40 boháč a Lazar. Lukáš 16.

(Biblická dějeprava -> 2 Dějeprava Nový zákon)

Text:

Žalm 90,12:
Nauč nás počítat naše dny, abychom uváděli moudrost do svých srdcí.

Lukáš 16,31:

Abraham řekl boháčovi: Neposlouchají Mojžíše a proroky. I kdyby někdo vstal z mrtvých, neuvěří.

Čtení:

Lukáš 16,19-31.

Suspirium:

Žalm 91.

Písně:

550, 500, 121, 379. 582. 570.

Osnova:

1)
Lazar. Eleazar. Časté jméno. Překlad: bůh pomohl. Lazarité. Mnišský řád. Mají nemocnice.
2)
Boháč. Drahocenná roucha. Každý den hostina. Lazar, žebrák, uveden jménem, boháč ne. Před vchodem do jeho domu. Nelze přehlédnout. Nemoc. Vředy. Hlad. Jedl zbytky. Smetiště. Potulní polodivocí psi. Olizovali Lazarovi rány. Milosrdnější než boháč.
a)
Boháč. Spořádaný občan. Asi plnil své náboženské a společenské povinnosti. Platil desátky a dával na almužny. Nepomohl ale v konkrétním případě.
b)
Podobenství o bláhovém boháči: Pokušení boháčů: Přestane vidět potřebného bližního vedle sebe. Dojem etablovaných boháčů: Přece se všichni mají dobře. Každý má přece co jíst. Ať se každý stará o sebe a neotravuje pracovité lidi.
c)
Jenže tento boháč se nemohl vymlouvat, že by Lazara neviděl. Měl ho tak říkajíc u nosu.
d)
Smrt obou. Ve stejný den. Kontrast. Nerovnost nejen za života, ale i při pohřbu.
e)
Boháč: asi společensky skvělý pohřeb. Mnoho lidí, plačky. Hudba. Mnoho krásných řečí. Vyzvedány do nebe jeho skutečné i domnělé zásluhy. I mnoho upřímných slz. Mnoha lidem pomohl. Měli ho mnozí rádi. Hostiny.
f)
Mohl být dobrým manželem a výborným otcem, který umožnil dětem odpich (start) do života.
g)
Chudák Lazar. Nikoho neměl za života ani při pohřbu. Bez velkých cavyků a bez obřadů ho kamsi zahrabali. Ne do hrobu jako boháče.
h)
Boháč a Lazar nemuseli umřít ve stejný den. Přesto kontrast zůstává.
3)
Boží hodnocení je jiné nežli naše lidské. Boháč skončil v pekle. Lazar se octl v nebi.
4)
Boháč vidí v dálce Abrahama, otce věřících. U Abrahama je Lazar. Otče Abrahame, smiluj se nade mnou. Pošli Lazara, ať omočí koneček prstu ve vodě a svlaží mé rty. Jsem mučen žízní v plameni.
a)
Poznámky:
1.
Asi mu bylo hodně zle. Za živa by se zavředovaného Lazara ani nedotkl. Ani se na něj nepodíval.
2.
Boháč byl asi věřící člověk. Je informován o náboženské oblasti. Ví, kdo je to Abraham.
b)
Abraham: Synu, rozpomeň se, že jsi užíval dobré věci ve svém pozemském životě. Lazar užíval mnoho zlého. Teď je to naopak. On se těší, ty se mučíš. Mezi vámi a námi je veliká propast. Nikdo od nás nemůže k vám ani od vás k nám.
c)
Boháč: Pošli aspoň Lazara na svět. Ať jde do domu mého otce. Mám bratry. Mám strach, aby neskončili také v tomto místě muk. Ať je Lazar varuje.
d)
Abraham: Vždyť mají Písmo. Ať je poslouchají.
e)
Boháč: Kdyby někdo vstal z mrtvých a svědčil jim, spíše by činili pokání.
f)
Abraham: Když někdo neposlouchá Písmo svaté, neuvěřil by ani tomu, kdyby někdo vstal z mrtvých.
5)
Nebe a peklo. Realita nejen mimosvětská.
a)
Nebe: Místo věčné radosti s Bohem.
b)
Peklo: Věčné trápení.
c)
Za svého pozemského života měl boháč tvrdé srdce a myslel jen na sebe. Přišla chvíle, ale bylo už pozdě: Už nemohl na svém životě nic měnit. Vzpomněl si aspoň na své bratry, na své.
d)
Jediná pomoc: Poslouchat Písmo, napomínání a varování. Žádný zázrak není víc než SB. Kdo neuvěří bibli, nepřesvědčí ho ani zázrak.
e)
Pavel: Židé žádají zázraky, Řekové hledají moudrost. My ale kážeme Krista ukřižovaného. Pro židy je to pohoršení, pro Řeky bláznovství. Ale povolaným i Židům i Řekům je to boží moc a Boží moudrost.

Poznámky:

1)
Spravedlnost boží. Po smrti: Obrátí se to. Dojem některých: Je to nespravedlivé vůči chudákovi boháčovi.
a)
Je to spravedlivé vůči chudým. Nikdo se jich nezastane na zemi. Omezené možnosti života. Nemohou se v životě rozvinout. Skvělá naděje pro budoucnost. Na zemi nemají naději.
b)
Boháči mohou být též v budoucí radosti nebe. Nebe jim není ani upřeno ani uzavřeno. To, že jsou majetní, neznamená vyloučení z nebe. Podmínka: Žít podle Písma. Poznámka: Od Lazara to není požadováno. Buď žil podle Písma nebo je mu to prominuto. Nezměrnost Boží milosti.
c)
V duchu se mnozí bouří pro ti tzv. Boží nespravedlnosti. Proč má chudák boháč trpět? Kde je Boží milost vůči boháčovi?
d)
Proč se ale bouříme?
1.
Ochránit Boží milost.
2.
Cítíme se potrefeni jako boháč. Máme často tvrdé srdce. Matouš 25. Poslední soud. Budeme na pravici nebo na levici? Šťastný život.
e)
Srovnej: Apoleios, Amor, Psyché. Štěstí vykoupené utrpením jiných. Víme to, netrápíme se, že my se z toho máme dobře.
f)
Citlivé svědomí.
2)
Myšlení boháče: protože je bohatý, je něco víc než chudák Lazar. Na zemi i na věčnosti.
a)
Ať mu Lazar slouží i na věčnosti. Aspoň má boháčovi zmírnit žízeň.
b)
Ať mu dělá poslí¨čka k bratrům a varuje je.
c)
Jde o způsob myšlení a vztahu k lidem na zemi. Někdo se může cítit být víc. Druhý mu má službičkovat, protože nemá peníze, vliv, postavení. Boháči si často neuvědomí a neuvědomují, že druhé ponižují.
d)
Marx, Engels, Spisy, svazek 21. Úloha násilí v dějinách. O Bismarkovi. Kdo se umí postarat o sebe a zaopatřit se, často ztrácí širší rozhlet. Bismark dával po lžičkách, ale bral lopatami.
e)
Myšlení boháče: Jak na zemi, tak po smrti. Lazar má být připraven být k službám i po smrti. Stejné jako na zemi za života.
f)
Určitá změna boháčova myšlení: Na zemi Lazara nechtěl vidět, teď je mu tak zle, že by si od něj nechal i posloužit a využít ho, i když ho na zemi nechal chcípat hlady a nepomohl mu. Vystupňované darebáctví až do posmrtné oblasti.
3)
Písmo obsahuje vše, co potřebujeme znát pro plný život na zemi, i pro spasení a věčnost. Nemusíme se ohlížet po nějakém dalším zjevení, resp. Tzv. Zjevení. Kdo neuvěří Písmu, ani zázrak ho nepřesvědčí.
Hledání zázraků. Přirozená touha člověka.
a)
Židé: věřící.
b)
Pohané, filozofie, moudrost.
4)
Spojení se světem mrtvých není. Jasné slovo bible. Po smrti jsme v ruce Boží. Pokud se takové spojení objeví, pak je to buď klam, sebeklam nebo podvod.
5)
Dnes. Postižení. Čím mohou být užiteční pro zdravé:
a)
Varování. Co by je mohlo potkat. I na zdravého může dolehnout nemoc nebo dopadnout úraz.
b)
Pobídka, aby si vážili zdraví. Vděčnost PB za zdraví a spokojený život.
c)
To by bylo trochu málo. Příležitost pomoci. Osvědčit víru. Poslušnost bible vede do konkrétního života. Banality života.
6)
Obecenství v KB. Mohou tam být vedle sebe i boháč a Lazar. Učit se tomu už na zemi v církvi. Aspoň se snažit. Otázka myšlení.
a)
Iniciativa musí vyjít od boháčů. Lazar se nemohl sebrat a navštívit boháče: Bratře boháči, přišel jsem za tebou. Ani by ho nepustili. Boháčova ochranka by Lazara včas vyrazila ze dveří.
b)
Židovská pohádka. Nebe a peklo.
1.
V pekle je uprostřed velké místnosti velký kotel s dobrým jídlem. Lidé jsou však hubení a nespokojení. Na rukou mají uvázané dlouhé lžíce, kterými nejsou schopni dosáhnout do úst.
2.
Nebe. Rovněž je tam velká místnost s kotlem uprostřed s tímtéž dobrým jídlem. Lidé mají rovněž dlouhé lžíce na rukou, kterými nejsou schopni dosáhnout do úst. Ale všichni jsou šťastní a spokojení, dobře živení.
3.
Vzájemně se totiž krmí. Vzájemně si pomáhají. Vzájemná pomoc. Solidarita. Služba. Patříme dohromady.
c)
Konkrétní historie. Boháči a Lazaři nepatří dohromady. Ani v církvi. Je to vina boháčů. Jednoznačně.
7)
Žít život věčný:
a)
Časový údaj. Po smrti. Už zde na zemi.
b)
Hodnota života. Stupnice hodnot. Žebříček hodnot. Co přesahuje časnost. Kvalita života.
c)
Žít věčnost zde na zemi. Poslouchat Písmo. Pravé společenství vzájemné lásky lidí a lásky k lidem.
8)
Pohřeb boháče:
a)
Nadnesené, přehnané řeči.
b)
Upřímné slzy mnohých. Pro mnohé mnoho znamenal. Milý otec, manžel a pod.
9)
My. Nejsme bohatí jako boháč. Nejsme ale ani chudí jako Lazar.
a)
Bohatý je na tom hůř nežli velbloud. Velbloud uchem jehly neproleze. Ale proleze uchem jehly snáze nežli bohatý do KB.
b)
Spoléhat na milosrdenství lidí není možné. Zvláště ne na milosrdenství boháčů.
10)
Hostiny boháče. Ne nutně žranice, recepce. Pohoda života. Každý den si skvostně hodoval. Plné rozvinutí života. Rodinná pohoda. Setkání s přáteli, s chytrými lidmi. Možnost rozvinout život, na vysoké materielní, kulturní a duchovní úrovni.
a)
Lazar. U vchodu boháčovy vily. Nepřehlédnutelný. Oba jsou takřka vedle sebe. Přitom jsou ale boháč a Lazar od sebe na hony vzdálení.
b)
Kontrast. Bída, ubohost. Zabezpečený život. Boháč nemohl Lazara nevidět, nemohl ho přehlédnout. Kontrast do nebe volající a do očí bijící. Rozmařilý, hýřivý luxus. Děsivá bída dole.
11)
Učit se žít v církvi tak, jak to bude (má být) v KB. Boháči a Lazarové by měli v KB žít vedle sebe.
a)
Iniciativa musí ale vyjít od boháčů. Chudý Ind si nemůže jen tak zajít k rádžovi. Vozíčkář nebo ležák nemůže přijít za někým, jak a kdy by chtěl. Hluchý, slepý a němý potřebují víc ohleduplnosti.
b)
Zdravý by měl iniciativně přijít za nemocným a ne naopak. Nemocní budou chodit navštěvovat zdravé?
c)
Bohatý by měl iniciativně přijít za chudým. Naopak je to komplikované.
d)
Peníze jsou nejuniverzálnější kompenzace.
12)
Boháč byl pohřben. Lazar: ani o něm není řečeno, že měl vůbec nějaký pohřeb. Tedy: asi byl někde jen tak zahrabán nebo jen volně pohozen na pospas mrchožroutům a ptákům, např. Hyenám a supům.
13)
88. Farář střední generace veřejně přiznal: Nikdy jsem na tento text o boháči a Lazarovi nekázal. Neviděl jsem a nevidím v něm žádné evangelium.
Je třeba si ale něco uvědomit:
a)
Pro Lazara je tam evangelia dost. Naše pokušení: Hledat evangelium jen pro sebe. Ne pro druhé.
b)
My jsme v pokušení hledat evangelium spíše jen pro boháče. Aby mohl mít bohatství na zemi a všechny výhody z něho a k tomu ještě evangelium a KB.
1.
Získání bohatství. Někdy je v pozadí i hříšný způsob. Velkobohatství není obvykle z běžného platu.
2.
Jsou lidští chytráci, kteří chtějí mít výhody na obě strany. Chtějí mít zajištěný mamon i JK.
3.
Žena, která drahou mastí pomazala Ježíšovi nohy, se vzdala výsledků svého hříšného života. Nový začátek bez pozadí z minulosti.
c)
Někdy neslyšíme evangelium proto, že nám v tom brání naše vlastní představy, přání a zájmy.
d)
Pro boháče nejsou do KB zadní nebo boční dvířka. Kolem KB je to jinak nežli zde na zemi.
14)
Verš 31: Abraham řekl boháčovi: Neposlouchají Mojžíše a proroky. I kdyby někdo vstal z mrtvých, neuvěří.
a)
Obraz 1: Křiklavý protiklad boháče a Lazara. Blahobyt. Přepych. Luxus. Nuzota. Žebrák.
b)
Obraz 2: Štětec zlověstných barev pekla. Hrůzyplnost. Zoufalství. Prohraný život.
c)
Ne historie. Ne Kronikářská nebo novinářská zpráva. Ne návod na vytváření společenských pořádků. Ne popis, jak to bude po smrti.
d)
Podobenství. Používá se tehdejších dobových představ. Pro nás mnohé není vše lehce pochopitelné.
1.
Dnes: Nejsou invalidé, chudí a žebráci na ulicích v takové míře jako tehdy v orientě.
2.
V Indii je to i dnes běžná věc. Smrt kosí chudé i na ulicích. Umírají hladem a na neléčené nemoci.
e)
Lůno Abrahamovo. Hostiny. Leželo se na boku. Nejčestnější místo na pravici hostitele. Ten pozemský niemand Lazar se dostal po smrti až tak dopředu.
f)
Peklo. Ne středověké sklepení. Pohádky. člověk vezme odplatu po smrti, jak žil. Bude to ale ne méně hrozné nežli líčení středověkého pekla.
g)
Abraham odmítl smilování pro boháče.
1.
Požadavek boháče: Ať mu Lazar slouží i po smrti. Lazar má omočit prsty ve vodě a svlažit boháčovy rty.
2.
Na zemi neměl boháč pro Lazara ani drobet slitování a smilování. Opak po smrti. Pro některé je to skoro neevangelijní.
h)
My. Myslíme, že na všechno musí být Boží odpuštění.
1.
Domníváme se, že patří k pracovním povinnostem PB pořád a jen odpouštět, dokonce či venkoncem podle našeho posouzení.
2.
Hřích proti Duchu svatému nebude podle vyjádření JK odpuštěn. Otázka očištění hříchů po smrti. Nebo jde jen o spasení za života? Čas milosti. Varování před mylnou spokojeností jakéhokoli druhu.
i)
Boháč. Zbožný. Nazval Abrahama otcem. Abraham ho oslovuje jako syna. Neupírá mu zbožnost. Platil jistě desátky a dával na almužny. V konkrétním případě Lazara však nepomohl.
j)
Boháč. Myslí na své, na své bratry. Varovat je. Napomenout. Usměrnit je. Vposledu mu jde o jeho bratry na zemi a nikoli o Lazary.
k)
Pozdě. Vědomí odpovědnosti boháče za nejbližší rodinu, ale jen za své. Boháč je měl vés k SB za života. Udělat něco dobrého pro nejbližší: Vést je k bibli.
l)
Spiritisté. Proklamovaný styk se zemřelými. Extrém.
m)
Neposlouchání SB.
1.
Hledáme kde co jiného. Jediná šance: Mojžíš a proroci. Boháč fakticky za života s biblí nepočítal, i když ji beze sporu asi znal. Mluví o tom už mojžíš.
2.
Jedině v bibli je možno poznat boha. Lze tomu jen věřit. Nelze Boha dokázat. Ani nelze dokázat to, co se v bibli hlásá.
3.
Porušené svědomí i příroda. Je možné jen náznakové poznávání Boha ze stvoření.
4.
Bibli je možno zanedbávat. Obvinění z neposlušnosti.
n)
Pokání. Jde o věčný život. Proto chce boháč zachránit aspoň bratry.
o)
Počítat se životem věčným. Věřit bibli. Bez víry nám nepomůže ani zmrtvýchvstalý Lazar.
15)
Věčný život. Kdo o tom přemýšlí a nepřemýšlí.
a)
Chudí. Mají co dělat se životem na zemi. Málo času. Unavenost.
b)
Podvědomý strach, obavy.
c)
Útěcha. Kladná věc, když je člověk ve svízellnostech života. Nevylečitelná nemoc. Není jiná naděje. Člověk nemůže ze šlamastiky života.
d)
Bohatí. Mají se dobře na zemi. Nezájem o nepříjemný pohled k nějakému poslednímu soudu.
e)
Církev bije do vlastních řad. Lidé mají aspoň trochu snahu.
f)
Blízkost smrti. Člověk na věčnost nemyslí. Nemoc. Otupení prášky. Je na místě myslet na věčnost v době zdraví a síly. Pokud to člověku ještě myslí.
16)
91. Kázání velkoměstského faráře ve velkoměstské katedrále. Farář kázal o boháči a Lazarovi.
Posluchači ze středních vrstev. Kázání bylo určeno a dobře zaměřeno pro přítomné posluchače. Adresné do konkrétní situace, do konkrétního prostředí. Farář nemohl být revoluční, chtěl být přece farářem v katedrále.
Bohoslužby byly zaměřeny pro konfirmandy před 60ti lety. Přišla jich asi čtvrtina. Někteří umřeli. Ale co ti, co nepřišli, protože byli nemocní?
Osnova :ázání:
a)
Dnes kolem sebe tolik nevidíme lazary. My jsme boháči. Pomoc je ale vždy potřebná. Není třeba tolik materielní pomoci. Pocity osamocenosti lidí dnes. Občas je vhodné pustit nějaký ten peníz pro třetí svět.
b)
My jsme Lazaři. Mnohé nám chybí. Farář se u toho dlouho zdržel. Uvědomit si, co nám chybí. Radost. Spokojenost. Klid nervů. Duchovní zázemí. Životní ponor.
c)
JK nám dává vše, co nám chybí. Nepřehlédne nás. Neodmítne nás. Přijmout pomoc od JK.
Poznámka: zase vyjdeme dobře. Kardinálně bylo otupeno ostří sociálního pohledu.
d)
Písmo. Řídit se jím. Nepomohou zázraky. Ani vzkříšení z mrtvých. I kdyby přišli nějací poslové ze záhrobí, tak jim neuvěříme. Zvěst evangelia nám přece může a musí stačit. JK je plnost evangelia.
Co se ztratilo. Na co nedošlo:
a)
Invalida. Postižený. Trvale nemocný.
b)
Staří. Domovy důchodců.
c)
Opuštění. Zůstali jsme jen my. Naše občasné pocity opuštěnosti.
d)
Obdachlosen. Bezdomovci.
e)
Sociálně slabí kolem. Relativní chudoba.
f)
Třetí svět. Jen občasná sbírka. Vzdálení lidé, nejsou na štěstí přímo na očích.
g)
Slepý a vozíčkář.
1.
Co by říkali takovému kázání. Nebyli tam v oné katedrále. Asi je na takové bohoslužby nic nepřitahovalo. V onom městě je jich mnoho.
2.
Je ale možné, že se nenašel nikdo, kdo by těmto postiženým pomohl k účasti na oněch slavnostních bohoslužbách. Možná třeba proto, že nebylo nikoho, kdo by vůbec nějakého postiženého znal nebo by s nějakým byl v osobním kontaktu.
h)
Blahobytná pohoda, Ale vypětí života. Lidé chtějí mít klid. Pošimrat svědomí, ne je poškrábat železným kartáčem. Co udělají ti šťastnější pro ty, kdo jsou na tom ještě hůř? Vedle vypětí života mají i nedostatek, relativní nebo i absolutní nedostatek.
i)
Nezaměstnaní.
j)
Celkový dojem z kázání: Řečnický výkon slavnostního kázání byl skvělý a působivý. Obsah působil dojmem bezzubosti, otupenosti ostří a úhybovosti a úskoků stranou.
k)
Pozdější doplnění: 99. Kosovo. Bombardování Jugoslavie. Běženci z různých zemí. Příležitost pomáhání těm v Jugoslavii i těm, kdo uprchli.

Poznámky 97:

1)
Vina Lazara, že je chudý. Zásluha boháče, že je úspěšný.
2)
Dnes se nerado slyší užívání slov: bohatý, chudý. Raději se použije výrazů: Úspěšný, neúspěšný. Sociálně slabý, sociálně slabší.
3)
Srovnání boháče a Lazara.
a)
Boháč: Úspěšný. Schopný. Pilný. Pracovitý.
b)
Lazar: Neúspěšný. Líný. Neschopný. Smolař. Navíc nemocný, postižený.
c)
Boháč: Hostiny. Společenský život. Lazar si neumí najít ani přítele. Ani mezi sobě rovnými. Nenajde se nikdo se zájmem. Boháči mají čas a peníze na kontakty s druhými lidmi. Na úrovni, v pěkném kultivovaném prostředí.
d)
Boháč: Anonymní. Bezejmenný. Bible: Všichni boháči jsou stejní.
e)
Lazar. Jméno u PB. Svět zná jména boháčů, ne Lazarů.
1.
Příklad: Byli tam tito biskupové, tito hosté z vysokých úřadů, jména a tituly. Plus 5 různých invalidů. Šlo o setkání, konferenci invalidů.
2.
Nepředstavitelné, kdyby to bylo uvedeno naopak: Vyjmenovat 50 postižených, pak: A ještě 5 biskupů a několik pracovníků úřadů, kteří přinesli dotaci.
f)
Dědictví.
1.
Boháč. Mohl něco zdědit po předcích. Třeba i to, co předkové nezískali docela čestně či čestnými prostředky.
2.
Lazar. Neměl to dědické štěstí jako boháč.
4)
Boháč. Asi to byl slušný a bohabojný občan. Platil desátky a dával almužny. Dnes: Platil řádně daně a byl sponzorem mnoha nadací. Platil zdravotní a sociální pojištění. Neměl daňové úniky ani nebyl neplatičem.
5)
Konkrétní případ nepomoci boháče: Nepomohl. Neviděl. Nechtěl vidět Lazara.
a)
Boháč neodehnal Lazara. Jeho ochranka nezasáhla. Proč si boháč nechal Lazara na očích? Milosrdný boháč. Nevyhnal Lazara ze svého smetiště. Nechal Lazara živořit aspoň mezi psy.
b)
Nepomohl. Nedal jídlo, šaty, na doktora, na léky.
c)
Mohl nechat Lazara zabít a někam ho odklidit. Nikdo by se po něm moc nescháněl.
6)
Církev tehdy.
a)
Co dělá pro invalidy, pro chudé. Almužny. Dává pro potřebné nějaký čas? Myslí se čas jiný nežli čas schůzovací. Pomoc. Prostředky. Zbytky. Přebytky. Větší či menší.
b)
Partnerství. Tato otázka nebyla tehdy řešena, resp. Byla neřešena. Chudí a invalidé nebyli rovni ostatním. Přitakání danému společenskému systému. V Izraeli nesměli invalidé do chrámu. U pohanů ano. Pro PB přece jen to nejlepší.
c)
Poznámka: Copak se zdraví lidé mají dívat na lidskou ubohost, nemohoucnost a bezmocnost dokonce i v chrámě?
7)
Dnes. Diakonie. Dobrá, odborná péče.
a)
Odsunutí různě postižených bokem ze sborů. Odklidit s očí, jako za totality. Ne integrace do církve.
b)
Klady: Kurzy pro postižené děti. Pracovní příležitost pro mnohé zdravé, i méně schopné. Neschopni se třeba uplatnit jinde.
c)
Skutečná služba (nad rámec placených pracovních povinností) se může konat i v Diakonii. Ku podivu, církevníci se do diakonie nehrnou. Většina zaměstnanců diakonie jsou necírkevníci.
d)
Evangelická akademie a její školy. Je tam velmi hodně necírkevníků, mezi personálem (hlavně učitelé) a mezi studenty. Výsledky: Není nic moc vidět na křesťanské službě ve sborech. Málo postižených se podílí na životě sborů a církve.
8)
Otázka, na co má člověk právo: Právo na pomoc, lásku, milosrdenství, v církvi. Každý ať se prý stará o sebe. Povinností úspěšných není přece pomáhat potřebným. Opravdu?
a)
Jde o víc než jen o nějakou díru v církevní nebo jiné legislativě.
b)
V tomto směru není před zákonem nikdo vinen. Lidský zákon by přece boháče neposlal do pekla. Neudělal nic zlého. Pouze neudělal nic dobrého. Nepřestoupil žádný paragraf.
9)
Evangelium a naděje pro Lazary. Varování pro boháče.
10)
Humanismus. Tzv. Lidská práva.
a)
Společnost neumožní plnou rovnost všech lidí. Boháči nejsou přece povinni dávat ze svých peněz a ze svého času. Každý se má starat o sebe. Tržní život. Marktwirtschaftliches Leben.
b)
Potřební se musejí vždy spokojit nanejvýš jen s almužnami. Přebytek z nadbytku bohatých. Ať jsou ti ubožáci rádi, že mají aspoň to nějaké lepší či horší smetiště.
11)
Občasné vlny mezi lidmi proti některým vrstvám obyvatelstva:
a)
Cikáni. Důchodci, mají se moc dobře. Bezdomovci. Nezaměstnaní, dostávají zadarmo sociální podpory. Stát na ně doplácí z našich daní. Daně ale stejně platí neschopní, kteří si nedovedou poradit.
b)
Na vesnici: Každý si mohl postavit dům. Kdo byl schopný, pracovitý a pilný, ten přece bydlí v domě a ne v bytě. Lidé ve městech nic nedělají. Jen si pohodlně žijí v bytech a nemusí se o nic starat. Jezdí vyžírat venkovany.
12)
Lukáš 10. Milosrdný Samaritán. Proč vůbec někomu pomáhat. Nechat ležet u cesty je přece normální v tržní společnosti.
13)
Obrátit: Až budou potřebovat pomoc kněží, levité, boháči. Mohou se také octnout v tísni. Bez skrupulí vůči nim: Buď je odřít nebo jim nepomoci. Žel, těžko přijde taková chvíle, aby to mohli poznat na vlastní kůži.
a)
Prostě, obrazně: Nechat je ležet u cesty.
Poznámka: Bez pomoci těch dole se obejdou. Horší jsou ale pro ně prosté řeči na toto téma.
b)
Formy boje za spravedlnost a na podporu chudých a ubohých dole:
1.
Zbraně, násilí.
2.
Nenásilí, pasivní rezistence. Gándhi. Martin Luther King.
3.
Mluvit o tom. Nemlčet o skutečném stavu. Povědět, jak to chodí v církvi i kolem (vedle) ní.
14)
Boháči a kněží si léčí své mindry a problémy z nadbytku.
a)
Luxusní problémy.
b)
Lazar si nemůže mnohé problémy dovolit vůbec mít, např. Luxusní problémy. Kdyby měl Lazar základní podmínky k životu, ubylo by mu mnoho běžných problémů.
15)
Ivan Olbracht: Anna proletářka. Paní služce: Budeme do vás střílet. Anna: My do vás také, paní. Poznámka: Kdo začal, kdo se brání. Střílet do bezbranných v průvodu.
a)
Konkrétní forma boje, obrana: Lhostejnost. Ignorovat ty, kdo ignorují nás. Nepomůžeme si, nebudeme si pomáhat. Psát články? Nebudou uveřejněny.
b)
Odchod slabých z církve? Zůstane spolek s majetkem předchozích generací, který pomáhali vytvářet i slabí. Spolek pro zajištěné, utáhnou to. Stejně ti slabí budou postupně z církve vystrčeni.
16)
Církev bez slabých je slabá. Církev bez postižených je postižená. Ale spolku to nebude vadit.
17)
Povinnost pomoci.
a)
Pojetí v církvi: Lazar by měl pomoci boháčovi, když bude eventuelně nějakou pomoc potřebovat.
b)
Podobenství o milosrdném Samaritánu, ale obráceně, naruby: U cesty leží zraněný kněz. Dřívější zraněný jde kolem a nepomůže. Lze se na něj zlobit? Vina kněze: Špatně předtím svědčil.
c)
Zdůvodnění: Scéna v pekle. Boháč chce po Lazarovi, aby mu sloužil i po smrti. Boháč bere v úvahu zemskou hierarchii a subordinaci. Vůbec nejedná s tím niemandem Lazarem. Jde na to přes Abrahama.
1.
Lazar má omočit prsty ve vodě. Má zmírnit boháčovu žízeň.
2.
Lazar má zachránit boháčovy bratry na zemi, aby se také nedostali do pekla.
18)
Pomáhají si většinou navzájem lidé ze stejné sociální branže.
19)
Každá pomoc a každé milosrdenství je zázrak.
20)
Úvod.
a)
Můžeme nadávat směle na boháče. Žádný tady není.
b)
Dobře, že tu není žádný chudý hladem umírající Ind. To by se nám mluvilo hůř.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.