29. Bartimeus. marek 10.

(Biblická dějeprava -> 2 Dějeprava Nový zákon)

Text:

Jan 8,12:
Já jsem světlo světa. Kdo mne následuje, nebude chodit v temnotě. Ale bude mít světlo života.

Čtení:

Marek 10,45-52. Lukáš 18,31-43. Izaiáš 42,1-8.
Marek 10.
45
Vždyť ani Syn člověka nepřišel, aby si dal sloužit, ale aby sloužil a dal svůj život jako výkupné za mnohé.\"
46
Přišli do Jericha. A když vycházel s učedníky a s velkým zástupem z Jericha, seděl u cesty syn Timaiův, Bartimaios, slepý žebrák.
47
Když uslyšel, že je to Ježíš Nazaretský, dal se do křiku: \"Ježíši, Synu Davidův, smiluj se nade mnou!\"
48
Mnozí ho napomínali, aby mlčel. On však tím více křičel: \"Synu Davidův, smiluj se nade mnou!\"
49
Ježíš se zastavil a řekl: \"Zavolejte ho!\" I zavolali toho slepého a řekli mu: \"Vzchop se, vstaň, volá tě!\"
50
Odhodil svůj plášť, vyskočil a přišel k Ježíšovi.
51
Ježíš mu řekl: \"Co chceš, abych pro tebe učinil?\" Slepý odpověděl: \"Pane, ať vidím!\"
52
Ježíš mu řekl: \"Jdi, tvá víra tě zachránila.\" Hned prohlédl a šel tou cestou za ním.

Osnova.:

1)
Různé případy uzdravení. Druhy nemocí i lidí.
2)
Cesta JK do Jeruzalema. Na kříž. Vidí utrpení kolem sebe. JK nezavírá oči před utrpením jiných. Nesoustřeďuje se jen k sobě a na svou situaci. Pomáhá jiným. Nemyslí na sebe, ale na druhé.
3)
Pověst o JK. Že uzdravuje. Nikdo ale Bartimea nedovedl k JK. Snad lidé málo věřili? Nebo jim byl nějaký chudý slepec naprosto lhostejný? V jiných případech se našli lidé, kteří nemocné k JK dovedli nebo dokonce donesli.
4)
Bartimeus. Osamělost. U slepce je osamělost a pocit opuštěnosti zesílen ve srovnání s jinými (nemocnými) lidmi. Žebrák. Nemohl si v životě moc vyskakovat.
5)
Bartimeus volá. Snaží se dovolat k JK. Když mu lidé nepomohli, musí hodně křičet. Lidé okřikují Bartimea. Brání mu vlastně, aby se dostal k JK. Chtějí mít z JK co nejvíc pro sebe.
6)
Bartimeus volá na JK. Synu Davidův. Mesiášský titul. Výraz víry. JK ho k sobě volá. Lidé Bartimea sice povzbuzují, ale nikdo ho nevezme za ruku. Jako by se štítili slepce.
7)
Víra v uzdravení je u Bartimea větší než u lidí kolem. Víra v moc JK.
8)
JK: Co chceš, abych pro tebe udělal?
a)
Peníze? Humanitární pomoc? Sbírka mezi lidmi, aby více vyžebral? Sociální zajištění? Doporučení lidem kolem, aby byli vůči slepému lidštější?
b)
Bartimeus chce to, co už všichni mají: Vidět. Nic víc nad to, co by lidé kolem neměli.
9)
Zázrak uzdravení. Změna lidí. Změna v lidských srdcích. Chválí boha.
10)
Chválit Boha.
a)
Uzdravení. Za každé uzdravení, z každé nemoci.
b)
Že jsme zdraví. Že vidíme. Že nejsme nemocní tělesně nebo duševně, slepí, hluší, imobilní.
11)
Text. JK je světlo světa.
a)
Duch Duchovní slepoty, nevěry, pohanství. Aktuální i dnes.
b)
I dnešní svět potřebuje světlo.
c)
Potřebuje světlo i dnešní církev?
d)
Jaké světlo?

Postup 1:

0)
JK uzdravuje.
a)
Různí lidé. Věří. Nevěří. Na dálku.
b)
Různé situace. Před zástupy. Osamotě.
c)
Různé nemoci. Typy.
d)
Každý člověk je jiný. Individuální přístup. JK rozumí člověku.
1)
Slepý patřil ve starověku k nejubožejším.
a)
Ani v moderní době při všech kompenzačních pomůckách si slepec nemůže nadmíru vyskakovat.
b)
Ve starověku se většina chudých slepců živila žebráním. Bylo to tehdejší sociální zabezpečení.
2)
Jericho.
a)
Slepý Bartimeus žebrá. Hluk davu. JK jde. Křičel. Napomínali ho. Nerušit. My chceme vidět JK a něco slyšet. JK ho zavolal.
b)
Bartimeus se tedy dovolal. Kdyby volal potichu nebo neměl silný hlas nebo kdyby neměl odvahu rušit nebo kdyby se nechal okřiknout či zakřiknout, nedovolal by se.
c)
Lidé mu nepomohli, aby se dostal k JK. Nevivinuli iniciativu. Když ho JK zavolal, odhodil plášť. Spěchal. Ničím se nezdržoval. Víra. Kradlo se i tehdy. Plášť byl pro chudého tehdy značné bohatství. Nemalá pořizovací hodnota.
d)
Lidé mu najednou pomáhají. Samá ochota. Mohou se v ochotě přetrhnout.
3)
JK. Když se dověděl o Bartimeovi, vyvinul iniciativu. Ježíš žádá, aby ho přivedli. Lidé ho povzbuzují: Buď dobré mysli. Dodávají mu naději. Víra lidí. Podpora slepce.
4)
Slepec nežádá sbírku na sebe v davu. Chce vidět. Věří v JK. Je to podle Bartimea syn Davidův. Mesiáš.
5)
JK Bartimeovi pomohl. Vřadil ho do normálního, běžného života. Konečně má to (vidění), co mají všichni kolem. Ježíš tedy Bartimeovi nedal nic navíc ve srovnání s ostatními lidmi.
6)
Změna lidí. Předtím neměli zájem na vyvinutí iniciativy dovést slepce k JK s prosbou o pomoc. Nyní chválí Boha. Citlivější srdce.

Postup 2:

1)
Otázky na nevidící:
a)
Má Bartimeus právo na vidění?
b)
Máte vy právo na vidění?
2)
Otázky na vidící:
a)
Má Bartimeus právo na vidění?
b)
Má každý slepec právo na vidění?
c)
Máte vy právo na vidění?
Závěr: Předpokládám na všechny otázky kladnou odpověď.
3)
Co si odneseme.
a)
K JK můžeme přijít vždy. Slyší nás. Vykračuje nám vstříc.
b)
Rozměr vděčnosti. Za život, za zdraví, za lidi kolem, za společenství.
c)
JK pomáhá různým způsobem. Mění srdce lidí. Vděčnost za společenství sboru, církve.
d)
VP. Hostitel je JK. Společenství bližních. Společná budoucnost v KB. Zatím zde v přítomnosti jsme ve společenství v církvi.
4)
Bartimeus křičel o pomoc.
a)
Předcházelo: Lidé sami nenabídli pomoc. Mohli, měli by Bartimea informovat: tudy jde JK. Pojď, vezmeme tě, dovedeme tě k němu. Částečně nezáměrný nezájem. Nedovedli se vžít do situace slepce. Ale pak ho i okřikovali, aby držel hubu.
b)
Vy slepí. Rozpomeňte se.
1.
Cožpak se vám víckrát nestalo, že jste potřebovali pomoc? Museli jste pořádně volat a dožadovat se. Ozvali jste se a nastala podivná reakce lidí. Ne věcná informace, třeba: Nevím, nemohu pomoci. Spíše různé formy okřikování.
2.
V lepším případě i třeba zbožný odkaz či poukaz: víc se modli.
5)
Dilema slepce, každého potřebného, postiženého, slabého. Vybrat si ze dvou možností. Obě jsou pro invalidu nepříjemné. Invalida je nepříjemný mnohým lidem už jen tím, že něco potřebuje nebo by potřebovat mohl.
Zdravý nepotřebuje určité věci, určitou pomoc. Má o důvody k nervákům méně.
a)
Když slepec v nějaké podobě křičí nebo se ozve. Okřikují ho. Různým způsobem. Hulvátsky nebo v rukavičkách. Srážejí ho. Je házen zpět. Je tlumen. Je tlačen dolů, do pozadí. Je zatlačován do pozadí, dozadu. Hlásící se slepec se mnohým stává nepříjemný.
1.
Riziko pro slepce: Další lidé se od něj odtáhnou. Mají k tomu důvod: Ruší. Je neskladný. Nelze s ním dobře vyjít. Je divný. Provokuje. Nezapadá do společnosti. Neumí se včlenit, začlenit. Ruší. Překáží.
2.
Naděje pro slepce: Někdo ho snad uslyší a snad pomůže. Ale pozor: Každý není jako JK. JK uslyšel a projevil zájem.
b)
Když slepec nekřičí, zůstane v pozadí. Má se spokojit s tím, co má a co mu lidé dávají. Pak je hodný. Ocenění: Tzv. Vyrovnaný. Stejně je zatlačován, ale pomaleji a méně nápadně. Řekne se: On se neumí, nemůže prosazovat.
1.
Riziko: Až bude nutně, nezbytně a urgentně něco potřebovat, pak často uslyší: Kdybys to řekl dřív. Měl jsi říci. Měl jsi volat. Každý se má starat o sebe a včas. Jen klidně vždy řekni, až budeš něco potřebovat. Budeme se za tebe modlit.
2.
Slepec si přečasto užije příliš mnoho pepře.
6)
Slepec a osobní kontakt.
a)
Právo na osobní kontakt. Mnohé se zvládne běžně očima. Evidence, kdo je přítomem. Pozdravit se pohledem.
b)
Možnosti synodního seniora v oblasti pomoci slepci (šířeji: i jinému postiženému) při návštěvě sboru.
1.
Zajde za ním, aby ho pozdravil jako jiné lidi.
2.
Věnuje slepci o 1 minutu více času při pozdravu, rozhovoru.
3.
Řekne: Jsem rád, že jste se mohl dnes na toto místo dostat. Že se našel někdo, kdo vás dovedl, doprovodil. Ocení průvodce. Poděkuje mu. Ocení sbor. Přitažlivý. Integruje i postižené. Je to povzbudivé pro invalidu i pro doprovod.
4.
Konec konců, snad je to povzbudivé i pro velkého Dia a pro sbor a církev.
5.
Církev bez postižených je sama postižená. Sbor bez postižených je také sám postižený.
7)
Text. Děj. JK jde do Jeruzalema. Má před sebou poslední dny svého života. Nesoustřeďuje se ale jen k sobě a na sebe, na své věci. Slouží jiným. Pomáhá. Uzdravuje.
8)
Využití invalidy. Nepřímo i přímo.
a)
Občasný bakšiš od invalidy, kterým si postižený platí nějakou pomoc a službu. Třeba jen drobnost.
1.
Poměrně dost obecně je rozšířena představa, že postižený má fůry času nazbyt, že neví, co s časem.
2.
Někdy bývá postižený připravován nebo obírán různým způsobem o čas.
b)
Někde na postiženého vybrat.
1.
Na poskytnutí pomoci pro invalidy se dá vybírat. Lze podnikavě kalkulovat s mnohou citlivostí lidských srdcí.
2.
Jinde si vyinkasovat tzv. Dobrovolnou pomoc. Tvářit se, že se pomáhá zdarma a ochotně. Přitom jsou vedlejší výhody z takového lidumilného pomáhání. Třeba i zaměstnanecký poměr v nějaké sociální nebo humanitární instituci.
c)
Diakonie.
1.
Ne křesťanská služba ve vlastním slova smyslu. Sociální instituce. Nepracuje se a neposkytují se všechny tzv. Služby zadarmo. Velké režijní náklady.
2.
Nejde o kritiku diakonie jako církevní instituce. Diakonie koná kvalitní práci jako jiné sociální instituce. Snad i kvalitní práce u církevních i u necírkevních zaměstnanců.
d)
Mnohé poskytované služby od pomáhajících institucí (včetně diakonie) si musí postižený platit sám nebo na ně připlácet.
1.
Postižený sice má určitou sociální dávku na různé stupně bezmocnosti. Ale náklady v souvislosti s překonáváním jeho handicapu spotřebují podstatně víc finančních i jiných prostředků jeho i jeho blízkých.
2.
Při ztížených životních podmínkách v důsledku handicapu se postiženému jeho životní možnosti snižují ještě i tím, že musí vynakládat poměrně značnou část svých životních prostředků (nejen peněz, ale třeba i času a energie) na pouhé přežívání, na překonávání handicapu a jeho důsledků.
e)
I uprostřed šedi života postiženého občas překvapivě zazáří světlo lásky, ochoty, pomoci, porozumění a zájmu lidí kolem, člověka vedle.
1.
JK opravdu mění lidská srdce a otevírá je směrem ke druhému člověku.
2.
Jde o lidská srdce těch, kdo v něho věří, ale i těch, kdo v něj nevěří, tedy o srdce pohanská. Najde se i pohanské srdce, které dokáže být dobrým příkladem i pro leckteré srdce s křesťanským nátěrem či s nálepkou křesťanské víry.
9)
Co bychom dělali my v podobné situaci, jaká byla v biblickém příběhu:
a)
Vidící. Nabídnout se jako průvodce pro Bartimea. Neokřikovat Slepce.
b)
Bartimeus. Tlačit se. Křičet. Naděje pomoci. Nepromeškat příležitost. Jsou příležitosti a možnosti, které se už neopakují.

Postup 3:

0)
Slyšel jsem působivé kázání na tento oddíl.
a)
Kazatel barvitě popisoval vlastní zkušenost. Po ulici šel slepec. Ťukal bílou holí. Vrávoral. Vrazil do zdi a štrejchl kandelábr. Lidé kolem se zastavovali a ohleduplně se mu vyhýbali.
b)
Dojetím mnozí slzeli. Bylo jim bezmocného a bezbranného slepce líto.
c)
Kazatel a lidé kolem si teprve teď více a hlouběji začali uvědomovat, co to znamená nevidět a co to je vidět. Uvědomovali si hloubku lidské bídy a bezmocnosti a svou vděčnost za zdraví. Přijali z toho pro sebe poučení: Nutnost vážit si zdraví je na místě.
d)
Kazatel pak rozvinul své kázání směrem k duchovní slepotě. Jak nás PJK uzdravuje. Burácel svým hlasem. Ocenil jsem skvělý řečnický výkon.
e)
Já jsem vyprávěl tento příběh známému nevidomému. Řekl: Já bych měl chuť o někoho přerazit bílou hůl. Ale neudělám to. Škoda těch 45 korun za tu bílou hůl.
Poznámka: 02: Cena bílé hole je už asi 500 korun.
1)
JK jde do Jeruzalema. Nemyslí na sebe. Chce sloužit a pomáhat druhým.
2)
Ve starověku nemají naději pro budoucnost tito čtyři: Chudý. Bezdětný. Malomocný. Slepý. Dnes bychom asi přidali: Rakovina. Ajds.
3)
Volání Bartimea. JK je pro něj Syn Davidův. Víra. Mesiášský titul. Smiluj se. Silná touha. Hluboké zoufalství. Prosba o smilování.
4)
Okřikování lidí.
a)
Ostatní myslí, že Bartimeus chce JK pro sebe víc než ho mají ostatní lidé. Chce mu ubrat čas. Ne všichni mají příležitost mluvit s JK osobně.
b)
Slepec. On JK ani nevidí. Nikdy nemůže mít tolik, co ostatní.
5)
Zájem JK: Zastavil se. Výzva k lidem, aby přivedli Bartimea. Najednou jsou lidé ochotnější. Povzbuzují slepce: Buď dobré mysli. Volá tě. Má o tebe zájem. Předtím nevivinuli iniciativu, aby slepce dovedli k JK.
6)
JK: co chceš, abych pro tebe udělal?
a)
Slepec: Ať vidím. Konkrétní věc nouze. Nic nadmíru duchovního. Žádné duchovní přání.
b)
Náš názor. Názor mnohých zbožných: ten slepec by měl přece prosit o spasení, o odpuštění hříchů. Slepce ale nejvíce tížila konkrétní bolest. Málo vznosná slova víry, zbožnosti. Ne výšiny víry v nebeských sférách. Konkrétnost života dole na zemi.
7)
Pomoc JK.
a)
Uzdravení. Víra slepce. Spoléhání na JK. Konkrétnost spasení. Ne nadnesenost slov. Nepodceňovat obyčejnou, konkrétní nouzi člověka.
b)
Rozmanitá podoba spasení. Vždy ale konkrétní.
c)
Naše častá a mnohá představa spasení. Něco ve vyšších (duchovních) sférách. Subtilní zbožnost.
8)
Bartimeus.
a)
Jde za JK. Následuje JK. Chválí Boha. Evangelista Lukáš: Ostatní nechválí Boha za to, že celý život viděli. Zaslepenost vidících. Nejsou vděční. Slepý vidí víc. Otevřený pohled k vděčnosti.
b)
Postižení mohou některým věcem z bible rozumět lépe, konkrétněji. Víc se jich to osobně dotýká.
9)
Nesprávné dotažení:
a)
Postižení nás zdravé mají při návštěvách potěšovat a povzbuzovat v našich problémech života. Nechtěli bychom toho na postižených trochu, příliš moc?
b)
Mají se postižení modlit za zdravé, aby byl k nim PB tak milostiv, aby měli stejnou příležitost a možnost víc vidět a chápat díky postižení? Mohli by pak užívat možností poznání, které mají postižení prý ve větší míře nežli zdraví.
c)
Mnohými zbožnými řečmi jsou mnohdy postižení k něčemu takovému div ne přímo tlačeni.
10)
Správný závěr. Vděčnost za všechny Boží dary. Nesamozřejmost Božích darů pro život. I zdraví je nesamozřejmé.
11)
Závěr. Zástupy. Stejní lidé jako lidé.
a)
Kolem JK. Chválily Boha.
b)
Kolem slepce.
1.
Víc porozumění. Zpočátku ho k JK nedovedli, pak ho povzbuzují.
2.
Oč jde. Aby se dály zázraky. Nechat se uzdravit od JK. Chválit Boha.

Poznámky :

Postupu 3.
1)
Dva krajní pohledy. Ani jeden není řešením lidské bídy, utrpení, nouze.
a)
Lhostejní. Přihlížející. Utrpení je jim nanejvýš pro pár slz a hlavně pro poučení, že si mají vážit svého zdraví.
b)
Pohled zdola, od trpícího. Nedivili bychom se po lidsku agresivitě trpícího. Přesto ani toto není vhodným řešením.
2)
Cesta JK do Jeruzalema.
a)
Cesta ke konci života. Má dost svých vlastních starostí. Nesl těžké životní břímě.
b)
My. Máme též dost svých starostí a problémů. I břemen života.
c)
JK má čas (udělal si ho) na nouzi lidí kolem sebe. I v posledních dnech svého života.
d)
My. Máme upřený pohled k vlastním věcem. Jedná se leckdy o objektivně těžké věci k nesení. Ale jiní kolem to mají někdy nebo v něčem možná mnohem horší.
3)
JK. Konkrétní pomoc konkrétnímu člověku.
a)
Realita záchrany, spasení v běžném životě.
b)
Milosrdný Samaritán. Také se se zraněným nemodlil. Pomohl docela věcně, střízlivě.
4)
Co bychom poradili Bartimeovi, aby chtěl po JK:
a)
Prosba o spasení a odpuštění hříchů.
b)
Velká almužna. JK by mohl doporučit sbírku mezi lidmi na slepce.
c)
Sbírka pro nějakou podpůrnou instituci.
1.
Pracovní příležitost pro zdravé. Bartimeova prosba by pak šířeji pomohla jiným, zdravým.
2.
Bartimeus by sice zkrátka možná nepřišel, ale v každém případě by se k němu mohlo dostat teprve něco z toho, co zbude z režijních nákladů podpůrné instituce.
5)
Zázrak:
a)
Uzdravení. Konkrétní pomoc.
b)
Zástup se změnil. Chválí Boha. Předtím panovala mezi lidmi lhostejnost. Nenapadlo je dovést Bartimea k JK.
c)
´Slepec oslovuje JK: Synu Davidův. Mesiášské označení. Zázrak víry. Ostatní vidí v JK spíše nějakého atraktivního proroka.
d)
Víra Bartimea. Nechce peníze, chce víc.
e)
Bartimeus chválí Boha za uzdravení. Ostatní si teprve teď uvědomují: Vděčnost za zdraví. My. Vděčnost za zdraví. Nebo si vzpomeneme na PB v modlitbě jen tehdy, když pochybí zdraví?

Poznámky:

1)
Případ na jednom církevním kurzu.
a)
Skoro slepý bratr celý týden štípal a rovnal dříví. Byl velmi spokojen, že to zvládal a že mohl být užitečný. Vidící zatím chodili na výlety a bavili se.
b)
Nikdo nebyl ochoten udělat slepci průvodce a uskutečnit s ním výlet. Ale později si onen slepec posteskl, že by si také rád na nějaký výlet vyšel. Jenže neměl žádného člověka, který by byl ochoten se mu věnovat.
c)
Onen slepec byl z města. Dostal se do venkovštějšího prostředí. Byl to pro něj zážitek, že mohl štípat dříví. Tak mu to tedy přejme.
d)
Duchovně slepí nevidí mnohé věci, které by se daly vidět i srdcem.
2)
Jurča: Cesta na horu Moria.
3)
Absolutní a relativní bída.
a)
Vděčnost Bohu za to, že vidím.
b)
Nejsem žebrák, mohu si leccos dovolit. I když ne to, co vidící spolubližní.
c)
Všichni jsou slepí a žebráci tváři v tvář věčnosti.
d)
člověk může být slepý, i když vidí. Zjevení 3. Laodicea. Pyšní. Slepí.
4)
V církvi není mnohdy či často zmiňováno:
a)
Pomoc slepým. Víra nevede vždy k lásce, službě, citlivému srdci.
b)
Faktem ale je, že když se postižený objeví v církvi, většinou se mu dostane překvapivě velké pomoci a opory. Něco takového by se mu ve světském (necírkevním) prostředí pravděpodobně nedostalo.
5)
My. Co bychom si přáli.
a)
Peníze. Kompenzační pomůcky. Humanitární pomoc.
b)
Vidět. Pokud by to šlo.
6)
Pohádka o zlaté rybce. Rozumná reálná přání jsou samozřejmě na místě. Tváři v tvář JK byla touha vidět reálným přáním.
7)
Reakce lidí.
a)
Zpočátku slepce okřikují.
b)
Pak povzbuzují slepce, když je volán k JK.
c)
Nakonec asi chválí Boha? Aspoň u Lukáše. U Marka se o tom nic neříká.
8)
Bartimeus a Lazar.
a)
Bartimeus. Víra.
b)
Lazar: Je mu prominuto mnohé v oblasti víry. I to, že asi nechodil ani do kostela.
9)
Bartimeus nežádá o nic navíc, co by lidé už dávno neměli. Oni mohli celý dosavadní život vidět. Chce to, co lidé už dávno mají.
10)
Bartimeus musí jít sám. Předtím mu nikdo nenabídl, že ho k JK dovede. Pak ho nechali jít samotného. Dotápal k JK. Marek 2. 4 přátelé donesli chromého k JK.
11)
Zázrak.
a)
Uzdravení. Slepý viděl. Konkrétní pomoc.
b)
Změna lidských srdcí kolem. Zástup. Něco se s ním stalo. Vzdal chválu bohu. Radost z uzdravení. Překonání lhostejnosti. Nový přístup ke člověku.
12)
Rovnost lidí není. Přesto je rovnost v chvále boha. Přes rozdíly.
13)
Sblížení lidí.
a)
Pomoc slepému. JK uzdravil.
b)
Dnes: Pomoc různě a všelijak zastrčeným a odstrčeným lidem. Pozvednout je na běžnou úroveň jiných lidí. Překonání rozdílů povytažením nahoru těch, co jsou zastrčení nebo přišlápnutí dole.
14)
Almužna.
a)
Kdo dává.
b)
Kdo přijímá.
c)
Forma sociálního zabezpečení. Lépe: Aby měl každý to, co mu patří. Důstojné zajištění života.
d)
V almužnovém systému se může na někoho docela snadno zapomenout i bez zlé vůle.
15)
Žebrání.
a)
Nesnížil bych se.
b)
Ale, co když je prázdný žalůdek nebo nouze, potřeba (nutnost, nezbytnost) využití pomoci? Co když je člověk na dně a bezradný, nemůže zvládat svou situaci bez žebrání nebo doprošování se?
c)
Žebrání je společensky nedůstojné pro žebrajícího i pro společnost.
d)
Bezdomovci.
e)
Osamělost lidí. Žebrání o čas, zájem.
f)
Lítost, i když není v naší moci pomoci.
g)
Zážitek bezdomovectví. Spát v Praze na nádraží. Když člověk odněkud přijede v noci a nemá kde přenocovat. Ráno pak pokračuje dalším spojem. Sedět na lavičce, pokud se sežene místo, a hlídat si kufr u nohy.
h)
Žebrání chudé církve. Státní dotace. U obecních úřadů. Veřejné instituce. Přižebrat si. Přemlouvání potenciálních sponsorů. Tlačit na babičky ve sborech, aby hlouběji sáhly do kapsy.
i)
Žebrání církve u starých členů církve. Sponzoři. Cizina. Mnozí vědí, co jsou to nepříjemné pocity a ještě nepříjemnější zkušenosti.
16)
Žebrající Bartimeus.
a)
Prakticky si to představit. Nastavuje svou žebráckou misku. Upozorňuje na sebe. Mlčí nebo povzbuzuje lidi k humanitární aktivitě, k almužně.
b)
Celý den prosedí na svém žebráckém stanovišti. Co má takový slepý žebrák ze života? Veškerý čas Vydává na uhájení života, na přežívání.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.