34 Marie a Marta. Lukáš 10,38-42.

(Biblická dějeprava -> 2 Dějeprava Nový zákon)

Text:

Lukáš 11,28:
Blahoslavení, kteří slyší SB a zachovávají ho.

Čtení:

Lukáš 10,38-42. Žalm 119,1-8.

Postup.:

1)
Kontext.
a)
Milosrdný Samaritán. Důraz na skutky, střízlivost, žádné slovo zvěsti. Reálná konkrétní pomoc. Lukáš: Vyrovnat důrazy. Aby to nešlo do jednostrannosti. Plnost evangelia.
b)
Někdy položíme důraz víc na slovo, jindy na skutky, ale je třeba vyrovnanosti. Vyváženost.
2)
Sestry Lazara. JK ho později vzkřísil z mrtvých.
a)
Betanie. JK tam byl často jejich hostem. Vážili si ho. Obě sestry to dávaly najevo různým způsobem. Popis jedné návštěvy.
b)
Obě sestry patřily k bohatším lidem. Mohly přijmout návštěvu 13ti mužů. Nezaskočil je ani neočekávaný příchod. Mnoho daleko bohatších ale JK nepřijímalo.
3)
Marie. Seděla u nohou JK. Nechtěla, aby ji ušlo byť i jen jediné slovo. Věděla, kdo je JK. Věděla, jakou zvěst přináší.
4)
Marta. Starost, jak nejlépe JK a jeho učedníky pohostit. Běhala po celém domě. Hladoví, unavení hosté přece potřebují do něčeho kousnout.
a)
Řekla JKs mírnou výčitkou: Pane, nemrzí tě, že Marie si tu sedí a nic nedělá, Zatím co já mám plné ruce práce, nohy si mohu uběhat a mám plnou hlavu starostí, jak to vše nejlépe zařídit a zvládnout? Řekni jí, ať mi pomůže, když ji to nenapadne samotnou.
b)
JK: Marto, jsi pečlivá žena. Trápíš se mnohými věcmi. Je potřebí jedno. Marie si vybrala dobrý díl, který jí nebude odňat.
5)
JK pochválil Martu za její pečlivost a píli.
a)
Upozornil ji ale i na to, že člověk potřebuje víc než jen zaopatření těla.
b)
Jednoho je potřebí. Jinak řečeno: Je třeba jedno důležité: Slyšet SB. Bez toho by lidský život byl prázdný a bezcenný. Viděno pohledem věčnosti.
6)
Marta chtěla posloužit PJ. Marie věděla, že PJ přišel posloužit nám.
7)
JK nemůže posloužit těm, kdo si od něj nechtějí dát posloužit.
a)
Udělat si čas na JK. Na slyšení jeho slova. Ten čas využíváme třeba kdovíjakým pobíháním kolem kde čeho v církvi. Zastavit se, najít si chvilku k naslouchání JK.
b)
Pravý křesťan by měl být nejdřív Marií a pak Martou. Obě jsou důležité. Marta je typem milosrdného Samaritána.

Poznámky:

1)
JK přišel i s učedníky zdaleka. Únava. Zaprášení. V domě Šimona farizea. JK mu vyčítá: opominul jsi mi podat vodu k omytí. Opláchnout se. Umýt si ruce a i nohy.
a)
Tehdy to bylo složitější: nebyl vodovod v našem slova smyslu. Voda se musela nosit z nějaké studny mimo dům. Bylo to často velmi daleko. Voda se nosívala obvykle z veřejné studny, zdaleka. Pohostinnost. Aby si host udělal pohodlí. V teplé a polopouštní krajině jsou trochu jiné způsoby pohostinnosti. Možnost umýt si nejen ruce, ale i nohy. Chodili bosky nebo v laptích. Jakési sandály.
b)
Farizeus Šimon. Kdyby si doopravdy cenil JK jako významné osoby, tak by nezapomněl na slušné vychování a na běžná pravidla pohostinnosti.
2)
Text. Oč nešlo: Že by se mělo zrušit pohoštění hostů.
a)
Host v rodině. Dobrá snaha něco připravit. Pak někdy není čas povykládat si.
b)
Sbor. Dříve bývalo v některých sborech nadměrné hoštění. Dnes to stále víc ubývá. Vše je zjednodušováno. Měl by ovšem vybýt, zbýt čas na to hlavní. Kéž by tomu tak bylo.
3)
Matouš 6. Nepečujte. Máme hledat nejprve KB.
4)
Sbory. Rodiny. Strach z pomluvení. Malé hoštění. Výraz vnitřní nesvobody. Kdo by pomlouval, ten by se také nezachoval správně.
a)
Osobní obavy.
b)
Nepěkné oceňování druhých, podezřívání: Pomluvili by. Předem se počítá s tím, že ti druzí tu nepěknou vlastnost mají.
c)
Oč při setkání jde nám i jiným. Hluboký rozhovor či vnější hoštění. Slyšet SB a přemýšlet o něm. Ale: Pohoštění může navodit vhodnou náladu. Předpoklady. Atmosféra pohodového hovoření.
d)
Recept na odvádění pozornosti od palčivých otázek: Nadměrné pohoštění. Zábrana k hlubšímu hovoru. Přehnaná hranice pro vytvoření vhodné pohody.
e)
Vnější pohoda: Prostředek k tomu hlavnímu: setkání s lidmi, slyšet SB.
5)
JK není proti hoštění.
a)
Tehdejší host měl za sebou třeba celý den cesty pěšky v prachu a kamení. Mizerné cesty. Otlučené nohy. Na slunci. Bos nebo v mizerných sandálech. Pohoštění tehdy muselo být výraznější. Umýt si nohy.
b)
Dotáhnout vodu v kýblech zdaleka nebylo vždy snadné. Nebyl vodovod. Dnes: Přijede se autem. Pohoda. Úměrné prostředí a době.
6)
Dvě stránky věci.
a)
Vnější pohoštění. Důležitý předpoklad. Kontakt mezi lidmi. Bez kontaktu to nejde. Napomáhá tomu i způsob přijetí. Bez pečlivých Mart by sbory a rodiny byly suchopárné. Čpělo by to neútulností, zanedbaností, nezájmem.
b)
Marie. Naslouchání SB. První věc. Předpoklad pro to předchozí. Důsledky slyšení SB: I pečlivost Marty.
1.
Stručně řečeno: Buďme nejprve Marií, pak budeme i Martou. Naopak to většinou neplatí. Když budeme Martou, tak se nestaneme automaticky Marií. Dlouho nevydržíme být Martou. Bude nám brzy vadit sezení Marie u nohou JK.
2.
Martin přístup: Dobrat se vlastní silou přístupu k JK. Obrazné využití konkrétního případu. JK použil (Lukáš) konkrétního případu k vyjádření něčeho obecnějšího.
7)
Sbor. Základem je slyšení SB. Veškerá služba, hoštění, technické věci, opravy, zvelebování a kde co nutného nebo dokonce nezbytného je jen předpoklad pro to hlavní.
a)
Hledat nejprve KB a jeho spravedlnost. Ostatní bude přidáno. Kdo začne z druhého konce, nedojde ke KB, ale k mamonu. Mamon je bůh tohoto světa.
b)
Kdo bude chtít být Marií, stane se Martou, pokud bude dobrou Marií a bude správně poslouchat. Vstane za chvíli a začne konat.
c)
Jan 11. Smrt Lazara. Marie je v šoku. Jedná Marta. Iniciativu přebírá Marta. Ta také mluví s JK, věří mu. Marie je zatím pořád v šoku, s rukama složenýma v klín. Nicnedělání. Ochablá víra.
8)
U biblické Marie a Marty je vše jasné. Problémy nastávají u nás. Extrémy.
a)
Starostlivost Mart v práci v církvi. Bez toho prvního, bez slyšení SB, není dlouhá vytrvalost. Člověk dlouho nevydrží ve své horlivosti. Člověk nemá vnitřní posilu, stravu SB.
b)
Nebezpečí mnohých Marií.
1.
Zůstanou dlouho sedět. Zdánlivě u nohou JK. Ve skutečnosti jde o zakrývání vlastního pohodlí tzv. Niternější zbožností. Pokud Marie nevykročí ke konání toho, co dělají Marty, Pak špatně poslouchaly. Platí: uši mají a neslyší.
2.
Platilo by: Marie nechtěla něco slyšet.
9)
Nepřehlédněme:
a)
Marie mlčí. Mluví za ni JK. Marie se nehájí, nevysvětluje. Neříká: Marto, já ti nemohu pomoci, starej se pilně sama, já musím poslouchat. Bavit hosta. To je také důležité. Když je ale kvalt, pak musí pomoci každý.
b)
Každý musí přiložit ruku k dílu.
10)
Falešné postavení otázky mnohých dnešních Marií, i v mužském rodě:
a)
Kdo je pro církev víc: Kdo poslouchá SB a modlí se nebo ten, kdo pracuje a dělá.
b)
Odpověď: Kdo se pravým způsobem modlí a pravým způsobem naslouchá, ten nemůže v církvi nedělat. Automaticky bere na sebe v církvi různé úkoly.
c)
Posila pro naši práci v církvi: SB. Ne naše síla, aktivita.
11)
Text. Správné proporce.
a)
Slyšet SB.
b)
Zachovávat. Držet. Plnit. Řídit se podle něho. Poslechnout výzvu k dělání. Boží vinice. Udělat něco dobrého pro Boží věc v tomto světě.
c)
Jedno bez druhého není možné. Respektovat správné pořadí.
12)
Marta k JK, aby poslal Marii dělat pohoštění. Prekérní situace pro JK. Pochválil obě. Vyzvedl dobré stránky. Kladné ocenění obou.
a)
Laskavost JK. Bere z člověka to pozitivní. My mnohdy vyzvedáme negativní část. Otázka vztahů mezi lidmi. JK třtinu nalomenou nedolomí, doutnající knot nedošlápne.
b)
Časté u JK. Laskavý přístup. Co patří císaři, dávejte císaři.
13)
Pro církev jsou nutné Obě. Marie i Marta. Resumé: Začít jako Marie. Pak se Marie stane Martou, pokud dobře poslouchala.
14)
Jan 11. Smrt Lazara. Marta vystupuje v lepším světle. Marie pochybuje. Marta, která měla smysl pro praktickou službu, lépe zvládá situaci tváři v tvář smrti. Neztrácí hlavu. Nepropadá tolik pochybnostem.
15)
Kdyby nám přišla návštěva. Unavený, hladový a žíznivý člověk. My bychom mu začali svědčit a doporučovali bychom mu modlit se.
16)
Sokrates. Hovořil se svými žáky za velkého vedra. V poledne přišli ke studni. Vytáhli vodu, aby se jejich učitel napil. Sokrates vylil vodu před žíznicími do písku. Tak to dělal celé odpoledne až do večera. Učil své žáky sebeovládání.
a)
Asi to byl dobrý učitel, když to vydrželi.
b)
Moderní zdravověda: Člověk by měl hodně pít, zvláště za horka. Riziko dehydratace.
17)
Mnoho sborových akcí se neuskuteční, protože není sil na pohoštění.
a)
Setkání s lidmi a duchovní program skončí předem kvůli docela praktickým otázkám, na které není sil.
b)
Raději přece nebudeme nic pořádat, když nejsme schopni zajistit pohoštění na úrovni.
18)
Text. Vyvolává smíšené pocity. Kontext. Milosrdný Samaritán. Věcnost. Střízlivost. Ani slovo svědectví a modlitby. Třeba až na lůžku v zájezdním hostinci. V konkrétní situaci je třeba jednat adekvátně. Přiměřeně.
19)
Lukáš. Vyrovnanost. Nemusí být všecko na jednom místě. Pravé slovo v pravý čas. Měkdy mluvit, jindy mlčet zas.
20)
Doma. Děti. Péče o ně. Přijde chvíle na slova, třeba i o víře. Nepromarnit takovou příležitost.
21)
Hoštění. Pohoda pro setkání s lidmi. Vánoce. Mnohdy unavenost předem, v důsledku přípravy. Škoda.
22)
JK využívá konkrétní událost k bezprostřední reakci, aby něco důležitého pověděl. Nemusí jít nutně o řešení dané události. JK je mistr v reakcích, mistr improvizace.
23)
Lukáš. Problémy krize církve. Bylo potřebí zdůraznit skutky. Podobně i Jakub. V bibli je víc takových oddílů. Ale základem je: slyšet SB.
a)
Vloženo po milosrdném Samaritánu. Silný důraz na křesťanskou službu.
b)
Tedy: Kontext nám též něco napovídá, může napovědět: Nejdřív milosrdný Samaritán, důraz na skutky. Pak vyzvednutí Marie, naslouchání. Marta jde jaksi ve šlépějích skutků milosrdného Samaritána. Vyváženost, aby se neztratilo naslouchání SB.
c)
Jemné akcenty.
24)
Sborové akce. Snížený zájem o ně. Málo se od toho čeká. Zájem o slyšení není.
a)
Lidé, kteří mají auto, si mohou kdykoliv za kýmkoliv zajet. Radost má druh z druha svého. Pokud je o toho druha zájem. Pokud je zájem o setkání s druhými ve společenství církve, sboru.
b)
Mění se mnohá situace. Jen lidé bez auta mohou mít třeba i zvýšený zájem, ale ti se tam nemohou dostat. Privatizace života.
25)
Text ukazuje k nejhlubším příčinám krize církve.
a)
Slyšení SB.
b)
Společenství. Primerní je zájem o SB. Nové společenství církve, které by bylo (mělo být) přitažlivé. Misijní faktor. Dobrá misijní základna. Mít společenství, prostředí, kam lze lidi pozvat, přivést.
26)
Zerspliterung. Rozházenost. Neurovnanost. Roztříštěnost. Neposkládanost. Neuhlazenost.
a)
Hladká řešení nikoho nevyruší ani nevzruší. Neprobudí z poklidného klimbání.
b)
Materiál. Poskládat si to doma. Domyslet. Promyslet. Podněty. Přemýšlet. Dotahovat. Rozhozené, pohozené myšlenky. Možnost výběru.
27)
Stručně: být nejdříve Marií, pak Martou.
a)
Nezaměnitelné pořadí.
b)
Nezůstat jen u Marie.
c)
Modli se a pracuj. Ora et labora.
d)
Ale milosrdný Samaritán pouze jednal. Inu, jsou různé situace a podle toho i různá měřítka a hodnocení.
28)
Úvod. Rozporuplné myšlenky. Text.
a)
Smíšené pocity. Stále znovu a znovu je vyvolává text. Bezradnost kazatelů.
b)
Zkloubit zkloubitelné: Slyšet a konat.
c)
Rozpor slov a činů. Velká slova o lásce. Skutek utek. Co má být. Fráze: Mělo by se. Nebezpečí už tehdy v církvi.
29)
Služba, pokud to má být služba křesťanská, není možná bez SB. Strava SB. Základ. Nezůstat ale jen u poslouchání.
30)
V mysli nám pořád vyvstává ta konkrétní návštěva.
a)
13 lidí, můžů. Celý den byli na nohou. Prach, kamení na cestě. Sandály, laptě. Potlučené nohy. Unavenost. Hlad, žízeň. Dnes: K disposici by byla koupelna s vodovodem.
b)
Nakonec i ty nohy by si mohli návštěvníci omýt, jak bylo tehdy dobrým a chvályhodným zvykem.
c)
Ale tehdy neměli vodovod. Studna byla stovky metrů daleko. Šetřilo se vodou. Marie si sedla k hostům a bavila se s nimi, resp. Naslouchala. Marta běhala jako hadr na holi. Nosit vodu na mytí, připravovat něco k jídlu.
d)
Nechat vše na jedny ruce, to je jistě nechvályhodné. Je jistě vhodné a na místě se třeba také i věnovat hostům. Ale mohly obě něco společně dělat a rychle udělat. Pak si mohly obě sednout k hostům. Nedivíme se Martě, že byla nervozní a naštvaná.
31)
Kazatelé. Lámou si hlavu, zuby a jazyk nad tímto oddílem, pokud mu chtějí být právi, pokud chtějí jít do hloubky a pokud nechtějí zůstat povrchně jen u hladkých řešení, návodů a bezmyšlenkovitých nebo nepromyšlených či nedomyšlených doporučení.
32)
Bohatství důrazů a akcentů bible.
a)
Lukáš. Synoptici. Důraz na praxi života církve.
b)
Jan: Dlouhé řeči JK. Slovo. Korektiv: Jan 11. Marta se objevuje v lepším světle.
33)
Stylistická koncepce Lukáše. Brát to vážně.
34)
Čtenář bible bezpochyby nepřehlédne (nikdy nepřehlédne) kontext.
a)
Vyprávění o Marii a Martě následuje hned po podobenství o milosrdném Samařanu.
b)
Zdánlivý rozpor:
1.
Důraz položený na činy (jdi a učiň totéž) a na slova (Marie). Činící (se) Marta jako by byla odsunuta do pozadí.
2.
Doplnění slov a činů. Je čas slov a čas činění. Je ale i čas slov i činění současně.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.