré vždy.
3)
VP:
a)
Nechat si posloužit od JK. Hostina. Nechat se pozvat. Obmytí. Odpouštění hříchů. Jsme nedokonalí lidé.
b)
Nové společenství. Posloužit si. Služba.
4)
Velikonoce v Jeruzalemě.
a)
Jedinečné. Jedině tam se jedl velikonoční beránek. V synagogách se konala jen slavnost bez beránka. Poutníci. Jediný chrám. Osudné velikonoce pro JK. Nejvýznamnější a nejdůležitější velikonoce v dějinách.
b)
Tragické velikonoce. Jak kdo se dívá a posuzuje. Vnějšně viděno: Prosté události, které předcházejí. Přitom jde o události, které mají význam mezi nebem a zemí.
c)
To největší v životě se děje (odehrává se) v prostotě a každodennosti života. Přitom to má kosmický dosah.
5)
Trapas na začátku slavnosti beránka.
a)
Nepřišel ani otrok ani hostitel, aby umyl hostům nohy. Podřadná práce. Patřilo to k rituálu zvláště velikonoční hostiny. Bez toho se nedalo začít.
b)
Učedníci po očku pokukují po sobě, kdo by to měl udělat. Chopit se služby, podřadné, neplacené. Jasné: JK je mistr, ten to přece dělat nebude. JK zahanbil učedníky.
c)
3 roky s ním chodili a učili se od něj. Mohou se však učit pořád a dál.
6)
VP. Názorná symbolika.
a)
Lámání chleba. Ubírání ze svého. Ubývá ho. Pro druhého. Podělit se. Spotřebovává se.
b)
Kalich. Oběť. Stojí to krev, život. Oběť doslova všeho pro druhého.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.