56. Dary do pokladnice. Marek 12.

(Biblická dějeprava -> 2 Dějeprava Nový zákon)

Text:

Žalm 96,8:
Vzdejte hospodinu čest jména jeho. Přineste dary a vejděte do síňcí jeho.
8
Přiznejte Hospodinu slávu jeho jména! Přineste dar, vstupte do nádvoří jeho.

Čtení:

Marek 12,41-44. žalm 96 (13 veršů).
38
Když učil, řekl: "Varujte se zákoníků, kteří se rádi procházejí v dlouhých řízách, stojí o pozdravy na ulicích,
39
O přední sedadla v synagógách a přední místa na hostinách.
40
Vyjídají domy vdov a dlouho se naoko modlí. Ty postihne tím přísnější soud."
41
Sedl si naproti chrámové pokladnici a díval se, jak do ní lidé vhazují peníze. A mnozí bohatí dávali mnoho.
42
Přišla také jedna chudá vdova a vhodila dvě drobné mince, dohromady čtyrák.
43
Zavolal své učedníky a řekl jim: "Amen, pravím vám, tato chudá vdova dala víc než všichni ostatní, kteří dávali do pokladnice.
44
Všichni totiž dali ze svého nadbytku, ona však ze svého nedostatku: dala, co měla, všechno, z čeho měla být živa."

Postup:

1)
Ochota k oběti patří vždy k opravdové zbožnosti.
a)
Finance. Podpora církve. Podpora Boží věci ve světě.
b)
Práce. V církvi. Pro bližní. Myslí se především na dobrovolnickost.
c)
Lidem. Sociální sféra.
d)
Tehdy: Desátky. Platili je ti, co měli. Navíc se dávaly dary do chrámové pokladnice. Pokladnice byly na druhém nádvoří.
e)
Salár dnes: Ilusorní, virtuální desátky. Sbírky. Košíček při vycházení z kostela.
f)
JK měl zájem i o tuto finanční oblast zbožnosti a víry.
g)
Doba těsně před velikonocemi. Rekapitulace toho, co JK kázal 3 roky.
h)
Žádný návštěvník chrámu neodešel, aniž by něco vhodil do pokladnice. Dar na chrám. Samozřejmý projev zbožnosti tehdy.
2)
Pokladnice v chrámu.
a)
JK seděl proti pokladnici (Marek 12). Viděl, co lidé dávají. Díval se. Tehdy se dávalo tak, aby to lidé viděli. Reprezentativní dary. Reklama. Okatost. Ocenit obětavost bohatých.
b)
Nesnižovat lidskou obětavost. Dali něco z toho, v čem měli Boží požehnání. Bohatí dávali mnoho. Je to samozřejmě správné. JK se to ale nezdálo nic zvláštního.
c)
Spíše by bylo na pováženou, kdyby bohatí dávali málo. Pak by nebylo něco v pořádku.
d)
Poznámky:
1.
Dnes. Bohatí mohou dát na církev a mohou si svůj dar odpočíst od daňového základu.
2.
Sponsorské dary. Nejen odpočty pro daňové účely. Především reklamní záležitost. Dobře to působí, když se ví, že dárce (jednotlivec, firma) přispívá na humanitární instituce.
3)
Chudá vdova. Marek 12.
a)
Dala do chrámové pokladnice 2 malé penízky.
b)
JK k učedníkům: Vdova dala víc než všichni ostatní. Ti dávali z přebytku, ona ze svého živobytí.
c)
Možná bychom pochopili, že vdova chtěla něco dát, aby nevypadala jako člověk, který obchází košíček. Pak by vhodila jen jednu minci a druhou by si nechala. Nikdo by jí to v její situaci pravděpodobně nevyčítal.
4)
Penízky.
a)
Marek 12. Drobné. JK hodnotí velikost oběti vdovy. Dala vše, co měla na živobytí. Konkrétnost: Třeba ten den neměla na jídlo.
b)
Nezáleží jen na velikosti daru, ale i na okolnostech, z jakých poměrů a možností člověk dává.
5)
Obětavost ve prospěch církve. Součást naší zbožnosti. Projev víry. Patří to k víře.

Poznámky:

1)
Chrám potřebuje peníze. Provoz. Opravy. Platy kněží. Údržba. Náklady na církev. Něco to stojí.
2)
JK nekritizuje obětavost. Bohatí dávali hodně. Kladné. Kéž by tomu tak bylo i dnes.
3)
Chudá vdova.
a)
Marek 12. Dala ze svého minima.Všecko. Nepochopitelné. Z čeho bude žít. Nepředstavitelné dnes. Nutit do toho lidi? Bohatí by měli pomoci i těm chudým. Nevyžadovat, aby v církvi platili chudí stejně jako bohatí.
b)
Vdova dala relativně víc než mnozí bohatí. Chtěla dát. Chtěla do chrámu. Jak by to vypadalo, kdyby obešla košíček? Nepřímý tlak na lidi?
4)
Chudá vdova. Marek 12. Obětavost chudé vdovy.
a)
Kontext: Předchází vyprávění o ziskuchtivé zbožnosti farizeů. Vyžírkové vdov.
b)
°1 Samuelova 2-3. Kněží Ofni a Fines, synové Eliho. Využívat zbožnosti lidí pro sebe.
5)
Obětavost pro církev. (01).
a)
Předplatit si místo v KB. Mylné naděje a ambice. Nanejvýš si lze zaplatit místo ve voličských seznamech a předplatit církevní pohřeb.
b)
Výraz vděčnosti za přijaté evangelium. Smysl života. Pochopení života.
c)
Nedáváme ze svého. Dočasně to máme od Boha svěřeno. Dar života. Zdraví. Schopnosti k práci.
d)
Podpora dobré věci. Život církve. Kázání evangelia.
e)
Podpora společenství církve. Konkrétní sbor. Kostel. Společné hledání pravdy. Shromáždění. Bohoslužby. Konkrétní náklady na bohoslužby: Teplo. Světlo. Údržba budovy.
f)
Dobrovolnost. Nejsou předepsány desátky. Doporučení: 1 procento. Jako v odborech. Srovnej: Poplatek za radio, televisi. Toiletní papír. Stojí církev lidem za to? Asi 350 korun ročně za toiletní papír pro ženy (podle cenových relací 00).
g)
Mluvit o penězích v církvi je stále hodně často pokládáno za značně nedůstojné, ba dokonce nevhodné. Občas to ale připomenout je dobré. Názor: Lepší, když se o tom moc nemluví. Leda to připomínat těm, kdo nezaplatili salár ještě za loňský rok.
1.
Církev se tváří, jako že všichni členové mají tolik, že mohou radostně a hodně odvádět štědré přebytky do její kasy.
2.
Církev doporučuje různé vzory, jak a kolik platit. Kdo mají hodně, měli by platit až desátky. Církev ovšem ochotně a bez skrupulí a bez uzardění přijme i velký dar od chudého, který si utrhne od svého živobytí.
3.
Stále méně lidí v církvi platí stále víc, takže církev pořád může finančně dýchat. Díky Bohu a hodným babičkám za to.
h)
Příjem: peníze. Dobrovolná práce. Pravidelná účast a občasná pomoc. Podíl na provozu sboru. Mimořádné brigády.
i)
Vděčnost PB i členům sboru. Přes mnohé potíže a těžkosti to stále jde. Je ovšem třeba připojit i vděčnost státu (dotace) a různým veřejným institucím a soukromým větším i menším sponsorům a mecenášům.
j)
Katolické kostely. Příchod do chrámu: U vchodu je vždycky viditelně (třeba někdy i decentně) umístěna pokladnička. Návštěvník má příležitost ji pomoci plnit, naplňovat. I z malých darů se naskládají velké peníze. Mnoho návštěvníků. Naskládá se to.
6)
Příjmy pro sbor. Obětavost. (01).
a)
Sbírky. Pravidelní účastníci.
b)
Salár. Členské příspěvky. Procento. Desátky nejsou stanoveny jako povinné.
c)
Dary. Křest. Svatba. Pohřeb. Narozeniny. Připomínka památky zemřelého v rodině. Konkrétní účel: oprava kostela. Mimořádný projev vděčnosti PB.
d)
Jeronymova jednota. Celocírkevní sbírka na stavební účely.
7)
Vydání ve sboru. (01)
a)
Odvody. PF. Repartice Olympu a seniorátu. Sbírky pro cizí účely. 01: celkem 8 povinných sbírek odeslaných na Olymp.
b)
Provoz sboru. Kostel. Modlitebna: Pojištění. Topení. Elektrika. Drobná údržba. Telefon. Voda. Plyn.
c)
Opravy většího rázu. Občas. Je třeba na to spořit.
d)
Údržba a provoz farářova bytu. I když se farář na tom v řadě sborů nějak podílí, pořád to sbor na něco vyjde.
8)
Izrael. Oběti.
a)
Provoz náboženského života. Správa země. Platy pro kněze. Musejí také z něčeho žít. Chrám byla i kulturní, společenská, politická a sociální záležitost, instituce.
b)
Dnes: Něco nahradil stát a jiné instituce. Vybírají si své daně a sponzorské příspěvky.
9)
Obětavost bohatých a chudé vdovy. (01). Marek 12.
a)
JK nesnižuje obětavost bohatých. To by mělo být samozřejmou samozřejmostí.
b)
JK vyzvedá a oceňuje obětavost vdovy.
c)
Relativně dala vdova víc než mnozí štědří bohatí, i když na nějakou opravu by to nebylo příliš moc. Víc však při nejlepší vůli dát nemohla. Bohatí se ale leckdy na víc nezmohou.
10)
Postoj srdce při dávání.
a)
Nezanedbatelné. Církev je často v pokušení podceňovat postoj srdce. U chudé vdovy (Marek 12) se zdá, jako by na tom nezáleželo. Ale u bohatého:
b)
Kdyby bohatý změnil postoj svého srdce, tak by dal málo nebo nic nebo naopak moc. Dobrovolnost, ne z musu.
c)
I v církvi nahoře se mnoho lidí toužebně vyhlížejících a očekávajících hodně peněz od lidí zdola může dostat do záludného a rafinovaného pokušení: Vidět jen ty dávané peníze a nedívat se k srdci člověka.
11)
Chceme lidi, ne jejich peníze.
a)
Ty peníze přijdou i s lidmi. Lidé, kterým se bude v církvi líbit, rádi dají i své peníze.
b)
Kdo se zapálí pro věc JK, ten rád sáhne i do své peněženky. Obětavost je do značné míry měřítkem víry.
c)
Obětavost je ovšem také důsledkem toho, jak se člověk cítí spokojeně ve společenství sboru, církve. To se, ku podivu, ale možná právě ku nepodivu, příliš v církvi nepřipomíná.
d)
Obětavost je tedy nejen kvintesencí víry, ale i mezilidských vztahů v církvi. Pokud bude v církvi hodně milosrdných Samaritánů pomáhajících potřebným Lazarům, bude to mít blahodárný důsledek i pro celkovou obětavost.
12)
Honosné čestné medajle a diplomy.
a)
Nedávají se za čtyráky chudé vdovy. Marek 12.
b)
Dávají se za velké dary mocných a bohatých.
1.
Srovnej: Medajle vděčnosti dávané Olympem podle určitého specifického výběru.
2.
Šanci má např. Představitel západní podpůrné organizace, která přisunula větší peníz do ČCE.
c)
Drobný penízek vdovy by nestačil ani na papír na diplom nebo na krabičku pro medajli.
d)
Člověk hledí na to, co je před očima. Ale Hospodin hledí k srdci. 1 Samuelova 16.
e)
Diplom KB: Jk hodnotí a oceňuje malý dar vdovy víc než i značně velké dary z přebytku a z nadbytku.
13)
Velká otázka:
a)
Mohla by chudá vdova jít do chrámu a nedat ani měďák do pokladnice? Jak by se na ni (po ní) koukali kněžštístrážci pokladnice?
b)
Přijít do chrámu: Záležitost náboženská a turistická. Vstupné.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.