50. Uschlý fík. Vyčištění chrámu. Marek 11.

(Biblická dějeprava -> 2 Dějeprava Nový zákon)

Text:

Matouš 3,10:
Každý strom, který nenese dobré ovoce, bývá vyťat a vržen na oheň.

Čtení:

Marek 11,12-33. Marek 11,12-14. Prokletí fíku. 15-19. Vyčištění chrámu. 20-26. Uschlý fík. 27-33. Spor o Ježíšovu pravomoc. Žalm 1.

Postup:

1)
Velikonoce. 7 dní. Poutníci bydleli ve vesnicích a městečkách kolem Jeruzalema. Stanové tábory. Na den přicházeli poutníci do města. Chrám. Ježíš bydlel v Betanii u Marie, Marty a Lazara.
2)
Ráno. 3 kilometry do Jeruzalema.
a)
Hlad. Fíkovník u cesty. Jen listy. Měl mít rané ovoce. Poutník si směl utrhnout k zahnání nejpalčivějšího hladu. To nebyla krádež.
b)
Prokletí fíku. Ať z tebe už nikdo nikdy nic nejí. Překvapující u JK. JK přece běžně nikoho a nic neproklíná. Podobenství. Ukázat zanedlouho na něco důležitějšího. Pedagogika.
3)
Chrám. Obchodníci na nádvoří. Zvířata k obětem. Směnárníci měnili kde jakou měnu na chrámové peníze. Mohlo se to ale odehrávat v přilehlých uličkách. Větší zisk, když lze lidem nabídnout služby přímo v chrámě. Přiživit se na zbožnosti lidí.
a)
Nádvoří bylo pokládáno už za součást chrámu. JK vzal bič z provazů. Začalo vyhánění prodavačů, trhovců. Převracení stolů. Učedníci mu pomáhali.
b)
JK: Je psáno: Dům můj bude domem modlitby všech národů. Vy jste z něho učinili peleš lotrů. Doupě lupičů.
c)
Zákoníci. Kněží. Hněv. Prodavači prodávali s jejich souhlasem, platili poplatky chrámu. Místa na trhu se pronajímala, podobně jako dnes. Lidé ale rádi poslouchali Ježíše.
4)
Noc strávil Ježíš v Betanii. Ráno šel Ježíš s učedníky opět zpět do chrámu. Prokletý fíkovnník byl suchý.
a)
Poznámka: Neměl plody, asi už byl nemocný. Teplá krajina, strom uschl poměrně rychle.
b)
Petr upozornil, že fík uschl po zlořečení.
c)
Poznámka: Jiné evangelium (Lukáš): podobenství o neplodném fíku. Ne událost.
d)
JK: Mějte víru boží. Budete-li mít pevnou víru a řeknete-li této hoře: Zvedni se a vrhni se do moře a nebudete-li o tom pochybovat, tak se tak stane.
e)
Budete-li se za něco modlit a budete-li věřit, že se to stane, stane se to. Splní se to. Poznámka: Lze se modlit i bez víry. Výsledek pak vypadá podle toho.
f)
Když se postavíte k modlitbě, odpouštějte, máte-li kdo co proti komu, aby i vám odpustil váš nebeský otec.
5)
Chrám. Přední kněží a zákoníci: Kdo ti dal tu moc, abys dělal takové věci? Kdo ti dal to právo?
a)
JK: Také já se vás na něco zeptám. Jan Křtitel. Měl moc od Boha? Byl jeho křest od Boha nebo to byl lidský výmysl?
b)
Nepřátelé věděli, že si lid váží Jana Křtitele. Báli se lidí.
c)
Možná odpověď:
1.
Janův křest byl z Boha. Bylo lze očekávat námitku JK: Proč jste ho neposlouchali?
2.
Janův křest byl z lidí. Nepřátelé se však báli lidí. Ohled na lidi. Kdyby řekli tohle, tak se lidé hodně naštětí.
3.
Nevíme. Výmluva. Rafinovanost. Diplomatický úhyb, úkrok stranou.
6)
JK: Ani já vám nepovím, jakou mocí to činím, když vy mi to neřeknete. Chytlavá, ožehavá otázka.
Dotaz z nepřátelství, nikoli výraz upřímného hledání odpovědi.
a)
Autorita JK od boha. JK mohl být obviněn z rouhání.
b)
Z lidí. Tak to není závazné.
7)
Fíkovník. Nese ovoce 3 krát do roka. Obraz člověka, který nepřináší ovoce dobrých skutků.
8)
Obchodníci na chrámovém nádvoří. Prodej bohoslužebných potřeb, zvířata k obětem, peníze na placení v chrámě. Jen těmito penězi se mohlo platit. Pro zisk kupců a pro pohodlí poutníků, aby nemuseli nakupovat ve vedlejších uličkách.
a)
Na chrámovém nádvoří to vypadalo jako na dobytčím trhu. Tisíce ovcí, resp. Velikonočních beránků.
b)
Směnárníci. Chrámové mince. Půlšekel. Handlování a smlouvání. Nebyly pevné ceny, pevné kurzy. Kurzovní lístek se měnil stánek od stánku. Jako dnes, když přijedou do Jeruzalema turisté. Křik. Mumraj. Dohadování na tržišti.
c)
Kněží. Trpěli to. Poplatek pro chrám. JK zavádí nový pořádek. Poznámka: Nezakročila chrámová stráž. Je to podivné a překvapující.
9)
Vyčištění našeho srdce a života. Co máme k vyčištění?

Poznámky:

1)
JK šel z Betanie. Hlad. Nedali mu snídani? Pro nás nepochopitelné. Pustili ho hladového. Během tří kilometrů chůze by nemohl příliš vyhladovět po vydatné snídani.
a)
My: Pokud bychom nemohli vše zajistit pro hosta, jak to náleží, jak se sluší a patří, raději bychom hosta nepřijali a nechali bychom ho spát pod širým nebem.
b)
Skromné ubytování poutníků na zemi. Nával před velikonocemi. Každý byl rád, když sehnal střechu nad hlavou. Ani dnes není v každém hotelu snídaně.
c)
JK a 12 učedníků. Nepředstavitelné pro nás, že bychom je měli na noc a na snídani po řadu dní, snad celý týden. Jasná domluva: Jen nocleh.
d)
83. Východní Německo. Wittemberg. Kirchentag k 500tému výročí narození Martina Luthera. Sjelo se kolem 12 000 lidí. Skupiny mládeže spaly jak se dalo. Na jedné faře bylo v obýváku na koberci 10 mládežníků.
e)
87. Berlin. Charismatický kongres. Perfektní německá organisace. Jednoduché noclehy jak a kde se dalo. Většinou po rodinách a po známých. Každý se stravoval sám.
1.
Každý se živil jak chtěl a na co měl. Restaurace a obchody v okolí. Bylo možno si obstarat chleba, salám, sýr, kedlubny a pod.
2.
Ve sboru bylo možno si koupit čaj. Jen čaj a koupit. 800 lidí se zvládlo po několik dní bez problémů.
f)
Učit se umožnit mnohým zajistit možnost účasti. Naučit se počítat s jednoduchými podmínkami. Raději někam jet. Možnost někde být.
g)
Moderní (resp. Naše dnešní) doba. Náročnost i v církvi. Přijet je nutno autem. Jinak se tam většinou člověk nedostane. Bez auta vypadá člověk divně, koukají se na něj s patra.
1.
Požaduje se: Mít věci na úrovni. Oběd celý, nejlépe a pro zjednodušení v restauraci. Může prakticky jet jen ten, kdo na to má a chce na to dát.
2.
Zařídit dobrou úroveň. Někdy na úkor věci. Menší účast. Učit se měnit představy na otázky kolem zajištění jídla a noclehů kolem sborových a církevních slavností. Mnohý sbor raději nic nekoná, nestačí na nasazenou laťku.
3.
Učit se pozvat hosta z církve Na oběd. Návštěva hostů ve sboru. Po bohoslužbách zůstanou hosté většinou sami. Není o ně zájem. Ať si zase jedou nebo jdou dál. Proč také? Když zase já přijedu jinam, také si mne přece nikdo moc nevšimne.
h)
Podzimní setkání mládeže. Pravidelné akce naší církve. Kolem tisícovky mladých. Dobrá, zdařilá, poměrně jednoduchá organisace. Jednoduché ubytování. Stravování bývá někdy složitějším problémem. Nelze se obejít bez světských vývařoven a jídelen.
i)
Dřívější praxe v církvi: Vše se zvládalo v jednodušších podmínkách a s menší náročností. Lidé se nestyděli vytáhnout přivezenou svačinu.
j)
Celkový růst životní úrovně v moderní době. Roste i náročnost a požadavek na úroveň i v církevních rekreačních zařízeních. Stále víc se počítá jen s těmi, kdo jsou na takové úrovni, že na to mají a zvládnou to.
2)
Jak za to může chudák fíkovník?
a)
Jde o názornost slov JK. Jiné evangelium (Lukáš): jen podobenství o neplodném fíku. Fík a chrám. Spojitost. Jde o chrám. Nenese ovoce. Farizeové dobře pochopili, že jde o ně.
b)
My. Mnohdy se soustředíme na fík, ne na zvěst. Nepochopíme, oč jde. Ulpíme na vnějšku.
3)
Peleš lotrů. Dnešní pochopení: kšeftman. Chce mít něco ze zbožnosti lidí. Podniká v náboženské oblasti. Využívání zbožnosti druhých pro svůj vlastní zisk. Náboženský trh. Zákon nabídky a poptávky.
4)
Víra Boží. Hora, která se vrhne do moře, když jí to poručíme a nebudeme o tom pochybovat.
a)
U Jeruzalema není moře. Obrazná řeč. Pokud by se taková hora chtěla vrhnout do moře, musela by pochodovat 80 kilometrů ke Středozemnímu moři nebo 30 kilometrů k Mrtvému moři. O nějakém pochodu hory však Ježíš nemluví.
b)
Soustředíme se na horu a moře a přehlédneme, co následuje. Modlitba.
5)
Pravá modlitba.
a)
Nepochybovat.
b)
Podle Božích měřítek. Za Boží věci. Otče náš. Vzorová modlitba. JK nás učí, jak se modlit.
c)
Odpouštět druhým.
6)
Fíkovník. Kdyby už měl otrhané ovoce, poznalo by se to. Ono tam nebylo. Nikdo předtím je neotrhal.
7)
Prokletí. Uschnutí. Když strom nenese ovoce, je v nepořádku. Postupně uschne. Nebo bývá vyťat. V Izraeli si nemohli dovolit nechat strom jen tak pro ozdobu, bez ovoce. Bezvodá země.
a)
Příliš velký luxus mít takový strom jen pro okrasu nebo z lidumilnosti.
b)
Schnutí člověka. Na nedostatek dobrých skutků.
8)
Chrám. Nádvoří. Prodej. Tzv. Služba lidem. Služba, ale ve skutečnosti zisk pro jedny a pohodlí pro druhé. Za tzv. Službu se dá schovat kde co. Dalo se prodávat kousek dál. Pár set metrů by lidé mohli zajít a koupit si na trhu, co potřebovali.
9)
Velikonoce. 8 dní trvající svátek. Dost času.
a)
Nespěchalo se tolik. Soustředěnost. Klid. Kšeft ze zbožnosti lidí. Náboženský trh se vším všudy.
b)
Vyhovět pohodlí. Ulehčit si ve zbožnosti. Kupující nebyli bez viny. Kdyby byli opravdově zbožní, nekupovali by v chrámě, na nádvoří. Kupovali by jinde. Prodávající by se ochotně přizpůsobili požadavkům kupujícím. Náš zákazník, náš pán.
c)
V duchu ale mnozí zákrok JK vítali.
10)
Kněží. Trpěli prodávání. Zisk pro chrám. Točí se to pořád příliš moc kolem peněz.
a)
Zacheus. Bezbožník.
b)
Chrám. Zbožní. Tzv. Zbožní.
c)
Dary do pokladnice. Později.
d)
Máři Magdalena. Hříšná žena. Vzdala se peněz, které vydělala hříšným způsobem života.
e)
Marie. Betanie. Pomazala JK k pohřbu. Hýřivost. Mast. 300 denárů.
f)
Jidáš. Dostal 30 denárů za zradu. Pro 30 denárů zradil JK a připravil ho o život.
g)
Peníz daně. Komu daň. Císaři. Bohu.
h)
Lukáš 8. Ženy sponzorky. Vydržovaly Ježíše.
i)
Bohatý mládenec. Nevzdal se zajištěného způsobu života.
j)
Lukáš 9. Závěr. 3 typy učedníků. Rozloučit se. Pohřbít, dochovat otce. Vyrovnat se. Hned, okamžitě.
11)
8 dní velikonoc. Čas na boha i na lidi. Bohoslužby. Pohovořit s lidmi. Dnes. Přijít dřív do kostela a odejít později. Nespěchat. Pohovořit s lidmi.
12)
Utrhnout ovoce. Ne orvat. Nejpalčivější hlad. Nechat i pro druhé.
13)
Nebyl čas fíku. Žalm 1. Ovoce časem svým. JK je náročnější než žalm 1. Ovoce v čas potřeby. Když to požaduje JK. Když to poslouží hladovému.
a)
My. Chtěli bychom někdy, občas nést ovoce. Jsme dotčeni SB. Ale nejraději podle sebe. Když se nám to hodí. Když na to máme náladu. Když se nám chce. Ne když to bližní potřebuje. Může být pozdě.
b)
Podobenství o milosrdném Samaritánu. Kněz, levita, Samaritán. Zraněný. Daný okamžik. Akutní potřeba.
c)
Ovoce víry, života. Když je třeba. Veliký nárok JK.
14)
Pohodlná zbožnost. Chrám. Prodej tak říkajíc u huby. U nosu. Až pod nos. Prohnilé od shora až dolů. Pohodlí. Povrchní zbožnost.
15)
Vyčištění chrámu a naše srdce. Urputné zápasy v srdci.
16)
Doupě lupičů. Ziskuchtivá loupež. Sebranka. Klidí se z cesty před hněvem JK. Chrámové nádvoří se mění v tržiště. Průchozí ulička.
17)
Ovoce víry. Chrám. Paškvil. JK neproklíná lidi, ale čistí chrám. Aby plnil své nejvlastnější poslání. K tomu chrám je. Ne ho změnit v tržnici.
18)
Ulpíme na vnějším? Fík. Hora. Dobrat se k modlitbě. Ta má být v chrámu.
19)
Víra Boží. V Boha. Podle Božích měřítek.
20)
Hora. Moře. Musela by jít dost daleko. Obraz.
21)
Modlitba.
a)
Boží záměry. Měřítka.
b)
Myslet i na druhé. Ne se sobecky těšit krásnému počasí na dovolené. Modlit se za pěkné počasí na svou dovolenou. Modlit se i za pěkné počasí pro jiné. Já bych chtěl slunce, abych se mohl opalovat.
c)
Zemědělec by potřeboval déšť, aby mohl vůbec uživit svou rodinu.
22)
Sebranka lotrů. Využít víry a zbožnosti pro sebe, pro svůj zisk a obohacení. Vlastní ziskuchtivé cíle na úkor zbožnosti druhých. Mohou se tvářit jako ti, kdo slouží jiným. Takto tvrdě mluví JK.
23)
Uschlý fík: Obraz Izraele. Nesplnil očekávání. Skončil. Nový izrael. Pavel, Římanům.
24)
Fíkovník neměl rané ovoce. Jestliže si kde kdo mohl utrhnout pár fíků k zahnání palčivého hladu, pak ten fíkovník mohl už dávno být od poutníků otrhán.
25)
Různá srovnávání tématiky v různých evangeliích mohou dopadnout různě, jak je patrné i z předchozích řádků a myšlenkových postupů.
a)
Jsou totiž podobenství a příběhy srovnatelné a nesrovnávatelné.
b)
Jde především o kontext v každém jednotlivém evangeliu.
26)
Měl mít fíkovník ovoce nebo neměl?
a)
Byl čas fíků nebo nebyl? Byl to schnoucí fík bez ovoce včas ještě nevytnutý nebo už fíkovník s otrhaným ovocem od poutníků?
b)
Vpodstatě je to lhostejné. Podstatné je, že došlo k pořádnému naštvání některých lidí. Ti totiž pochopili, oč vlastně jde. Kéž bychom to pochopili i my, ale kéž bychom přitom neměli důvod k naštvání se.
27)
JK měl hlad. Že by ho hostitelky Marie a Marta pustily bez snídaně? Nebo by se nasnídali jenom učedníci a JK držel půst?


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.