51. Podobenství o vinařích. Marek 12,1-12.

(Biblická dějeprava -> 2 Dějeprava Nový zákon)

Text:

Jan 15,5:
Kdo zůstává ve mně a já v něm, Ten nese ovoce mnohé. Nebo beze mne nic nemůžete učinit.

Čtení:

Marek 12,1-12.
1
Začal k nim mluvit v podobenstvích: "Jeden člověk vysadil vinici, obehnal ji zdí, vykopal nádrž k lisu a vystavěl strážní věž; pak ji pronajal vinařům a odcestoval.
2
V stanovený čas poslal k vinařům služebníka, aby od nich vybral podíl z výnosu vinice.
3
Ale oni ho chytili, zbili a poslali zpět s prázdnou.
4
Opět k nim poslal jiného služebníka. Toho zpolíčkovali a tak zneuctili.
5
Poslal dalšího, toho zabili; a mnoho jiných - jedny zbili, jiné zabili.
6
Měl ještě jednoho: svého milovaného syna. Toho k nim poslal nakonec a říkal si: 'Na mého syna budou mít přece ohled.'
7
Ale ti vinaři si mezi sebou řekli: 'To je dědic. Pojďte, zabijeme ho a dědictví bude naše!'
8
A chytili ho, zabili a vyhodili ven z vinice.
9
Co udělá pán vinice? Přijde, zahubí vinaře a vinici dá jiným.
10
Nečetli jste v Písmu slovo: 'Kámen, který stavitelé zavrhli, stal se kamenem úhelným;
11
Hospodin to učinil a je to podivuhodné v našich očích'?"
12
Nepřátelé se chtěli Ježíše zmocnit, neboť poznali, že to podobenství řekl proti nim, ale báli se lidu. I nechali ho a odešli.

Postup:

1)
Velikonoční týden. JK kázal SB v chrámě. Zástupy. Rostoucí zájem o JK. Poslouchali i nepřátelé: kněží, členové židovské rady. Rozhodli se JK odstranit. Chtěli to udělat v klidu, aby mezi lidmi nenastalo pobouření. Obavy z veřejného mínění.
2)
Podobenství o vinařích muselo Ježíšovy nepřátele pořádně nadzvednout a rozdráždit k nepříčetnosti.
a)
Vinař, majitel. Vybudoval si vinici. Pracovitost, promyšlenost, na nic důležitého a potřebného nezapomněl. Příprava vinice. Kopání, vybrání kamení. Plot, ochrana. Lis. Strážní věž. Ušlechtilá réva.
b)
Odjezd na dalekou cestu. Pronajmutí vinice vinařům. Ujednáno pachtovné. Část úrody. Mošt, rozinky, sirup, víno, zcukernatělá šťáva.
3)
Čas hroznů, úrody. Mělo se platit. Majitel poslal služebníka pro část úrody. Pachtovné. Bylo to přece smluveno. Normální postup. Žádné vybočení. Nenormální reakce vinařů: Služebník byl ubit.
a)
Nepochopitelné jednání. Proti zdravému rozumu. Běžný další postup: zasáhly by orgány činné v trestním řízení. Tehdy byl postup docela krátký. Takoví vinaři by bez dlouhých okolků viseli.
1.
Neplacení, nedodržení smlouvy.
2.
Vražda.
b)
Hospodář jedná překvapivě, nepochopitelně. Posílá jiného služebníka. Hážou po něm kamením. Je zohaven. Trpělivost hospodáře. Posílá několik dalších služebníků. Byli ztýráni a ponižováni. Někteří byli dokonce zabiti.
c)
Majitel posílá nakonec svého milovaného syna. Snad se před ním zastydí. Nepochopitelné jednání hospodáře. Hazard. Dává všanc život svého syna. Měl poslat vojáky, policisty. Překvapující jednání majitele.
d)
Vinaři: To je dědic. Je třeba ho zabít. Připadne nám dědictví. Jednají nerozumně, jako praštění. Něco takového přece není možné. To dá rozum. Zabili majitelova syna. Přehodili mrtvolu syna za zeď.
4)
Jaký lze čekat konec?
a)
Pánovi dojde trpělivost. Co je moc, to je moc. Přísný trest. Vinici dostanou jiní.
b)
Žalm 118. Kámen, který zavrhli stavitelé, se stal hlavním kamenem ve stavbě. Stalo se to od Hospodina. Je to podivuhodné.
5)
Kněží a zákoníci. Pochopili, že to JK řekl proti ním. Mají ale strach z lidu. Kontext: Uschlý fík. Vyčištění chrámu. Namířeno proti kněžím. Tehdy ještě nezatkli JK.
6)
Vinice. Izrael. Hospodin čeká od svého lidu ovoce poslušnosti a dobrých skutků. Připomínají to proroci. Vůdcové lidu se ale staví proti prorokům. Syn. JK. Bude odsouzen a zabit.

Poznámky:

1)
Uschlý fík a vinaři.
a)
Uschlý fík.
1.
Nebyl čas fíku.
2.
Žalm 1: Strom vydává ovoce časem svým.
3.
JK žádá ovoce vždy, když je toho třeba.
4.
Milosrdný Samaritán. Zraněný potřebuje pomoc právě teď. Nelze odkládat, až se někdo víc připraví či vyučí.
b)
Vinaři.
1.
Mají platit ovocem. V čas hroznů. Mírnější požadavky hospodáře. Věděli dopředu, že bude účtování. Termín splatnosti. Vinařům to bylo jasné.
2.
Vinaři se zachovali jako podvodníci. Moderně: Hospodářská kriminalita, ublížení na zdraví, vražda. Dnes by toho bylo dost na doživotí, tehdy na provaz.
3.
Upomínání. Upomínky. Další služebníci. Moderní doba: krátký proces. Nepochopitelná trpělivost a laskavost hospodáře. Příležitost, aby se vinaři vzpamatovali a napravili. Ale: Hospodář riskuje životy svých služebníků. Věrní služebníci.
4.
Kněží a zákoníci dobře pochopili. Lépe než mnozí moderní posluchači, církevníci, funkcionáři a představitelé církve. Nevyvodili z Boží trpělivosti správné důsledky. Nenapravili se.
5.
Falešná reakce: Zničit rušitele, upozorňovatele, volače k pokání.
2)
Ovoce:
a)
Poslušnost Boží vůle.
b)
Dobré skutky.
3)
Proroci.
a)
Zažili všelijaké šikany za svého života.
b)
Později, v dalších generacích, byli někteří uznáváni, vyzvednuti, ale často trochu obroušeni a uzpůsobeni. Takto byli pak mnozí oceněni a vyzvedáni. Dokonce byli někteří dáváni za vzor statečnosti. Ale byli v mnohém ubroušeni.
c)
Když se pak v přítomnosti objeví prorok a je nepohodlný, vede se mu stejně. Možná se dočká rehabilitace za pár desetiletí nebo staletí. Zákoníci chválí proroky, které jejich otcové zabíjeli. Neuznávají JK.
d)
My. Chválíme Boží činy v minulosti. Oceňujeme SB. Nárok SB pro přítomnost. Kličkujeme.
4)
Hospodář. Udělal to nejtěžší. Zařídil, vybudoval vinici. Vinaři přišli jako nájemci k hotovému.
5)
Text:
a)
Zůstávat v Kristu. To je na nás.
b)
JK zůstává v nás. Na to lze spolehnout.
c)
Beze mne nemůžete nic učinit. Chceme vůbec pro JK a jeho církev něco učinit? Jen ze sebe? Pro něj s ním a tak, jak on si to přeje.
6)
Tzv. úspěch či viditelný výsledek v práci v církvi.
a)
Pokušení člověka trochu víc si myslet o sobě. Naše schopnosti jsou též dar od Boha.
b)
Neúspěch. Trosky práce. Smutek. Člověk si více uvědomí, že vše nezáleží jen na něm a na jeho snažení, i když se snaží. Ale často i dost pokazí.
7)
Aktivita bez Krista pro Krista. Jak se to pozná.
a)
Hledání úspěchu, efektu. Vlastní zisk. Hodnocení: Bylo to požehnané, skoro požehnané. Požehnané shromáždění. Bylo cítit Ducha svatého. Mnoho lidí. Velká sbírka.
b)
Neúspěch. Zklamání. Vezme nás to.
c)
Děláme to, co sami odhadujeme za správné a vhodné. Výběr podle našich měřítek.
d)
Nesprávné hodnocení. Lepší kazatel. Živější shromáždění. Podceňování shromáždění vlastního sboru. Jinde s jiným kazatelem je to prý lepší. Běhání všemožně a kde možně jinam.
1.
Martin ve zdi v Praze. Mnozí tam přijdou na večerní bohoslužby, ale do svého vlastního sboru ne, neobjeví se tam.
2.
Vkládání svých představ do zvěsti. Židé žádají zázraky. Viditelný úspěch, výsledek. Řekové hledají moudrost. Filozofie.
e)
JK přijde zkrátka.
8)
Úvod.
a)
Vjezd JK do Jeruzalema. Poutníci. Hosana. Střed Jeruzalema byl pobouřen. Do chrámu přijel JK už takřka bez povšimnutí. Vyčištění chrámu. Hněv nepřátel. Narušitel stávajících pořádků a dosavadních tradic.
b)
Zákulisní jednání. Jak se JK zbavit. Obavy a strach z lidí. Až už bude v klidu zatčen, lid už pak nic moc neřekne, nanejvýš pár lidí bude nespokojeně brblat. Správný odhad.
9)
My jsme také vinaři.
a)
PB nám dal život. Svěřený čas života. Máme nést ovoce. Ne si nechat život pro sebe. Ovoce našeho života.
b)
Nejsme Olympané, ani senioři. Komu bylo více dáno, od toho je i více požádáno. Nese větší odpovědnost. Svěřený život pro každého.
10)
Cítíme se obviněni. Je to dobře. Ještě to s námi není tak zlé. Ještě nejsme lhostejní vůči SB. Šance k nápravě. Ještě se nás SB dotkne. Nejsme ještě necitliví,necitelní, lhostejní vůči boží pravdě. Ještě jsme schopni vnímat SB.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.