57. Zničení Jeruzalema. Matouš 24.

(Biblická dějeprava -> 2 Dějeprava Nový zákon)

Text:

Lukáš 14,37.
Blaze těm služebníkům, které pán, když přijde, nalezne je, že bdí.

Čtení:

Matouš 24,1-2. Předpověď zničení chrámu. Matouš 24,3-14. Počátek běd. Matouš 24,15-28. Velké soužení. Matouš 24,29-31. Příchod syna člověka. Matouš 24,32-35. Poučení od fíkovníku. Matouš 24,36-44. Výzva k bdělosti.
Matouš 24,45-51. Podobenství o věrnosti služebníků.
35
Nebe a země pominou, ale má slova nepominou.
36
O onom dni a hodině však neví nikdo, ani andělé v nebi, ani Syn; jenom Otec sám.
37
Až přijde Syn člověka, bude to jako za dnů Noé:
38
Jako tehdy před potopou hodovali a pili, ženili se a vdávaly až do dne, kdy Noé vešel do korábu,
39
A nic nepoznali, až přišla potopa a zachvátila všecky - takový bude i příchod Syna člověka.
40
Tehdy budou dva na poli, jeden bude přijat a druhý zanechán.
41
Dvě budou mlít obilí, jedna bude přijata a druhá zanechána.
42
Bděte tedy, protože nevíte, v který den váš Pán přijde.
43
Uvažte přece: Kdyby hospodář věděl, v kterou noční dobu přijde zloděj, bděl by a zabránil by mu vloupat se do domu.
44
Proto i vy buďte připraveni, neboť Syn člověka přijde v hodinu, kdy se nenadějete.
45
Když pán ustanovuje nad svou čeledí služebníka, aby jim včas dával pokrm, který služebník je věrný a rozumný?
46
Blaze tomu služebníku, kterého pán při svém příchodu nalezne, že tak činí.
47
Amen, pravím vám, že ho ustanoví nade vším, co mu patří.
48
Když si však špatný služebník řekne: 'Můj pán nejde',
49
A začne bít své spoluslužebníky, hodovat a pít s opilci,
50
Tu pán toho služebníka přijde v den, kdy to nečeká, a v hodinu, kterou netuší,
51
Vyžene ho a vykáže mu úděl mezi pokrytci; tam bude pláč a skřípění zubů.

Postup:

1)
JK vycházel z chrámu.
a)
Učedníci se obdivovali nádherné budově chrámu. Dojem: JK si toho málo všímá. Upozornili JK: Mistře, jaké je to kamení a jaká stavba.
b)
JK: Vidíte tuto krásnou stavbu? Jednou tu nezůstane kámen na kameni. Vše bude zbořeno.
2)
Olivetská hora. Pohled na chrám i na Jeruzalem.
a)
Učedníci: Pověz nám, kdy to bude. Nastane soud. Jeruzalem bude zničen.
b)
JK: Dejte si pozor, aby vás někdo nesvedl. Mnozí řeknou: Já jsem Kristus. Nevěřte jim. Přijdou boje a soužení. To vše musí přijít než bude konec.
c)
Budete sami mnoho trpět. Lidé vás budou nenávidět. Vaši vlastní příbuzní vás budou zrazovat. Kdo setrvá až do konce, bude spasen.
d)
Nejdříve musí být kázáno evangelium po celém světě. Nikdo se nebude moci vymlouvat, že je neslyšel. Pak teprve přijde konec.
e)
Tehdy budou naříkat všichni národové. Uvidí syna člověka na oblacích nebeských. Ten k sobě shromáždí všechny vyvolené k životu se všech stran světa.
f)
Nebe a země pominou, ale má slova nepominou. Proto pořád a vždycky, bděte, abyste ušli všem těm pohromám, které čekají svět. Abyste se mohli postavit beze strachu před syna člověka.
3)
JK předpověděl zkázu Jeruzalema. Ohlásil svůj druhý příchod na svět. Učedníci tomu rozuměli tak, že tyto obě události přijdou současně. V pozdějších dobách byla často zaměňována slova o zkáze Jeruzalema se slovy o posledním soudu.
4)
Rok 70. Titus, za nedlouho císař. Konec židovské války (66-70). Rozboření Jeruzalema a zničení chrámu.
5)
Parusie. Druhý příchod JK. Nikdo neví, kdy to nastane. Ani sám JK. Jedině sám PB. Je třeba bdělost, neustálá připravenost na parusii.
6)
Příklad: Podobenství o čekajících služebnících.

Poznámky:

1)
Poklid života v Jeruzalemě. Slova JK zneklidňují. Neskladnost JK. Rušivost.
2)
Jiný pohled JK na věci. JK neulpívá na povrhu. Vidí do hloubky, dál a za roh.
3)
Široký kontext.
a)
Předvelikonoční situace. Rekapitulace zvěsti JK po 3 roky.
b)
88. Jablůnka. Nově vymalovaný kostel. Radujeme se z pěkného chrámu. JK též oceňoval krásu chrámu. Ale nepřeceňovat. Víra je založena na Bohu, ne na chrámu.
c)
Pokušení člověka. Založit víru na oporách vnějších a viditelných. Chrám je služebná budova. Služebná funkce. Místo ke shromažďování, kázání. Pro PB to nejlepší. Důstojný prostor k uctívání Hospodina.
4)
2 Korintským 4. Nádoby hliněné. To jsme hlavně my. Naše touha: Zlaté. Železné. Masivní. Jde o obsah. Obal je jen hlína.
5)
Možný dojem učedníků: JK je mizomúz. Neváží si dostatečně krásného chrámu. Upozorňují na chrám. Služba Bohu. JK zdůrazňuje šart vdovy. Za to se nedávají diplomy, medajle, uznání. To by na krásu chrámu nestačilo.
JK má hlubší pohled na věci. Pokušení člověka: hledat oporu a záruku, i věčnosti.
a)
Bohatství. Velké dary na chrám, na církev.
b)
Chrám. Ne soukromý majetek. Symbol toho nejlepšího, co je mimo člověka jako jednotlivce.
c)
Dobrý účel. Velké dary na chrám. JK není proti kráse chrámu, ale kouká se hlouběji než jen na povrch. Je ale proti špatnému pochopení života a spoléhání se na vnější opory.
6)
Naše stavby.
a)
Náš život. Nezůstane kámen na kameni. Vnější věci. Vztahy mezi lidmi. Ideály. Hodnoty. Pochopení zbožnosti. Přetrvá jen to, co je z Boha. Poznáváme jen z části a postupně, jednou poznáme víc.
b)
Zamyslet se: co v našem životě je vlastně z Boha? Kázání JK. Neatraktivní. Náročné na uvažování. Břímě. Současně lehké, ale zároveň i břímě velmi těžké. Pro přemýšlivé lidi ochotné k oběti. Učedníci se tomu museli ještě dlouho učit.
7)
Naše pokušení: Předkládat snadné evangelium. Laciná milost. Lehké k přijetí. Cirkusácké konzumní atrakce.
8)
Bděte. Riziko. Svod.
a)
Jiný Mesiáš než JK. Lžimesiášové chtějící profitovat na lidské důvěřivosti.
b)
Špatné vykládání JK.
1.
Jiný JK. Ježíš přetvářený podle něčího (lidského) obrazu. Vyhovující a uhovující Ježíš.
2.
Učedníci to chápali velmi těžko. My si někdy myslíme, že chápeme snadno a rychle. Mělo by to pro nás být memento, že ani učedníkům v blízkosti JK to občas nezapalovalo příliš rychle.
9)
Text:
a)
Bděte. Ulpíme na tom. Výzva. Rozkaz.
b)
Blaze. Nepřehlédnout. Výhled do KB.
10)
Úvod.
a)
Chrám v Izraeli.
1.
Stánek na poušti. Přenosný chrám.
2.
Šalomouvův nádherný chrám.
3.
Druhý chrám po exilu.
4.
Herodesův chrám, nádhernější nežli Šalomounův.
b)
Důstojný prostor pro bohoslužbu. Pro Hospodina to nejlepší.
c)
Prostředek ke slyšení SB. Kázání. Shromáždění lidí. Chrám není cíl. Důstojný prostředek k vyššímu cíli.
d)
Chrám je centrem života Izraele. Oblast náboženská, kulturní, politická, sociální, zčásti i ekonomická.
e)
Pohled JK a nás. Hodnocení. Vdova. Šart vdovy, penízek. JK není mizomúz. Ochrana slabých.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.