43. Co Bůh spojil, člověk nerozlučuj. Matouš 19.

(Biblická dějeprava -> 2 Dějeprava Nový zákon)

Text:

Přísloví 31,30.
Oklamavatelná je příjemnost a pomíjivá krása. Žena, která se bojí Hospodina, ta chválena bude.

Čtení:

Matouš 19,1-12. O rozluce.

Postup.:

1)
Ustanovení u Židů: Rozvod mohl iniciovat pouze muž. Muž dal ženě potvrzení, že ji propouští. Manželství tím bylo zrušeno.
2)
Diskuse a dohadování mezi lidmi a mezi zákoníky: Pro jakou příčinu může být manželství zrušeno, rozloučeno. Dokonce se vyskytovaly i extrémní názory: Když se žena přestane svému muži líbit. Když připálí mléko.
3)
Farizeové. Chtěli přivést JK do úzkých a do nesnází.
a)
Rafinovaná otázka: Může muž propustit ženu pro jakoukoli příčinu?
b)
JK: Znáte přece bibli. Bůh stvořil muže a ženu. Bůh dal muži ženu. Bůh řekl: Opustí člověk otce i matku a připojí se ke své manželce. Ti dva budou jedno tělo. Co Bůh spojil, člověk nerozlučuj.
4)
Farizeové: Proč tedy Mojžíš dovolil, aby muž propustil svou ženu?
a)
JK: Mojžíš vám to dovolil pro tvrdost vašeho srdce. Já vám pravím: Ten, kdo propustí (vyhodí) svou ženu pro jinou příčinu než je její nevěra a vezme si jinou, dopouští se hříchu cizoložstva. Kdo si vezme propuštěnou, hřeší.
b)
Mojžíš: Lístek rozloučení (potvrzení o propuštění, doklad o rozvodu) Ochrana ženy. Doklad, že žena nechodí sama jen tak o své újně. Že neutíká od svého muže.
5)
Manželství je posvátný svazek. Bylo ustanoveno samotným PB. Nesmí být lehkomyslně uzavíráno ani lehkovážně rušeno. Žít společně až do smrti jednoho z partnerů.
6)
Příčiny manželské rozluky. Tvrdost srdce v jakékoli podobě.

Poznámky:

1)
Volné vztahy.
a)
Hop sem, hop tam. Nemusí být na vině vždy ti volnovztažníci.
b)
Vnější okolnosti, např. Bytová a existenční otázka, hrají též svou roli.
c)
Pořízení si dítěte např. Vyjde na pěkné peníze po několik dlouhých let. Ne každý si může dovolit manželství nebo dítě. Jde o důvody sociální, finanční, existenční, materielní. Roli hraje samozřejmě ještě řada dalších společenských a osobních faktorů.
2)
Neformální manželské vztahy a svazky.
a)
Žít jako manželé bez zájmu o požehnání úřadů nebo církve.
1.
Eventuelní rozchod je pak fakticky neregistrovaný rozvod.
2.
Pokud je dobrá domluva solidních partnerů, může takový svazek být i pevnější než úředně uzavřené manželství. V případě rozchodu je obvykle v nevýhodě žena.
b)
V některých zemích, např. V severských, protestantských, je takových úředně neformálně existujících manželských svazků až polovina všech svazků mezi muži a ženami.
c)
Mladí lidé, zvláště studenti, se spojují k neformálním svazkům do značné míry i z důvodů finančních. Společné bydlení snižuje náklady na byt.
d)
Církev na toto téma stále víc mlčí. Neřekne se ani tak ani tak. Mnozí faráři a olympští funkcionáři mají důvod mlčet, pokud nechtějí být podezřelí z farizejské slepoty, která nevidí k vlastním dětem a vnukům.
3)
Co má věřící člověk vědět o manželství před uzavřením manželství a při jeho uzavírání.
a)
Manželství je Boží ustanovení, řád.
1.
Není to pouze lidská domluva, konvence, zvyk.
2.
Odpovědnost za život obecně, tedy i za manželství, má člověk nejen sám před sebou a před druhým v manželství, před lidskou společností, ale i před PB. Bůh je nejvyšší autorita.
b)
PB ustanovil manželství proto, aby poskytl muži a ženě pomoc a ochranu.
1.
Mají se vzájemně chránit před zlým a vést se k dobrému. Mají se navzájem podporovat v dobrém.
2.
Mají si vzájemně být oporou, pomocí a varováním. Dva vidí víc než jen jeden.
3.
Kára života je těžká pro dva, natož pro jednoho. Člověk sám to má v životě těžší a složitější než v dobrém manželství. Člověk chvíli víc táhne, chvíli se někdy zase víc veze. Jde o střídání nebo o různé oblasti života.
4.
Manželství není prostý součet: jedna a jedna jsou dvě. Jde o instituci s razítkem.
c)
Manželství je trvalý svazek dvou lidí až do smrti. Vzájemně mají hledat cestu dobrého trvalého soužití.
1.
Církev je proti lehkomyslnému rozchodu, rozvodu. Jsou pochopitelně výjimky, které by měly být velmi řídké.
2.
Jistě nelze nelítostně násilně držet lidi pohromadě svázané jako řetězem tam, kde nejsou nebo se ztratily předpoklady vzájemného soužití.
3.
Přiléhavost Komenského obrazu o doživotním svázání řetězem v manželství platí pro dobu, kdy rozvod byl prakticky nemožný, a tak lidé v manželství museli prakticky chtě nechtě pospolu žít a trpět.
4.
Trvalost manželství platí i pro mimořádné okolnosti života, např.: Násilná dočasná odloučenost, nemoc, invalidita, úraz a pod.
5.
Biblické slovo, že není dobré býti člověku samotnému, platí v takových případech ve zvýšené míře.
d)
Podle Boží vůle mají mít manželé, pokud je to možné, děti a jako rodiče je mají vychovávat podle zásad SB. Tedy v lásce k Bohu a lidem.
e)
Manželství se svou láskou má být znázorněním a obrazem Boží lásky k nám lidem.
a)
O tak velikou lásku se má usilovat.
b)
Láska je vždy tajemstvím:
1.
Proč si nás PB zamiloval.
2.
Proč se mezi několika miliardami lidí na zemi našli právě ti konkrétní dva a našli v sobě zalíbení.
3.
Lidská láska je a má být stále víc odleskem boží lásky k nám lidem. Jde i o obraz lásky JK k jeho církvi.
4)
Imanuel Kant (velký německý filozof) o manželství.
a)
Manželství je smlouva o vzájemném užívání pohlaví. Jde tedy o regulované ukájení sexuálního pudu.
b)
Podle názoru některých solidních lidí je tato definice manželství nejen značně jednostranná, ale i značně hnusná.
5)
Stojí za to držet manželství nejen kvůli dětem, což se často (mnohdy) děje. Dobré a vydařené manželství je vzácný poklad. Pokud je to jen trochu možné, stojí za to se v manželství domluvit i kvůli a pro manžely.
6)
Návod pro všední dny: Nechť nezapadá slunce nad vaší hněvivostí.
7)
Realita života.
a)
Ne vzdušné zámky. Život není procházka růžovým sadem. Zdaleka všechno není tak krásné a žádoucí, jak se to lákavě občas předkládá.
b)
Ve filmu to bývá často předkládáno velmi schematicky: Vystupují především hezcí herci a ještě hezčí herečky.
c)
Největší problémy v romantickém podání a podávání: Nejdřív nechtěl on, pak zase ona, pak jedni rodiče, pak druzí rodiče, pokud se jich v moderní době mladí ještě na něco vůbec ptají.
d)
Vše je krásné a skvoucí. Končí se obvykle hepiendem. Ale pak přece přichází všední, obyčejný život. Ale film už dávno skončil, i když život pokračuje.
8)
Bůh je s námi. Ve dnech dobrých i zlých. Opora v životě, i v řešení otázek manželství.
9)
Společenství víry. Modlitba, četba bible, návštěva kostela. Pomoc pro soudržnost manželství. Společný cíl. Uznání a respektování boží autority nad vlastním manželstvím.
10)
Lístek rozloučení. Rozvod.
a)
V Izraeli to bylo lepší než v okolí. Potvrzení o oficielním rozvodu.
b)
U pohanů: Muž ženu vyhnal okamžitě.
1.
Mohla si s sebou obvykle vzít jen to, co měla právě na sobě a při sobě.
2.
Rozvod na hodinu, na minutu. Vyhazov. Etnografové: Orientální ženy, pokud na to měly, byly pořád ověšeny šperky. Měly např. Zlaté mince ve vlasech. Žena u pohanů musela počítat se vším. V Izraeli byla jakás takás zákonná ochrana žen.
c)
Tvrdost vůči ženám. Nerovnoprávnost. V Izraeli to bylo lepší než u okolních pohanů. Přesto to bylo pro ženu velmi tvrdé.
11)
Adamovo žebro. Materiál ke stvoření (výrobě) ženy. Přiléhavý rabínský obraz:
a)
Žebro je blízko srdci.
1.
Vztah lásky.
2.
Nic se nesmí dostat mezi žebro a srdce, např. Nůž. Jinak nastane konec.
b)
Kdyby PB stvořil ženu z kosti mužovy hlavy, pak by žena třeba chtěla muži vládnout.
c)
Kdyby PB stvořil ženu z kosti Adamovy nohy, pak by muž po ženě třeba šlapal.
12)
Příčiny, důvody lístku rozloučení.
a)
Nevěra.
b)
Žena připálí mléko. Spíše je to ovšem záminka, nikoli příčina. Nebo poslední kapka, kdy něco (doslova) přeteče?
c)
Muž si najde mladší. Dostačující důvod pro muže nejen tehdy dávno.
d)
Neplodnost. Nebo není schopna porodit syna. Rodí (Má) jenom dcery.
13)
Za Mojžíše se lístek rozloučení nepraktikoval tolik jako v době JK.
a)
Muž za ženu zaplatil jejím rodičům.
1.
Fakticky si ji koupil. Odškodné (náhrada) rodičům za výchovu, samozřejmě panny. Proč by se muž měl zbavovat laciné pracovní síly?
2.
V dávných dobách starého Izraelemohl mít muž tolik žen, na kolik stačila jeho peněženka. Abraham koupil Izákovi manželku Rebeku za 10 velbloudů s nákladem.
b)
V dobách mnohoženství nebylo nutno ženu vyhánět. Byla ponechána, pokud upadla v mužovu nemilost nebo v jeho nezájem, prakticky jako otrokyně.
c)
V 1. Století, v době JK, se postupně ustálilo jednoženství. Hledají se proto více důvody rozluky. Nutno ale podotknout, že rozvodů bylo podstatně méně než v moderní době. Tehdejší doba přece jenom ještě nebyla dost moderní.
14)
Mnohoženství.
a)
Více žen umíralo při porodu.
b)
Kojilo se do 2-3 let dítěte.
c)
Žen bylo podstatně víc. Muži se totiž s oblibou vybíjeli v častých drobných mezikmenových válkách.
d)
Jakési sociální zabezpečení žen. Aspoň, aby nezemřela hladem.
e)
Těžkou práci tehdy nekonali muži, ale ženy. Bylo v zájmu žen, aby jich na domácnost a zemědělství bylo víc.
15)
Sami. Kdo zůstane sám.
a)
Smůla. V životě nemusí všecko vyjít tak, jak by si člověk představoval a přál. Shoda okolností a pod.
b)
Osamocení to mají v životě těžší. Mají víc naloženo, vnějšně i vnitřně.
c)
Plný život víry i lidsky lze prožít i jako sám. Ale takový člověk to má opravdu těžší i v církvi. Nalezení stupnice hodnot je pro osamoceného složitější.
16)
Nevstoupili do manželství.
a)
Od přírody nejsou uzpůsobeni pro manželství. Tělesně nebo psychicky.
b)
Smůla. Kvůli lidem. Okolnosti života. Prostě to nějak nevyšlo.
c)
Pro KB. Věnovat se Božím věcem. Celibát. Mniši. Jeptišky. Diakonky.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.