35 Dobrý pastýř. Jan 10.

(Biblická dějeprava -> 2 Dějeprava Nový zákon)

Text:

Jan 17,21:
Aby všichni jedno byli. Jako ty, Otče, ve mně a já v tobě. Aby i oni v nás jedno byli.

čtení:

Jan 10,1-21.

Postup.:

1)
Palestina doby JK: Výhodné podmínky pro chov velkých stád, zvláště ovcí.
2)
Pastýř. Častý zjev tehdy. Pečlivá starostlivost o ovce. Měl být při stádu ve dne i v noci. Pastva. Čerstvá voda. Ochrana před divokou zvěří a zloději. Hledání zaběhnutých ovcí. Ošetřování nemocných a zraněných.
3)
Titul pastýř: Vůdcové lidu. Král. Prorok. Kněz.
a)
Berlin. Pergamon Museum, relief. Asyrští a babylonští králové vystupovali a tvvářili se jako pastýři. Doklad:
1.
Pastevectví bylo rozšířeno.
2.
Král se tvářil před lidem jako hodný ochránce, dobrotivý otec. Ve skutečnosti to obvykle byl despotický samovládce.
b)
Hospodin je nazýván pastýřem. Žalm 23.
4)
Navázání na předchozí oddíl bible: Marie a Marta.
a)
Jan 11: Vzkříšení Lazara. Marie a Marta: Důraz je položen na Marii. SB máme slyšet.
b)
Dnes: Důraz je položen na Martu. JK je i Marie i Marta. V určité chvíli vystupuje do popředí to, jindy ono. Péče Marty: JK jako dobrý pastýř. Neoddělovat od sebe Marii a Martu.
c)
Kontext Janova evangelia:
d)
Jan 10: Dobrý pastýř. Služba. Slova následují až později, v druhé linii. Jedná se o aktuální akcentaci.
e)
Jan 11: Vzkříšení Lazara. Slova JK k Martě. Pak následuje vzkříšení Lazara. Slova, pak služba.
5)
Dobrý pastýř:
a)
Nežene stádo před sebou. Jde vpředu. Neschovává se před nebezpečím. Jde první.
b)
Ovce ho znají. Jdou za ním.
c)
Každou ovci zná podle jména. Osobní zájem a kontakt. Ne anonymita. Zájem o jednotlivce.
d)
Nikdo se mu neztratí. Hledá ztracenou ovci.
e)
Ovce znají pastýře. Hlas. Mluví na ně. Kdyby na ně volal někdo cizí, poznají to a nepůjdou za ním. Utečou od něj.
Poznámka: Ohrada na noc pro víc stád. Ráno vyšli pastýři, volali a ovce se rozdělily do stád podle hlasu pastýřů.
f)
Chrání své ovce. I s nasazení vlastního života.
1.
Mnozí pastýři přišli o život, pracovní úrazy. Když přijde vlk, pozná se, kdo je pastýřem z vnitřního přesvědčení a kdo jen pro peníze. Boj s vlkem nebo vylézt na strom.
2.
Špatný pastýř uteče a nechá stádo vlkovi na pospas. Chrání sebe.
6)
JK: Já jsem ten dobrý pastýř.
a)
Znám své ovce a ony znají mne. Slyší můj hlas a následují mne. Já jim dávám život věčný. Nezahynou na věky, aniž je kdo vytrhne z ruky mé. Já dovedu za své ovce položit svůj život.
b)
Ale mám i jiné ovce, které nejsou z tohoto ovčince. I ty musím přivést do svého ovčince. Budou slyšet můj hlas. Bude jeden ovčinec a jeden pastýř.
7)
Ovce JK. Kdo v něj věří a poslouchá ho.
8)
Kříž na Golgotě. JK chrání před hříchem pro život věčný.
9)
Jiné ovce. Pohané, kteří v něj věří. Budou členy jeho církve. Dosud není jeden ovčinec, jedna církev. Ekumenické snahy. Sjednotit. Parusie, jednota.

Poznámky:

1)
Panovníci se v dějinách představovali poddaným jako hodní, dobrotiví, jako dobří pastýři. Myslí přece ve dne v noci na blaho svých poddaných.
2)
Chevalier: Zvonokosy.
a)
Poslanec parlamentu měl tu smůlu, že zemřel v bordelu. Dokonce přímo v posteli s lehkou děvou. Taktně byl přenesen domů.
b)
Noviny napsaly chvalořečný článek: Umřel u psacího stolu, psal zrovna volební program. Umíral a jeho poslední myšlenky se upíraly k jeho voličům.
3)
Ekumenické ovce. Na noc mohou být třeba pohromadě. Pak ale mají pracovat ve svém. Volní křesťané jsou všude a nikde pořádně. Každá ovca má věděť, kde je její chlévec, do kerého chlévca patří.
4)
Kontext. Jan 9. Uzdravení slepého.
a)
Potíže uzdraveného slepce pro (kvůli) JK.
b)
Uzdravený. Že prý předstíral nemoc. Špatní pastýřové, vůdci lidu. Jan 10,21: opět je zmíněn slepý.
5)
Jednota boha a JK. My: jednota s PB a JK. VP. Jednota navzájem. Sbor. Ekumena. Všichni usilují o jednotu s JK. Být zajedno i navzájem. Aspoň občas. Prakticky: Nesočit na sebe. Radost z úspěchu druhých. Nepřetahovat si duše. Ani těla. Nelanařit. Pomoc v případě potřeby.
6)
Pastýř je vpředu. Schytá to první. SZ: Bůh je se svým lidem. Poušť. Dýmový sloup ve dne, ohnivý v noci. Vpředu nebo vzadu, ochrana. Podle potřeby. U Rudého moře, noc, zakryl Egypťanům Izraelce. Hospodin je uprostřed svého lidu, ve svatyni.
7)
Vyprávění o dobrém pastýři (a o dveřích) u Jana. Prakticky jediné podobenství JK v Janově evangeliu.
Poznámka: U Jana jsou ovšem různá přirovnání.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.