39. Bláhový boháč. Lukáš 12.

(Biblická dějeprava -> 2 Dějeprava Nový zákon)Díkčinění.
Text 1:
1 Timoteovi 6,9:
ti, kteří chtějí zbohatnout, upadají v pokušení a v osidla, v žádosti mnohé a škodlivé.

Text 2:

Matouš 6:
Hledejte nejprve KB a jeho spravedlnost. Vše ostatní vám bude přidáno. Nepečujte přespříliš, říkajíce, co budeme jísti, co budeme píti, čím se budeme odívati. Toto všecko hledají pohané.
Váš nebeský otec přece ví, že tyto věci potřebujete.

Čtení:

Lukáš 12,13-34. Lukáš 12,13-21. Podobenství o boháči. Lukáš 12,22-34. Zabezpečení života.
Matouš 19,23-30. O majetku. Velbloud neprojde uchem jehly. 1 Timoteovi 6,1-12. Bojuj ten dobrý boj víry.

Postup.:

1)
Bible často varuje před nebezpečím bohatství.
a)
Člověk může ve svých rukou soustředit mnoho majetku. Stává se pak však často tvrdým vůči svým bližním. Myslí pak víc na majetek než na Boží věci, na Boží vůli. Bohatství je překážkou na cestě do KB.
b)
K Boží vůli patří i dobrý a správný vztah k lidem.
2)
Boháč. Pole. Nadměrná úroda. Enormně nadměrná. Přebytek. Nadbytek. Starosti pro ubohého boháče: Co udělat s úrodou. Jak vše zvládnout, zorganizovat.
a)
Chudí. Mohl jim pomoci. Mohl jim dát z přebytku, ani by to nepoznal.
b)
Ani ho to nenapadlo. Viděl jen sebe. Zajistit se a zabezpečit se na zbytek života. Rozmnožit své dosavadní bohatství. Dosavadní stodoly a sklady nestačily. Zbořil dosavadní malé sklady a stodoly a nastavěl nové, velké. Vše shromáždil. Dobrý organizátor.
1.
Zásoba na mnoho let. Boháč je zajištěn až do smrti, na zbytek života. Do konce života má vystaráno.
2.
Nebude už muset nic dělat. Jen kdyby chtěl, tak se může bavit prací a dalším rozhojňováním svého majetku. Nebo se bude moci něčím bavit na úrovni. Může se věnovat svým zájmům a zálibám.
3.
Může také zvelebovat sám sebe. Může pracovat na sobě. Může se vzdělávat. Může se věnovat nějaké spiritualitě, humanitě nebo nedrahé reklamní dobročinnosti.
4.
Může se setkávat s přáteli a hodovat s nimi jako jeho kolega boháč, který nehnul ani prstem pro žebráka Lazara na jeho smetišti.
5.
Může jen jíst a pít a mít se dobře. Plány a výhledy do budoucnosti jsou příjemné. Světlé zítřky se rýsují zcela reálně a realisticky.
3)
Bůh určuje život každého člověka. Blázne, ještě této noci zemřeš. Cos nashromáždil, čí to bude?
4)
Člověk si shromažďuje poklady na zemi. Pamatovat i na poklad, který si máme ukládat, vytvářet v nebi. Poklad v nebi: Dobré skutky. Milosrdenství. Láska. Pomoc lidem. Nadto vše: Boží milost, milosrdenství, odpuštění.
5)
Boháč.
a)
Bláhový. Nikdy ani nepomyslel na svou smrt. Nepočítal s ní jako s možností. Myslel si asi, že bude žít věčně. Nebo aspoň sto roků, i když jiní kolem něho umřou podstatně dřív.
b)
A že bude pořád zdravý a silný. Stačí si sám. Nikoho nebude potřebovat jako pomoc.
c)
Žil, jako by smrt nebyla. Opatřil tělo, zapomněl na duši.
d)
Moderní člověk se také snaží zamést smrt pod koberec nebo hodně na okraj ukvaltovaného života.
6)
Boháč se staral. Dřel. Měl dost, stačilo by mu to k dobrému životu. Hamounil. Chtěl mít víc. Infarkt nebo mrtvice. Nezvládl tu starost.
7)
Text. Viz: Samostatné kázání.

Poznámky:

1)
Majetek. Přijímat a užívat jej jako dar od Boha.
a)
Naše úsilí. Snaha. Schopnosti. Dar od boha je i schopnost a možnost získat majetek.
b)
Svěřená hřivna. Služba. Lidem. Pro Boží věc. Zlepšení a zpříjemnění života.
2)
Pokušení majetku.
a)
Samoúčelnost. Chtít stále víc. Majetek pro majetek. Ale v pozadí je stále další rozšiřování možností člověka po lepším a bohatším životě. Tím bohatším životem myslíme (v každém případě jako možnost) oblast vnější i vnitřní, duchovní.
b)
Pýcha. Vlastní úsilí. Sebeklam člověka. Zneužití Božích darů jenom pro sebe. Není ohled ani na boha, ani na lidi kolem.
1.
Lidé jsou viděni nanejvýš jako konkurenti, klienti, zákazníci, pracovní síly nebo jinak využitelní dvounožci.
2.
Bůh je v lepším případě kulturní, duchovní, náboženská či spirituální nadstavba, která má podbudovávat úspěšný život boháče. Jakýsi vylepšující doplněk k zabezpečenému a zajištěnému spokojenému životu.
c)
Tvrdost k bližním.
d)
Falešná zabezpečenost života. Člověk se přestává ohlížet na Boží vůli.
e)
Posuzování druhých podle toho, co mají a nemají. Kolik mají. Co z nich mohu vytěžit.
f)
Ztráta sociálního cítění. Tvrdost.
g)
Velkorysost milosrdných boháčů: Dávají po lžičkách, berou po lopatách.
3)
Kladné posouzení majetku:
a)
Možnost rozvinutí života. Možnost např. Studovat. Bez peněz si mnoho lidí muselo tuto možnost odříci. Nemohli rozvinout své schopnosti. Jinak by mohli vykonat mnoho dobrého i pro jiné.
b)
Pomoci jiným.
c)
Schliemann: Nejprve zbohatnu, potom najdu Troju.
1.
Kdyby nezbohatl, nenašel by Troju.
2.
Laciná a licoměrná uklidňující poznámka: Tak by tu Troju našel někdy později někdo jiný.
4)
Pokušení.
a)
Za každou cenu získat. I za cenu zločinu. Dělají to i boháči. Překvapivě víc a častěji. Kdo má, ten chce víc. Mnohé se dá udělat tak říkajíc v rukavičkách. Na špinavou práci se dá přece najmout.
1.
Mnohý člověk chce mít aspoň zajištěný život, jako jiní už dávno mají. Ale za jakou cenu. Kvalt života. Vypjaté pracování. Výhled: Za několik let mám šanci žít lépe než v neustálé utahanosti.
2.
Jistě těmto lidem rozumíme. Co mají konec konců dělat, když také chtějí žít? Chtějí žít, ne jen přežívat.
3.
Tragedie: Člověk nemá možnost se rozvinout. Zůstane přiťáplý dole, i když by měl schopnosti.
4.
Člověk je využíván. Musí přijmout jakoukoli práci. Cenu práce diktuje ten, kdo ji dává. Kdo to nezvládne mravně, chce rychle víc získat, nechá se najmout třeba i jako nájemní vrah nebo jako lehká žena.
5.
Ti na druhé straně to mravně nezvládají zase jinak: Najímají si lidi k čemukoliv, odírají, ždímají, utlačují, vykořisťují, obírají, málo platí.
6.
Přitom mohou skvostně v nějaké podobě hodovat jako onen boháč, z jehož zbytků z recepcí mohl Lazar živořit na smetišti.
b)
Boháč. Bohatství arci není všecko. Teoreticky je to pravda.
1.
Rozlišovat: Kdo to říká, co vlastně říká, proč to říká. Čeho tím chce dosáhnout.
2.
Kazatel: Lépe je bohatému než chudému.
3.
Spisovatel Neff: Lépe je bohatému, mladému A zdravému než starému, nemocnému A chudému.
5)
Všecka podobenství JK se týkají KB.
a)
Ale každé podobenstvÍ má určité zaměření, akcentaci.
b)
Skopus každého podobenství. Zde: Bláhovost zakládat si svůj život jen na bohatství.
6)
Moderní člověk.
a)
Materielní základna je nezbytností pro život. Kde to materielní zajištění a zabezpečení už je, hledá člověk ještě duchovní a kulturní nadstavbu. Chce si svého majetku také užít. Chce žít celkově na úrovni.
b)
Duchovní, spirituální přístavby. Formy spirituality jsou mnohé a rozmanité.
7)
Boháč měl pravdu v jedné věci: bohatství mu bohatě vystačilo do konce života.
8)
My. Obyčejní lidé.
a)
Těžko si asi představíme plnou zabezpečenost do konce života, aby člověk nebyl na nic a nikoho odkázán. Nebýt na nikom závislý. Nemít materielní starosti života do konce dlouhého života.
b)
Jsou ale takoví lidé, kteří si to představit dovedou. Kdybych teď přestal dělat a žil bych jen z toho, co mám, mám vystaráno. Dobře bych vyžil s tím, co už mám.
9)
Bláhovost boháče.
a)
Myslí si, jak se zajišťuje, ale vlastně nepamatuje na zadní kolečka. Jen na předposlední.
b)
Zadní kolečka. To poslední. Ne bohatství, ale život věčný.
c)
Otázky života věčného dnešního moderního člověka masově vůbec nezajímají a netrápí. Odhazuje je. Vystačí si sám jen se svými všedními každodenními starostmi.
d)
Určité procento lidí, a nejen věkem starších, si však vážné otázky po smyslu života i tváři v tvář věčnosti klade.
10)
Bohatství podle bible:
a)
Kladně. Možnosti pro život. Rozvinout a zbohatit život.
b)
Varování. Mamon. Častěji. Druhý Bůh. Bůh světa. Přirozené náboženství.
11)
Archelaos. Řecký básník a protofilosof, kolem 740 ante: Na dvě věci v životě lze vposledu spolehnout:
a)
Na sebe sama.
b)
Na peníze.
12)
Boháč. Dostal, co chtěl. Dobře mu tak. Ustaral se, i když nemusel.
13)
Boháč a Lazar.
a)
Jiný boháč? Jako osoba jistě ano. Bezejmenný boháč. Boháč myslí vždycky stejně. Nepomohl Lazarovi. Náš boháč mohl šťastně a spokojeně žít ještě dlouhá léta, kdyby něco dal chudým a potřebným. Nemusel se udřít a ustarat k smrti.
b)
Život je více nežli pokrm. Platí to nejen pro chudé.
14)
Boháč vlastně neudělal nic zlého. Staral se jen o sebe a o své věci. Ale: Neudělal nic dobrého pro chudé a potřebné, i když by mohl a měl.
a)
Srovnej: Matouš 25. Podobenství o posledním soudu. Ti odsouzení též neudělali vlastně nic zlého. Pouze nepomohli, neudělali nic dobrého jako např. Milosrdný Samaritán.
b)
To malé pouze na zemi se však rozrostlo do velkého pouze na konci u nejvyššího posledního soudu.
15)
Díkčinění. Vděčnost za Boží dary. I schopnosti k práci a zdraví jsou Božími dary.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.